Hypotesen är map för racebränsle alternativt lat Ducati corsa tekniker som inte orkade ändra tändníngen utan laggt på mer bränsle i den spec. ECUn som sitter i hojen för att göra hojen mer lättkörd till den talangfulla brittiska dvärgen som körde hojen tidigare. Bränslespolade cylindrar på grund av att motor går ruskigt fett på handelsbränsle vilket teamchefen inte informerat om då jag köpte cykeln. Kontentan blir en för stor bensininblandning i oljan vilket shell oljan inte fixade vid förra totalhaveriet, senaste nu i spanien så klarade sig botten delen på grund av en tuffare olja. Så nu blir det till att lätta på lädret och inhandla en ny justerbar ECU och ställa sig och mappa hoj i bänk. Om man förutsätter att man aldrig får några som helst drifsstörningar så kan man i princip åka på vilken olja som helst, men en sporthojs trimningsgrad är en driftstörning i sig, lägg där till kökörningar, bakhjulsåka, vurpor .................m.m. och oljan är det billigaste man köper till hojen. nej jag är inte bitter bara fattig efter att tvingas köpa nya ducati delar.
Fy fasen
Min point i ovanstående inlägg var att jag ibland hör motorras förklaras vara resultat av dålig oljekvalité. Men när jag sedan intresserar mig för detaljerna så visar det sig att det är omöjligt att dra den slutsatsen. Eftersom den olycklige inte ens har kollat de mest elementara sakerna vid tex en kolvskärning. Tex granskat ringändarna med lupp för att se om de vidrört varandra, mätt upp cylindern rundhet med stressplattor osv. Ibland har den i mina ögon alltför tidigt fastslagna olje-hypotesen istället bidragit till att man inte ordentligt undersökt orsakerna till haveriet.
I ditt fall kan det naturligtvis vara så att just dina motorer behöver just den aktuella motul-oljan för att inte rasa eller slitas ned i förtid. Och att motorraset var ett resultat av dålig olja. Men min point är att det är omöjligt för mig att ta ställning till det utefter vad som redovisats i tråden sas.
Nåväl, vi verkar ju förstå varandras åsikter.
Last edited: