Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Läser du vad jag har skrivit:va du skiter ju fulständigt i att ta reda på fakta, dom kör på esterolja, shell har i alla år haft racing oljor som inehåller esterbasoljor för racing

Och själva skriver dom att dom använder Shell Advance Ultra 4, du hävdar att dom inte gör det, jag litar mer på dom så länge!

Varför skulle dom inte göra det?

Är Duccarna så jävla felkonstruerade att en av marknadens bästa motoroljor inte förmår att smörja dom?

Jag har genom många år inom motorsport faktiskt aldrig sett ett motorras som har berott på för dålig olja, brist på olja däremot är en rätt vanlig orsak.

Vad tror DrBike om saken, rasar en pastamaskin om man kör den på Shell Advance Ultra 4?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Och själva skriver dom att dom använder Shell Advance Ultra 4, du hävdar att dom inte gör det, jag litar mer på dom så länge!

Är Duccarna så jävla felkonstruerade att en av marknadens bästa motoroljor inte förmår att smörja dom?

Jag har genom många år inom motorsport faktiskt aldrig sett ett motorras som har berott på för dålig olja, brist på olja däremot är en rätt vanlig orsak.

Vad tror DrBike om saken, rasar en pastamaskin om man kör den på Shell Advance Ultra 4?

Håller med.
Jag har varit ned i många haveriutredningar på motorer, gasturbiner och växlar, och min erfarenhet är att det sällan är oljans kvalité nuförtiden. Är man inom spec så brukar smörjrelaterade orsaker mer finnas i hämmat oljeflöde och såna saker.

Men visst, med säg ett extra högt HTHS så kan detaljerna kanske klara sig några sekunder längre innan det skär ihop. Men nästan alltid är det ngt annat fel än oljekvaliten. Iaf om man haft korrekt viskositet, tryck och flöde på oljan.

Rasade motorer brukar vara felaktigt konstruerade/monterade, felaktiga driftprofil, undermåligt underhåll etc. Ngn enstaka gång kan det vara materialfel. Väldigt sällan oljekvalité. (om man ligger inom spec)

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Rasade motorer brukar vara felaktigt konstruerade/monterade, felaktiga driftprofil, undermåligt underhåll etc. Ngn enstaka gång kan det vara materialfel. Väldigt sällan oljekvalité. (om man ligger inom spec)

Tack Jörgen!

Dessutom så lär väl oljan i en tävlingshoj bytas långt oftare än specificerat, vilket egentligen gör att dom skulle klara sig med sämre olja om dom ville, då livslängden inte behöver vara så lång.

Men man kör givetvis ändå inte med sämre olja än spec.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack Jörgen!

Dessutom så lär väl oljan i en tävlingshoj bytas långt oftare än specificerat, vilket egentligen gör att dom skulle klara sig med sämre olja om dom ville, då livslängden inte behöver vara så lång.

Finns ju många konservativa nitrogubbar som fortfarande kör med 70W-mineralolja i sina V8:eek:r med tusentals hk.

Visst tror jag att den dyraste Motulolja sannolikt kan vara ngt bättre än säg den OKQ8 SBK eller Statoil HP 25W-50 som jag kör på. Men jag tror att alla dessa oljor med råge uppfyller vad som krävs i min motor. Så länga oljan har rätt viskositet, temp, tryck, flöde och inte är för smutsig/gammal.

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup

men du läser fortfarande inte vad jag skrivit. Shell Advance Ultra 4 som dom använder är inte den du köper för 119/l eller vad någon skrev tidigare och det är fakta... försök ta reda på lite mer fakta nästa gång och gå inte på all reklam.

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Håller med.
Jag har varit ned i många haveriutredningar på motorer, gasturbiner och växlar, och min erfarenhet är att det sällan är oljans kvalité nuförtiden. Är man inom spec så brukar smörjrelaterade orsaker mer finnas i hämmat oljeflöde och såna saker.

Men visst, med säg ett extra högt HTHS så kan detaljerna kanske klara sig några sekunder längre innan det skär ihop. Men nästan alltid är det ngt annat fel än oljekvaliten. Iaf om man haft korrekt viskositet, tryck och flöde på oljan.

Du har fel, i princip är alla raceoljor för fabriksteamen det bästa du kan stoppa i din motor för att klara dig i mål i dom tävlingar du deltar i, oftast igen som funkar i en gatmotor. Högt HTHS värde gör att motorn överlever en driftsstörning där en olja med ett lägre värde innebär haveri. min bottendel klarade sig nu senast, och total rasade med Shell Advance Ultra 4 som du köper på macken, allt annat lika.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
men du läser fortfarande inte vad jag skrivit. Shell Advance Ultra 4 som dom använder är inte den du köper för 119/l eller vad någon skrev tidigare och det är fakta... försök ta reda på lite mer fakta nästa gång och gå inte på all reklam.

Nähä, så dom har två oljor med samma namn då?
Konstigt, det har inte Shell enligt deras datablad, kan du leta fram databladet på den andra oljan med exakt samma namn åt mig?

Den här kan jag köpa: http://www-static.shell.com/static/se-sv/downloads/produktblad/advance_ultra4.pdf

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Hej! Nu lånar jag tråden lite. Va ska jag ha för Olja i min gsxr K6a banhoj?
När har man del eller helsyntet?

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Tack Jörgen!

Du har inte en susning om vad du pratar om, blir skittrött på sådana som dig som inte bryr sig om att ta reda på fakta, det du skrev ovan var något av de sämsta jag läst i denna tråd.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Du har fel, i princip är alla raceoljor för fabriksteamen det bästa du kan stoppa i din motor för att klara dig i mål i dom tävlingar du deltar i, oftast igen som funkar i en gatmotor. Högt HTHS värde gör att motorn överlever en driftsstörning där en olja med ett lägre värde innebär haveri. min bottendel klarade sig nu senast, och total rasade med Shell Advance Ultra 4 som du köper på macken, allt annat lika.

Jag skulle vilja ta del av uppmätningarna och gå igenom hela din rasade motor innan jag skulle våga yttra mig om den öht. Få se de senaste leak-down-värdena du tagit osv. Men statisktiskt sett och med min hittills vunna erfarenhet om motorer så tror jag att det sannolikt varit ett antal fel av annan orsak än Motul/Shell-frågan som havererade din motor, om ngn tvingade mig att gissa.

Många tenderar att fokusera på oljan när det har rasat.

Sedan är det ju visst så, att i tex en riktig räcer, tex 250 2T banräcer, så kör man på det absolut bästa, eftersom man är på gränsen. För att skaffa sig alla uns av marginal man kan ha.

Shell Advance skulle jag aldrig köpa, får intrycket att det är en gansla ordinär olja som man däremot lagt mycket marknadsföring på (inklusive kontrakter med Ducati) och därför tar betalt lite extra för.

Du har inte en susning om vad du pratar om, blir skittrött på sådana som dig...

Du har en osympatisk ton i dina inlägg.

Ett råd om man argumenterar för ngt man tror på, är att hålla sig till sakfrågan. Att göra den tydlig, och att sedan försöka vinna motpartens sympatier. Det blir bara svårare om man väljer att reta upp folk.

Här vet jag inte ens vad din point är. Att den dyraste motouloljan är det mest prisvärda valet för alla hojåkare/hojmotorer i hela världen?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Här vet jag inte ens vad din point är. Att den dyraste motouloljan är det mest prisvärda valet för alla hojåkare motorer i hela världen?

Snarare att inte ens det duger, man måste dessutom ha hokuspokusolja som dom rör ihop för hand nattetid när det är fullmåne, som bara säljs genom fabrikens bakdörr om du kan det rätta lösenordet.

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Jag skulle vilja ta del av uppmätningarna och gå igenom hela din rasade motor innan jag skulle våga yttra mig om den öht. Men statisktiskt sett och med min hittills vunna erfarenhet om motorer så tror jag att det sannolikt varit ett antal fel av annan orsak än Motul/Shell-frågan som havererade din motor, om ngn tvingade mig att gissa.

Många tenderar att fokusera på oljan när det har rasat.

Sedan är det ju visst så, att i tex en riktig räcer, tex 250 2T banräcer, så kör man på det absolut bästa, eftersom man är på gränsen. För att skaffa sig alla uns av marginal man kan ha.

Du har en osympatisk ton i dina inlägg.

Ett råd om man argumenterar för ngt man tror på är att hålla sig till sin sakfrågan, att göra den tydlig, och att sedan försöka vinna motpartens sympatier.

Här vet jag inte ens vad din point är. Att den dyraste motouloljan är det mest prisvärda valet för alla hojåkare motorer i hela världen?

Sorry jag menade inte att låta otrevlig var inte riktig så jag menade, blev iriterad tidigare då jag laggt en hel del timmar på att försöka få fram fakta om shells raceoljor och så visar det sig att inte kan köpa dem i svergie. sedan så blir jag lite trött då jag aldrig påståt att oljor orsakar haveri, oljor kan i vissa fall avhjälpa haverier, det är det som hela tiden varit min poäng, då jag har vänner som byggt rally/ralycross, racing motorer hela sina liv så sitter dom på en hel del kunskap om dessa oljor. sympatier är inte vad jag är ute efter, jag vill snarare att någon skall kliva in i diskutionen och säga du har fel så här är det, så har jag lärt mig något nytt. nej jag vill bara föra in att man får till viss del vad man betalar för. skall man köra med en sporthoj så skall man tänka sig noga för vad den skall användas till och använda en olja som gör att man i längden spar pengar och besvär i form av onödiga renoveringar. Denna tråd startade i andan du blir "blåst" av oljetillverkarna, vilket jag tror delvis kan vara sant, men i andra fall får du exakt vad du betalar för.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Tack.
Ja just Shell Advance-oljan har jag från Ducati-kompisar fått samma intryck. Att det är en gansla ordinär olja som Shell däremot lagt mycket marknadsföring på (inklusive kontrakter med Ducati) och därför tar betalt lite extra för etiketten. Även Ferrari F1-teamet har man ju kontrakt med. Shell Advance-flaggor och dekaler.

Jag har dock själv ingen erfarenhet av Shell Advance-oljorna, och det verkar inte finnas mycket info på nätet heller.

Huruvida teamen kör på de aktuella off-the-shell (höhö) produkterna eller specialoljor vet jag inte. Men ofte har jag ju hört rykten/läst inlägg om att man inte håller sig till de marknadsförda produkterna i teamen.

Skulle jag gissa så tror jag att chefsmekanikern/ingenjören får fatta sådana beslut han/hon anser sig måste, oberoende av vad det står på flaggorna. Även Shell kan nog mha av tex Lubrizol tillhandahålla mycket dedikerade specialoljor som inte finns på hyllan.

Själv tror jag inte att man kör en F1-bil/Ducati fabriksräcer på de exponerade standardoljorna. Men det är ju vad jag tror, har ingen referens på det. Så där kan jag inte bidra.

Sorry jag menade inte att låta otrevlig var inte riktig så jag menade, blev iriterad tidigare då jag laggt en hel del timmar på att försöka få fram fakta om shells raceoljor och så visar det sig att inte kan köpa dem i svergie. sedan så blir jag lite trött då jag aldrig påståt att oljor orsakar haveri, oljor kan i vissa fall avhjälpa haverier, det är det som hela tiden varit min poäng, då jag har vänner som byggt rally/ralycross, racing motorer hela sina liv så sitter dom på en hel del kunskap om dessa oljor. sympatier är inte vad jag är ute efter, jag vill snarare att någon skall kliva in i diskutionen och säga du har fel så här är det, så har jag lärt mig något nytt. nej jag vill bara föra in att man får till viss del vad man betalar för. skall man köra med en sporthoj så skall man tänka sig noga för vad den skall användas till och använda en olja som gör att man i längden spar pengar och besvär i form av onödiga renoveringar. Denna tråd startade i andan du blir "blåst" av oljetillverkarna, vilket jag tror delvis kan vara sant, men i andra fall får du exakt vad du betalar för.

Last edited:

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
har ingen aning om vad dom använder för olja, men de skriver på flera platser att den olja de kör med grundar sig på samma teknologi. Det brukar i min värld betyda en annan olja. shell försöker göra samma koppling mellan v-power och F1. Där tillhandahåller de ca 40 kvaliteer bensin, enligt eurosports engelska reportrar.

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Tack.
Ja just Shell Advance-oljan har jag från Ducati-kompisar fått samma intryck. Att det är en gansla ordinär olja som Shell däremot lagt mycket marknadsföring på (inklusive kontrakter med Ducati) och därför tar betalt lite extra för etiketten. Även Ferrari F1-teamet har man ju kontrakt med. Shell Advance-flaggor och dekaler.

Jag har dock själv ingen erfarenhet av Shell Advance-oljorna, och det verkar inte finnas mycket info på nätet heller.

Huruvida teamen kör på de aktuella off-the-shell (höhö) produkterna eller specialoljor vet jag inte. Men ofte har jag ju hört rykten/läst inlägg om att man inte håller sig till de marknadsförda produkterna i teamen.

Skulle jag gissa så tror jag att chefsmekanikern/ingenjören får fatta sådana beslut han/hon anser sig måste, oberoende av vad det står på flaggorna. Även Shell kan nog mha av tex Lubrizol tillhandahålla mycket dedikerade specialoljor som inte finns på hyllan.

Själv tror jag inte att man kör en F1-bil/Ducati fabriksräcer på de exponerade standardoljorna. Men det är ju vad jag tror, har ingen referens på det. Så där kan jag inte bidra.

Dom rasade cylindrarna du såg från min motor ser som nya jämfört med senaste raset, de nyrasade är det djävligaste jag set, grova vassa vändkanter:D

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det skulle vara VÄLDIGT kontraproduktivt att påstå att dom kör på en sponsorolja och sedan hälla något annat i motorn.

Och vilken publik ser skillnaden på vilken olja dom har i motorn?

Det finns en fd VM-crossförare(behöver du fler ledtrådar?) i Umeå som var sponsad av Suzuki men ville köra 500cc vilket inte Suzuki kunde erbjudan så han körde en Kawasaki KX500 med gul Suzukiplast.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Ett exempel jag vet är ett av dom svenska formulastudent-lagen körde på en specialolja för att få ut några hk extra. Oljan var framplockad av deras oljesponsor och vad jag förstått var det lägre viskositet än standardoljorna men med extra EP-additiver för att tåla lite mer kontakt. Eventuellt även extra AW.
Ingen olja man vill ha i en MC-motor som ska hålla +6000 mil men i motor som inte behöver samma livslängd har man ju lite extra friheter.

Så om ett sånt team kör med specialolja tvivlar jag på att t.ex ett F1-stall kör med samma smörjmedel som vi kan handla på macken.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Dom rasade cylindrarna du såg från min motor ser som nya jämfört med senaste raset, de nyrasade är det djävligaste jag set, grova vassa vändkanter:D

Fy fasen :D

Min point i ovanstående inlägg var att jag ibland hör motorras förklaras vara resultat av dålig oljekvalité. Men när jag sedan intresserar mig för detaljerna så visar det sig att det är omöjligt att dra den slutsatsen. Eftersom den olycklige inte ens har kollat de mest elementara sakerna vid tex en kolvskärning. Tex granskat ringändarna med lupp för att se om de vidrört varandra, mätt upp cylindern rundhet med stressplattor osv. Ibland har den i mina ögon alltför tidigt fastslagna olje-hypotesen istället bidragit till att man inte ordentligt undersökt orsakerna till haveriet.

I ditt fall kan det naturligtvis vara så att just dina motorer behöver just den aktuella motul-oljan för att inte rasa eller slitas ned i förtid. Och att motorraset var ett resultat av dålig olja. Men min point är att det är omöjligt för mig att ta ställning till det utefter vad som redovisats i tråden sas.

Nåväl, vi verkar ju förstå varandras åsikter.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ett exempel jag vet är ett av dom svenska formulastudent-lagen körde på en specialolja för att få ut några hk extra. Oljan var framplockad av deras oljesponsor och vad jag förstått var det lägre viskositet än standardoljorna men med extra EP-additiver för att tåla lite mer kontakt. Eventuellt även extra AW.
Ingen olja man vill ha i en MC-motor som ska hålla +6000 mil men i motor som inte behöver samma livslängd har man ju lite extra friheter.

Så om ett sånt team kör med specialolja tvivlar jag på att t.ex ett F1-stall kör med samma smörjmedel som vi kan handla på macken.

Det var ju imponerande att oljebolag ställer upp såpass även på den nivån, jag trodde att det bara var mer mediebevakad racing som erhöll sådan backning.

Ja jag tror som sagt inte heller att tex ett F1-team kör på
hyllprodukterna. Men jag föredrar att skriva "tror" när jag inte har säker källa eller referenser bara.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det var ju imponerande att oljebolag ställer upp såpass även på den nivån.

Det var nog mindre märkvärdigt än du tror i det här fallet. Att plocka en olja med lägre viskositet från hyllan och hälla i några droppar EP-additiver fixar dom på en kvart. Och vi gjorde inga övriga friktionstester på oljan före den hamnade i motorn. Det vet jag säkert för på den tiden så skulle det ha varit jag som hade fått utföra dom testen.

Sen roar det nog även gubbarna i labbet att se utfallet i bromsbänken efteråt. Samma gubbe skickade mig olja till styrdämpare som gratisprov för framgaffeln. Han ville helt enkelt bara veta hur det funkade. Men det funkade inte så det blev bara 5-10 minuters provkörning.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA