1626417 Får nog logga in ser jag...
Njaaa.... W står för det första för Winter. Detta anger att oljan har den specificerade EGENSKAPEN för sae 15 i KALLT tillstånd. Med kallt avses -20 grader Celsius.
Alltså INTE att den har SAE 15 vid -20.
SAE 15 har den vid +20.
Så en 15w-40 kommer alltså anta två huvudsakliga viskositeter.
SAE 15 egenskaper när den är kall, och sen när den är varm (100 grader) då kommer den ha samma viskositet som om den från början var en SAE 40 olja.
Kristallklart?
Repetition: SAE talet anger bara vilken trögflutenhet oljan har i rumstemperatur. Men då man specar en multigradeolja så anger det nedre värdet (säg 15w) att oljan vid -20 har samma trögflutenhet som om den hade varit en ren 15 olja i rumstemperatur, men givetvis p.ga den låga temperaturen så är den NU tjockare, och har kanske en verklig viskositet bra mycket högre. (riktig viskositet mäts i centistoke och är ett bättre mått.) anm.
När sen sama olja värms upp så kommer den förtjockas av polymerer, så en förvandling sker. Oljan kommer nu vara så tjock (eller tunn, beroende på hur man väljer att se det
) vid 100 grader, som en 40 olja i rumstemperatur HADE varit.
Enkelt?
I praktiken är ju oljan som vatten vid 100 grader, så man har alltså INTE SAE 40 vid 100, utan egenskaperna för en olja som håller SAE 40 i rumstemperatur!
Edit: Helt rätt TM! Nedre värdet är HELT ovidkommande i vårt klimat, och det skulle räcka om nedre värdet var SAE 30 för sommarbruk.
Unvik stora viskositetsspann, för de gör att oljan innehåller MER polymerer, och det är DE som slits efter en tid, precis som Anders säger, och pljan blir inte längre viskositetsstabil vid höga temperaturer.
Nu skall det nyktert konstateras att detta tapp inte är ett ras i viskositet, men ändå värt att notera.
DOck kör de flesta så förtvivlat kort tid/sträcka på sina oljor så det hinns aldrig upptäckas i praktiken.
U.S: Kör du lugnt på den oljan din handlare har. Och avseende skillnader i motorer: Nja, är svaret, då det OFTA förekommer rull och kullager i veven på twinnar = större oljeflöde, så då VILL man ha en tjockare olja som inte går FÖR lätt igenom, vilket skulle kunna leda till tryckfall i hela smörjsystemet ifall inte pumpen hade tillräcklig kapacitet. (t.ex tomgång)
Många V-motorer som är luftkylda har oxå värmeproblem då bakre cylindern går varnare, vilket egentligen ställer högre krav på att man har en riktigt bra olja, faktiskt viktigare än på en vätskekyld radfyra!
Lite av detta möter man upp med att sätta i större munstycke till bakre cylindern om man har separata gasare, och på så vis få lite mer kylning av det extra bränslet.