Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Tjena läste i ett annat forum att biltemas utombordsmotorolja art nr 36-316 ska vara bättre än biltemas vanliga syntetiska tvåtaktsolja (art nr 36-1549) pga det ställs högre krav på marin olja, detta kan väll inte stämma?

Tänk på att vattenkylda 2t utombordsmotorer går betydligt kallare än de flesta andra tillämpningar, motorcyklar inkluderade. Vet inte om det spelar någon roll i just detta fallet men jag skulle inte bli förvånad om oljorna är anpassade för det...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
OT

Turbulens är enbart positivt i dem lägena där man skulle fått avlösning med laminärt flöde. I tex ett rakt rör är turbulens alltid negativt för strömmningen.

Sen finns det ju något jag har för mej att man brukar kalla "hydralic smooth" lr något sådant som typ anger vid vilken finish det inte är lönt att polera mer för att "förbättra" flödet (vid ett specifikt Re)

Jag vet inte om i pratar om samma sak.
Egentligen skulle jag nog inte diskuterat två olika saker i samma inlägg.
Jag har inga egentliga kunskaper i ämnet, utan mer detaljer jag snappat upp i samband med praktisk tillämpning.
#1:
Det går fortare att tömma en behållare (åtminstonde vätska, men gaser brukar beté sig som vätskor i princip) om man skapar en virvel.
#2:
Att "golfbollsstruktur" ger mindre luftmotstånd är ett känt faktum.
Att den gör det har jag blivit ilurad beror på de microvirvlar som jag försökte beskriva.

Tidigare polerade man oftast kanalerna vid portning.
Då uppstod fenomen med att bränslet "klumpade" sig (den så kallade gasblandningen är snarare en aerosol, med små bränsledroppar som svävar i luften. krockar två små droppar så blir det en större) samt att bränsle kondenserade på kanalväggarna.
Brännbarheten blev större om man hade lite turbulens i kanalen.
Bäst är att ha turbulens hela ägen, i stället för att slå sönder dropparna efter att de klumpat sig.
Provades med olika "råa" ytor i kanalerna.
Blästrad yta visade sig ge högre flöde och mindre kondensering än allt annat.
Till och med högre flöde än polerade ytor.
Vet inte om det är korrekt att kalla det turbulens.
Vet egentligen inte ens om det är sant.
Men jag har hört det från flera trovärdiga, fristående källor.
Men att det är OT: Det vet jag.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Den är inbakat i API-specen precis som för alla andra motoroljor som vågar visa upp en API-klassning. Men det vet väl du?

Sen finns ju oljor som t.ex Motul som åtminstone tidigare föredrog att inte redovisa någon API-klassning. Istället skrev(skriver?) dom ut namn på en massa tester som utförts men däremot ingen siffra på utfallet. Lika intressant som att dom skulle ha skrivit att dom gjort viskositetstest men sedan inte skrivit ut någon viskositet. :näsblod

Inbakad..... ja då är det minst 3,6 då? vilken gör att jag garanterat riskerar motorras om jag häller den i motorn, att många racingoljor inte är klassade är ibland för att dom inte motsvar nya krav för katalysarorer m.m. men det är inte intresant för min del:)

Om du tycker jag är insnöad på esterbas så är du minst lika hårt nedkletad i klassningen då den blir ointresant och missvisande om man kör hårt trimmade och desutom v-motorer vill man inte ha olja som skall göra standardmotorerna bränslesnåla:D
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...vilken gör att jag garanterat riskerar motorras om jag häller den i motorn...

Kör du Ducati? :D Sorry! Kunde inte låta bli...

Seriöst, har du byggt om och optimerat lagerytor i din motor så hårt?

Om du tycker jag är insnöad på esterbas så är du minst lika hårt nedkletad i klassningen...

Kan du ha rätt i, jag ser ingen anledning till andra oljor än dom som uppfyller kraven min manual anger.
 
Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Jag vet inte om i pratar om samma sak.
Egentligen skulle jag nog inte diskuterat två olika saker i samma inlägg.
Jag har inga egentliga kunskaper i ämnet, utan mer detaljer jag snappat upp i samband med praktisk tillämpning.
#1:
Det går fortare att tömma en behållare (åtminstonde vätska, men gaser brukar beté sig som vätskor i princip) om man skapar en virvel.
#2:
Att "golfbollsstruktur" ger mindre luftmotstånd är ett känt faktum.
Att den gör det har jag blivit ilurad beror på de microvirvlar som jag försökte beskriva.

Tidigare polerade man oftast kanalerna vid portning.
Då uppstod fenomen med att bränslet "klumpade" sig (den så kallade gasblandningen är snarare en aerosol, med små bränsledroppar som svävar i luften. krockar två små droppar så blir det en större) samt att bränsle kondenserade på kanalväggarna.
Brännbarheten blev större om man hade lite turbulens i kanalen.
Bäst är att ha turbulens hela ägen, i stället för att slå sönder dropparna efter att de klumpat sig.
Provades med olika "råa" ytor i kanalerna.
Blästrad yta visade sig ge högre flöde och mindre kondensering än allt annat.
Till och med högre flöde än polerade ytor.
Vet inte om det är korrekt att kalla det turbulens.
Vet egentligen inte ens om det är sant.
Men jag har hört det från flera trovärdiga, fristående källor.
Men att det är OT: Det vet jag.

Möjligt att de e OT, men intressant...

Har funderat över hur typ insugningsrör skulle flöda & fungera om man utformade ytan precis som en golfboll och sedan med en grovblästring...

Som ytterligare avvikelse, så testade typ Apple-racing sin ljuddämpare i deras flödesbänk och vart förvånade över att det var bättre flöde genom en ljuddämpare som är ett rakt rör med massor av hål i, än ett motsvarande rakt rör utan hål.
Ähum... raggare :D
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
OT

Turbulens är enbart positivt i dem lägena där man skulle fått avlösning med laminärt flöde. I tex ett rakt rör är turbulens alltid negativt för strömmningen.

Sen finns det ju något jag har för mej att man brukar kalla "hydralic smooth" lr något sådant som typ anger vid vilken finish det inte är lönt att polera mer för att "förbättra" flödet (vid ett specifikt Re)

Kan bara hålla med.
man ska skilja på teoretisk strömning i rakt rör och struktur för att hidra avlösning rund kurvaturer... då krävs det turbulent gränsskit för att begränsa flödesmotståndet :)
 
Last edited:

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Kör du Ducati? :D Sorry! Kunde inte låta bli...

Seriöst, har du byggt om och optimerat lagerytor i din motor så hårt?



Kan du ha rätt i, jag ser ingen anledning till andra oljor än dom som uppfyller kraven min manual anger.

Jag har dubbelt så stort vevstakslagerspel och ökat ramlagerspel, pluggad olje överströmningskanal..... ja vad ska man säga det är enda sättet att få en duccemotor med över 190 på slangen att hålla.... med tanke på hur mycket motorrs som sker på endurance(ERF) så behöver nog japs cyklarna samma/liknade behandling... Desmotopparna har aldrig mot bra av standard olja som ducati rekomenderar..... men dom får sälja reservdelar:D
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Jag vet inte om i pratar om samma sak.
Egentligen skulle jag nog inte diskuterat två olika saker i samma inlägg.
Jag har inga egentliga kunskaper i ämnet, utan mer detaljer jag snappat upp i samband med praktisk tillämpning.
#1:
Det går fortare att tömma en behållare (åtminstonde vätska, men gaser brukar beté sig som vätskor i princip) om man skapar en virvel.
#2:
Att "golfbollsstruktur" ger mindre luftmotstånd är ett känt faktum.
Att den gör det har jag blivit ilurad beror på de microvirvlar som jag försökte beskriva.

Tidigare polerade man oftast kanalerna vid portning.
Då uppstod fenomen med att bränslet "klumpade" sig (den så kallade gasblandningen är snarare en aerosol, med små bränsledroppar som svävar i luften. krockar två små droppar så blir det en större) samt att bränsle kondenserade på kanalväggarna.
Brännbarheten blev större om man hade lite turbulens i kanalen.
Bäst är att ha turbulens hela ägen, i stället för att slå sönder dropparna efter att de klumpat sig.
Provades med olika "råa" ytor i kanalerna.
Blästrad yta visade sig ge högre flöde och mindre kondensering än allt annat.
Till och med högre flöde än polerade ytor.
Vet inte om det är korrekt att kalla det turbulens.
Vet egentligen inte ens om det är sant.
Men jag har hört det från flera trovärdiga, fristående källor.
Men att det är OT: Det vet jag.

Mer OT:

#1 anledningen att de går snabbare att tömma en behållare med en virvel är ju för att luften måste komma in i behållaren någonstans o då skapar man ju en kanal i mitten för de.

2# det med golfbolls strukturen är presis som du säger att det ska skapa små virvlar, men det är för att minska det avlösta området bakom bollen. Ett avlöst område ger ett lågt tryck som vill "suga" bak bollen. Virvlarnas funktion är att "blanda" in luftströmmen i gränsskiktet och på det sättet tillföra energi till gränsskiktet så att luften stannar kvar vid ytan längre (enkelt beskrivet).


Sen som Two stroke mannen säger så har jag svårt att se att det skulle existera någon laminär strömmning i ett insug pga pulserande flöde, vibrationer mm.


Vi kanske skulle behöva en aerodynamik tråd istället, fast den skulle nog spåra ur rätt snabbt:S
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Mest OT av alla: När man började kasta spjut upp på läktarn på -80talet konstruerades spjuten om till att bli mindre optimala, spjuten landade återigen på spjutkastarbanan och allt var frid och fröjd.
Ända tills någon kom på att man kunde belägga spjuten med en knottrig yta vilken skulle ge mindre friktion mot luften och man började återigen närma sig läktaren varpå knottrorna förbjöds.

(taget fritt ur minnet)
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Inte omöjligt men räfflorna ska ju se ut på rätt sett. Och min gissning är att dammsugarslangens räfflor är för stora så att dom därmed skadar mer än dom gör nytta för flödet.

Men om du polerar dammsugarens alurör på insidan så är jag ganska säker på att du får sämre flöde än innan. Men jag vågar inte svära på nånting i den världen.

jag skrev det tidigare lite luddigt men ett polerat rakt rör ger bättre flöde ju finnare ytan är, allt annat är bara fel slutsatser på fel problem, obs röret skall vara rakt....... struktur används för att hindra avlösning som stryper flödesarean genom okontrolerad turbulens i krökta kanaler, den grova ytan ger ett litet turbulent gränskikt som skapar mindre strömningsstörningar då tryckförändringarna över arean blir lägre.
Om någon tänkt porta topparna så tänk på att som någon tidigare skrev så blir bränsle blandningen bättre med stuktur i hela röret, bygg D-kanaler genom att fylla ut kanalen så stolpen i "D"et är lilla radien i kanalen... i det exstrema fallet så fyller man halva kanalen så det blir ett det kvar.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inbakad..... ja då är det minst 3,6 då? vilken gör att jag garanterat riskerar motorras om jag häller den i motorn, att många racingoljor inte är klassade är ibland för att dom inte motsvar nya krav för katalysarorer m.m. men det är inte intresant för min del:)

Om du tycker jag är insnöad på esterbas så är du minst lika hårt nedkletad i klassningen då den blir ointresant och missvisande om man kör hårt trimmade och desutom v-motorer vill man inte ha olja som skall göra standardmotorerna bränslesnåla:D

Man ska ju alltid hålla sig till en ACEA A3/B3/B4-klassad olja i prestanda- samt äldre motorer. Ngn lågfriktionsolja typ A5 och liknande är ju inget vidare lämpligt, men förekommer tack och lov heller inte till MC. Så gott som alla racingoljor för bil samt alla mc-oljor är A3/B3/B4 dvs med HTHS > 3.5
 
Last edited:

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Man ska ju alltid hålla sig till en ACEA A3/B3-klassad olja i prestanda- samt äldre motorer. Ngn lågfriktionsolja typ A5 och liknande är ju inget vidare lämpligt, men förekommer tack och lov heller inte till MC. Så gott som alla racingoljor för bil samt alla mc-oljor är A3/B3 dvs med HTHS > 3.5

3,5 är inget högt värde, inget man helst vill hälla i en motor full med rulllager. det är vad du får med en motul 300v 0w-30... den rekomenderas inte till annat än högvarvigga formelmotorer och korta race. oljan jag använder nu har 7,17.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
3,5 är inget högt värde, inget man helst vill hälla i en motor full med rulllager. det är vad du får med en motul 300v 0w-30... den rekomenderas inte till annat än högvarvigga formelmotorer och korta race. oljan jag använder nu har 7,17.

Skjuvvärdet har ringa betydelse i rullningslager. Dessa smörjs elastohydrodynamiskt, dvs det är tryckviskositetskoefficienten hos oljan som bestämmer i min rullagrade vev, rullyftare samt rullvippor tex. Men i din motor, med glidlagrad vev och vanliga kamsläpor är det ännu viktigare att använda en ACEA A3/B4, dvs som du gör nu.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
3,5 är inget högt värde, inget man helst vill hälla i en motor full med rulllager. det är vad du får med en motul 300v 0w-30... den rekomenderas inte till annat än högvarvigga formelmotorer och korta race. oljan jag använder nu har 7,17.

Öööhh. Vad är det du skriver nu?
Du menar att merparten av alla oljor för bil och MC är olämpliga att hälla i en motor med rullager.
Alla motorer innehåller massor av rullager.

Ditt uttalande betyder ju att majoriteten av alla oljor är olämpliga att hälla i motorer. Antingen har alla världens oljebolag misslyckats med sin produktutveckling eller så snackar du skit är min slutsats.

Visst. Arne Anka sade "att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter" men han hade inte rätt om allt heller.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om någon tänkt porta topparna så tänk på att som någon tidigare skrev så blir bränsle blandningen bättre med stuktur i hela röret, bygg D-kanaler genom att fylla ut kanalen så stolpen i "D"et är lilla radien i kanalen... i det exstrema fallet så fyller man halva kanalen så det blir ett det kvar.

Tack! Jag som alltid har undrat hur man portar....:D
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Jag har dubbelt så stort vevstakslagerspel och ökat ramlagerspel, pluggad olje överströmningskanal..... ja vad ska man säga det är enda sättet att få en duccemotor med över 190 på slangen att hålla.... med tanke på hur mycket motorrs som sker på endurance(ERF) så behöver nog japs cyklarna samma/liknade behandling... Desmotopparna har aldrig mot bra av standard olja som ducati rekomenderar..... men dom får sälja reservdelar:D

Funderingar
Pluggad oljeöverströmningskanal = Tryckbegränsning för smörjsystemet?

Dubbelt så stort vevstakslagerspel och större ramlagerspel, resulterar i en rejäl ökning av flödet som "blöder ut" från lagrena.

Fixar oljepumpen flödet som behövs för att kompensera den ökade "blödningen" och tryckfallet som kommer som ett brev på posten och kan orsaka brusten oljefilm?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top