2062848 Tja, Zink är ju sista utposten (inom EP) och vi med våtkoppling gillar det. (gillar Boris "statement" )
Men, okej då. EP som du säger (extreme pressure) men med fosfor, mm kan bli förvirrande när du blandar in Zink. Inom EP finns mycket, men det du menar är AW. ..
(obs, skojar bara, men lite för att göra en poäng). ZDDP menar du väl (en dutt zink och en dutt fosfor, så har man simsalabim AW.(anti wear) övrigt inom EP finns mycket godis.
Skitsamma, över till poängen:
Det är Dr. Bikes oljetråd så jag vill inte förstöra den. (och jag tycker det är kul att du tar och ge "bild" över additiver, VII, Jörgen.
EP, Extreme pressure additives ingår AW, antiwear additives såsom ZDDP.
Dessa fyller vissa funktioner även till viss del som friction modifier. DVS, att reducera friktionen, som då slarvigt kan förklaras med "friction modifier"
MEN, Moly är en "ren" friction modifier, dvs det är syftet med dem.
Och vad är skillnaden, då. Boris ge beskrivningen med sista utposten, dvs ska hindra metal-metal kontakt som då en film, Dr. Bike har en annan rätt cool liknelse.
Att dessa blandas ihop är inget konstigt, eftersom de till viss del ska göra samma jobb. Men med "friction modifier" så blir det inte en komponent i filmen, utan integration med "ytan" (konstig liknelse, men kommer inte på någon bättre). Då får vi problem som har våtkoppling bekymmer.
Och sicket mirakelmedel det marknadsfördes förr som (och nu)