Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag tycker 1200 i mitt fall är rimligt. Oljan jag fick och filtret kostar mig 550:- att köpa och om de lade 1-2 timmar på jobbet så är 1200 skäligt. Jag har inget emot att de tjänar pengar så länge jag inte känner mig blåst. Men att som du få delsyntet som är billigare och betala 600 till då hade jag nog ifrågasatt det kraftigt. Har du kollat 600-milaservicen förresten? Det är bara bromskontroll, den fick jag gratis utförd på 5 minuter.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Neutral skrev:
Jag tycker 1200 i mitt fall är rimligt. Oljan jag fick och filtret kostar mig 550:- att köpa och om de lade 1-2 timmar på jobbet så är 1200 skäligt. Jag har inget emot att de tjänar pengar så länge jag inte känner mig blåst. Men att som du få delsyntet som är billigare och betala 600 till då hade jag nog ifrågasatt det kraftigt. Har du kollat 600-milaservicen förresten? Det är bara bromskontroll, den fick jag gratis utförd på 5 minuter.

1200 spänn, med helsyntet, på en kåphoj är helt okej, 1800 spänn på en naken cykel, med halvsyntet, är rent ocker...
 

SWE 1

Medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
STHLM
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701
Neutral skrev:
Jag tycker 1200 i mitt fall är rimligt. Oljan jag fick och filtret kostar mig 550:- att köpa och om de lade 1-2 timmar på jobbet så är 1200 skäligt. Jag har inget emot att de tjänar pengar så länge jag inte känner mig blåst. Men att som du få delsyntet som är billigare och betala 600 till då hade jag nog ifrågasatt det kraftigt. Har du kollat 600-milaservicen förresten? Det är bara bromskontroll, den fick jag gratis utförd på 5 minuter.

Håller helt med dig, visst måste de tjäna pengar, men samtidigt vill man ju känna att man får hyfsad valuta för pengarna.
Blir att ringa runt till flera verkstäder och kolla vad de tar.
 

Dr.Bike

Guest
Ni tycker det är billigt! *wow*

Jag byter GLADELIGEN er olja OCH filter för de summorna.

Jag prutar åt er: Lämna hojen till mig, jag gör stor service minus ventiljustering på shimshojar, för materialkostnaden + några hundra.
Ett rent oljebyte kostar inte mer än material + 200:-
Det är ok att medföra egen olja för tvivlare! :lol
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Dr.Bike skrev:
Ni tycker det är billigt! *wow*

Jag byter GLADELIGEN er olja OCH filter för de summorna.

Jag prutar åt er: Lämna hojen till mig, jag gör stor service minus ventiljustering på shimshojar, för materialkostnaden + några hundra.
Ett rent oljebyte kostar inte mer än material + 200:-
Det är ok att medföra egen olja för tvivlare! :lol

Mmmm, jag gör detsamma...sen åker jag till min lokala firma och får en stämpel i boken (dom känner mej :))

Men dom flesta har inte den lyxen och om man vill slippa diskussioner vid en eventuell garantigrej så är det bara att bita i det sura oljefiltret och lämna in den. Och om firman lägger ner någon timme eller två på en service så måste dom givetvis få betalt, om alla skulle göra egen service så skulle det inte finnas några mc-handlare, man kan inte leva bara på att sälja hojar... :)
 

Dr.Bike

Guest
Niklasinorr skrev:
Mmmm, jag gör detsamma...sen åker jag till min lokala firma och får en stämpel i boken (dom känner mej :))

Men dom flesta har inte den lyxen och om man vill slippa diskussioner vid en eventuell garantigrej så är det bara att bita i det sura oljefiltret och lämna in den. Och om firman lägger ner någon timme eller två på en service så måste dom givetvis få betalt, om alla skulle göra egen service så skulle det inte finnas några mc-handlare, man kan inte leva bara på att sälja hojar... :)


Det är sant. Supporta din lokala mc-mek!

Och ja, alla som sitter i "garantifällan" (som f.ö blir längre och längre..smart) kan ju inte ens nysa i däcken innan garantin upphör...

Ditt sista påstående är ju Moto Speed ett bevis för. Företaget har aldrig gått bättre än nu.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Dr.Bike skrev:
Det är sant. Supporta din lokala mc-mek!

Och ja, alla som sitter i "garantifällan" (som f.ö blir längre och längre..smart) kan ju inte ens nysa i däcken innan garantin upphör...

Ditt sista påstående är ju Moto Speed ett bevis för. Företaget har aldrig gått bättre än nu.

Men visst är det på gång någon sorts ändring? Man behöver inte längre lämna fordonet på "auktoriserad" firma för att behålla garantin, det räcker med att det är fackmässigt utfört...eller nåt sånt? Jag har hört något om det i bilsammanhang?

MC-mekarna behövs verkligen, det är VÄLDIGT många därute som varken kan eller skall meka själva...
Men att det inte lönar sej att bara sälja hoj är ett faktum, marginalerna är riktigt dåliga och vi konsumenter hjälper till att sänka dom ytterligare med att kräva rabatter och extra grejer...vilket får till följd att handlarna konkar (fem stycken under vintern tror jag?) Vilket innebär att det finns färre ställen att handla på vilket ju får till följd att priserna kanske till och med ökar en aning alternativt att vi konsumenter får vänja oss vid att vi får köpa hojarna på Willys eller On Off i framtiden, och där lär det inte jobba speciellt mycket människor som man kan ramla in och snacka lite hoj med... :rolleyes:
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Jag tycker det är dyrt med 2 liter olja från biltema och filter för totalt 200kr, men de kanske bara är jag?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Niklasinorr skrev:
Vilket innebär att det finns färre ställen att handla på vilket ju får till följd att priserna kanske till och med ökar en aning alternativt att vi konsumenter får vänja oss vid att vi får köpa hojarna på Willys eller On Off i framtiden, och där lär det inte jobba speciellt mycket människor som man kan ramla in och snacka lite hoj med... :rolleyes:

JAG tänker iaf inte lämna någon av mina hojar till någon för att du ska kunna fortsätta snacka hoj med en handlare. :D Om jag köper ny hoj på OnOff, MC-Giganten eller Sunes MC i Akalla, spela roll - det är iaf tillverkaren som står för garantin.

Ungefär samma diskussion pågår just nu på Lazzat's Sasca-forum om bilradiohandlare som får konkurrens av nätfirmor. Tillför man inget mervärde och/eller folk inte är beredda att betala för mervärdet, ska man känna skuld för det? Tillgång och efterfrågan.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Niklasinorr skrev:
Men visst är det på gång någon sorts ändring? Man behöver inte längre lämna fordonet på "auktoriserad" firma för att behålla garantin, det räcker med att det är fackmässigt utfört...eller nåt sånt? Jag har hört något om det i bilsammanhang?

MC-mekarna behövs verkligen, det är VÄLDIGT många därute som varken kan eller skall meka själva...
Men att det inte lönar sej att bara sälja hoj är ett faktum, marginalerna är riktigt dåliga och vi konsumenter hjälper till att sänka dom ytterligare med att kräva rabatter och extra grejer...vilket får till följd att handlarna konkar (fem stycken under vintern tror jag?) Vilket innebär att det finns färre ställen att handla på vilket ju får till följd att priserna kanske till och med ökar en aning alternativt att vi konsumenter får vänja oss vid att vi får köpa hojarna på Willys eller On Off i framtiden, och där lär det inte jobba speciellt mycket människor som man kan ramla in och snacka lite hoj med... :rolleyes:

Det är det som kallas den fria marknaden, när priserna ökar igen så ploppar det upp fler handlare.

Förresten snacka hoj hinner vi väl göra så att det räcker här på sh.

Dr.Bike skrev:
Ni tycker det är billigt! *wow*

Jag byter GLADELIGEN er olja OCH filter för de summorna.

Jag prutar åt er: Lämna hojen till mig, jag gör stor service minus ventiljustering på shimshojar, för materialkostnaden + några hundra.
Ett rent oljebyte kostar inte mer än material + 200:-
Det är ok att medföra egen olja för tvivlare! :lol

He he har inte läst hela tråden men skulle du bedriva arbetet kommersiellt ja du vet arbetsgvaravgift skatt på vinst lokaler m,m så tyckte nog inte du heller att det var så bra betalt.

men att stoppa 400:- fickan får ett oljebyte är ju "hyffsat" betalt.

Badger skrev:
LE är mer inriktad för smörjmedel mot industri, typ tung industri med dess applikationer (lager mm o dyl), livsmedelsindustrin med white grease o white oil o dyl mm. Samt en del nisch produkter.

LE vänder sig mer till professionella användare än konsumenter.

Men här i Sverige har de mkt liten marknadsandel och därför också mot konsument inget vidare upparbetat varumärke (pga deras inriktning). Så jag är inte förvånad att de är okända.

Dr.Bikes skepsism är befogad för ett "okänt" bolag, det finns ett flertal oljebolag som använder sig av "fakta" o reklam i form av "testemonials" o dyl. Men de är inriktade mer mot konsument. En professionell inköpare går inte på sånt , de blir istället mer synad för sina produkters kvaliteteer och pris. Om det kan ge er en hint.

Men angående just deras produkter inom motorolja har jag lite dålig koll.

Jag vet att LE fetter är mycket bra då det kommer till extrema förhållanden, för ca 15 år sedan då jag jobbade vid ett asfaltverk så hade vi mycket bekymmer med att lagren (rullager) till siktarna där gruset redan var uppvärmt till 150-180 grader. Dessa lager gick sönder caen gå ng per månad då vi använde "vanligt" fett.

En dag kom en försäljare för LE dit och vi fick köpa fett, efter det så reducerades lagerbyten till ca 1 gång per år, så under dessa förhållanden så funkade det mycket bra.

Att deras motorolja är lika bra vet jag däremot ingenting om
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Dr.Bike skrev:
Älskar ordet SKALL i din sekvens! :lol

Det är ett annat ord för självkritik...:)

andersbrink skrev:
JAG tänker iaf inte lämna någon av mina hojar till någon för att du ska kunna fortsätta snacka hoj med en handlare. :D Om jag köper ny hoj på OnOff, MC-Giganten eller Sunes MC i Akalla, spela roll - det är iaf tillverkaren som står för garantin.

Ungefär samma diskussion pågår just nu på Lazzat's Sasca-forum om bilradiohandlare som får konkurrens av nätfirmor. Tillför man inget mervärde och/eller folk inte är beredda att betala för mervärdet, ska man känna skuld för det? Tillgång och efterfrågan.

Håller med fullständigt, men det beror mest på att du och jag kan sköta det själv, men det är kanske 90 procent hojåkare som definitivt inte kan göra det själv. Problemet kommer till slut till sin spets även för dej om du vill göra en garantireparation och måste skicka hojen till Centralverkstan i Milano...:)

"Min" handlare har också hjälpt mej många gånger med besvärliga inbyten och jag har alltid fått sjyssta dealar som jag får eftersom en affär på en så dyr produkt är mer än att bara byta vara och pengar, det handlar om att människor kommunicerar. I vårat moderna samhälle så kommunicerar vi sämre och sämre vilket också får till följd att vi får många missförstånd och konflikter.
Om jag slår ut alla mina kostnader genom åren på hojintresset (HUGA VAD HEMSKT!!!!) så tror jag iallafall att jag har tjänat på att supporta min lokala handlare snarare än att alltid leta absolut billigaste pris...å andra sidan är jag en lat j-vel... :D
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Färnbo skrev:
...Förresten snacka hoj hinner vi väl göra så att det räcker här på sh...

Visst gör vi det, men jag kanske är gammaldags, jag tycker om att se på människan som jag pratar med... och 50% av kommunikationen mellan människor sker med kroppsspråk och dom små rörelser som vi har i ansiktet när vi pratar om något. Hade vi kommunicerat mera öga mot öga så hade vi haft färre krig här i världen, det är min fasta övertygelse :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Färnbo skrev:
He he har inte läst hela tråden men skulle du bedriva arbetet kommersiellt ja du vet arbetsgvaravgift skatt på vinst lokaler m,m så tyckte nog inte du heller att det var så bra betalt.

men att stoppa 400:- fickan får ett oljebyte är ju "hyffsat" betalt.


Helt riktigt, och jag skulle inte ta 400 för ett oljebyte heller.
Det jag pekar på är hur vissa kan tycka 1200 är billigt till fina firman, men inte kan ge sin kompis en femhundring för att göra jobbet, både bättre noggrannare, och inte bara bytet i sig, utan att det oxå blir koll av alla vätskor, påfyllnad, koll av virar justering osv samt en allmän service.

Jantelagen brukar det heta.

Vi är överlag dåliga på att belöna våra närmaste, och det känns på nåt sjukt sätt "bättre" att handla dyrt av en okänd.
Oavsett kvalite´.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Dr.Bike skrev:
Helt riktigt, och jag skulle inte ta 400 för ett oljebyte heller.
Det jag pekar på är hur vissa kan tycka 1200 är billigt till fina firman, men inte kan ge sin kompis en femhundring för att göra jobbet, både bättre noggrannare, och inte bara bytet i sig, utan att det oxå blir koll av alla vätskor, påfyllnad, koll av virar justering osv samt en allmän service.

Jantelagen brukar det heta.

Vi är överlag dåliga på att belöna våra närmaste, och det känns på nåt sjukt sätt "bättre" att handla dyrt av en okänd.
Oavsett kvalite´.
Då du använder "min" servicekostnad så får jag anta att du vänder dig till mig. Om jag tycker 1200 är billigt kanske är väl mycket sagt men rimligt tror jag att jag skrev och det står jag för. Jag har ingen "kompis" att ge en femhundring till som jag litar på, då skulle jag helst göra jobbet själv men på nya hojar är servicestämpeln guld värd vad gäller garanti och trovärdighet inför nästa ägare. Sen kan man diskutera det senare men det kan vi ta i en annan tråd i så fall.

Det kan ju vara så illa också att man har kompisar på fina firman men inga andra. :)
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Neutral skrev:
Då du använder "min" servicekostnad så får jag anta att du vänder dig till mig. Om jag tycker 1200 är billigt kanske är väl mycket sagt men rimligt tror jag att jag skrev och det står jag för. Jag har ingen "kompis" att ge en femhundring till som jag litar på, då skulle jag helst göra jobbet själv men på nya hojar är servicestämpeln guld värd vad gäller garanti och trovärdighet inför nästa ägare. Sen kan man diskutera det senare men det kan vi ta i en annan tråd i så fall.

Det kan ju vara så illa också att man har kompisar på fina firman men inga andra. :)


Som jag sa....
"garantifällan" är inte guld värd för DIG.
Mcfirman däremot, skrattar hela vägen till banken.
Är det stämpeln du betalar för kan jag ordna en sån oxå...

Summan, oavsett vilken den är, om det var din eller ej, spelar ingen roll.
Det var ett exempel Helge.

Jag tycker precis som många andra att vi som konsumenter har inge som helst skyldighet att hålla det etablerade utsugeriet under armarna där man gömmer framtida säkra inkomster bakom långa garantitider.

Det är verkligen att bjuda med armbågen, för jag kan berätta att den som betalar kalaset i slutändan är du som konsument. Varje öre och mer.
Firman har givetvis räknat ut på öret vad det kommer att kosta dem att hålla garantierna, så det + en liten vinst på det slås alltså på priset av hojen.
Detta vet ju alla skulle jag tro.

Så vad är DÅ incitamentet?
Jo det är ju att "min garanti" kostar ju mig "bara" si och så i påslag på priset, och eftersom jag alltid har sån osis så är det ett billligt pris på allt jag redan VET kommer drabba mig.

En slags trygghetsnarkomani uppbyggd på skräcken för det oväntade, handlarnas mumlanden om hur dyrt det blir ANNARS!... samt allmän undertro på sakers kvalite´ och sin egen förmåga att klara av att reparera en mc på ett bra sätt vid enklare fel. (som ju trots allt står för 90% av alla skador)

Har man ingen vän som kan, eller att man kan själv eller ens vill, ja då kan denna artificiella "trygghet" ge sken av att man kommer billigt undan.

Handlaren bjuder inte på någonting. Han bedriver affärer.

Troligtvis kommer den absoluta majoriteten betala för denna trygghet helt i onödan.
Det fina i kråksången är ju att handlaren dessutom har ensamrätt på servicen under hela garantitiden så vinsten maximeras verkligen då servicen ÄR en dyr post.

Räkna gärna ut vad servicekostnaden enligt tariff blir under de fem garantiåren + ett prispåslag på hojen om säg fiktiva 10.000:-

Det blir lite som när jag jämförde min lön med en Amerikansk kollega, och han berättade att han betalade runt 30.000 i hälso och sjukvårdsförsäkringar för familjen.
Jag tyckte spontant att det var skitdyrt, men kollade sedan hur stor del av MIN skatt som går till den ofantliga sektorn samt hur den fördelas där.
Jag betalade DÅ ca 70.000 för samma grejer... men hade ff inte betalt tandvården.
Det blev en aha-upplevelse.

Och det är fallet här i detta läget då jag kritiserar garantifällan samt dyra servicekostnader, lokalhyra hit eller dit.
Men fakta är att när någon gör vinst på din trygghet finns tyvvär inte ordet gratis med i vokabuläret.


There´s no such thing, as free lunch ;)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Du slår in öppna dörrar, jag köpte inte en Honda med fem års garanti som jag själv får betala för.
 

MC Doktorn

Guest
Nå va säger panel experterna lågpreis olja modell Blåvit eller kasstråll.

Vinterförvarar med prima blåvitsförpackade biltema ÖL.
 

Dr.Bike

Guest
Neutral skrev:
Du slår in öppna dörrar, jag köpte inte en Honda med fem års garanti som jag själv får betala för.

Återigen; Jag talar inte till dig explicit.

Detta är allmängiltiga exempel.

2ono skrev:
Nå va säger panel experterna lågpreis olja modell Blåvit eller kasstråll.

Vinterförvarar med prima blåvitsförpackade biltema ÖL.


Du är en rekorderlig prick du!
Frågar du mig så funkar biltemasmörjan alla dar i veckan. Även till söndagsåkat med!

Niklasinorr skrev:
Visst gör vi det, men jag kanske är gammaldags, jag tycker om att se på människan som jag pratar med... och 50% av kommunikationen mellan människor sker med kroppsspråk och dom små rörelser som vi har i ansiktet när vi pratar om något. Hade vi kommunicerat mera öga mot öga så hade vi haft färre krig här i världen, det är min fasta övertygelse :tummenupp


Håller med dig jag! DOck vill jag inte betala för tjänster jag inte utnyttjar, precis som A.brink säger. jag är lite IKEA/Biltema/självhushållsnörd där i tanken, för visst är det egna arbetet oxå en tillfredsställelse.
Inte bara en besparing.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Dr.Bike skrev:
Håller med dig jag! DOck vill jag inte betala för tjänster jag inte utnyttjar, precis som A.brink säger. jag är lite IKEA/Biltema/självhushållsnörd där i tanken, för visst är det egna arbetet oxå en tillfredsställelse.
Inte bara en besparing.

Jag håller med dig på alla punkter. Fördelen är ju också att du vet vad som blev utfört på servicen och inte bara vad det kostade.

I firman jag jobbar i(myndighet med fredsbevarande uppgift) lägger jag ut fyra-fem jobb i veckan på civil verkstad. Det gäller personbilar och tunga lastbilar.
En tredjedel av jobben reklameras....
Jag har varken råd eller vågar lämna in hojen/bilen på verkstan när jag ser vad saker och ting kostar.

Annars är det en bra tråd om olja det här. :)
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top