Allt behöver en ventil (också jag)

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
TS: du jobbar förmodligen på ett ställe med en massa skitnödiga postmodernistiska akademiker som för närvarande är medelålders och skeptiska

Vet du: jag tänkte EXAKT samma tanke. Kanske för att jag själv håller till på ett sådant ställe

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Vet du: jag tänkte EXAKT samma tanke. Kanske för att jag själv håller till på ett sådant ställe

Ja fy f-n. Knepet är att inte låta dem dra en med sig ner i den där geggan de vältrar sig i.

Alternativt kan man informera dem om att konceptet medelålderskris får betraktas som en tämligen daterad social konstruktion lanserad av psykodynamikern Elliot Jaques i mitten på sextiotalet, och ifrågasätta hur modern deras värdegrund egentligen är när de använder sig av så unkna och patriarkala referenser.

Sen är det bara att luta sig tillbaka och se dem kippa efter andan:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ja fy f-n. Knepet är att inte låta dem dra en med sig ner i den där geggan de vältrar sig i.

Alternativt kan man informera dem om att konceptet medelålderskris får betraktas som en tämligen daterad social konstruktion lanserad av den psykodynamikern Elliot Jaques i mitten på sextiotalet, och ifrågasätta hur modern deras värdegrund egentligen är när de använder sig av så unkna och patriarkala referenser.

Sen är det bara att luta sig tillbaka och se dem kippa efter andan:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Jag kör oftast med att bara titta upp och le för att genast titta ner igen. Inte ens ett hummande till svar. Själva tystnaden är viktig här.

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Jag tycker ni gör ett problem av något som inte är ett problem; ni som beskriver de som inte vet något om motorcyklar som livsfega och avundsjuka. Ni förutsätter att det inte går att förstå varandra och att det finns en motsättning mellan att tycka olika och acceptera varandra. Det är helt enkelt fel och konsekvensen är ju att ni beter er likadant som ”motparten”.

:)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vadå för sent för RR-karriär? Jag är tio år äldre än honom och tragglar bandagar för att kunna hobbyrejsa när tekniken kommer på plats. Så får du inte säga!

Ta licens vid första bästa tillfälle nästa år, och kom och kör race med oss glada amatörer i Speedster Cup! :fakta

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rent allmänt brukar jag försöka sälja in hojåkat till andra som är intresserade nog för att orka kommentera det. Det är en dyr och lite lagomt farlig hobby, och ju fler vi är som fiser runt på två hjul, desto större hänsyn måste trafikverket och deras kohorter med värdelösa entreprenörer ta till oss. :fakta

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det finns tillfällen när man bara sitter och lyssnar, ler och svarar artigt.
Sen finns det tillfällen när man dunkar en dansk skalle i ansiktet på dom.

Du väljer...

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Nädu TS , lyssna på omgivningen , sälj hojjen , sök terapi , det är inte riktigt klokt att börja köra hoj som 30plussare .... nästan lite patetiskt ... :rodnar

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Grattis ts och välkommen till "träsket" :tummenupp

Min uppfattning är att de som använder ordet "kris" i ålderssammanhang är de som själva har en...

Jag har under mitt hittills nästan halvsekel korta liv aldrig någonsin upplevt något som jag tror är en ålderskris.
Lyckligtvis har jag alltid befunnit mej i min bästa tid i livet :banana

Näe, det bästa är att inte fundera så mycket och bara försöka göra så mycket skojigheter man hinner med, om sedan någon råkar bli avundsjuk så är det inte så mycket jag kan göra för att ändra deras syn på saken.
Alltså vore det ingen poäng med att offra tid på det.

Deadmeat

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2014
Hoj
Yamaha Thundercat 600 -96
Tog kortet i somras som 33 åring. I början var det många som talade om kris.
Men efter att ha tagit sig tid och pratat med dem så förstår de flesta att MC åkning är en ovaligt rolig hobby.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Det finns riktiga kriser t.ex. Balkankrisen där folk började mörda varandra eller när du får sparken, frun sticker och fogden kommer.
Sen finns etiketten KRIS som inskränkta människor använder om sånt som vi tycker år kul.
En vettigt funtad människa borde väl glädjas över att det finns dom som hittat nåt roligt att göra.
Själv tycker jag att golf är det dummaste som finns näst fotboll, men inte fan säger jag att golfspelare har ådragit sig en psykisk defekt.

Vjd närmare eftertanke: I alla fall inte åldersrelaterad.

Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Förmåga att förändra kan vara avundsvärd

Att tolka andras skeptiska kommentarer om mc som avundsjuka tror jag är ett misstag. Ställ dig själv frågan om du är avundsjuk på människor som med liv och lust ägnar sig åt aktiviteter som du inte alls skulle uppskatta; svampplockning, vävning eller odling av pelargoner. De kanske faktiskt tycker att mc-körning är barnsligt, konstigt, destruktivt eller helt enkelt tråkigt.
Det är nog inte nödvändigtvis valet av hojåkning som sådant som är det egentliga målet för avundsjukan.

Det som avundas är nog snarare viljan och förmågan att bryta med nåt gammalt skit, ta tag i tillvaron och göra något nytt och inte kanske svensson-korrekt heller för den delen. För den som ofrivilligt fastnat i PK-träsket[villa, vovve, volvo, vagn o.s.v] finns det mycket som är anvundsvärt...
Inte f-n skulle någon bli avundsjuk om jag slutade åka hoj och tog upp knyppling istället!:rolleyes:
Visserligen skulle de som "känner" mig nog undra om jag blivit akut sjuk men avundsjuka, knappast! :fakta
Så jag tror nog snarare att det förändringen som sådan och i vilken riktning den gjorts, som om nu någon är avundsjuk, är föremål för avundandet....

Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Kris är kommentarer från de vars liv pendlar mellan kontoret, barnens aktiviteter och TV-soffan. Nästa gång kan du ge dem en ordbok och lite nonchalant påpeka att ordet avundsjuka innehåller mer än fyra bokstäver.

Enligt många soffpotatisar har jag kraftig 40-årskris. Jag har på två år köpt en cross, en Ducati samt börjat med triathlon. Konstigt nog mår jag riktigt bra och har sällan haft roligare.

Efter att ha kört en halv Ironman är det många som säger wow med ett påklistrat leende, innerst inne tänker de något helt annat. Samma sak vad gäller Ducatiköpet. Det blir ganska uppenbart vad de egentligen tycker (idioti...) och jag är fullt medveten om att kommentarerna runt andras middagsbord oftare innehåller ordet "kris" än "vad kul". Nu är jag ingen psykolog men jag tror ordet kris snarare än en projecering över deras egna känsla framför TVn - blev livet inte mer än så här.

Låt dem hållas och ta det med ett leende, inget knäcker en bitter människa så mycket som att se någon annan vara glad.

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Jag tycker ni gör ett problem av något som inte är ett problem; ni som beskriver de som inte vet något om motorcyklar som livsfega och avundsjuka. Ni förutsätter att det inte går att förstå varandra och att det finns en motsättning mellan att tycka olika och acceptera varandra. Det är helt enkelt fel och konsekvensen är ju att ni beter er likadant som ”motparten”.

:)

Nja, fast det var inte så jag menade. Jag avsåg mest att jävlas tillbaks med folk som dissar mig, utan att för den skull värdera deras val i livet :krama:)

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Nja, fast det var inte så jag menade. Jag avsåg mest att jävlas tillbaks med folk som dissar mig, utan att för den skull värdera deras val i livet :krama:)
Tankefelet är "att jävlas" och bete sig som om någon har "jävlats" med dig (kränkt dig).

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Det är nog inte nödvändigtvis valet av hojåkning som sådant som är det egentliga målet för avundsjukan.

Det som avundas är nog snarare viljan och förmågan att bryta med nåt gammalt skit, ta tag i tillvaron och göra något nytt och inte kanske svensson-korrekt heller för den delen. För den som ofrivilligt fastnat i PK-träsket[villa, vovve, volvo, vagn o.s.v] finns det mycket som är anvundsvärt...
Inte f-n skulle någon bli avundsjuk om jag slutade åka hoj och tog upp knyppling istället!:rolleyes:
Visserligen skulle de som "känner" mig nog undra om jag blivit akut sjuk men avundsjuka, knappast! :fakta
Så jag tror nog snarare att det förändringen som sådan och i vilken riktning den gjorts, som om nu någon är avundsjuk, är föremål för avundandet....

Kris är kommentarer från de vars liv pendlar mellan kontoret, barnens aktiviteter och TV-soffan. Nästa gång kan du ge dem en ordbok och lite nonchalant påpeka att ordet avundsjuka innehåller mer än fyra bokstäver.
Vilka är bevisen för att de som inte uppmuntrar ert mc-intresse är avundsjuka på er?

Last edited:

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Tankefelet är "att jävlas" och bete sig som om någon har "jävlats" med dig (kränkt dig).

Tja, jag är inte omöjlig. Dom kanske bara vill hjälpa mig att inse min utvecklingspotential genom att kalla min stora hobby som uttryck för en livskris, precis som att jag antar att du har mitt bästa för ögonen när du påpekar mina tankefel. Tack i så fall ;)

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Tja, jag är inte omöjlig. Dom kanske bara vill hjälpa mig att inse min utvecklingspotential genom att kalla min stora hobby som uttryck för en livskris, precis som att jag antar att du har mitt bästa för ögonen när du påpekar mina tankefel. Tack i så fall ;)
Det är svårare att aktivt ta reda på vad andra faktiskt tycker och menar än att lita på sin känsla; men känslan är lurig och har ofta fel.

Många här drar slutsatsen att de som inte uttrycker sig positivt om motorcyklar "är avundsjuka". Det innebär ju att man tror att andra egentligen tycker och känner som jag själv gör och att de i hemlighet önskar att de kunde leva med samma överensstämmelse mellan sina tankar, känslor och beteenden som jag själv gör. Det är lite...egocentriskt att tänka så.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Du har en poäng!. Men hur anser du att man ska möta dessa människor?.
Jag menar har du nått bra förslag på hur man ska få reda på hur dom faktist menar.
Mina erfarenheter av folk som är skeptisk är att diskutionen för det mesta slutar med att dom frågar om man inte är rädd att dö eller att dom exemplifierar sig själva och jagskulledödirekt kommer upp.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha