Alldeles för många hojåkare dör!

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Dr.Bike skrev:
2146492 Mycket fint skrivet Mikael! Hoppas du når ut med din mission som instruktör.


@Iron Mike - Hoppas du skämtar när du säger att du kör bana för att bli snabbare på gatan?? Annars är ju DU en av de som Gottis försöker nå och få att ändra attityd. Bli inte en i statistiken är du snäll...


@Alla - Var rädda om er!

Har läst inläggen, håller med i de flesta fall.... Men det är inte alltid bilförarens fel att det sker olyckor... Kommer man i närmare 170-180-190 km/h på en 90 väg så är det inte bara bilförarens fel... De slänger bara troligtvis ett öga, ser att motorcyklisten är långt ifrån, jag hinner före, PANG, så sitter motorcykeln i sidan av bilen och föraren ligger extremt risigt till när han flyger 50 meter... Tänk på att köra med marginaler och att hela tiden tänka att bilförarna inte ser en... Och håll hastigheten, (hyffsat iaf)

Btw: Tänker på alla anhöriga till förolyckade mc-cyklister och människor som blir förlamade som troligen (enligt mig) är det värsta som kan hända.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ett dödsfall är alltid ett för mycket....
Håller med till fullo när man diskuterar i trådar angående vems fel det var.
Egentligen spelar det ingen roll när dragkedjan på den svarta säcken dras igen! :(

Tyvärr så kan vi inte lära alla bilister att vi finns och det går betydligt fortare än en moped.
Jag vet att titta 2 och 3 gånger extra i bilen när jag ser en hoj på väg emot mig innan jag åker ut.
Men lika förbannat blir man överraskad när man något senare blir passerad av en raket i flera hundra!
Ska inte moralisera att man inte ska köra så för jag gör ju så själv emellanåt!
Men man måste veta att dom andra inte förstår hur fort man kör!
Ingen kan uppskatta att hojen kommer i 300 knyck!
Så vi måste alla förstå att dom INTE förstår...
ALLA bilister är livsfarliga motståndare i trafiken!

Har övningskört med hustrun lite under förra sommarn.
Då iklädda reflexvästar och övningsskylten!
Kan bara konstatera att ingen bil låg nära och försökte stressa en!
Ingen dum omkörning!
Ingen som körde ut framför så vi var tvugna att tvärbromsa (ja det heter så)
Antagligen så syntes man ordentligt!
Inte var det vackert men det gav nån typ av resultat!
Och jag testade i sporthojstempo och fick liknande resultat.

Har märkt att jag åker mindre och mindre gata!
För jag tycker inte jag kan/törs använda hojen fullt ut där.
Kanske har man mognat med åren och blivit feg med all rätt...
Banåkningen ger mig mer tycker jag, och att ha familjen sittandes hemma oroliga för att man inte ska komma hem efter en liten kvällstur känns inte heller skoj...

Förbud mot sporthojar kommer inte rädda livet på oss...
Våra kollegor på kromslädarna förolyckas även dom tyvärr.
Tror mer att vi måste lära varandra att tänka till, att se riskerna och undvika dom.
Få till fler banor i folks närhet att åka på för att lära sig behärska hojen ordentligt.
För att lära sig ta hand om ett kronvobbel misslyckas man kanske bara en gång med på allmän väg medans man kan säkeligen hålla på tills man ledsnar på en bana!

Vill inte läsa en tråd till om någon som förolyckats av någon anledning.
Jag vill i höst läsa om hur kul alla haft med sina hojar under sommaren...
Och då menar jag alla!!!

Det gör ont i hela kroppen när jag tänker på alla er som lämnat oss.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Mycket vettiga ord :tummenupp! Ska man hårdra olyckorsakerna lite till (och ja, det är att dra saker riktigt långt), så ligger faktiskt ödet alltid i motorcyklistens händer, även om det är en "oförutsedd" händelse som rullgrus, tjälskada eller någon annans fel. I krypfart hade vi alla klarat av det oförutsedda...

Det kan vara VV:s fel att inte skylta, att inte laga vägar rätt osv, men med lite eftertanke innan kan vi faktiskt reducera riskerna ordentligt, även om vi inte kan eliminera dem helt. Exempelvis om jag kör på bulten, så tar jag ett "sighting-lap" i glidartempo, och kikar på båda väghalvorna, för att på tillbakavägen stå på lite mer. Trist? Ja kanske, men jag har minimerat risken även om det naturligtvis kan ha hänt nåt under tiden.

"Presumption is the mother of all fuck-ups"

-Bilisten har sett mig
-Han ska inte svänga vänster eftersom han inte blinkar
-Han ska svänga höger eftersom han blinkar höger
-Igår var vägen fin här
-Inga problem med möten här (fast bonden med tröskan på väg i motsatt riktning tänker nog inte så)

Håll igen om man är osäker på vägunderlag, övrig trafik, stå på när man är lite mer säker. Då återstår i alla fall "bara" de riktigt oförutsedda, vilket i sig kan vara tillräckligt... Då gäller det att försöka ha reservplaner.

Låte säkert trist, men jag kör hellre 20-30 säsonger till... Och även om man bara tillämpar det under säg 20% mer av åktiden jmf med idag, så har man minskat riskerna en del.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Mycket vetiigt i tråden eftersom det är enklast för dig själv att påverka din egen situation. Jag kör inte gata öht längre och tror inte jag kommer göra det särskilt ofta heller i framtiden eftersom det int ekänns tillräckligt tryggt.
Vikten av ens eget agerande blir ännu tydligare när man betänker att den vanligaste orsaken till dödsolyckor är singelolyckor! Inag bilister som inte ser, svänger fel, bromsar hårt etc etc utan överilade handlingar med gasrullen.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
För mig handlar det inte om att köra försiktigt, utan att köra säkert!!!

För detta krävs det en stor portion självinsikt när man kör hoj, vilket jag själv saknade när jag var yngre och som jag har sett många andra förare saknar.

Håller med övriga talare i tråden, mycket vettiga inlägg.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
För varje säsong som går känns det som mer och mer som om man endast borde hålla sig till bankörning. Ta en licens, köpa en ratbike och köra endast på bana. Säkrare, roligare osv. Men då får man inte ha en snygg hoj som man kan sitta o titta på i solnedgången med en glass i näven.

Nej, det är inget kul att så många MC-olyckor sker just nu. :(
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
IronMike skrev:
2146270 Det finns mååånga som tycker det är roligare med gatkörning än bana ... även om jag hade en moto gp bana på tomten så skulle jag likt förbannat dra neråt södertörn eller bogesund, smiska landsvägar genom svenska kuperade landskap är de bästa som finns! Det är såklart skoj med en busrunda på stan också, väsnas mycket -dra upp en å annan whelie är buskul.

En bana kan va kul ibland... tycker det annars är ganska kalt, stelt och utan charm.

Men men, alla tycker väl olika... Jag ser det bara som att jag på en bana kan lära mig att köra ännu fortare på almänna vägar.

:hihi


IronMike, är det bara som jag har missuppfattat det, eller är det så att du inte tycker att själva hojåkningen är det roliga, utan grejen med att synas, att få uppmärksamhet, att vara någon? Jag har för mig att du tidigare sagt att du hade inte åkt hoj om alla hade gjort det. Beror det då på att det inte längre varit lika uppseendeväckande och att du antagligen inte hade fått någon större uppmärksamhet längre ? Tragiskt om det skulle vara så, och förr eller senare lär du också hamna i den här statistiken. :(
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Många kloka och tänkvärda ord!!!

Och jag märker på mig själv, att jag nu för tiden, tänker mer på riskerna före en manöver än efter....för efter, ja då kan det vara försent.

Finns en del situtaioner som jag klarat livhanken genom att avvakta. T.ex omkörning i halvskymd kurva. Jaha, för sedär kom det en 3 meter bred traktor som man hade prytt fronten på som en liten köttfärssmet. Makabert förvisso, men icke desto mindre sant. :rolleyes:

Det gör att man för varje år klarat sig, blir mer "försiktig" och än mer medveten om vad som k a n hända. Man kan inte ha tur varje gång man gör nåt adrenalinhöjande som att chansa på att köra om. Eller sno lite av andra körbanan för att kunna hålla en så hög hastighet som möjligt genom kurvan. Därmed inte sagt att alla mil jag kör, är på "den säkra sidan" Men jag försöker mer o mer.

För glädjen att köra, grumlas för varje gång man läser om någon som förolyckats. När man läser inläggen från de som är kvar. Som beskriver saknaden efter en nära vän, någon som betytt något. Jag kan lixom känna tomheten, saknaden, hålet i tillvaron som uppstår. Jag vill inte orsaka ett sånt hål för min nära o kära.

Hur i fan, att köra hoj ska vara så härligt...och samtidigt så farligt.
Men vi får göra vad vi kan, för att antalet olyckor minimeras.

//Mad
 

sandstream

Guest
Man kan skylla alla olyckor på någon annan men i slutänden är det vi som kör hojarna som måste börja köra med insidan.

Vad innebär då att köra med insidan? Det är faktiskt riktigt enkelt!
- Utgå alltid ifrån att ingen ser dig
- Utgå alltid ifrån att bilen som står i korsningen och ska korsa din väg faktiskit kommer att köra ut framför dig
- Utgå alltid ifrån att det kommer en hoj med minst samma hastighet som du håller, eller mer, när du ska köra om och inte har fri sikt (med den effekt vi har så känns ingen omkörning direkt osäker förrän man börjar fundera på vad som händer om det kommer en hoj från andra hållet i 200)
- Ta det lugnt på vägar du aldrig kört tidigare (man behöver inte haka på folk som kör fortare, det värsta som händer är att du kommer sist i glasskön)

Att köra som ovan kommer inte att ta dig från A till B snabbast men chansen att du faktiskt kommer till B ökar markant.

lorkan skrev:
2146897 IronMike, är det bara som jag har missuppfattat det, eller är det så att du inte tycker att själva hojåkningen är det roliga, utan grejen med att synas, att få uppmärksamhet, att vara någon?
Nej, du är inte ensam om att ha uppfattat det så.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Dr Bike, mycket bra skrivet. Du har precis fangat det jag har tänkt och det jag tänkte skriva här.

Förra aret körde jag i princip ingen gata, bara bana. Nu är jag utan cykel men är pa väg att köpa en ny. När man läser alla dessa tragiska dödsfall sa börjar man undra om man inte skall lägga av helt istället nu när man har barn. Alltsa, lägga av med det som man tycker är roligast av allt??? :confused: :confused:

Det börjar dock kännas alltför farligt och man tänker pa sin familj och den katastrof man skulle utsätta dem för om nagot hände. Läste den fina texten om Gert och kände tarar komma för den sorg och förtvivlan som hans fru och tre barn maste känna. Sant här hade man inte känsla för tidigare, man har blivit blödigare när man har fatt egna barn och fattar verkligen vad det skulle innebära.

Jag har läst i nagra inlägg att de som har omkommit i alla fall har gjort det när det har gjort det roligaste de vet. Det kan nog stämma och det är ett sätt att försöka trösta sig själv. Jag skulle själv hellre vilja dö av hög alder där jag kan se tillbaka pa ett langt liv där jag har fatt massor och ater massor av mil pa mitt favoritfordon.

Samtidigt vill jag inte ge upp, jag vill inte sluta köra, det är ju det roligaste som finns. Jag vill inte ge upp för medias propaganda, vägverkets statistik eller för mina anhörigas oro. Jag har ett relativt aktivt liv och reser väldigt mycket i tjänsten, det finns risker da ocksa, det finns risker överallt men när vi kör MC försök begränsa dessa sa mycket det gar.

Det finns ett ordsprak. "Bättre komma fram sent än aldrig" tänk pa det när ni är ute och kör. Det är ingen tävling när vi kör pa gatan, det finns inga tider eller konkurrenter vi ska vinna över. När ni kommer i hög fart och ser en bil i tveksamt läge eller en bil överhuvudtaget, sla av pa gasen och var defensiva. Skulle misstanken vara rätt har ni kanske klarat livet pa er själva och de andra, om ni hade fel far ni ju känna pa den sköna, sköna accelerationen igen. :tummenupp

Det blev ett langt inlägg det här sa jag hoppas ni orkade läsa, det är djupa funderingar kring det som jag tycker är det roligaste som finns och som nästa är en fixering. :3freak
Mina tankar gar med tarar i ögonen till de som mist sina liv och till de som maste leva vidare med en fruktansvärd sorg och saknad.
 

Manos_R1

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Yamaha YZF R1 - 98
Folk dör i trafiken, det är tragiskt... Man kan ju trösta sig i att hittils i år så är ju iaf den totala dödsstatistiken lägre än på 60 år... Totalt dödsolyckor inom trafiken vill säga... tyvärr inte MC då... vi får köra försiktigare och använda huvudet som många andra också skrivit!

//Manos
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Lime skrev:
2146249 Flytta den offensiva körningen till inhägnat område. Världens bästa idé. Skrammla ännu mera, närmast den 17 maj vid Skogskyrkogården, om att vi behöver FLER och bättre banor att busa av oss på.

Jag håller med i merparten av det IronMike skriver här nedan, jag har inget intresse att köra bana och förstår inte riktigt vad det är ni ska få ut av att komma till Skogskyrkogården? Vad har förstår så är det företrädare från VV, polisen, försäkringsbolag och SMC eller har jag helt missförstått det då? Det är fantastiskt att det tas initiativ till säkerhetsförbättringar men där jag tror att man skjuter sig i foten är avsaknaden av gråzoner så länge polisen och VV är inblandade. Rimligtvis så kan ju knappast polisen säga att det är ok att köra lite för fort, bara man gör det på rätt plats och på rätt tid. Dom har bara ett val, att säga att man max får köra 70 på 70-väg, 90 på 90-väg och 110 på motorväg osv osv. Jag tror ärligt inte att en enda sporthojsåkare kan skriva under på att man kommmer att hålla det, och inte ens vara i närheten av det. Troligtvis så kommer det vara väldigt mycket mindre folk på Skogis den 17:e just av den anledningen att polisen är där. Det finns alldeles för många exempel på att när det bara skulle informeras så passades det på att bötfällas lite för miniskyltar, blinkers mm mm. Vill man försöka påverka andra motorcyklister så skippa polisen, dom gör bara mer skada än nytta. Samarbeta gärna med polisen men gör det inte ute på fältet. Det kommer bara att skrämma bort merparten av den målgrupp ni vill vända er till, tro mig.

Som det har avhandlats om i andra trådar så finns det studier som visar på en större olycksbenägenhet efter att man har börjat köra på bana. Jag tror att IronMike, no offense compadre och kör säkert i sommar, och även jag själv är bra exempel på det. Att man tar sina nya kunskaper och applicerar dom på gatkörningen utan att ta hänsyn till rullgrus, tjälskott, bilister och dyligt. Att det faktiskt släpper tidigare på landsvägen än på en nylagd bana. Att busa av sig på bana innebär bara att man blir medveten om hur mycket man kan flytta fram sina gränser. Själklart finns det undantag med folk som tom helt har slutat köra på gata och enbart kör på bana men dom är ändå i kraftig minoritet.



IronMike skrev:
2146270 Det finns mååånga som tycker det är roligare med gatkörning än bana ... även om jag hade en moto gp bana på tomten så skulle jag likt förbannat dra neråt södertörn eller bogesund, smiska landsvägar genom svenska kuperade landskap är de bästa som finns! Det är såklart skoj med en busrunda på stan också, väsnas mycket -dra upp en å annan whelie är buskul.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Dr.Bike skrev:
2145735 Ni känner igen den, då den smyger sig på. Oftast i slutet på säsongen.

Men NU?

Det dör FÖR många just nu.... och jag gråter för var och en av dem.

Ringrostighet i samband med dumhet står för de allra flesta olyckor.

På vägen brukar jag ställa den enkla frågan: "Är det DUMT att göra det här?". Att göra den här omkörningen, att dra på rullen här, att komma in i kurvan på det här sättet... man blir förvånad över hur många gånger man svarar ja på den frågan.

Jag hoppas verkligen att vi tar lärdom av de omkomna så deras död inte var förgäves.

(Bra skrivet btw)
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
TukTuk skrev:
2147545 På vägen brukar jag ställa den enkla frågan: "Är det DUMT att göra det här?".

Förbannat bra fråga...!!!! Den borde vi kanske alla ställa oss som ett mantra.
Men för all del...då kanske man lika bra skulle kunna börja med knyppling.

Det värsta är att man ibland är så adrenalinstinn, att man inte hör att svaret är ja, även fast man lixom ställt frågan. :va
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Magnus-Sthlm skrev:
Som det har avhandlats om i andra trådar så finns det studier som visar på en större olycksbenägenhet efter att man har börjat köra på bana. Jag tror att IronMike, no offense compadre och kör säkert i sommar, och även jag själv är bra exempel på det. Att man tar sina nya kunskaper och applicerar dom på gatkörningen utan att ta hänsyn till rullgrus, tjälskott, bilister och dyligt. Att det faktiskt släpper tidigare på landsvägen än på en nylagd bana. Att busa av sig på bana innebär bara att man blir medveten om hur mycket man kan flytta fram sina gränser. Själklart finns det undantag med folk som tom helt har slutat köra på gata och enbart kör på bana men dom är ändå i kraftig minoritet.
Det är möjligt att statestiken kring bankörning stämmer. Men jag förstår inte att du trots att du uppenbarligen kan skilja på riskerna mellan bana och trafik applicerar din, vad jag uppfattar det som körstil och tempo från bana till gata. Det tycker jag tyder på ett omoget tänkande.

Du är knappast ensam dock, kan erkänna att jag själv efter första bankörningen höjde mitt tempo i trafiken som du själv nämnde, men kom på mig själv ganska omgående och blev avskräckt från gatkörning...

/N
 
Last edited:

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Ort
Mullsjö (Jönköping)
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Läste det här o tänkte skriva av mig lite.

Som många vet körde min bror av vägen den 15 Augusti 2005 och omkom direkt.
Jag vet verkligen hur det kan förstöra det mesta av ens vardag med en sådan olycka. Har inte mått särkilt dåligt mer än vart riktigt ledsen i början. Jag kände direkt att det här inte ska få ta kål på mig på något vis.
Efter olyckan har jag umgåtts mycket med mina vänner vilket känns väldigt viktigt.
Det som kan göra att jag mår riktigt dåligt är när jag inte har något att göra och sitter o tänker.

Bestämde mig efter bara någon vecka för att under vintern bygga på brorsans bil, få den riktigt fin. Det har hjälpt både mig och pappa väldigt mycket med dessa hundratals timmarna i garaget.
Så till er som drabbas av något sånt här, skaffa er något att göra, något ni känner att ni behöver koncentrera er på..
För mig känns det även väldigt bra att kunna bygga bilen av just min brors bil! (Förövrigt ska den ställas ut för första gången på lördag)

Hojåkandet har jag lagt ner, med tanke på mina föräldrar, själv vill jag åka, men jag kan inte se pappa vara orolig så fort jag sticker ut.

Brorsans fireblade som han körde av vägen med kände jag också att den inte skulle få gå till skroten, det hade nämligen aldrig brorsan velat, han har alltid älskat sina hojar och vårdat dom otroligt bra! Så jag tog den saken i egna händer och såg till att den blev såld i delar till en kille från Helsingborg, han skulle bygga sig en streetfighter av den.

Ta det lugnt därute!

/Glenn Franzén
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
isse skrev:
2147603 Det är möjligt att statestiken kring bankörning stämmer. Men jag förstår inte att du trots att du uppenbarligen kan skilja på riskerna mellan bana och trafik applicerar din, vad jag uppfattar det som körstil och tempo från bana till gata. Det tycker jag tyder på ett omoget tänkande.

Du är knappast ensam dock, kan erkänna att jag själv efter första bankörningen höjde mitt tempo i trafiken som du själv nämnde, men kom på mig själv ganska omgående och blev avskräckt från gatkörning...

/N

Vart går gränsen vid omoget tänkande? När man kör för fort? När man kör väldigt mycket för fort? Eller kanske när man kör vansinnesfort? Som jag ser det är det tre dåliga sidor av samma mynt. Det är därför jag värjer mig för argumentet att "bara man får gasa av sig på bana så löser sig allt och alla kör i 50 på vägarna hem sen". Det är naturligtvis rent bullshit och om man faktiskt tror på det så har man i mina ögon en väldigt främmande verklighetsuppfattning.

Jag kanske får förtydliga mig. Jag har inget mot att en bana används i utbildningssyfte. Att man arrangerar mer realistiska problemsituationer och därefter utövar både teori och praktik på hur man löser det på bästa sätt. Däremot att bara öppna upp banan, säga varsågod och komma med tips på hur man hittar en senare bromspunkt eller kan göra ett bättre nedlägg i kurvan, det anser jag inte ha någonting med trafiksäkerhet att göra.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Magnus-Sthlm skrev:
2147708 Vart går gränsen vid omoget tänkande? När man kör för fort? När man kör väldigt mycket för fort? Eller kanske när man kör vansinnesfort? Som jag ser det är det tre dåliga sidor av samma mynt. Det är därför jag värjer mig för argumentet att "bara man får gasa av sig på bana så löser sig allt och alla kör i 50 på vägarna hem sen". Det är naturligtvis rent bullshit och om man faktiskt tror på det så har man i mina ögon en väldigt främmande verklighetsuppfattning.

Jag kanske får förtydliga mig. Jag har inget mot att en bana används i utbildningssyfte. Att man arrangerar mer realistiska problemsituationer och därefter utövar både teori och praktik på hur man löser det på bästa sätt. Däremot att bara öppna upp banan, säga varsågod och komma med tips på hur man hittar en senare bromspunkt eller kan göra ett bättre nedlägg i kurvan, det anser jag inte ha någonting med trafiksäkerhet att göra.
Jag tror att alla som kör sporthoj kör som svin ibland. Det gör även jag och jag tycker att det i viss man är upp till var och en.

Däremot tror jag starkt pa att man ska välja sina tillfällen da man "svinkör" och det är här problemet ligger. Manga väljer att "svinköra" pa ställen där risken för att krasha/förolyckas är väldigt hög. Dessutom bidrar inte tokgasning pa fram och bakhjul mitt i stan till att vi blir sa populära hos den allmänna opinionen.

Jag tror inte att man genom bankörning kan fa idiotkörarna att lugna ner sig pa gatan för det är "visa upp sig" som är grejen för dem. Däremot tror jag att man kan fa ner singelolyckorna där cykeln gar rak fram i en kurva pga att föraren har blivit rädd. Med detta vill jag säga att man lär sig vid bankörning att det gar att svänga mycket mer än vad man tidigare trodde när man bara hade kört gata. Det är i viss man fortbilding.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Allt handlar om riskmedvetenhet. Saknas det så spelar det ingen roll hur fort eller hur sakta du kör. Vet du inte om eller bryr du dig inte om riskerna så är chansen att du är med i en olycka rätt så stor.

Jag älskar att köra bana, känna farten, adrenalinet. Våga utmana mig själv.
Detta är något jag däremot aldrig skulle tillämpa på gatan.

Jag är rent av livrädd när jag kör på landsväg och med tanke på alla dödsolyckor känner jag ingen lust att köra på gata överhuvudtaget.
Jag kan inte njuta när jag inte vet om det ligger rullgrus i ena kurvan, en bil som sneddar över nästa, bilar som inte ser mig, djur med mera. Eller jag själv som gör ett misstag och hamnar i ett träd vid vägkanten.

Tänk en extra gång på alla risker som finns. Så kanske ni kan undvika olyckorna och få en underbar sommar.
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Palmas skrev:
2147756Jag tror inte att man genom bankörning kan fa idiotkörarna att lugna ner sig pa gatan för det är "visa upp sig" som är grejen för dem. Däremot tror jag att man kan fa ner singelolyckorna där cykeln gar rak fram i en kurva pga att föraren har blivit rädd. Med detta vill jag säga att man lär sig vid bankörning att det gar att svänga mycket mer än vad man tidigare trodde när man bara hade kört gata. Det är i viss man fortbilding.

Handen på hjärtat. Varför blev han rädd i exemplet? Jo, som du själv säger så hade föraren för hög fart.
Problemet är bara att det är ett konstant tillstånd. För hög fart i kurvan=rädd. Det enda du gör efter bankörningen är att du höjer farten fram tills dess att du kommer in i kurvan i för hög fart=rädd. Summan av det är att vi nu har en rädd förare som inte kan hantera sin motorcykel men i ännu högre hastighet. Att man skulle förvandlas till en Rossi-kopia, slappna av i kroppen, använda sig av motstyrning eller liknande i en paniksituation är bara önsketänkande från banlobbyisters sida. Visst, det kanske fungerar på banan med avåkningszoner och liknande men när du kommer in i kurvan i rallyfart och märker att det kanske var lite för snabbt samtidigt som du ser kalhygget fullt med stenbumlingar så kan ingen få mig att tro på att det är samma mekanismer som startar i huvudet och kroppen.

Återigen, jag har inget mot banan som utbildningsverktyg om man använder sig av situationsträning och helst av allt kontinueligt men att slipa sin teknik för att kunna köra fortare är inte fortbildning, det är att göra individen en björntjänst den dagen det väl håller på att gå illa.

Vi åker på vansinnesmaskiner, det faktumet kan man knappast argumentera mot. Det enda som drastiskt skulle minska olyckor med personskador och dödsfall är att alla börjar hålla hastigheterna på våra vägar alternativt att det införs restriktioner för hur effektstarka våra motorcyklar får vara. Så tråkig och bister är sanningen och det skulle vara långt mer effektivt att montera fartkameror som plåtar oss bakifrån, införa personligt ansvar för hur ens motorcykel framförs, förstärka polisbevakningen av vägarna mm mm men det är ju självklart att ingen med hjärta för att köra motorcykel kommer att lobba för det så istället blir det halvhjärtade förslag som bara är rent kosmetiska och som egentligen är hyfsat verkningslösa.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top