Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Nu vet jag inte vad du menar? Helsyntet är helsyntet även om det står Biltema på flaskan. Och all syntetolja har sitt ursprung ur mineralolja.
Vad jag menar är att det(som du vet) finns oljor med olika ursprung.
Se Utdrag Wiki

Synthetic motor oils have been made from the following classes of lubricants:

A.Polyalphaolefin (PAO) = American Petroleum Institute (API) Group IV base oil

B.Synthetic esters, etc = API Group V base oils (non-PAO synthetics, including diesters, polyolesters, alklylated napthlenes, alkyklated benzenes, etc.)

C.Hydrocracked/Hydroisomerized = API Group III base oils.

Då till min fråga: Är inte biltemas olja en C. olja dvs Group III base oil?

Om det är så, har artikeln placerat den i semisynteticgruppen.

Eller är jag ute och cyklar?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
I slutet av -70 talet hade CATERPILLAR ett system, minns inte vad dom
kallade det, där man tog prov på oljan och skickade in för analys.
Resultatet man tog fram visade hur mycket slitage det var i olika delar
av motorn, som jag förstår så var tex. ramlager "preparerade" så att allt
eftersom slitaget ökade kunde man avläsa det i partiklar som kom från
just ramlagren, och lika för vevlager, kolvar/ringar osv.
Vet inte om systemet finns kvar idag, men det var populärt i "marknads-
föringen om inte annat.

/KentW
just

Olje-röntgen kallades det för då. Pryade på Cat, när jag var 17 och gick på Fordon. Det var facinerade kommer jag ihåg.

Mats
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad jag menar är att det(som du vet) finns oljor med olika ursprung.
Se Utdrag Wiki

Synthetic motor oils have been made from the following classes of lubricants:

A.Polyalphaolefin (PAO) = American Petroleum Institute (API) Group IV base oil

B.Synthetic esters, etc = API Group V base oils (non-PAO synthetics, including diesters, polyolesters, alklylated napthlenes, alkyklated benzenes, etc.)

C.Hydrocracked/Hydroisomerized = API Group III base oils.

Då till min fråga: Är inte biltemas olja en C. olja dvs Group III base oil?

Om det är så, har artikeln placerat den i semisynteticgruppen.

Eller är jag ute och cyklar?

Har hunnit förtränga lite av det där sedan jag var i den branshen... Vågar inte svara på det. Står det inte i Biltemas spec?

Googlade lite och fann detta
"Group III based lubricants are not allowed to be marketed as "synthetic" in any market outside of the USA."
http://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_oil
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Kört på Motul, Kendall, Castrol och okq8 genom åren men faktiskt är det bara motul jag har haft problem med!
Jag körde motul på min trimmade XR600 för 15år då sangberg racing rekomendera den men slet ner vipparmarna/kam gång på gång och min nuvarande hoj slirade på lamellerna :gnissla men den kanske fungerar bättre på motorsvagare hojar :D
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Kört på Motul, Kendall, Castrol och okq8 genom åren men faktiskt är det bara motul jag har haft problem med!
Jag körde motul på min trimmade XR600 för 15år då sangberg racing rekomendera den men slet ner vipparmarna/kam gång på gång och min nuvarande hoj slirade på lamellerna :gnissla men den kanske fungerar bättre på motorsvagare hojar :D

du har för små oljekanaler i din moped:D sen vet jag inte hur bra motuls billigaste skitolja var för 15år sedan.... jag skulle aldrig köpa några av deras billigare oljor i dagsläget då dom verkar vara rätt usla och inte ens billiga:D
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
du har för små oljekanaler i din moped:D sen vet jag inte hur bra motuls billigaste skitolja var för 15år sedan.... jag skulle aldrig köpa några av deras billigare oljor i dagsläget då dom verkar vara rätt usla och inte ens billiga:D

Motul 300V hette den på xr tiden men 5100 oljan körde jag på till sporthojen, var väl kanske 3år sedan, minns att dom lukta gott iaf :)
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Motul 300V hette den på xr tiden men 5100 oljan körde jag på till sporthojen, var väl kanske 3år sedan, minns att dom lukta gott iaf :)

har 300v funnits så länge... fy fan, den oljan har jag i min motor:skrämd
nej nu är det så tur att det har nog hänt mest på esterolje fronten på de senaste 15åren så den har nog inte mycket gemensamt med den jag tankar i nu:fyllisar:fattartil:ätapiller:wiggle:crash
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
har 300v funnits så länge... fy fan, den oljan har jag i min motor:skrämd
nej nu är det så tur att det har nog hänt mest på esterolje fronten på de senaste 15åren så den har nog inte mycket gemensamt med den jag tankar i nu:fyllisar:fattartil:ätapiller:wiggle:crash

300V fanns typ i slutet av 80-talet :D
Tror jag kan ha nån burk liggandes i bra-att-ha-lagret
e bara osäker på visco-typen

Motulolja bruka varaa synonymt med att användas med yoshimuratrimmade morötter.... hurvida de yoshitrimmade maskinerna typ Kevin Schwantz körde verkligen hade motul vet jag däremot inte
:)
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Kört på Motul, Kendall, Castrol och okq8 genom åren men faktiskt är det bara motul jag har haft problem med!
Jag körde motul på min trimmade XR600 för 15år då sangberg racing rekomendera den men slet ner vipparmarna/kam gång på gång och min nuvarande hoj slirade på lamellerna :gnissla men den kanske fungerar bättre på motorsvagare hojar :D

Nu ska man nog inte jämnföra en Luftkyld XR600 med grishårda ventilfjädrar och underdimentionerade vippor, med någon annan ordinär MC.

Mats
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Olje-röntgen kallades det för då. Pryade på Cat, när jag var 17 och gick på Fordon. Det var facinerade kommer jag ihåg.

Mats

Rätta mig gärna om jag har fel, men nu har jag för mig att man dopar motordelar/växellådsdelar med radioaktiva isotoper, och på så sätt kan avgöra genom oljeanalys exakt var slitaget finns.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Rätta mig gärna om jag har fel, men nu har jag för mig att man dopar motordelar/växellådsdelar med radioaktiva isotoper, och på så sätt kan avgöra genom oljeanalys exakt var slitaget finns.

Det vet jag faktiskt inte.
Den förklaring jag fick då, var att det var olika metaller i respektive lager, och kunde på såvis ta reda på vart haveri var på G.

Men som sagt, det är över 25 år sedan. Man kan ha hittat på någonting nytt och hunnit övergett det också, för den delen.

Mats
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Det vet jag faktiskt inte.
Den förklaring jag fick då, var att det var olika metaller i respektive lager, och kunde på såvis ta reda på vart haveri var på G.

Men som sagt, det är över 25 år sedan. Man kan ha hittat på någonting nytt och hunnit övergett det också, för den delen.

Mats

En metod kallas Röntgenfluorescens, och används av Ljunga Lab.
http://www.ljungalab.se/Filer/LLAB/xrfinfo.doc
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har inte orkat plöja hela tråden precis bara följt en del men jag hitta nått intressant när jag satt och googla i alla fall om tester från KTH om nån är intresserad. Biltemas olja är bland annat med där

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=153167

Det där testet säger väl ungefär vad många har argumenterat för här på forumet. Vilket fabrikat det står på flaskan har ingen större betydelse. Det påverkar mest priset. Det som har betydelse är API-klassningen och viskositeten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top