Allergisk mot getingar & bin.

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Som topic säger.

Jag blev stucken som liten och fick en allvarlig allergisk reaktion, det resulterade en stor rädsla mot dessa zum zum.

Enligt vad jag läst så är det ganska vanligt att man blir stucken som mc-förare.

Hur upplever ni det? Får man räkna med några stick på sommaren? Hur ska jag då gå till väga som är allergisk? :(

Finns det folk här som är lika rädda för dessa kryp som jag är? Hur gör ni?

Skulle jag bli stucken under färd, så hade jag troligtvis klivit av bågen i farten :hihi ..

Ja det låter kul men jag har klivit ur en bil i farten, så förstå min rädsla..
 

njelger

Guest
Ta på dig ditt skinnställ så minskar ju risken betydligt..
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Har aldrig blivit stucken när jag kört.. däremot har jag "krockat" med dom och bara det gillar jag inte värst mycket. :)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
invisible skrev:
2344658 Som topic säger.

Jag blev stucken som liten och fick en allvarlig allergisk reaktion, det resulterade en stor rädsla mot dessa zum zum.

Enligt vad jag läst så är det ganska vanligt att man blir stucken som mc-förare.

Hur upplever ni det? Får man räkna med några stick på sommaren? Hur ska jag då gå till väga som är allergisk? :(

Finns det folk här som är lika rädda för dessa kryp som jag är? Hur gör ni?

Skulle jag bli stucken under färd, så hade jag troligtvis klivit av bågen i farten :hihi ..

Ja det låter kul men jag har klivit ur en bil i farten, så förstå min rädsla..

Blev getingstucken häromdagen när jag tvättade hojen. :näsblod
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Öka farten så dör dom av smällen:hihi

Ne aldrig blivit stungen i hela mitt liv och har ägnat ganska många timmar(år) på 2-hjul:)
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Jag har aldrig blivit stucken av en geting. Däremot av en humla, m en i det fallet får jag skylla mig själv eftersom jag hade stängt in stackaren i ett litet flygplan som jag fick från ett kinderägg. Sen när jag hade tröttnat på att skaka planet och lyssna på det häftiga (motor)ljudet så la jag planet i fickan och gick och åt lite lunch. När jag sedan stoppade ner handen i fickan så hade ju planet delat sig och humlan fick sin revanch :4skrika
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
invisible skrev:
2344658 Som topic säger.

Jag blev stucken som liten och fick en allvarlig allergisk reaktion, det resulterade en stor rädsla mot dessa zum zum.

Enligt vad jag läst så är det ganska vanligt att man blir stucken som mc-förare.

Hur upplever ni det? Får man räkna med några stick på sommaren? Hur ska jag då gå till väga som är allergisk? :(

Finns det folk här som är lika rädda för dessa kryp som jag är? Hur gör ni?

Skulle jag bli stucken under färd, så hade jag troligtvis klivit av bågen i farten :hihi ..

Ja det låter kul men jag har klivit ur en bil i farten, så förstå min rädsla..

Jag är precis som dig VÄLDIGT överkänslig mot getingstick.
Behöver att uppsöka akuten/sjukhus ganska omgående efter ett sånt.
Jag har dock alltid med mig Betapred och en Epipen(en spruta som "huggs" in i låret och pumpar ut bla adrenalin.)
Läkemedel kan du få utskrivet av din läkare/vårdcentral...en god idé är att gå o göra ett pricktest annars för o se om du är allargisk eller överkänslig.

Jag har blivit stungen 3 ggr under mina 19år på hoj.....inga omkullkörningar eller dylikt pga det.(däremot "lite" fortkörning till närmsta sjukhus)
 

Bikerbitch25

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Utanför Ulricehamn
Hoj
Ducati Monster
Jag blev stucken härom dagen, det enda stället som var oskyddat...i nacken naturligtvis...och det gjorde ont!
Alltså, det är inte säkert att du reagerar på stick nu, även om du gjorde det när du var liten, eftersom det beror mycket var det tar. I en åder är ju inte så bra...
 

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM SMC-R
Förra Sommaren när jag (dumt nog) körde i t-shirt fick jag in en humla under t-shirten på ryggen. Det var ju ingen trevlig upplevelse! Som tur var körde jag på en mindre trafikerad väg och kunde stanna omedelbart. Hade det kommit någon annan trafikant hade dom fått se mig göra en skön stressdans i vägkanten :hihi
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
invisible skrev:
2344658 Som topic säger.

Jag blev stucken som liten och fick en allvarlig allergisk reaktion, det resulterade en stor rädsla mot dessa zum zum.

Enligt vad jag läst så är det ganska vanligt att man blir stucken som mc-förare.

Hur upplever ni det? Får man räkna med några stick på sommaren? Hur ska jag då gå till väga som är allergisk? :(

Finns det folk här som är lika rädda för dessa kryp som jag är? Hur gör ni?

Skulle jag bli stucken under färd, så hade jag troligtvis klivit av bågen i farten :hihi ..

Ja det låter kul men jag har klivit ur en bil i farten, så förstå min rädsla..

Har själv varit utsatt för alergisk chock när jag var liten för Bi.

Kör du naken el:va Det är ju MINDRE risk att bli stungen med alla kläder på sig, ha buff/snusnäsduck så behöver du inte oroa dig för halsen.
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Bikerbitch25 skrev:
2344714
Alltså, det är inte säkert att du reagerar på stick nu, även om du gjorde det när du var liten, eftersom det beror mycket var det tar. I en åder är ju inte så bra...

Ja det är möjligt.

Catman skrev:
2344682 Läkemedel kan du få utskrivet av din läkare/vårdcentral...en god idé är att gå o göra ett pricktest annars för o se om du är allargisk eller överkänslig.

Ja jag ska nog göra ett sådant test.

Egentligen är det rädslan som stör mig mest. Jag blir "så att säga" okontrollerbar när det kommer till getingar. Börjar fäkta med både armar och ben :hihi

Rev en uteservering i Sätra för några år sedan. :yoparty Haha ja det ser väldigt kul ut men f-n vad rädd man är.
 
Last edited:

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Ort
Eken
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Fick in en geting i handsken i går som stack mig i fingret. Upptäckte i dag ett stort jordgetingbo ute på gatan där jag parkerar hojen ibland. Kommunens skadedjursgrupp kontaktades och fick rycka ut och sanera bort odjuren.
När jag var trött tonåring och åkte moppe med halvöppen mun så fick jag in en geting som stack mig i halsen. Jag var nära att kvävas. Jag avskyr getingar!
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Klippte en geting mot kragen på stället i söndags. Den studsade upp i hjälmen och lade sig vid visirkanten, precis under ögat. Där låg den och sprattlade, omtöcknad och skitförbannad. Precis när jag förberedde mig på en skarp högersväng...

Visir upp, huvudvridning höger, blinkers, bromsa, svänga, visir ner, på gasen... och det gick bra. Inte så kul att bli getingstucken under ögat skulle jag tro!
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
ft skrev:
2344791 Klippte en geting mot kragen på stället i söndags. Den studsade upp i hjälmen och lade sig vid visirkanten, precis under ögat. Där låg den och sprattlade, omtöcknad och skitförbannad. Precis när jag förberedde mig på en skarp högersväng...

Visir upp, huvudvridning höger, blinkers, bromsa, svänga, visir ner, på gasen... och det gick bra. Inte så kul att bli getingstucken under ögat skulle jag tro!


Haha, det var kul och läsa...verkligen kyligt..Jag hade nog hoppad av hojen med hjälmen i handen :död
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
invisible skrev:
2344800 Haha, det var kul och läsa...verkligen kyligt..Jag hade nog hoppad av hojen med hjälmen i handen :död
Min getingrädsla hade motsatt effekt, när jag var yngre (unga tonår) så spenderade jag stor tid av somrarna att döda just getingar.

Blott 1 stick dock, när jag med en grodfot inbillade mig att jag skulle döda alla getingar som bodde i getingboet under takplåten...

Sparade "liken" också i tändsticksaskar. På den tiden var man lättroad. :)

Numera är jag dock gammal och livrädd!
 

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Personligen så har jag två fobier här i livet, höjder och getingar.
Har lyckats få två bistick (dom är jag INTE rädd för) och två getingstick.
Av dessa fyra stick så har faktiskt två av dom kommit när jag kört hoj.

Det första (getingstick) kom när jag åkte hoj på Rhodos med tjejen. Helt plötsligt så gjorde det förbannat ont i knät (jaja shorts var klädsel i värmen), tittar dit och ser en geting som sitter så bra där innan kroppen försvinner och lämnar gadd och blåsa kvar pumpandes. Tvärnit till tjejens stora förtret.

Nästa kom när jag tog hojen till affären, åkte typ 40-50 km med öppet visir när det plötsligt sticker till ordentligt i kinden. Tvärnitar nu med ;) och hittar ett bi som råkat hamna mellan kind och kudde.

Så mina odds att bli stucken på hojen är nog rätt höga ;)
Kör däremot i stort sett aldrig med öppet visir nu.
 

KidNasty

Inte bara tuffa killar som har tatuering
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Hojlös... Men drömmer om en R1-07 eller nyare.
ft skrev:
2344791 Klippte en geting mot kragen på stället i söndags. Den studsade upp i hjälmen och lade sig vid visirkanten, precis under ögat. Där låg den och sprattlade, omtöcknad och skitförbannad. Precis när jag förberedde mig på en skarp högersväng...

Visir upp, huvudvridning höger, blinkers, bromsa, svänga, visir ner, på gasen... och det gick bra. Inte så kul att bli getingstucken under ögat skulle jag tro!

Har ju hänt en ett par ggr det där.. in genom kragen sen känner man nåt vibrerar vid halsen och tar sig uppåt i hjälmen. Inte sköj alls.. farsan blev stucken förra veckan i benet när han tog en kort tur i shorts och T-shirt.. Men som han sa "man får skylla sig själv när man kör utan riktiga kläder".
 

Dominator-Rocks

Guest
:mad: Jag hatar dom, Getingarna alltså! Jag är också allergisk, Jag skall alltid ha en såndär "epipen" (penn spruta) med mig, men jag har slarvat bort den!

Någon rädsla har jag inte !

Har eldat åtskilliga jordgetingbon som barn och kastar sönder kupor!

Mitt hat bygger sig på att jag har trillat in i 2 st jordgetingbon, vid 2 skilda tillfällen när jag var mindre då vart det x antal stick! aj aj aj !
 

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholms län
Hoj
ZX10R
För två år dedan fick jag in en geting i hjälmen när visiret var öppet och givetvis blev jag stucken i tinningen. Efter en stund började det klia som fan i skrev och armhålorna, jag förstod att detta var en allergiskreaktion och ringde 112. Dom sa att juag skulle stanna och invänta ambulans, jag sa att jag inte vill lämna hojen i Sigtuna utan att jag kör till Lövet i Väsby. Dålig ide sade dom men jag drog med en djävla fart. När jag kom in i Väsby började jag få svårt med andningen och en lät panik började komma. När jag komm in på akuten slängde dom ned mig på en säng och sköt i mig adrenalin och något annat. Efter två timmar där var jag som ny och kunde köra hem. Lärdomen jag dragit är att invänta ambulans istället för att försöka köra till sjukan själv samt att jag numera aldrig kör med öppet visir.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top