Kan Occam kanske hjälpa till
Du gör samma sak igen: tilldelar andra egenskaper/åsikter som du inte vet något om.
Jag försökte ge ett alternativt perspektiv till ditt antagande att andra är avundsjuka.
Det som verkar skilja ditt alternativa perspektiv från andras d.o är att det verkar vara mer rätt än andras!
När det gäller mysko beteenden såväl i detta ämne som i en massa andra situationer så brukar
Occams Rakkniv vara ett bra inledade verktyg. Man kan testa såväl människors avsikter samt hypoteser och varför mekaniska saker upphört att fungera.
När det gäller de här människorna som helt plötsligt börjar intressera sig, på ett märkligt sätt för ett nyligen upptaget intresse för t.ex i det här fallet motorcyklar så kan man kanske behöva prata med Occam. Detta nyfunna intresse kan man ju undra vart ifrån någonstans det kommer eller vad är är motorn bakom det.
Nedan en kort lista med kandidater...
- Genuin omtanke
- Idiotförklaring
- Avundsjuka
- Egen kris...
- Något annat...
Att någon helt plötsligt skulle anfäktas av utbrott av plötslig genuin omtanke verkar inte troligt, möjligt men osannolikt.
Idiotförklaringen känns som en mer löftesrik kandidat, fast såna brukar inte vara så där väldigt subtila.
Att något händer medans någon annan krisar är inte alls omöjligt. Att komma och berätta att man gjort livstilsval och tagit beslut kan få många krisande(i vid bemärkelse) att känna sig...annorlunda.
Visst något annat, man skall alltid hålla dörren öppen för något annat.
Alltså, att någon helt plötsligt verkligen skall börja bry sig eller krisa alldeles på egen hand samtidigt är om inte omöjligt så i alla fall mindre sannolikt.
Vad gäller idiotförklaring så tror jag nog inte att man får sig en sådan till livs behöver ens fundera på vad det är som händer. Återstår då avundsjuka och "Något annat".
Avundsjukan och dess onda kusiner är i alla fall min toppkandidat med en gardering för just något annat...
Men givet allt, så Occam antyder att den enklaste(med minst antaganden) förklaringen för det mesta är den korrekta...