Kapten Blåskägg
Ny medlem
Lubrication engineers, omdöme?
Kapten Blåskägg skrev:Lubrication engineers, omdöme?
Badger skrev:Menar du olja mm från amerikanska LE (finns här i svedala med) .
De har mycket "godis" i sina produkter och har en del nischprodukter (som single grade ifall det är det du syftar på)
Kapten Blåskägg skrev:Jag har den i bilen och undrade mest om det fanns någon som hade några synpunkt på LE. Själv är jag inte så vass på oljor utan litar på att min verkstad lurar på mig en vass olja.
Badger skrev:Tja, känner till deras andra produkter (fetter, smörjmedel o dyl) bättre. Men man kan säga att det ses som ett "premium brand" . Oljan är baserad på paraffinbas (liksom alla miniraloljor numera), men från PA som ses lite "finare", men lite oldschool. LE har plusat på detta med "godis" (addetiver, typ deras monolec och vad de nu mer heter). Men numera är det ju synteten som snacket är om där de inte har samma utbud som konkurrenterna inom detta.
Kapten Blåskägg skrev:Premium brand....nu blir turbon glad
Jag har kört på den i ca 2 år, men när jag frågar runt så är det aldrig någon som ens har hört talas om märket.
Men här finns det uppenbarligen pålästa gubbar, man tackar för infon!!!
Dr.Bike skrev:Har faktiskt inte heller hört mycket om dem, men nu blir man ju lite nyfiken, och ska se om det går att hitta några vettiga specar, alltså inte bara sales bullshit, som hävdar produktens oöverträffliga suveränitet
Spännande!
Kn.Blå: Var hittar man denna smörja? Har nog aldrig sett den själv iaf.
Kapten Blåskägg skrev:Aahhh, Doktorn online...stabilt
Badger(Tack mannen!) har bringat en hel del klarhet men vi avlider inte av lite mer info
För ca 2 år sen får jag info av verkstaden, pålitlig av typen satan 1A, att han har en ny olja vilken ska vara "state of the art". Literpriset 180 kr skrämmer inte Kn Blåskägg utan oljan tankas i, dock ej till angivet literpris men ändå.
En sanningsenlig oberoende försäljare i oljebranchen vill göra gällande att verkstäder som jobbar med LE är inte ens värda ett besök, då verkstan redan råkar veta att No1 står på hyllan så kan inga rabatter i världen få dem att byta märke.
Forskar du vidare en smula eller???
Dr.Bike skrev:Haha! *skrattar diaboliskt*
Det kan jag ju säga med EN gång, INNAN jag kollat, att en SÅ bra olja finns inte.
Däremot myten om en, och en myt hålls oftast levandes m.h.a bl.a högt pris.
(läs om oljetillsatser i en av dessa två trådar så ser du vad jag menar med pris kontra förväntningar, samt placebo!)
Detta slutar oftast med orden från den som står där med den dyra oljan; Min pappa är Polis!
Eller motsvarande...
Återigen: Fakta rules! Och den här oljan KAN ju vara ok.
T.o.m bra!
Men själv drar jag alltid åt mig öronen när det bara påstås saker, och gärna då på det Ammrekannska sättet med en massa "testimonials" från folk som haft produkten (FÖRHOPPNINGSVIS*)
Vad vet Medel-George 58 om oljor? Och hans fru? De säger att deras bil iaf inge gick sönder och att deras liv blivit lyckligare sedan de börjat använda produkten X...
*Om detta vet vi inget. Det kan lika gärna vara påhittade personer.
Smart som F av bolagen, för DE behöver inte stå för dessa uttalanden rent juridiskt!
Ovetenskapliga är de oxå.
Och som kronan på verket har alltid dessa små marginalmärken otroligt nog alltid hittat en formula som inte ens de multinatinella miljarddrakarna hittat.
Märkligt.
Sista spiken i kistan för MIN del är när literpriset kryper upp väl över 100:- litern. Var tia över säg 130 är med råge bling-bling faktor.
Jag ska med nöje kolla upp dessa vid tillfälle!
Vad vet man? De KAN ju som sagt vara HELT ok!
Säger som Sauk sa (när han var inne i det där rummet och pokulerade):
Jag är skeptisk!
Badger(Tack mannen!) har bringat en hel del klarhet men vi avlider inte av lite mer info
För ca 2 år sen får jag info av verkstaden, pålitlig av typen satan 1A, att han har en ny olja vilken ska vara "state of the art". Literpriset 180 kr skrämmer inte Kn Blåskägg utan oljan tankas i, dock ej till angivet literpris men ändå.
En sanningsenlig oberoende försäljare i oljebranchen vill göra gällande att verkstäder som jobbar med LE är inte ens värda ett besök, då verkstan redan råkar veta att No1 står på hyllan så kan inga rabatter i världen få dem att byta märke.
Lite trådlån: Vad är det för problem med 2,3 maskinerna?Kapten Blåskägg skrev:...ingen aning hur den påverkat maskin, 95 Aero har ju liksom övriga 2,3 lit maskiner från Trollhättan betydligt allvarligare problem än om oljan är ok eller state of the art...
FZ1 skrev:Lite trådlån: Vad är det för problem med 2,3 maskinerna?
SWE 1 skrev:He he!
Köpte just en fabriksny hoj och av någon anledning kom jag att tänka på 100-mila servicen och frågade försäljaren:
Vad kostar första Servicen?
Försäljaren: 1800Kr
Jag: Va häller ni i för olja då, helsyntet?
Försäljaren: Nej, delsyntet.
Jag: Jaha, varfördå, jag trodde helsyntet var överlägset?
Försäljaren: Visst, Helsyntet är jättebra för motorer som går hela tiden men för en MC som står så mycket så hänger delsyntet kvar mycket bättre på kamaxlar mm...
Kanske skulle ha hänvisat till denna tråd...
Det är bara olja och filter som byts, resten är kontroller. Jag betalade 1200 har jag för mig.Niklasinorr skrev:1800 spänn för en 100:mila???!?!!? Vad byter dom då förutom oljan?
Niklasinorr skrev:1800 spänn för en 100:mila???!?!!? Vad byter dom då förutom oljan?
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari