R1 racer
Stick i ögat!
Intressant tråd i oljeträsket.
Då jag tänkte vara så trevlig att ge biltemaoljan en ärlig chans utan fördommar, så går det såklart inte att finna någon datablad på deras oljor, riktigt dåligt
Förr så fick man inte kalla vad som helst för syntet olja, nu för tiden är den ena leveratören av olja oseriösare än den andra, allt heter ju syntet baserat och så vidare. Jag la upp den för att det fanns tips om billig olja vilket jag trodde den här tråden handlar om
Hehe för det första är det skrivet av en Ingenjör på volvo och jag la in denna som en tips för snålvargar som har torrkoppling eller vill ge teambussen ett längre liv för billiga pengar då det var tips på billig olja som ser ok ut om man tittar på specen. Det var problem med packningar förr med det var för att packningmaterialen var dåliga, knappast aktuellt i daggsläget, det där bossebildoktor tugget med igenslamade utslitna packningar får stå för dig. Förr så fick man inte kalla vad som helst för syntet olja, nu för tiden är den ena leveratören av olja oseriösare än den andra, allt heter ju syntet baserat och så vidare. Jag la upp den för att det fanns tips om billig olja vilket jag trodde den här tråden handlar om
Grupp III olja är syntet, såsom Pao och esterbas är det.
Tom domstol har slagit fast detta via en fight mellan Mobil och Castrol för cirkus 15 år sedan
Utvecklingen går framåt, men en del vill inte ta del av den...
Ang texten i detta inlägg innan du ändrade:"Efter läst databladet http://www.okq8.se/data/internal/dat...K Racing.pdf
så säger den att den innehåller "Solvent-raffinerad mineralolja Ca. 92 procent
(IP346DMSO extract < 3 %) och polyalfaolefiner
Zinkalkyldithiofosfater 0.5 - 1.5 procent"
vilket då borde innebära att det är obestämd procent Polyalphaolefin(PAOs), mindre än 3,5%
Det skulle jag utan tvekan kalla en klass 3 olja (förr kallad högkvalitativ mineralolja) vilket förklarar priset"
Så kan jag misstänka att du missuppfattat texten.
SBK 15W-50 har en syntetisk basolja (polyalfaolefiner) däremot så måste man tillsätta några procent mineralbas iom att additiverna är lösta i mineral. De 92 procen är således syntetbas plus några procent mineralbas i vilka additiverna är uppblandade.
Jag har själv kollat upp just SBK 15W-40 via samtal med tekniker på OKQ8 eftersom jag just köpt 40 liter till HD:n. Jag vill nämligen prova 50-olja med större viskositetsindex än den 25W-50 jag hittills använt. Detta för att ha mindre flöde i bypassventilerna vid kall motor (högre verkligt oljeflöde till motorn vid kall motor). Jag valde då SBK 15W-50 eftersom den visat sig funka väldigt bra i tex de Ducatimodeller (tex 996) där kamsläporna historisk har en tendens att gå ner sig, SBK har där funkat bättre än den rekommenderade Shell-olja som hojarna originallevereras med. Även i vassa motarder med kort motorlivslängd har SBK oljan visat sig funka bra.
Jag brukar göra så när jag ska skaffa mig en subjektiv bedömning: kolla på applikationer där (i likhet med ovan) konstruktionen är sådan att man (för att kompensera konstruktionssvagheter) kommit att behöva en bra olja.
Jag tror dock att motuls värstingoljor också är himla bra, kanske tom bättre, men det är ju (iaf för mig) sista utvägen att handla sådana smörjmedel som inte går att köpa i storpack utan som måste handlas till samma literpris som singelmaltwhisky från glashyllor i motorcykelbutiker med täckmattor.
Jag tog bort inlägget för att jag insåg att jag haft fel och läst specen som fan läser bibeln
Du som har koll: exakt vilka egenskaper är det, som gör de bra "icke biltema"-oljorna och andra "högvärdiga oljor", bättre för dig?
är det livslängden, så du inte behöver byta olja så ofta?
är det mc tillverkaren som har räknat fel på behovet av styrka på oljefilmen, rengöring, förmåga att hantera främmande ämnen m.m.?
är det ditt sätt att använda mc:n som är annorlunda jämfört med vad tillverkaren förutspått?
eller är det något annat som gör att din mc behöver en olja som överstiger de krav som mc-tillverkaren anser uppfyller motorns behov?
Alla är saliga på sin egen tro, även jag. Då jag använder en "värsting"(läs ester raceolja) olja, så byter jag efter säsongens slut eller 500mil, oljefilter varje 100mil. Om jag tvingas till att använda en lågspecad olja byter jag efter 100mil eller tidigare. Har man en lågtrimmad motor eller aldrig varvar, kör långt och lungt visst då kan man sattsa på en "billigare" olja om man inte är rädd för extra slitage.
Esterbas olja skulle inte existera om inte den haft fördelar som försvarar priset. Shell advance 20w-60 x4 racing är löjligt svindyr och anväder esterolja som bas vilket nästan alla högspecade raceoljor gör. medans deras vanliga svindyra advance helsyntet inte gör det. hittar man en "värsting" olja för bättre pris så visst köp......
Du menar att om du köper en olja som uppfyller dom specar som ducati anger som krav för oljan och häller i din hoj så måste du byta oljan redan efter 100 mil istället för det av ducati rekommenderade intervallet bara för att oljan hade en för låg prislapp.?????
Hör du hur du själv låter.
För övrigt så hävdade ju den texten du lade in tidigare att höga SAE värden var ett tecken på stora mängder tillsatser. Exempelvis om någon anger SAE 20W-60 så var det för att någon har "spetsat" oljan till 60. Och det skulle man undvika.
Det skulle innebära att du inte ens själv tror på din trovärdiga källa?
Äh. under 100kr/lit gav jag sist för den. SkitoljaShell advance som ducati rekomenderar är skitdyr.
Han dödade biltemas helsytet genom att hävda att den inte innehåller någon helsyntetolja.
Nej för fan jag tror inte på han...... han propagerar ju för billiga oljor
men snåltipset på en ok biloja verkar helt rätt
"Spetsade" oljor är vanligare med en billigare oljebas då kolkedjorna är kortare och om du nu ska gnälla får du ju inte ändra från textens 10w-60 till 20w-60... då raceoljerna inte "spetsas". det är därför du inte hittar dessa oljor i det "billiare" segmentet
sen får du skilja på spec. och pris... jag skrev "billig", menade sämre specad olja. om du kan köpa en "dyr" olja billigt så blir den ju inte sämre av den anledningen. fast det känns alltid kul med dyra grejer
Shell advance som ducati rekomenderar är skitdyr.
Inget du behöver oroa dig för kompis.
Läser man min oljetråd No 1 (tror jag det var) så redogör jag för just Zink.
Slutsatsen är iaf att så länge oljan gör sitt jobb (vilket den alltid gör med helsyntet av rätt viskositet, och under de löjligt korta bytesintervall man har på en hoj som inte på något sätt "sliter ut" oljan) så kommer aldrig zinket in i bilden. För det är bara i spel när oljefilmen brister.
Vilket den alltså normalt inte gör på moderna oljor.
Oro obefogad alltså...
Tack för svaret. Jag ska titta tillbaka på oljetråd 1. Misstänkte att oron antagligen var obefogad i synnerhet på motorcyklar. Gäller det även oljor till bilar som i det här fallet Porsche? Inte sällan är ju bytesintervallerna 1500- 2000 mil eller årligen. På en entusiastbil som körs 500 mil om året lär inte oljan ha någon avgörande betydelse om man inte kör ytterst korta intervaller där motorn inte körs driftvarm. Vi lämnar longlife oljor utanför diskussionen. Där har ju en del problem uppstått då man uppenbarligen tänjer på gränserna för att ge sken av att bilarna har låga servicekostnader, när de i själva verket har ökat på modernare bilar i och med komplicerade lösningar som kräver många debiterade timmar. Ett oljebyte är i sammanhanget billigt.
...konstruktionsfel som gör att vissa motordetaljer går med oljesvält eller blir överhettade osv, varvid oljefilmen ständigt brister osv...
Nja.Oljefilmen brister i alla motorer. Varje kallstart man gör så går friktionsytorna på additiverna utan smörjfilm.
Nja.
Så djävla rent blir det inte i lagerytorna för att motorn stått still en stund.
Motorer som stått riktigt länge brukar jag veva runt för hand (utan komp) för att cirkulera oljan innan startförsök.
Men då har de stått flera månader.
Är lagret "skitigt" så är det inte smörjtorrt.
Nja.
Så djävla rent blir det inte i lagerytorna för att motorn stått still en stund.
Motorer som stått riktigt länge brukar jag veva runt för hand (utan komp) för att cirkulera oljan innan startförsök.
Men då har de stått flera månader.
Är lagret "skitigt" så är det inte smörjtorrt.
Den handlar inte om att ha olja eller inte mellan ytorna.
Smörjfilm kräver relativrörelse mellan ytorna. Det är som när du kastar smörgås med en sten på vatenytan så lyfter vattnet stenen så den studsar på ytan men så snart stenen förlorar farten faller stenen till sjöbotten.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |