Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
QUOTE=Jörgen Karlsson]2062960 Jag förmår inte att följa ditt resonemang som sagt, du får redogöra tydligare för vad du menar isf. Både zink och fosfor ingår till stor del i EP-tillsatser. Dessa är främst för kuggväxeln, yttrycket i en MC-koppling är försumbar vad rör dessa additiv. Vi kan ta detta i ett annat forum om du vill men då vill jag ha tydliga resonemang sär du redogör för vad du menar och med logiska argument bygger upp "beviset"[/QUOTE]

ZDDP som du nämner är inget problem för koppling (faen, var jag så otydlig innan)

Det är ett forum, och jag är lite snabb o slarvig, vill gärna att folk tänker till istället för att ge en manual. Det blir så tråkigt annars.

Okej jag gör ett försök att vara pedagogisk. Vi tar bort alla variabler när det gäller smörjmedel (tänker definitivt inte skriva en bok, info finns mycket här på forumet) och då bara kika på här variablen EP i smörjmedel.

EP, extrem pressure är en "agent" inom anti -wear, AW, dvs anti förslitning av material. Detta kan man säga ligger under LCA, load carrying ability.

Load carrying ability, blir således vilken belastning det ska klara, men vi kika då här på variablen EP. Nedan ett försök till illustration av film och rörelse (pilarna)

Metal-------->-------->
lager-------->-------->
lager-------->-------->
lager-------->-------->
0 0000000000000000
lager<---------<---------
lager<---------<---------
lager<---------<---------
metal <---------<---------

Phu, hoppas att "film" illustrationen är glasklar.
EP, har då till syfte att minska ytans kontakt för filmen. (öka skyddet för filmen)

Nu till där EP (ep-agenter o aw agenter) och friction modifier tangerar varandra.

För att förenkla det hela så kan vi dela in det i A additiv och B additiv

A additiv används nästa alltid i smörjmedel för deras funktioner ( här finns då anti - oxidering Extrem Pressure, EP med EP agent såsom ZDDP (zink, fosfor) AW –agent, anti oxidanter, ”rost” förhindrare mm)
Och sub gruppen, EP finns det en j-kla massa så att förenkla det hela med en EP agent såsom ZDDP är lite för enkelt.

och B additiv lägger man till för att få vissa egenskaper (B, såsom VII, såpor (li,al, mm mm) samt det vi pratar om friction modifier som oftast är moly.


EP har till uppgift att FÖRINDRA friktion och FÖRSLITNING mellan två ytor som är i rörelse. EP´s fördelar beskrivs enklast i en Stribeck kurva (där EP rycker in under lätt belastning och hög hastighet när filmen separeras (hydrodynamisk) ELLER hög belastning och låg hastighet där oljefilmen ”försvinner” och EP tar vid som ersättare.)

Okej, vidare i EP vilket kan innhålla allt möjligt som ger dessa egenskaper ZDDP som du nämner är en, vi har bly, klorin mm. (och varför är bly så farligt då, va, va,(strular till densiteten, en parantes)

(Ibland nämns Li, Al, mm i dessa sammanhang, men har mer av andra egenskaper)

Och nu över till frictions modifierare. Detta är något man vill ha i vissa applikationen för att minska friktionen och det är viktigt, och speciellt för applikationer där man vill ha så lång livslängd som möjligt på smörjmedel (jmf, syntet)

Men frictions modifierare, är lite konstig, det är en solid metall (typ vanligaste, molybdenum)
Som har till uppgift att förhindra friktion, att den är solid gör att den inte blir direkt en del av filmen utan en form av integration med metallytan istället (kopplat till metallytans struktur som är ojämn) för att ”släta ut den” den saknar filmrörelsen som jag beskrev så tjusigt ovan.

Nu till var EP och friktions modifierare gör samma jobb. De ska faktiskt göra samma jobb som beskrevs i Stribeck kurvan. De fyller dvs samma funktion men arbetar på helt olika sätt. Men, de är inte substitut, utan fyller andra funktioner också ju, men de tangerar varandra en del inom samma områden inom just hydromatisk smörjning och ”boundary” smörjning.

Därför kunde det ske minskning av ZDDP och ersätta denna minskning med Moly (obs EP som zinket är kvar) och plussa på med egenskaper som att minska friktionen genom modifiering av ytan och ge den ”smörjande” egenskaper.

Nu äntligen till slutsatsen, med våtkoppling, den gillar ju inte att du fixar till ytan. Då kan det således bli slirande koppling

Phu, mycket skrivande, nu måste jag jobba lite, ber om ursäkt ifall jag även slarvade denna gång. Har försökt att vara lite pedagogisk men inte helt min bästa styrka. Dr. Bike är bättre på detta.


Jörgen Karlsson skrev:
2062960
får folk göra och skriva som de vill. Jag avslutar gärna den här debatten. No hard feelings =)

Mvh
Jörgen

Ja, men inte får du sluta nu. Eftersom du jobbar med fartyg är du faktiskt något av "expert" när det gäller olja, framförallt för två saker (varabler) som ofta diskuteras här. Dvs, lägsta pris till lägsta underhåll och ”rättesnöret” just nu är biltema :)
 

"Ojje"

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
Oxelösund
Hoj
Honda CBX 1000
Läckage

Min kompis har en Cb från 70 talet som han hällde i helsyntetolja i och efter det så sa han att den blev väldigt "otät", det blev stora oljepölar under den, åtminstonde mycket mera än innan då han använde mineralolja.

Vilken erfarenhet har ni om det fonomenet?

H:Ojje
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Badger skrev:
2064097

Ja, men inte får du sluta nu. Eftersom du jobbar med fartyg är du faktiskt något av "expert" när det gäller olja, framförallt för två saker (varabler) som ofta diskuteras här. Dvs, lägsta pris till lägsta underhåll och ”rättesnöret” just nu är biltema :)

Hej igen.
Tack för ett fylligt svar. Jag förstår nu bättre vad du menar med kopplingsansatsen du gjorde tidigare. Förstod din skiss med hastighetsfördelningen i filmen.=)
Jag är överens med dig i det resonemang du för när du förklarar vilka additiv som blir verksamma när man pga av ngn anledning går från hydrodynamisk fullfilmssmörjning till gränsskiktssmörjning.
I växellådans kuggflanker och i motorns kullager är det ju fö konstant gränskiktssmörjning. Jag kände faktist inte till de additiv du kallar moly. Men min kunskaper är rätt gamla. Bland EP- och AW-additiv minns jag bara zink, fosfor samt svavelföreningar.

En anekdot du säkert känner till är att ibland fått problem i äldre dieslar och även bensinmotorer när man bytt till en "modern" olja med additiv innehållande just zink. Dessa gamla motorer har ju ofta vev- och ramlager av babbits på vars yta det då bildats förening med zinket i additiven varigenom lagerspelet minskade tills lagret gick varmt och smälte.

Nåväl, tack vare ditt svar har jag blivit lite klokare tror jag.

Jag har också förtroende för Biltemas MC-oljor. Har också med ett hemlighetsfullt leende fått bekräftat att Statoil sedan några år är leverantör av Biltemas oljor. Min vän som log jobbar på ett av de två företagen, det norska =)

Tyvärr har inte Biltema ngn syntetolja med rätt viskositet för att hälla i motorn på min HD. =(

Kör som sagt med Statoil HP 25W-50 nu.

För att bidra lite till tråden så kan jag redovisa min uppfattning:
Angående alla dessa frågor som ställs kring när man ska byta olja och vad man ska hälla i tycker jag att så länge det inte är en veteran så är det bara att välja en MC-olja med den viskositet som tillverkaren av motorcykel specar för den klimatzon man befinner sig i, samt att unna sig en helsyntetolja om man vill vara noggrann. Det viktigaste är ju dock att byta olja och filter i tid.

Beträffande den andra vanliga frågan i dessa trådar: Frågan om man skall byta olja på hösten eller våren så tycker jag att man iaf ska tappa ur den gamla oljan (varm) på hösten ty det är onödigt att den gamla olja står och settlar sig i motorn hela vintern, det blir ju annars lätt en bottensats som sedan far orenad rakt in i oljepumpen vid premiärstarten på våren och riskerar att förutom att skada pumpen även sätta igen fina kanaler i motorn och ev hydrauliska lyftare mm om överströmmaren i oljefiltret gläntar.

I mitt fall häller jag inte i ngn olja förrän på våren eftersom jag är den typen av ägare som har motorcykeln som ett utlopp för det estetiska och tekniska sinnet på vintern. Får jag för mig att kolla upp eller modifiera ngt i motorn under vintern så kan det vara till hinders om jag hällt ny olja i den på hösten. Annars är det nog bra att även hälla i och köra runt ny olja på hösten, men vinterförvaras hojen varmt och/eller torrt så är det nog ingen risk för intern korrosion pga av den gamla oljan. Det är nog större risk för rostangrepp på ventiler och foder om cykeln skulle vinterförvaras i en korrosiv miljö.


Tack för komplimangen, någon mc-oljeexpert är jag dock inte.
Ska vi prata marinsmörjmedel får vi nog ta det i en annan tråd ;-)

Nu får det ta och bli vår snart, vart klar med hojen efter vinterns modifieringar i tisdags och ska besiktiga på onsdag!=)

Mvh
Jörgen
 
Last edited:

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Limhamn
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
Badger skrev:
ZDDP som du nämner är inget problem för koppling (faen, var jag så otydlig innan)

Okej jag gör ett försök att vara pedagogisk. Vi tar bort alla variabler när det gäller smörjmedel ..........´´ :)

Vill du va' bussig å ta om det där, tex en tisdag när du inte har fullt så mycke' rödvin innanför västen?

:va :)
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Ip F.C.

Aprilia rekommenderar att använda IP F.C. till växellådan men vad är det för olja, kan någon hjälpa mig att omvandla det här till någon vanlig standard så jag vet vilken olja jag borde ha: http://www.benzina-ipplus.com/lubrificanti/specialita_fc.asp

Densitet vid 15°C: 0.840 Kg/l
Viskositet vid 100°C: 7.2 cSt
Viskositet vid 40°C : 40 cSt
Viskositetsindex: 157
Flampunkt: 256 °C
Lägsta flyttemperatur: -60 °C

Jag trodde att det var en 75W-90 olja eftersom TMP skriver det på sin sida men om 1 cSt = 1 mm2/s så stämmer ju inte det med en 75W-90. Funkar förresten en vanlig transmissionsolja tex API GL-5 tillsammans med kopplingen i en motorcykel?
 

Dr.Bike

Guest
RookieSM skrev:
2074102 Aprilia rekommenderar att använda IP F.C. till växellådan men vad är det för olja, kan någon hjälpa mig att omvandla det här till någon vanlig standard så jag vet vilken olja jag borde ha: http://www.benzina-ipplus.com/lubrificanti/specialita_fc.asp

Densitet vid 15°C: 0.840 Kg/l
Viskositet vid 100°C: 7.2 cSt
Viskositet vid 40°C : 40 cSt
Viskositetsindex: 157
Flampunkt: 256 °C
Lägsta flyttemperatur: -60 °C

Jag trodde att det var en 75W-90 olja eftersom TMP skriver det på sin sida men om 1 cSt = 1 mm2/s så stämmer ju inte det med en 75W-90. Funkar förresten en vanlig transmissionsolja tex API GL-5 tillsammans med kopplingen i en motorcykel?


Du kan kolla själv i inlägg 195:
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=137621
Där framgår att oljan är en rak SAE 10 isch... svårt att läsa av exakt.

Detta vill jag HELST INTE tro att de verkligen rekommenderar däremot.
Märklisch.
Nu godnatt - i morrn, en koll på detta. Sov gott.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
RookieSM skrev:
2074102 Aprilia rekommenderar att använda IP F.C. till växellådan men vad är det för olja, kan någon hjälpa mig att omvandla det här till någon vanlig standard så jag vet vilken olja jag borde ha: http://www.benzina-ipplus.com/lubrificanti/specialita_fc.asp

Densitet vid 15°C: 0.840 Kg/l
Viskositet vid 100°C: 7.2 cSt
Viskositet vid 40°C : 40 cSt
Viskositetsindex: 157
Flampunkt: 256 °C
Lägsta flyttemperatur: -60 °C

Jag trodde att det var en 75W-90 olja eftersom TMP skriver det på sin sida men om 1 cSt = 1 mm2/s så stämmer ju inte det med en 75W-90. Funkar förresten en vanlig transmissionsolja tex API GL-5 tillsammans med kopplingen i en motorcykel?

Hej
SAE-systemet för transmissionsoljor är helt skiljt från SAE-systemet för motoroljor. Detta gjordes en gång i tiden för att man av de höga talen på transmissionsoljans viskositetsbeteckning direkt skulle förstå att det var just en transmissionsolja och inte av misstag hälla den i en motor. En 75W-90 (transmissionsolja) har tex ungefär samma viskositetsindex som en 10W-50 motorolja.

En SAE 30 motorolja är jämförbar med viskositeten för en SAE 80 transmissionsolja. En SAE 40 motorolja är jämförbar med viskositeten för en SAE 90 transmissionsolja osv. Många har inte förstått denna indelning och tror att transmissionsoljor generellt är tjockare än motoroljor. Ska man upp i viskositeter tjockare än den hos en SAE 50 motorolja så får man ta sig ända upp till en SAE 140 transmissionsolja.

Så den motorolja som motsvarar den spec du har fått är endera en 10W-20 "motorolja", vilken lär bli svår att finna, eller en 75W transmissionsolja.
Inte så svårt.

Här är tex en 80W transmissionsolja som mappar ganska bra men inte helt:
http://129.35.64.91/bpglis/lubtds.nsf/technicaldata/18AC3CACCB3BA70F80256EBA004A5FB4?OpenDocument Där får du även svar på din fråga om API GL-5 ;-)
En ATF-olja typ Dextron II eller III olja mappar också ganska bra, men jag skulle inte hälla i ngt bara för att det stämmer viskositetsmässigt. Det finns så mycket annat som ska funka, additiv mm.
Jag skulle iaf försöka få mer info från tillverkaren; dvs Aprilia. Eller någon annan ägare här som vet. Eller prova ngt av oljebolagens hemsidor, där finns ofta rekommendationsprogram vilka ofta omfattar de mest bisarra bil och hojmodeller. Jag försökta bara bringa lite ljus i viskositetsträsket. =)

Mvh
Jörgen
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jörgen Karlsson skrev:
2075549 Hej
SAE-systemet för transmissionsoljor är helt skiljt från SAE-systemet för motoroljor. Detta gjordes en gång i tiden för att man av de höga talen på transmissionsoljans viskositetsbeteckning direkt skulle förstå att det var just en transmissionsolja och inte av misstag hälla den i en motor. En 75W-90 (transmissionsolja) har tex ungefär samma viskositetsindex som en 10W-50 motorolja.

Bra att du tog upp det Jörgen!
Tack för det, jag glömde det, och ska försöka klippa ut den fina bild jag har i en .pdf som åskådliggör detta med transmissionsviskositet kontra motorsmörjolja.
Tar denna länk istället, där kan man jämföra rakt över:
http://www.assalub.com/indep/images/tab_42u.gif

Tror man la på 40-50 SAE-enheter rakt av på motorolja bara. Just för precis som du sa, skilja agnarna från vetet.

Inte minst så innehåller ju transmissionsolja EP-tillsatser, och för egen del så skulle jag ju vilja ha LITE av dem i en MC-olja, som ju ska jobba i växellådan.

(EP = Extreme Pressure)
 
Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Tack för hjälpen, kommer ni på något ytterliggare får ni gärna lägga till det. :)
 

svensken

GSX 1230 &amp;amp; XLV 600 ÄGARE
Gick med
28 Nov 2004
Ort
Hemma
Hoj
GSX 1100 EF 84-85, African Twin -95, Transalp 600xlv -89
Vill bara nämna det att biltemas olja funkar utmärkt!
Och priset har ju inte direkt gjort den sämmre! :banana
 

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
Dr.Bike skrev:
2141747 Kan säkerligen funka! :tummenupp

Det funkar! slirade inte på kopplingen när jag körde några fullgasrepor i går iaf :D (totalt 15 mil)
MEN nu har jag ''ramlat över'' castrol R4 olja(för 116:-/L) och då häller jag i den för säkerhets skull....Man börjar väl bli lite nojjig på gamla dar...
 

Dr.Bike

Guest
Dirtfighter skrev:
2143805
Dr.Bike skrev:
2141747 Kan säkerligen funka! :tummenupp

Det funkar! slirade inte på kopplingen när jag körde några fullgasrepor i går iaf :D (totalt 15 mil)
MEN nu har jag ''ramlat över'' castrol R4 olja(för 116:-/L) och då häller jag i den för säkerhets skull....Man börjar väl bli lite nojjig på gamla dar...


Hehe... oljebolagen lever gott på den nojan! :lol
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
1 Jag har en gammal olja som inte blivit använd, har stått öppnad i 3-4år med korken på. Är den fortf ok eller blir olja kass även om den inte används?

2 Oljan ovan heter GPS 15W/50, kan den blandas med en 5W/50 ? Bägge är helsyntet

3 Och slutligen, instruktionsboken rekommenderar sae10W-40, spelar det någon roll om man kör med 5W/50 eller 15W/50?


Om någon känner sig inspirerad vore det bra om denne sammanfattade trådarna.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Oljan funkar.
Ja
Nej

En sammanfattning av den här tråden säger att man bör läsa hela tråden för få en förståelse för begreppet "olja" och bilda sig en egen uppfattning i saken.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top