OT
Turbulens är enbart positivt i dem lägena där man skulle fått avlösning med laminärt flöde. I tex ett rakt rör är turbulens alltid negativt för strömmningen.
Sen finns det ju något jag har för mej att man brukar kalla "hydralic smooth" lr något sådant som typ anger vid vilken finish det inte är lönt att polera mer för att "förbättra" flödet (vid ett specifikt Re)
Jag vet inte om i pratar om samma sak.
Egentligen skulle jag nog inte diskuterat två olika saker i samma inlägg.
Jag har inga egentliga kunskaper i ämnet, utan mer detaljer jag snappat upp i samband med praktisk tillämpning.
#1:
Det går fortare att tömma en behållare (åtminstonde vätska, men gaser brukar beté sig som vätskor i princip) om man skapar en virvel.
#2:
Att "golfbollsstruktur" ger mindre luftmotstånd är ett känt faktum.
Att den gör det har jag blivit ilurad beror på de microvirvlar som jag försökte beskriva.
Tidigare polerade man oftast kanalerna vid portning.
Då uppstod fenomen med att bränslet "klumpade" sig (den så kallade gasblandningen är snarare en aerosol, med små bränsledroppar som svävar i luften. krockar två små droppar så blir det en större) samt att bränsle kondenserade på kanalväggarna.
Brännbarheten blev större om man hade lite turbulens i kanalen.
Bäst är att ha turbulens hela ägen, i stället för att slå sönder dropparna efter att de klumpat sig.
Provades med olika "råa" ytor i kanalerna.
Blästrad yta visade sig ge högre flöde och mindre kondensering än allt annat.
Till och med högre flöde än polerade ytor.
Vet inte om det är korrekt att kalla det turbulens.
Vet egentligen inte ens om det är sant.
Men jag har hört det från flera trovärdiga, fristående källor.
Men att det är OT: Det vet jag.