Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du gör som alltid dina försök att knacka hål på det jag säger...

Kan ju bero på att du skriver ganska mycket mumbojumbo som låter som att du förstår men samtidigt krävs det ett ingenjörsöga för att genomskåda dina plastingenjörsmässiga teorier.
Det förvånar mig att t.ex Jörgen orkar hålla tillbaka sin skrivkramp när du håller låda. Jag försöker oftast hålla mig men det är inte varje gång som min självbehärskning vinner.

Men bara för en minut sedan läste jag men lät jag bli att såga dina turbulensteorier i en annan tråd.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Den handlar inte om att ha olja eller inte mellan ytorna.

Smörjfilm kräver relativrörelse mellan ytorna. Det är som när du kastar smörgås med en sten på vatenytan så lyfter vattnet stenen så den studsar på ytan men så snart stenen förlorar farten faller stenen till sjöbotten.

Har du olja mellan ytorna, så har oljefilmen inte brustit.
 

Dr.Bike

Guest
Kan ju bero på att du skriver ganska mycket mumbojumbo som låter som att du förstår men samtidigt krävs det ett ingenjörsöga för att genomskåda dina plastingenjörsmässiga teorier.
Det förvånar mig att t.ex Jörgen orkar hålla tillbaka sin skrivkramp när du håller låda. Jag försöker oftast hålla mig men det är inte varje gång som min självbehärskning vinner.

Men bara för en minut sedan läste jag men lät jag bli att såga dina turbulensteorier i en annan tråd.

Kanske Jörgen har en uppfostran?
Jag vet ärligt talat inte VAD du är ute efter...men du har iaf en synnerligen trist attityd ibland.
Försök bidra med något, försök lägg fram det på ett så positivt sätt du kan, och ge framförallt fasen i att bry dig så mycket om saker i min person som stör dig så enormt. Du verkar ha jobbigt med det. Men återigen: Försök hålla dig till ämnet är du snäll.
Vill du skälla på mig personligen kan du PM:a

Turbulensgrejerna kan du gärna såga - de var ju bara hämtade ur ett vetenskapligt dokument, och är delar av vad jag själv använder.
Alltså inget som du tror; nåt jag hittat på.

Så please - lägg ditt personliga agg åt sidan.
Jag orkar inte med sånt.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har du olja mellan ytorna, så har oljefilmen inte brustit.

Gränskiktssmörjning är per definition (Reynolds) när oljefilmens tjocklek ej längre är tillräcklig för att förhindra metallisk kontakt mellan ytorna. Dvs när gränsskikstsmörjning inträffar beror dels på ytjämnheten hos lagerytorna, dels på smörjmedlets viskosistet samt ytornas relativa hastighet.

Så vid gränsskiktssmörjning är oljefilmen (definitionsmässigt) inte brusten. Gränsskikt (eller boundary layer) betyder ju faktiskt att man har en film, det är bara det att filmen upprätthålls mha de intermolykylära adhesionskrafterna samt krafterna mellan molykylkedjorna, isf genom hydrodynamiskt tryck från relativrörelsen mellan ytorna.

Så vill man ha ett smörjmedel som orkar med bra vid gränsskikstsmörjning så använder man helst oljor med långa molykylkedjor.

Vid urartade fall (mycket låga hastigheter) som tex glidlagren i långsamma leder (tex i en grävmaskinsarm) så använder man därför gärna fett. Fetter är för det mesta optimerade just för gränsskiktssmörjning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske Jörgen har en uppfostran?
Jag vet ärligt talat inte VAD du är ute efter...men du har iaf en synnerligen trist attityd ibland.
Försök bidra med något, försök lägg fram det på ett så positivt sätt du kan, och ge framförallt fasen i att bry dig så mycket om saker i min person som stör dig så enormt. Du verkar ha jobbigt med det. Men återigen: Försök hålla dig till ämnet är du snäll.
Vill du skälla på mig personligen kan du PM:a

Turbulensgrejerna kan du gärna såga - de var ju bara hämtade ur ett vetenskapligt dokument, och är delar av vad jag själv använder.
Alltså inget som du tror; nåt jag hittat på.

Så please - lägg ditt personliga agg åt sidan.
Jag orkar inte med sånt.

Det är inte personligt jag hugger på andra också som sprider sina egna tolkningar som sanningar. Du råkar bara göra det oftare än andra, det är inte på något sätt så att jag söker upp dina inlägg för att såga dom som du verkar tro.

Om du inte tog allt som personliga påhopp så skulle du kanske också lära dig lite.

Ja, jag såg att delen om turbulent resp laminär strömning knappast var dina egna ord men sedan blandar du i vanlig ordning in dina egna teorier. Eller kanske i det här fallet teorier från bondepraktikan som någon bondtrimmare hittat på.

Strömningsförlusterna minskar i rörströmning pga det turbulenta gränsskiktet oavsett om du har bränsleluftblandning eller ren luft som i t.ex en dieselmotor. Eller för all del golfbollens gropar som också skapar ett turbulent gränsskikt. Det handlar alltså om ökad fyllandsgrad och inte bättre blandning av bränsle och luft.

Ber om ursäkt för min taskiga attityd men jag vet inte hur man på ett snällt sätt skriver att någon har fel.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Det som händer när ett glidlager stannar är att oljekilen kollapsar och tappar trycket, så vid startögonblicken är det som regel gränsskiktssmörjning. Det är en av orsakerna till vändkanter i cylindrar tex.

Därmed inte sagt att det är en dum idé att baxa motorer under längre driftstopp.

En intressant iaktagelse från dragracingdepåerna på iaf början av 90-talet då man va rejält nyfiken på de större TF-teamen som i princip alltid demonterade sina motorer mellan reporna.
Till saken...
I bottendelen så vid hopmontering av ramlager och vevlager så smetade dom på rejält med slick-50 fett. Vilket då borde vart som ett försök att minska friktionen jusst i startögonblicket tills oljan uppnått rätt tryck och bildat en oljefilm som separerar ytorna mekaniskt.
Inget team ville berätta hur de tänker med jusst denna smörjning och hur de egentligen fungerade... allt e så "heliga byrån" typ :rolleyes:

Ja bara funderar på hur sörjan i trågen måtte sett ut efter en repa... fastän de byter ju ut skiten iaf...
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
....
Strömningsförlusterna minskar i rörströmning pga det turbulenta gränsskiktet oavsett om du har bränsleluftblandning eller ren luft som i t.ex en dieselmotor. Eller för all del golfbollens gropar som också skapar ett turbulent gränsskikt. Det handlar alltså om ökad fyllandsgrad och inte bättre blandning av bränsle och luft.

Innebär det att en räfflad dammsugarslang flödar bättre än om den hade varit slät på insidan :va?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Innebär det att en räfflad dammsugarslang flödar bättre än om den hade varit slät på insidan :va?

Inte omöjligt men räfflorna ska ju se ut på rätt sett. Och min gissning är att dammsugarslangens räfflor är för stora så att dom därmed skadar mer än dom gör nytta för flödet.

Men om du polerar dammsugarens alurör på insidan så är jag ganska säker på att du får sämre flöde än innan. Men jag vågar inte svära på nånting i den världen.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En intressant iaktagelse från dragracingdepåerna på iaf början av 90-talet då man va rejält nyfiken på de större TF-teamen som i princip alltid demonterade sina motorer mellan reporna.
Till saken...
I bottendelen så vid hopmontering av ramlager och vevlager så smetade dom på rejält med slick-50 fett. Vilket då borde vart som ett försök att minska friktionen jusst i startögonblicket tills oljan uppnått rätt tryck och bildat en oljefilm som separerar ytorna mekaniskt.
Inget team ville berätta hur de tänker med jusst denna smörjning och hur de egentligen fungerade... allt e så "heliga byrån" typ :rolleyes:

Ja bara funderar på hur sörjan i trågen måtte sett ut efter en repa... fastän de byter ju ut skiten iaf...
Det blir ju en helvetisk belastning så fort det tänder, så någon mening var det antagligen med det.
När man moterar en motor brukar jag i alla fall anolja med lämplig smörja.
Rak 50olja är inte så dumt.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Så en spiraliserad slang kan flöda bra om räfflorna inte är alltför groteska, bra att veta (för att annat sammanhang).
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Det blir ju en helvetisk belastning så fort det tänder, så någon mening var det antagligen med det.
När man moterar en motor brukar jag i alla fall anolja med lämplig smörja.
Rak 50olja är inte så dumt.

Ja e nyfiken på om e använder samma medtod idag, eller kanske har extern oljepump som fixar tryck, och/eller har bra temperatur på oljan i starten...
Men det var ett tag sedan man va å kollade :)
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Tjena läste i ett annat forum att biltemas utombordsmotorolja art nr 36-316 ska vara bättre än biltemas vanliga syntetiska tvåtaktsolja (art nr 36-1549) pga det ställs högre krav på marin olja, detta kan väll inte stämma?
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
släpp det där med biltema olja.... dom vill inte ge ut specar på oljan.... sånt skit ska man inte stödja...finns minst lika bra olja billigare och garanterat bättre oljor att köpa. Någon som kan hitta HTHS värde på Q8 SBK racing oljan?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Någon som kan hitta HTHS värde på Q8 SBK racing oljan?

Den är inbakat i API-specen precis som för alla andra motoroljor som vågar visa upp en API-klassning. Men det vet väl du?

Sen finns ju oljor som t.ex Motul som åtminstone tidigare föredrog att inte redovisa någon API-klassning. Istället skrev(skriver?) dom ut namn på en massa tester som utförts men däremot ingen siffra på utfallet. Lika intressant som att dom skulle ha skrivit att dom gjort viskositetstest men sedan inte skrivit ut någon viskositet. :näsblod
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
släpp det där med biltema olja.... dom vill inte ge ut specar på oljan.... sånt skit ska man inte stödja...finns minst lika bra olja billigare och garanterat bättre oljor att köpa. Någon som kan hitta HTHS värde på Q8 SBK racing oljan?

Du menar att du har frågat och dom vägrade lämna ut specarna till dig?
Det har jag mycket svårt att tro.
Mailar du till dom och ber som datablad för deras olja vågar jag nästan garantera att du får ett mail tillbaka med en pdf med specen eller en länk till densamma.
Jag har då hittat specar på deras oljor på deras hemsida tidigare så att just Biltema skulle vara mer hemliga med sina specar än någon annan är bara påhitt utan verklighetsförankring från din sida.

Tjena läste i ett annat forum att biltemas utombordsmotorolja art nr 36-316 ska vara bättre än biltemas vanliga syntetiska tvåtaktsolja (art nr 36-1549) pga det ställs högre krav på marin olja, detta kan väll inte stämma?

Nja. Jag vågar inte svära på att jag har rätt nu men jag har för mig att det är lite krav på oljor för marina tillämpningar att dom inte ska innehålla vissa saker för att det är skadligt för djurliv om det läcker ut. Annars tror jag inte att det är någon större skillnad.

Men det är bara som jag tror.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så en spiraliserad slang kan flöda bra om räfflorna inte är alltför groteska, bra att veta (för att annat sammanhang).
Man kan få bättre flöde genom att skapa en virvel.
Varför vet jag inte.
Men i en luftslang bromsar det säkerligen bara.
Skall man få det fenomen som golfbollsstrukturen ger, så skall ytan se ut som en golfboll.
Turbulensen i groparna blir som ett smörjlager av luft.
Om man tänker sig luftvirvlarna i groparna som små kulor (av luft) så kan man tänka sig principen.
Skumt men sant.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
API spec

Dr Bike har säkert tagit upp detta i tråden tidigare men för den som undrar över hur man ska tolka API-klasserna kommer dom här. Notera att Motuls olja inte rekomenderas för motorer nyar än 2004! :D

Nu är det ingen större fara på taket eftersom japanska MC-motorer generellt har ganska låga krav på oljekvaliten vilket man inser om man orkar läsa sin manual.

Category Status Service
SM Current For all automotive engines presently in use. Introduced November 30, 2004. SM oils are designed to provide improved oxidation resistence, improved deposit protection, better wear protection, and better low-temperature performance over the life of the oil. Some SM oils may also meet the latest ILSAC specification and/or qualify as Energy Conserving.
SL Current For 2004 and older automotive engines.
SJ Current For 2001 and older automotive engines.
SH Obsolete For 1996 and older engines. Valid when preceded by current C categories.
SG Obsolete For 1993 and older engines.
SF Obsolete For 1988 and older engines.
SE Obsolete CAUTION - Not suitable for use in gasoline-powered automobile engines build after 1979.
SD Obsolete CAUTION - Not suitable for use in gasoline-powered automobile engines build after 1971. Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
SC Obsolete CAUTION - Not suitable for use in gasoline-powered automobile engines build after 1967. Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
SB Obsolete CAUTION - Not suitable for use in gasoline-powered automobile engines build after 1963. Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
SA Obsolete CAUTION - Not suitable for use in gasoline-powered automobile engines build after 1930. Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
 
Last edited:

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Man kan få bättre flöde genom att skapa en virvel.
Varför vet jag inte.
Men i en luftslang bromsar det säkerligen bara.
Skall man få det fenomen som golfbollsstrukturen ger, så skall ytan se ut som en golfboll.
Turbulensen i groparna blir som ett smörjlager av luft.
Om man tänker sig luftvirvlarna i groparna som små kulor (av luft) så kan man tänka sig principen.
Skumt men sant.

OT

Turbulens är enbart positivt i dem lägena där man skulle fått avlösning med laminärt flöde. I tex ett rakt rör är turbulens alltid negativt för strömmningen.

Sen finns det ju något jag har för mej att man brukar kalla "hydralic smooth" lr något sådant som typ anger vid vilken finish det inte är lönt att polera mer för att "förbättra" flödet (vid ett specifikt Re)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top