Dr.Bike
Guest
triumph00 skrev:Lite tillspetsat - skulle detta innebära att om man byter oljefilter ofta, så behöver man inte byta oljan. Alltså filtret filtrerar bort de skadliga partiklarna och byts innan överströmsventilen öppnar....
Oljan slits i egentlig mening inte ut, utan den förorenas och pga av det så måste den bytas enligt servicrutinen
Jodå den slits. Precis som Boris JR säger. Jag redocisar detta i dessa två trådar så vv läs dem vid tillfälle. Saken är bara den, att olja som filtreras såeffektivt får många gånger längre livslängd.
Evig blir den inte, men "nästan" i den mening att det iaf är SÅ mycket längre än de flesta någonsin kommer VILJA utnyttja.
Tilspetsat tillbaka (oxå som jag skriver på annan plats här i tråden) är ju att just mc-åkare byter olja ONÖDIGT ofta, då dagens oljor klarar (i vissa avseenden) nära nog tio ggr längre driftsintervall mot vad ojorna gjorde för bara 10-15 år sedan.
andersbrink skrev:Enligt den amerikanska undersökningen som står omnämnd i Oil-FAQ'en så försämras oljans viskositet betydligt snabbare än så.
Därom tvistar de lärde...men helt klart är att viskositetsstabiliteten påverkas negativt. Däremot skiftar graden av degradering starkt mellan olika oljor, vid jämförbara förhållanden.
-ah skrev:Och då, muttrar jag lite för mig själv, är väl jag glad att jag bara har två års garanti på min lättmekade italienare.
Däremot registreras servicen hos fabriken i mitt fall. Nu tror jag inte att hojen ska rasa under mig, men som varande trygghetsnarkoman låter jag ju i alla fall den auktoriserade förhandlaren genomföra servicen under de två garantiåren. Och bytar olja och filter själv nångång däremellan
Vilket ju är både underbart och onödigt på samma gång.
Övervård är svårt att klandra, dock blir det som att elda för kråkorna.
Men vill man ta den merkostnaden så är ju ingen gladare än motorn iaf!
Och ALLA "vet" ju att: Om min motor är glad, då är jag glad!
DarkDesmoRider skrev:Nu är jag nyfiken på hur det kommer sig att Saab har koks problem, dom har väl kvar sina 1500 mils intervaller ????.eller har jag fel ?
Normalt sett har inte driftstiden något med att göra huruvida oljan koksar eller ej, det är oljans temperaturtålighet som avgör.
Men visst koksar en genomskitig olja lättare, ellre rättare: Till synes lättare.
Det är nämligen inte säkert att det är oljan som koksat, utan det kan likaväl vara sura förbränningsrester och sot samt annat kolijox som mättat oljan, som nu inte kan hålla detta i shack längre, och det bränner fast.