Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Dr.Bike

Guest
triumph00 skrev:
Lite tillspetsat - skulle detta innebära att om man byter oljefilter ofta, så behöver man inte byta oljan. Alltså filtret filtrerar bort de skadliga partiklarna och byts innan överströmsventilen öppnar....
Oljan slits i egentlig mening inte ut, utan den förorenas och pga av det så måste den bytas enligt servicrutinen :confused: :confused:


Jodå den slits. Precis som Boris JR säger. Jag redocisar detta i dessa två trådar så vv läs dem vid tillfälle. Saken är bara den, att olja som filtreras såeffektivt får många gånger längre livslängd.
Evig blir den inte, men "nästan" i den mening att det iaf är SÅ mycket längre än de flesta någonsin kommer VILJA utnyttja.

Tilspetsat tillbaka (oxå som jag skriver på annan plats här i tråden) är ju att just mc-åkare byter olja ONÖDIGT ofta, då dagens oljor klarar (i vissa avseenden) nära nog tio ggr längre driftsintervall mot vad ojorna gjorde för bara 10-15 år sedan.

andersbrink skrev:
Enligt den amerikanska undersökningen som står omnämnd i Oil-FAQ'en så försämras oljans viskositet betydligt snabbare än så.

Därom tvistar de lärde...men helt klart är att viskositetsstabiliteten påverkas negativt. Däremot skiftar graden av degradering starkt mellan olika oljor, vid jämförbara förhållanden.

-ah skrev:
Och då, muttrar jag lite för mig själv, är väl jag glad att jag bara har två års garanti på min lättmekade italienare. ;)
Däremot registreras servicen hos fabriken i mitt fall. Nu tror jag inte att hojen ska rasa under mig, men som varande trygghetsnarkoman låter jag ju i alla fall den auktoriserade förhandlaren genomföra servicen under de två garantiåren. Och bytar olja och filter själv nångång däremellan :rodnar

Vilket ju är både underbart och onödigt på samma gång.

Övervård är svårt att klandra, dock blir det som att elda för kråkorna.
Men vill man ta den merkostnaden så är ju ingen gladare än motorn iaf! ;)

Och ALLA "vet" ju att: Om min motor är glad, då är jag glad!

DarkDesmoRider skrev:
Nu är jag nyfiken på hur det kommer sig att Saab har koks problem, dom har väl kvar sina 1500 mils intervaller ????.eller har jag fel ?


Normalt sett har inte driftstiden något med att göra huruvida oljan koksar eller ej, det är oljans temperaturtålighet som avgör.
Men visst koksar en genomskitig olja lättare, ellre rättare: Till synes lättare.
Det är nämligen inte säkert att det är oljan som koksat, utan det kan likaväl vara sura förbränningsrester och sot samt annat kolijox som mättat oljan, som nu inte kan hålla detta i shack längre, och det bränner fast.
 

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Limhamn
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
Neutral skrev:
Serviceintervaller på 50000 mil. Klart imponerande! :D

Mercedes har nåt liknande på sina CDI-motorer. Men nu snackar vi diesel. Frågan är om serviceindikatorn även där är nån sorts tripmätare som räknar neråt :va

ps 50000 km. eller 5000 mil.......... :tummenupp
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Dr.Bike skrev:
...Basoljor från olika delar av världen har väldigt stor skillnad i molekylernas längd, och som exempel har olja från arabvärlden en väldigt HÖG andel korta molekyler = sämre bärighet, trots samma viskositet som en annan olja.
ETT speciellt område, som är känt för fin råolja med HÖG andel långa molekyler, och därför rankas högt då det kommer till smörjprestanda är Pennsylvania. USA Yes Sir!...
Är detta anledningen till att man har så täta oljebyten i USA? Man har stulit kass olja från arabvärlden....? :hihi

Hur kommer det sig egentligen att man här rekommenderar kunder att byta olja i sina bilar var tredje månad eller 3000:e mile (480 mil)?
Självklart byter jag var 3000:e mile i Mussen, eftersom det brukar landa på en 200 spänn inklusive arbete och tvätt... :tungan

En till fråga, som jag tror att jag inte sett svaret på än, varför hör man ofta att det är bra att köra på delsyntet innan hojen är ordentligt inkörd? Skulle den sämre smörjförmågan påskynda processen att få alla delar inslitna?
Hojen har knappt 500 mil på mätaren, men jag har redan hunnit med två oljebyten (flashigt förpackad delsyntet... :rolleyes: ), och nu tänker jag såklart pytsa i helsyntet istället.

Olja och däck... Att det ska vara så j-kla knepigt! :gnissla
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
andersbrink skrev:
Det är oftare över 30 grader celcius än under, iaf sommartid. Olja är billigt. Renovera är dyrt.

Angående temperaturen så varierar det ju ganska kraftigt beroende på var man bor. Här i Wisconsin tex så är klimatet inte helt olikt Sveriges. Hur påverkar det förresten livslängden på oljan? :va
 

Dr.Bike

Guest
Lugn skrev:
Är detta anledningen till att man har så täta oljebyten i USA? Man har stulit kass olja från arabvärlden....? :hihi

Hur kommer det sig egentligen att man här rekommenderar kunder att byta olja i sina bilar var tredje månad eller 3000:e mile (480 mil)?
Självklart byter jag var 3000:e mile i Mussen, eftersom det brukar landa på en 200 spänn inklusive arbete och tvätt... :tungan

En till fråga, som jag tror att jag inte sett svaret på än, varför hör man ofta att det är bra att köra på delsyntet innan hojen är ordentligt inkörd? Skulle den sämre smörjförmågan påskynda processen att få alla delar inslitna?
Hojen har knappt 500 mil på mätaren, men jag har redan hunnit med två oljebyten (flashigt förpackad delsyntet... :rolleyes: ), och nu tänker jag såklart pytsa i helsyntet istället.

Olja och däck... Att det ska vara så j-kla knepigt! :gnissla


Lugn!

(hehe) nu var ju jag rolig... om du orkar läsa igenom oljetråden no1 så får du svar på de flesta av dina undringar.
Varför det är så täta byten i USA vet jag inte, men man gissar att precis som du säger: det är så billigt så det spelar ingen roll.
För rent tekniskt ska deras olja inte vara sämre än någonannans, likväl som deras motorer inte heller är sämre än våra.

Inkörning görs bäst på en dålig olja, så delsyntet är inte heller det bästa i det fallet. Vanlg bonn-mineral är det som gäller vid inkörning! Hör och häpna.

(är f.ö i kalifonien nu, och häpnar både över oljepriser på samma oljor (ex. Mobil1) som hemma, samt hojpriser! En ny R1 kostar runt 80 papp... En ny SP2 RC51 VTR kostar nåt liknande... man blir sjuk!)

Lugn skrev:
Angående temperaturen så varierar det ju ganska kraftigt beroende på var man bor. Här i Wisconsin tex så är klimatet inte helt olikt Sveriges. Hur påverkar det förresten livslängden på oljan? :va

Egentligen inte mycket Men det står oxå i trådarna 1 & 2

Hög värme för en olja är inte bra. men med hög värme avses tempen INNE i motorn, och den är relativt konstant oavsett yttertemperatur p.g.a vätskekylningen.

Men de absoluta talen för oljor (som kan variera mellan 105-135 cirka beroende på typ) skall inte överskridas, för varje gång man gör det så degraderas oljan snabbt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lugn skrev:
Hur påverkar det förresten livslängden på oljan? :va

Där uppe mot gränsen till "Grönland" är det ju lite humanare temperaturer men från mellan-USA och nedåt är det ju hiskeligt varmt sommartid. Oljans medeltemperatur är högre än t.ex. här i Sverige och det tillsammans med många korta bilturer till "The Teller", "Applebee's" och "CVS Pharmacy". Jag bytte (GTX 20w50) var 3000 mile och trots de täta bytena såg oljan ut som skitig vattenblask. Att viskositeten ändras på så kort sträcka är väldigt uppenbar om håller ett getöga på oljetrycket vid tomgång med fullt uppvärmd motor.

<edit>Motorns temperatur är iaf lägre i Sverige än i USA. Fast så länge man kör på HW'en och har fartvind är det ju ingen skillnad. Möjligt att min Firebird har lite klen kylning, den gillade iaf inte att köras i stop'n-go trafik.</edit>
 
Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
andersbrink skrev:
Där uppe mot gränsen till "Grönland" är det ju lite humanare temperaturer men från mellan-USA och nedåt är det ju hiskeligt varmt sommartid. Oljans medeltemperatur är högre än t.ex. här i Sverige och det tillsammans med många korta bilturer till "The Teller", "Applebee's" och "CVS Pharmacy". Jag bytte (GTX 20w50) var 3000 mile och trots de täta bytena såg oljan ut som skitig vattenblask. Att viskositeten ändras på så kort sträcka är väldigt uppenbar om håller ett getöga på oljetrycket vid tomgång med fullt uppvärmd motor.

<edit>Motorns temperatur är iaf lägre i Sverige än i USA. Fast så länge man kör på HW'en och har fartvind är det ju ingen skillnad. Möjligt att min Firebird har lite klen kylning, den gillade iaf inte att köras i stop'n-go trafik.</edit>

Okej, tackar för förtydligandet. :tummenupp

Dr.Bike skrev:
Lugn!

(hehe) nu var ju jag rolig... om du orkar läsa igenom oljetråden no1 så får du svar på de flesta av dina undringar.
Varför det är så täta byten i USA vet jag inte, men man gissar att precis som du säger: det är så billigt så det spelar ingen roll.
För rent tekniskt ska deras olja inte vara sämre än någonannans, likväl som deras motorer inte heller är sämre än våra.

Inkörning görs bäst på en dålig olja, så delsyntet är inte heller det bästa i det fallet. Vanlg bonn-mineral är det som gäller vid inkörning! Hör och häpna.
Lite slöseri med olja mao, så länge det inte rör sig om det klimatet som Anders beskriver ovan.
Dr.Bike skrev:
(är f.ö i kalifonien nu, och häpnar både över oljepriser på samma oljor (ex. Mobil1) som hemma, samt hojpriser! En ny R1 kostar runt 80 papp... En ny SP2 RC51 VTR kostar nåt liknande... man blir sjuk!)
Ja, nån fördel finns det iaf att bo här...Köpte min hoj (zx10r -05) sprillans ny i maj förra året för 70k OTD. :)

Dr.Bike skrev:
Hög värme för en olja är inte bra. men med hög värme avses tempen INNE i motorn, och den är relativt konstant oavsett yttertemperatur p.g.a vätskekylningen.

Men de absoluta talen för oljor (som kan variera mellan 105-135 cirka beroende på typ) skall inte överskridas, för varje gång man gör det så degraderas oljan snabbt.
Okej, stämmer rätt bra ihop med Anders inlägg ovan.

Kan tillägga att jag läste igenom båda oljetrådarna på raken innan jag frågade (det är väl det långtråkiga telefonkonferenser är till för... :confused: ), men det är möjligt att jag inte hann med att smälta någon liten del av infon.

Mycket intressant läsning från Er båda! Tack! :tummenupp
 

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
Intressant läsning!

Men är jag konstig då som inte köper en olja för att den är känd eller exklusiv & därmed kan klistra flashiga klistermärken på cykeln utan köper en olja för att den fungerar bra tycker jag, så hittills har faktiskt SBK Racing fungerat bäst & med bäst menar jag funktionen på kopplingen avseende slirning...
 

Badkrullini

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2006
Ort
Borås
Hoj
zx9r fighter
Fan va jag blir tokig när ni snackar så mycket olja. Börja köra hoj för ett år sen ganska exakt(fanns ingen snö här i mars :) ) vill lära mig ta hand om min älskling själv.
ska byta olja nu i veckan och vill bara veta vilken olja jag ska ha. ni snackar om att man ska blanda massa oljor, räcker det inte med nån vanlig jeffla olja köpt i mc affär? :confused:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Badkrullini skrev:
Fan va jag blir tokig när ni snackar så mycket olja. Börja köra hoj för ett år sen ganska exakt(fanns ingen snö här i mars :) ) vill lära mig ta hand om min älskling själv.
ska byta olja nu i veckan och vill bara veta vilken olja jag ska ha. ni snackar om att man ska blanda massa oljor, räcker det inte med nån vanlig jeffla olja köpt i mc affär? :confused:

Jo visst köp du valfri olja i närmsta MC butik blandandet var bara ett tips på hur man kan få fullgod smörjverkan till minsta möjliga peng.
 

Badkrullini

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2006
Ort
Borås
Hoj
zx9r fighter
Boris JR skrev:
Jo visst köp du valfri olja i närmsta MC butik blandandet var bara ett tips på hur man kan få fullgod smörjverkan till minsta möjliga peng.

Okej blev lite vilsen i oljejungeln där olja hit och olja dit.
Vet att jag har föt lite olja i nu och kopplingen slirar beror det bara på att jag måste fylla på mer olja elller ska jag beställa nya lameller på en gång?
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Badkrullini skrev:
Fan va jag blir tokig när ni snackar så mycket olja. Börja köra hoj för ett år sen ganska exakt(fanns ingen snö här i mars :) ) vill lära mig ta hand om min älskling själv.
ska byta olja nu i veckan och vill bara veta vilken olja jag ska ha. ni snackar om att man ska blanda massa oljor, räcker det inte med nån vanlig jeffla olja köpt i mc affär? :confused:
Att blanda själv är överkurs som mest är utlagt här som sidoinformation, glöm det.
Det du däremot missat, som inte är överkurs utan basic, byt oljan på hösten när du ställer in, inte på våren när du ställer på!
 

Badkrullini

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2006
Ort
Borås
Hoj
zx9r fighter
FZ1 skrev:
Att blanda själv är överkurs som mest är utlagt här som sidoinformation, glöm det.
Det du däremot missat, som inte är överkurs utan basic, byt oljan på hösten när du ställer in, inte på våren när du ställer på!

Tack ska du ha! vill all info jag kan få när det gäller servning av min två hjuliga älskarinna.
Kollade efter manual för att få veta lite mer hur man gör och hur ofta man ska göra det vad det gäller underhåll av cykeln men filen jag laddade ner från forumet gick inte öppna.
du vet inte nån annan sida man kan kolla?
 

MC Doktorn

Guest
Biltemas ricinolja kostar 70 kr och kasstrål 120kr vågar jag hälla i den billigare och gasa på bana någon med erfarenhet empirisk eller vetenskapligt dockumenterat helst dubbelblind studie :rolleyes:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
2ono skrev:
Biltemas ricinolja kostar 70 kr och kasstrål 120kr vågar jag hälla i den billigare och gasa på bana någon med erfarenhet empirisk eller vetenskapligt dockumenterat helst dubbelblind studie :rolleyes:

Vilken olja tänker du på? Ricinolja dvs tvåtaktsolja?
 

Badkrullini

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2006
Ort
Borås
Hoj
zx9r fighter
Neutral skrev:
Vilken olja har du? Castrol?

He he pinsamt... har inte bytt olja sen jag kopte den i slutet av augusti. så jag vet inte vilken olja som är i nu :p

Om jag byter olja idag bör jag byta oljefilter samtidgt?
vet inte när det senast är bytt. vad kostar det , är det svårt att byta?
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top