Allt behöver en ventil (också jag)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jämnårig med dig och har aldrig hört att jag skulle köra hoj för att det är någon sorts kris.

På jobbet vet dom ju att jag är ledig då och då för att åka bana, och att det blir ett lass pannkakor på något hojfik de där soliga helgerna. Fortfarande inte hört något om kris. Många tycker tvärtom att det verkar kul, en kollega har t om fått funderingar på att ta ett eget mc-kort.

Ska jag gissa så beror omvärldens mottagande av ditt intresse rätt mkt på hur man lägger fram "varför" man kör. Jag brukar berätta att jag enbart kör för att det är kul, att man träffar folk som man aldrig skulle träffat annars osv..

Men visst, sitter man som 30+ vid fikabordet och snackar om bakhjulet i bussfilen i 300 blås, att man "stekte" nån Porsche vid rödljuset och att ghostrider är ens största idol.. Ja, då blir det ju bara pinsamt istället.

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Vad är det för jävla ställe du jobbar på egentligen?
Jag gjorde samma reflektion. Tycker det låter som TS har ovanligt oförskämda för att inte säga social inkompetenta kollegor.

En ”kris” är något som får människor att må riktigt dåligt. En del tar livet av sig när de drabbas av en allvarlig kris. Att någon tror att TS genomgår ”en kris” och väljer att skoja om det vittnar om riktigt taskigt omdöme.

Mitt råd är att vända uppmärksamheten mot de här kollegorna. Exempel:

- Vilka är deras intressen?
- Har de drabbats av kriser?
- Är deras intressen egentligen strategier för att hantera kriser?
- Är de intresserade av att berätta om sina kriser/intressen?

:tummenupp

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Jag umgås i princip endast med folk som är intresserade av motorcyklar/bilar/racing. Det är mina enda intressen. Har inte stött på trådspakarens problem i samma omfattning då jag sällan umgås med "utomstående" men gör man det så försöker jag att vara förstående över deras okunskap.
De har ingen aning helt enkelt. Försöker någon skämta på min bekostnad så är det bara att driva tillbaka eller att bara vara ironisk.
"Sätter" man "folk på plats" så är det sällan de orkar ta upp det igen. Livet är helt enkelt för kort för att slösas på idioter.

PS. Säger någon att du ska börja ragga på 20-åringar igen så se äcklad ut, idiotförklara personen och säg att redan 18-19 åringar är lite i äldsta laget..;) alltid lika kul att ge tillbaka med samma mynt:D

Ps2. Tar de dig på allvar blir det bara ännu roligare för dig=) då får du verkligen bevisat hur inskränkta och
korkade de är..

Välkommen in i gemenskapen:tummenupp

//30 år och kört hoj i ca 8 år.

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.
Det handlar inte om en ålderskris från din omgivning utan mer om ren och skär avundsjuka samt att de som nu påstår detta tyvärr är fångade i sitt eget privata fängelse i livet där de ser andra som kanske gör det de själv egentligen skulle velat göra som en pinsam påminnelse om att t ex du har tagit dig tid och pengar åt att skaffa mc kort samt en motorcykel som är just ditt stora intresse.Om du bara visste hur många som skulle velat göra detsamma men aldrig får tummarna loss eller för den delen har pengar över till att förverkliga sina drömmar och som sedan ser andra lyckas göra detta där dessa då snabbt placeras i ett kris fack.

Tog mitt mc kort som 16 åring och är idag 50 år där jag mer eller mindre kört hoj årets alla is och snöfria dagar på året under denna tid.Jag har däremot ofta stött på intresserade frågor om livet på dessa mc men faktiskt väldigt sällan hört negativa toner som bildast på ren avundsjuka så jag tycker att dina nuvarande arbetskolleger är aningen pinsamma och negativa beroende på sina egna misslyckanden om att förverkliga sina drömmar angående just ditt val av att köra mc.

Summa sumarum så verkar dina arbetskolleger ha placerat sig själva i ett fack i denna fråga som mest består av trångsynta kärringar och gubbar angående deras tankesätt oavsett om de är 20 år eller 60 år.

Last edited:

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Hoj
-07 Honda CBR
Försök att förklara ordet livskris, 30 årskris eller liknande för en spanjor.
Jag har diskuterat detta ämne med flertalet, detta existerar inte här, här lever folk för livet. Det är ingen som lyfter på ögonlocken för att det kommer ett gäng gubbar på rettor till cafét. Det där existerar bara i avundsjuka Sverige! Sverige är bra på många vis men det finns grönare gräs på andra sidan!

hbdykab

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Va fan pöjk:) då skulle du prova ta körkort och köpa ny mc vid 38 års modell. De blev precis som du skriver :). De var 40 års kris osv osv,och synnerligen så farligt att man borde ju förstå när man är 38 att man inte borde åka mc. Wtf!

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Cyniska äckel till kollegor som inte kan glädjas med dig.

33 år här, tog kortet förra sommaren, tillsammans med en kollega och några kompisar i typ samma ålder. Bästa jag någonsin gjort! Om nån snackat skit, så har de gjort det bakom ryggen på mig, och det får de fan i mig fortsätta göra isf, för jag flippar när folk projicerar över sin egen bitterhet på mig och mina intressen. Det handlar inte om annat än efterrationalisering av jobbiga känslor som bubblar upp hos individer som känner att de går miste om ett och annat här i livet.

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Hoj
CBR600F2 -92
33 år när jag tog kortet förförra året efter ett misslyckat försök när jag var 25. Motorcykelintresset har sedan dess vuxit exponentiellt och är helt enkelt det jag lever för. Jag läser, tänker, drömmer och pratar motorcyklar, och det har inget med någon kris att göra. Tvärtom, om jag inte hade motorcyklarna skulle jag krisa. Vad det har givit mig är nya vänner, nya upplevelser, nya känslor och en helt ny lycka.

Skumgummits

Medlem
Gick med
1 May 2013
Hoj
CB1000R -12
Tog kortet för ett år sedan, då var jag 35 och var pappaledig... Detta faktum var nåt som de flesta i min bekantskapskrets hade synpunkter på... Om det nu var en "kris" så kan jag meddela att den krisen har jag aldrig ångrat :)

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag brukar säga att jag kör för att jag är less på livet. Då blir stämningen sådär diffust härlig.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
30+ är en utmärkt ålder att ta körkort på.
Jag tycker du ska byta lunchsällskap.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
"Surt sa räven om rönnbären."

Om man vid 50 skaffar en glidare + hela 'livstils-paketet', då är det kris. :död Inte annars. :)

Vid 34 är du rökt för en RR-karriär. Men annars är det en prefekt ålder för hoj. :tummenupp Du är förhoppningsvis ngt klokare än när du var 19, och du har förhoppningvis råd med en schysst hoj. Visst har du tappat några år jämfört med de som började vid 16 men det är aldrig för sent att börja. Du är betydligt yngre än jag var när jag tog hojkort.

På risk1an skulle vi tala om hur gamla vi var och vad vi tänkte köra. Jag tror bara att vi var två som hade för avsikt att köra sporthoj. En invandrargrabb och jag. Vår trafiklärare frågade gruppen om våra preferenser av hoj var som de trott. Det mesta var det väl. Med ett undantag. Ingen trodde att den medelålders tanten skulle köra sporthoj. Folk har fördommar. :huvet

När jag körde storbana i våras var jag definitivt inte äldst. En farbror talade om för mig att det var han. Han var 80. Jag vill också köra storbana när jag är 80. :Bugar

Gillar liraren som vid 70 tar licens. Frun var död och barnen utflugna så nu skulle det räjsas! :banana

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Att tolka andras skeptiska kommentarer om mc som avundsjuka tror jag är ett misstag. Ställ dig själv frågan om du är avundsjuk på människor som med liv och lust ägnar sig åt aktiviteter som du inte alls skulle uppskatta; svampplockning, vävning eller odling av pelargoner. De kanske faktiskt tycker att mc-körning är barnsligt, konstigt, destruktivt eller helt enkelt tråkigt.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Mc-intresset har ingenting med ålder att göra, det är en hobby och en fas i livet som måste få sitt.
Min fas började när jag var 8 år och blev ett moppefucko för första gången.
Jag har kört min tio varv runt jorden typ, just nu ligger hojåkat i träda, men snart kommer begäret tillbaka, vet inte när men jag vet att det blir så, oavsett hur gammal jag är då.
Tjing.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
"Surt sa räven om rönnbären."

Om man vid 50 skaffar en glidare + hela 'livstils-paketet', då är det kris. :död Inte annars. :)

Vid 34 är du rökt för en RR-karriär. Men annars är det en prefekt ålder för hoj. :tummenupp Du är förhoppningsvis ngt klokare än när du var 19, och du har förhoppningvis råd med en schysst hoj. Visst har du tappat några år jämfört med de som började vid 16 men det är aldrig för sent att börja. Du är betydligt yngre än jag var när jag tog hojkort.

På risk1an skulle vi tala om hur gamla vi var och vad vi tänkte köra. Jag tror bara att vi var två som hade för avsikt att köra sporthoj. En invandrargrabb och jag. Vår trafiklärare frågade gruppen om våra preferenser av hoj var som de trott. Det mesta var det väl. Med ett undantag. Ingen trodde att den medelålders tanten skulle köra sporthoj. Folk har fördommar. :huvet

När jag körde storbana i våras var jag definitivt inte äldst. En farbror talade om för mig att det var han. Han var 80. Jag vill också köra storbana när jag är 80. :Bugar

Gillar liraren som vid 70 tar licens. Frun var död och barnen utflugna så nu skulle det räjsas! :banana

Vadå för sent för RR-karriär? Jag är tio år äldre än honom och tragglar bandagar för att kunna hobbyrejsa när tekniken kommer på plats. Så får du inte säga!

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Skaffade "ny hoj" efter 5 års uppehåll (är 42, haft kort sen jag var 18)
Jag ser det inte som en kris, jag ser det som ett försök att återuppliva intresset och det går rätt bra hitills. :D

Sen att det blev en Ducce denna gången är för att jag alltid velat ha en Ducce. :rock
Funderar på om man ska köpa en till så får tanten ta den ena. :D

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
TS: du jobbar förmodligen på ett ställe med en massa skitnödiga postmodernistiska akademiker som för närvarande är medelålders och skeptiska, och om tjugo år kommer att vara gamla och bittra.

Gör som jag, låt dem hållas med sitt förakt och sina surdegsprojekt och njut av att du hittat en hobby som sätter guldkant på livet. Och vill du ha riktigt roligt så kan du ju alltid nicka, humma, och fråga dem hur det går med deras eget självförverkligande när dom börjar med kris-snacket :arsele:arsele

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA