Den väsentliga skillnaden mellan bilolja och MColja är att MColjan ska bättre stå emot att klippas i mindre delar mellan kugghjulen i växellådan. När molekylerna klipps i mindre bitar minskar oljans viskositet.
För att kolla hur mycket bättre MC-olja är en bilolja tog en professor i Californien och körde 5 olika oljor i en Honda och mätte sedan hur mycket av viskositeten som var kvar efter 1500miles, 240 mil.
Hur det gick?
Biloljorna utklassade MC-oljorna
Mobil 1 83% kvar
Castrol Syntec 74,5%
Castrol GTX 68%
Honda HP4 MC-olja 65,6%
Spectro 4 MC-olja 63,9% kvar
Den slutsats jag drog av ovan tabell är för egen del att efter sådär 200 till 300 mil byter jag olja.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Tabellen är längst ner på sidan.
Ett vanligt argument mot bilolja är att kopplingen slirar.
Vilket förmodligen är sant om man häller någon av lågviskositetsoljorna för högre motoreffekt och lägre bensinförbrukning i hojen. Typ 0W-20, 0W-30 5W-20 5W-30. Dessa oljor har ofta beteckningen ACEA A1/B1 eller A5/B5
Jag har kört min Suzuki 1700 mil på mest Biltema Turbodiesel 15W-40 men också Biltema 10W-40 1 liter för påfyllning, Q8 10W-40 API SG 1liter för påfyllning (Suzuki rekommenderar API SF eller SG till SV650S) och kopplingen har aldrig slirat.
Nu kör jag på Biltema 5W-50 för en kompis har kört sin hoj 42000mil på den oljan (sedan början av 80-talet)
och med 2 a borrningen vid 38000mil så duger den oljan för mig.
Jag har nu kört slut på 3 tankningar bensin med 5W-50, ca 30 liter, och inte slirar kopplingen.
Varför Biltema 5W-50 och inte Biltema MColja Racing 10W-40?
Biltema 5W-50 är en performance olja med gamla tiders dosering av zinkdialkylditiofosfat 1- 5%
Biltema MC-olja 10W-40 är en politiskt korrekt olja 0 - 1 % zinkdialkylditiofosfat
Jag har ingen katalysator och är intresserad av lång livslängd på motorn.
Zinkdialkylditiofosfat skyddar svårsmorda ytor som kamnockar och har därför länge varit en standardtillsats i motoroljor.
men fosfat dvs fosfor förstör katalysatorn och därför har politikerna minskat tillåten mängd fosfor under en följd av år.
Men detta krav gäller inte sk performanceoljor och motorolja till dieselmotorer, dieselmotorer har ju ingen katalysator.
Det är därför Biltema Turbodiesel 15W-40 har varit min standardolja sedan jag köpte sukkan hösten 2009.
Ända till jag hemma från semestern i år beslöt testa Biltema 5W-50. I Sukkan.