#Olsson#
Ny medlem
Boris JR skrev:2063799Extremt liten oljevolym (ofta kring litern) i kombination med mycket värme bryter ner oljan snabbt
Det verkar mycket rimligt. Tackar för svar.
Boris JR skrev:2063799Extremt liten oljevolym (ofta kring litern) i kombination med mycket värme bryter ner oljan snabbt
Jörgen Karlsson skrev:2062960
får folk göra och skriva som de vill. Jag avslutar gärna den här debatten. No hard feelings =)
Mvh
Jörgen
Badger skrev:2064097
Ja, men inte får du sluta nu. Eftersom du jobbar med fartyg är du faktiskt något av "expert" när det gäller olja, framförallt för två saker (varabler) som ofta diskuteras här. Dvs, lägsta pris till lägsta underhåll och ”rättesnöret” just nu är biltema
Badger skrev:ZDDP som du nämner är inget problem för koppling (faen, var jag så otydlig innan)
Okej jag gör ett försök att vara pedagogisk. Vi tar bort alla variabler när det gäller smörjmedel ..........´´
RookieSM skrev:2074102Aprilia rekommenderar att använda IP F.C. till växellådan men vad är det för olja, kan någon hjälpa mig att omvandla det här till någon vanlig standard så jag vet vilken olja jag borde ha: http://www.benzina-ipplus.com/lubrificanti/specialita_fc.asp
Densitet vid 15°C: 0.840 Kg/l
Viskositet vid 100°C: 7.2 cSt
Viskositet vid 40°C : 40 cSt
Viskositetsindex: 157
Flampunkt: 256 °C
Lägsta flyttemperatur: -60 °C
Jag trodde att det var en 75W-90 olja eftersom TMP skriver det på sin sida men om 1 cSt = 1 mm2/s så stämmer ju inte det med en 75W-90. Funkar förresten en vanlig transmissionsolja tex API GL-5 tillsammans med kopplingen i en motorcykel?
RookieSM skrev:2074102Aprilia rekommenderar att använda IP F.C. till växellådan men vad är det för olja, kan någon hjälpa mig att omvandla det här till någon vanlig standard så jag vet vilken olja jag borde ha: http://www.benzina-ipplus.com/lubrificanti/specialita_fc.asp
Densitet vid 15°C: 0.840 Kg/l
Viskositet vid 100°C: 7.2 cSt
Viskositet vid 40°C : 40 cSt
Viskositetsindex: 157
Flampunkt: 256 °C
Lägsta flyttemperatur: -60 °C
Jag trodde att det var en 75W-90 olja eftersom TMP skriver det på sin sida men om 1 cSt = 1 mm2/s så stämmer ju inte det med en 75W-90. Funkar förresten en vanlig transmissionsolja tex API GL-5 tillsammans med kopplingen i en motorcykel?
Jörgen Karlsson skrev:2075549Hej
SAE-systemet för transmissionsoljor är helt skiljt från SAE-systemet för motoroljor. Detta gjordes en gång i tiden för att man av de höga talen på transmissionsoljans viskositetsbeteckning direkt skulle förstå att det var just en transmissionsolja och inte av misstag hälla den i en motor. En 75W-90 (transmissionsolja) har tex ungefär samma viskositetsindex som en 10W-50 motorolja.
Dirtfighter skrev:2141107jag kör med delsyntet från lidl i min gixxer, 129:- för 5 liter
tillverkad i tyskland, API SJ
Dirtfighter skrev:
Dr.Bike skrev:2141747Kan säkerligen funka!
Det funkar! slirade inte på kopplingen när jag körde några fullgasrepor i går iaf (totalt 15 mil)
MEN nu har jag ''ramlat över'' castrol R4 olja(för 116:-/L) och då häller jag i den för säkerhets skull....Man börjar väl bli lite nojjig på gamla dar...
Dirtfighter skrev:2143805Dr.Bike skrev:2141747Kan säkerligen funka!
Det funkar! slirade inte på kopplingen när jag körde några fullgasrepor i går iaf (totalt 15 mil)
MEN nu har jag ''ramlat över'' castrol R4 olja(för 116:-/L) och då häller jag i den för säkerhets skull....Man börjar väl bli lite nojjig på gamla dar...
Hehe... oljebolagen lever gott på den nojan!
Dr.Bike skrev:2145191Hehe... oljebolagen lever gott på den nojan!
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|