Neutral skrev:
Då du använder "min" servicekostnad så får jag anta att du vänder dig till mig. Om jag tycker 1200 är billigt kanske är väl mycket sagt men rimligt tror jag att jag skrev och det står jag för. Jag har ingen "kompis" att ge en femhundring till som jag litar på, då skulle jag helst göra jobbet själv men på nya hojar är servicestämpeln guld värd vad gäller garanti och trovärdighet inför nästa ägare. Sen kan man diskutera det senare men det kan vi ta i en annan tråd i så fall.
Det kan ju vara så illa också att man har kompisar på fina firman men inga andra.
Som jag sa....
"garantifällan" är inte guld värd för DIG.
Mcfirman däremot, skrattar hela vägen till banken.
Är det stämpeln du betalar för kan jag ordna en sån oxå...
Summan, oavsett vilken den är, om det var din eller ej, spelar ingen roll.
Det var ett exempel Helge.
Jag tycker precis som många andra att vi som konsumenter har inge som helst skyldighet att hålla det etablerade utsugeriet under armarna där man gömmer framtida säkra inkomster bakom långa garantitider.
Det är verkligen att bjuda med armbågen, för jag kan berätta att den som betalar kalaset i slutändan är du som konsument. Varje öre och mer.
Firman har givetvis räknat ut på öret vad det kommer att kosta dem att hålla garantierna, så det + en liten vinst på det slås alltså på priset av hojen.
Detta vet ju alla skulle jag tro.
Så vad är DÅ incitamentet?
Jo det är ju att "min garanti" kostar ju mig "bara" si och så i påslag på priset, och eftersom jag alltid har sån osis så är det ett billligt pris på allt jag redan VET kommer drabba mig.
En slags trygghetsnarkomani uppbyggd på skräcken för det oväntade, handlarnas mumlanden om hur dyrt det blir ANNARS!... samt allmän undertro på sakers kvalite´ och sin egen förmåga att klara av att reparera en mc på ett bra sätt vid enklare fel. (som ju trots allt står för 90% av alla skador)
Har man ingen vän som kan, eller att man kan själv eller ens vill, ja då kan denna artificiella "trygghet" ge sken av att man kommer billigt undan.
Handlaren bjuder inte på någonting. Han bedriver affärer.
Troligtvis kommer den absoluta majoriteten betala för denna trygghet helt i onödan.
Det fina i kråksången är ju att handlaren dessutom har ensamrätt på servicen under hela garantitiden så vinsten maximeras verkligen då servicen ÄR en dyr post.
Räkna gärna ut vad servicekostnaden enligt tariff blir under de fem garantiåren + ett prispåslag på hojen om säg fiktiva 10.000:-
Det blir lite som när jag jämförde min lön med en Amerikansk kollega, och han berättade att han betalade runt 30.000 i hälso och sjukvårdsförsäkringar för familjen.
Jag tyckte spontant att det var skitdyrt, men kollade sedan hur stor del av MIN skatt som går till den ofantliga sektorn samt hur den fördelas där.
Jag betalade DÅ ca 70.000 för samma grejer... men hade ff inte betalt tandvården.
Det blev en aha-upplevelse.
Och det är fallet här i detta läget då jag kritiserar garantifällan samt dyra servicekostnader, lokalhyra hit eller dit.
Men fakta är att när någon gör vinst på din trygghet finns tyvvär inte ordet gratis med i vokabuläret.
There´s no such thing, as free lunch