Allt behöver en ventil (också jag)

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Vilka är bevisen för att de som inte uppmuntrar ert mc-intresse är avundsjuka på er?

Jo du förstår i protokollet från senaste förhandlingen i tingsrätten, bevis 2b....
Jag skrev ingen stans att alla skall applådera och uppmuntra. De flesta är likgiltiga, vilket inte är negativt utan helt enkelt beror på att de har egna intressen. De som verkligen uppmuntrar är de som delar intresset eller brinner lika mycket för något eget. Min personliga erfarenhet är att de som skall benämna någons hobbies och passion med negativa subjektiv är de som samtidigt inte har något som de själva brinner för, därmed går de miste om något vilket de verkar medvetna om.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Vilka är bevisen för att de som inte uppmuntrar ert mc-intresse är avundsjuka på er?
Alltså, visst har du rätt i det du säger men du spårar in lite fel i diskussionen.

Vad det ursprungligen handlade om var ju att människor i omgivningen ger sej på TS med förminskande och anklagande tillmälen o antydningar bara för att han, likt en halv miljon andra svenskar, tagit upp en alldeles utmärkt och legitim hobby.

Troligtvis har det knappast med MC-körning att göra öht.
Hade TS börjat med t,ex fallskärmshoppning hade de förmodligen kommit med samma antydningar, dvs att det är HAN som har problem när det i själva verket är de själva som lider av något slags mobbning och översittarfasoner, eller kanske bara gammal hederlig avundsjuka(?)

"Live and let live" :tummenupp

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Närvaron och förekomsten av omotiverade "krisrelaterade" konversationer t.ex. Eller diskussioner som leder mot och innehåller SH:s favorit; jag skulle köra ihjäl mig direckt!
Rent, skärt och totalt ointresse är något helt annat, det vet jag precis hur det ser ut! Som jag själv, när okritiska masskonsumenter av diverse meningslösa utsändningar av bollsporter förefaller vara oroväckande starkt intresserade av vad de minst 22 st löjligt överbetalda personer gör, med den där bollen.
Mest förvånande är att de verkligen beter som om det betydde något! Mer intresserade av detta än av sin egen vardag.
En och annan gång så leder det vidare till långa exposeer över missade möjligheter och förlorade ögonblick. Då, är jag rätt säker på att de är avundsjuka på något sätt.

Men bevis, som liksom hugget i sten, på papper och, signerat i triplikat är det nog svårt att hitta. Knappt ens nedkladdat på en lapp.

Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Någon sa en gång att det finns två kategorier killar.
-De om har motorcykel och de som önskar att de hade.

Nu kanske man inte ska tolka det bokstavligt. Men jag tror att det finns två kategorier människor, de som har en passion och de som inte har det (än). Sen kan passionen ta sig olika uttryck, eller olika nivåer av nörderi om man vill, i olika aktiviteter när livet är i olika faser.

Det gick en underbar serie på TV4 för flera år sen som hette "Meningen med livet". Den handlade om passionerade människor.

För egen del har det varit någon/några idrott/idrotter eller verksamhet i försvarsmakten sedan tonåren. Men MC-intresset har alltid funnits paralellt med mina andra passioner och är tillsammans med träning på gym nu det som fyller mitt liv med mening mellan sömn och ett jobb jag trivs med. Frågan är vad som väntar om fem år? Hoppas jag har hälsan, viljan och möjligheten att bruka min motorcykel.

Jag förstår inte de som går på Bajens alla matcher eller samlar på frimärken. Men jag känner andra genom mig själv och förstår hur det är att trivas så hjärtligt i ett intresse att det blir en passion. På så sätt accepterar jag "konstiga" intressen, för andra kanske det som är konstigt är naturligt för mig.

Visst är familjemedlemmar och närstående oroliga, speciellt eftersom det har blivit en olycka. Men det finns betydligare mer riskfyllda sysselsättningar...

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
...de som samtidigt inte har något som de själva brinner för, därmed går de miste om något vilket de verkar medvetna om.
Om man inte "brinner" för något är det troligt att man har en personlighet som inte behöver "brinna" för att må bra.

Dessutom finns det väldigt många som kör mc utan att "brinna" för detta, och de kan troligen stå ut med att andra är ointresserade av eller till och med kritiska till motorcyklar utan att höra personligt riktad kritik i detta.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Om man inte "brinner" för något är det troligt att man har en personlighet som inte behöver "brinna" för att må bra.

Dessutom finns det väldigt många som kör mc utan att "brinna" för detta, och de kan troligen stå ut med att andra är ointresserade av eller till och med kritiska till motorcyklar utan att höra personligt riktad kritik i detta.

Ok, jag ger mig. Du har rätt och jag har fel. Ingen som någonsin kallat mitt beteende för kris har det minsta avundsjuka eller problem i sitt liv. De är alla perfekta (jag skall inte ens be om bevis...) och innerst inne mår jag jättedåligt och kompenserar detta med patetiska hobbies som jag är för gammal för. Nöjd nu?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Ok, jag ger mig. Du har rätt och jag har fel. Ingen som någonsin kallat mitt beteende för kris har det minsta avundsjuka eller problem i sitt liv. De är alla perfekta (jag skall inte ens be om bevis...) och innerst inne mår jag jättedåligt och kompenserar detta med patetiska hobbies som jag är för gammal för. Nöjd nu?
Du gör samma sak igen: tilldelar andra egenskaper/åsikter som du inte vet något om.

Jag försökte ge ett alternativt perspektiv till ditt antagande att andra är avundsjuka.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Kan Occam kanske hjälpa till

Du gör samma sak igen: tilldelar andra egenskaper/åsikter som du inte vet något om.

Jag försökte ge ett alternativt perspektiv till ditt antagande att andra är avundsjuka.
Det som verkar skilja ditt alternativa perspektiv från andras d.o är att det verkar vara mer rätt än andras!:rolleyes:

När det gäller mysko beteenden såväl i detta ämne som i en massa andra situationer så brukar Occams Rakkniv vara ett bra inledade verktyg. Man kan testa såväl människors avsikter samt hypoteser och varför mekaniska saker upphört att fungera.

När det gäller de här människorna som helt plötsligt börjar intressera sig, på ett märkligt sätt för ett nyligen upptaget intresse för t.ex i det här fallet motorcyklar så kan man kanske behöva prata med Occam. Detta nyfunna intresse kan man ju undra vart ifrån någonstans det kommer eller vad är är motorn bakom det.

Nedan en kort lista med kandidater...
  • Genuin omtanke
  • Idiotförklaring
  • Avundsjuka
  • Egen kris...
  • Något annat...

Att någon helt plötsligt skulle anfäktas av utbrott av plötslig genuin omtanke verkar inte troligt, möjligt men osannolikt.
Idiotförklaringen känns som en mer löftesrik kandidat, fast såna brukar inte vara så där väldigt subtila.
Att något händer medans någon annan krisar är inte alls omöjligt. Att komma och berätta att man gjort livstilsval och tagit beslut kan få många krisande(i vid bemärkelse) att känna sig...annorlunda.
Visst något annat, man skall alltid hålla dörren öppen för något annat.

Alltså, att någon helt plötsligt verkligen skall börja bry sig eller krisa alldeles på egen hand samtidigt är om inte omöjligt så i alla fall mindre sannolikt.
Vad gäller idiotförklaring så tror jag nog inte att man får sig en sådan till livs behöver ens fundera på vad det är som händer. Återstår då avundsjuka och "Något annat".

Avundsjukan och dess onda kusiner är i alla fall min toppkandidat med en gardering för just något annat...
Men givet allt, så Occam antyder att den enklaste(med minst antaganden) förklaringen för det mesta är den korrekta...

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Äh, kris är bara ett namn på deras egen otillräcklighet. De behöver klä den med ett ord och lägga den på dig. Om hojåkning är kris så säg att du krisar då..stenhårt!
Jag är 44 och har krisat i 20 år..helnöjd!

Bra skrivet TS. :tummenupp

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Jag brukar erbjuda dessa personer en åktur.. De tackar alltid nej och det tar helt död på dessa ihåliga argument.

fredrik_n

Sen
Gick med
27 Nov 2011
Hoj
Triumph Daytona
"Kris" är bra massor med roliga saker man kan göra då. Ta hoj kort dyksert plöja ner deg i RC prylar mm :) Jag kommer ha "kris" flera år till. PS 38 år :)

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha