Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Det enda som skulle få mig att dra öronen åt mig med den oljan är viskositetsspannet.
Du behöver varken 10W eller 60.
Förr var breda viskositetsspann lurigt, det skall funka nu men jag litar inte på det.

Moto guzzi vill ha 10W-60 har jag hittat nu i efterhand. Men det kan säkert stämma att riktigt -60 behövs nog inte. Nu när jag forskat lite på egen hand om betekningarna så har den en helt klart bra betyg. Dock är det fortfarande ett okänt märke för mig.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Den väsentliga skillnaden mellan bilolja och MColja är att MColjan ska bättre stå emot att klippas i mindre delar mellan kugghjulen i växellådan. När molekylerna klipps i mindre bitar minskar oljans viskositet.
För att kolla hur mycket bättre MC-olja är en bilolja tog en professor i Californien och körde 5 olika oljor i en Honda och mätte sedan hur mycket av viskositeten som var kvar efter 1500miles, 240 mil.
Hur det gick?
Biloljorna utklassade MC-oljorna
Mobil 1 83% kvar
Castrol Syntec 74,5%
Castrol GTX 68%
Honda HP4 MC-olja 65,6%
Spectro 4 MC-olja 63,9% kvar
Den slutsats jag drog av ovan tabell är för egen del att efter sådär 200 till 300 mil byter jag olja.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Tabellen är längst ner på sidan.


Ett vanligt argument mot bilolja är att kopplingen slirar.
Vilket förmodligen är sant om man häller någon av lågviskositetsoljorna för högre motoreffekt och lägre bensinförbrukning i hojen. Typ 0W-20, 0W-30 5W-20 5W-30. Dessa oljor har ofta beteckningen ACEA A1/B1 eller A5/B5
Jag har kört min Suzuki 1700 mil på mest Biltema Turbodiesel 15W-40 men också Biltema 10W-40 1 liter för påfyllning, Q8 10W-40 API SG 1liter för påfyllning (Suzuki rekommenderar API SF eller SG till SV650S) och kopplingen har aldrig slirat.
Nu kör jag på Biltema 5W-50 för en kompis har kört sin hoj 42000mil på den oljan (sedan början av 80-talet)
och med 2 a borrningen vid 38000mil så duger den oljan för mig.
Jag har nu kört slut på 3 tankningar bensin med 5W-50, ca 30 liter, och inte slirar kopplingen. :)

Varför Biltema 5W-50 och inte Biltema MColja Racing 10W-40?
Biltema 5W-50 är en performance olja med gamla tiders dosering av zinkdialkylditiofosfat 1- 5%
Biltema MC-olja 10W-40 är en politiskt korrekt olja 0 - 1 % zinkdialkylditiofosfat
Jag har ingen katalysator och är intresserad av lång livslängd på motorn.


Zinkdialkylditiofosfat skyddar svårsmorda ytor som kamnockar och har därför länge varit en standardtillsats i motoroljor.
men fosfat dvs fosfor förstör katalysatorn och därför har politikerna minskat tillåten mängd fosfor under en följd av år.
Men detta krav gäller inte sk performanceoljor och motorolja till dieselmotorer, dieselmotorer har ju ingen katalysator.
Det är därför Biltema Turbodiesel 15W-40 har varit min standardolja sedan jag köpte sukkan hösten 2009.
Ända till jag hemma från semestern i år beslöt testa Biltema 5W-50. I Sukkan.

Nog inte hämtat från luften men en väl inkörd motor och lugnt körd med alltid långt körd inga startstopp och inget 120km/h+ på motorvägen så gör de flesta tungre motorcyklar tokmycket mil. Misstänker att din vän inte har haft så mycket som tendens till svart olja i motorn heller :)

Personligen har verken jag eller någon vän lyckats rasa en motorcykel när man kört som de ska. När det gå sönder är det när man antingen kör mycket på låga varv så dåligt oljetryck eller pressar (hehe vilket är svårt att låta bli ibland) pendelkör en Honda blackbird va dag 20mil på 90-100 väg och serva exemplariskt och inga fullgasrepor så håller den säker 100,000mil. Och det är med eller utan zink... viktiga är att det alltid är fräch olja så finmekaniken som kamaxlar mm inte nöts. Något som dödar många motorer också är misskötsel av kylarsystemet. Byta kylarvatten borde göras varanat år.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Nog inte hämtat från luften men en väl inkörd motor och lugnt körd med alltid långt körd inga startstopp och inget 120km/h+ på motorvägen så gör de flesta tungre motorcyklar tokmycket mil. Misstänker att din vän inte har haft så mycket som tendens till svart olja i motorn heller :)

Personligen har verken jag eller någon vän lyckats rasa en motorcykel när man kört som de ska. När det gå sönder är det när man antingen kör mycket på låga varv så dåligt oljetryck eller pressar (hehe vilket är svårt att låta bli ibland) pendelkör en Honda blackbird va dag 20mil på 90-100 väg och serva exemplariskt och inga fullgasrepor så håller den säker 100,000mil. Och det är med eller utan zink... viktiga är att det alltid är fräch olja så finmekaniken som kamaxlar mm inte nöts. Något som dödar många motorer också är misskötsel av kylarsystemet. Byta kylarvatten borde göras varanat år.

Varför ska man byta kylarvatten vartannat år?
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Körde Hondan några hundra mil på Biltema 15/40 efter tips i postningar på sporthoj.com.Gick tyvärr inget vidare.Motorn gick varmare, växellådan var ofta trög, kopplingen slirade, strax innan bytet luktade kopplingen klart bränt.Bytte tillbaka till Motul 5100 10/40 igen och nu funkar hojen som vanligt.Svalare motor, lättväxlad och inget slirande.Trodde knappt själv att dessa motoroljor kunde ha så pass stora skillnader.Pratade senare med en mc mekaniker som skruvat på mc i ungefär 30 år när jag var smått förbryllad över denna skillnad och han påstod att Biltemas mc olja passade bättre i äldre bilmotorer om man nu inte brydde sig om vad man hällde i hojmotorn. :va :crash
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Körde Hondan några hundra mil på Biltema 15/40 efter tips i postningar på sporthoj.com.Gick tyvärr inget vidare.Motorn gick varmare, växellådan var ofta trög, kopplingen slirade, strax innan bytet luktade kopplingen klart bränt.Bytte tillbaka till Motul 5100 10/40 igen och nu funkar hojen som vanligt.Svalare motor, lättväxlad och inget slirande.Trodde knappt själv att dessa motoroljor kunde ha så pass stora skillnader.Pratade senare med en mc mekaniker som skruvat på mc i ungefär 30 år när jag var smått förbryllad över denna skillnad och han påstod att Biltemas mc olja passade bättre i äldre bilmotorer om man nu inte brydde sig om vad man hällde i hojmotorn. :va :crash

Biltema 15W-40 är mineralolja (som inte har samma klass som BT utmärkta helsyntet) och Motul 5100 är väl en avancerad halvsyntet :va Den s.k MC-meken är helt ute och cyklar.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
dieselmotorer har ju ingen katalysator.
Det är därför Biltema Turbodiesel 15W-40 har varit min standardolja sedan jag köpte sukkan hösten 2009.

Dom senaste ca 15åren har man haft katalysator även på dieselbilar, på senare år partikelfilter!
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Bara provat motorolja från bil en gång på min gamla xr600, fyllde på en nån dl bara för det var aningen låg nivå i nivåglaset och den börja slira direkt, minns att jag bytte lameller för få den att den att bli bra igen
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Har jobbat en hel del med skjuvstabilitet på oljor (i lab på KTH) och jag har aldrig sett en olja där basoljans kolkedjor skjuvas ner. För alla oljor jag testat så är det tillsatspaketet som skjuvas ner (särskilt VI-improvern) och det ger resultatet som du beskriver.

Att det är så kan man kolla genom GPC-analys.

Alla oljor innehåller ett tillsatspaket och vilket tillsatspaket man använder beror på vad oljan skall användas till och vilken basolja man använder.

En helsyntet basolja kan ha hyfsad temperaturstabil viskositet och behöver då mindre VI-improvers vilket ger låg viskositets ändring med användning (tex Mobil 1, Turbo diesel lastbil, etc.)

I en hoj byter man olja betydligt oftare eftersom motoroljan används i både motor och växellåda. Växellådan och kopplingen gillar inte sot och motorn gillar inte slitagepartiklar från koppling och växellåda. På grund av detta är inte oljans totala skjuvstabilitet högsta prioritet utan man kan istället prioritera andra saker som är viktigare.

Det ger troligen resultatet som du redovisar men det innebär inte alls att en bilolja är bättre än en MC-olja för en MC.

Det är inte heller så att en bilolja alltid dödar en MC-motor direCt men det är klart onödigt att chansa eftersom det finns bra MC-oljor i alla prisklasser.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ankan skriver:
strax innan bytet luktade kopplingen klart bränt
Ja det är ju nått som jag inte brukar syssla med, lukta på kopplingen. Enda gången det har funnits chans var när jag inte kunde lägga i nollan sommaren 2011. Och felsökningen slutade med att riva kopplingen och kolla muttern på växellådsaxeln. Som mycket riktigt hade lossnat. Sista punkten i Haynes felsökningslista. Jag tog också och mätte längden på kopplingsfjädrarna. Det var bara nån/några 1/10-dels mm kvar till byte. Skälet till att jag valde testa med Biltema 5W-50 i sukkan och inte i trajan. Hade kopplingen börjat slira i sukkan med 5W-50 så hade det inte gjort något. Det hade ändå varit dags byta kopplingsfjädrar och lika bra resten av kopplingspaketet också. Och det luktade inte bränt. Varken av olja eller om kopplingen. För mig såg allt i kopplingspaketet som nytt ut efter 1000mil med Biltema Turbodiesel 15W-40.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Men detta krav gäller inte sk performanceoljor och motorolja till dieselmotorer, dieselmotorer har ju ingen katalysator.
Det är därför Biltema Turbodiesel 15W-40 har varit min standardolja sedan jag köpte sukkan hösten 2009.
Ända till jag hemma från semestern i år beslöt testa Biltema 5W-50. I Sukkan.
Säker på det?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
stf_paps skriver:
Det är inte heller så att en bilolja alltid dödar en MC-motor direCt men det är klart onödigt att chansa eftersom det finns bra MC-oljor i alla prisklasser.
Ett utmärkt exempel på detta är min väns BMW R90S som han varit tvungen borra 2 gånger, senast vid 38000mil.
Hade han kört på en MC-olja istället för Biltema 5W-50 så väl inte behovet av borrning kommit så direCt? :va
Men för min del betyder det att med ca 1000mil om året säkert, 10 år till jag får behov renovera sukkan.
OK för mig. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Säker på det?

Jag kan i varje fall inte se att det finns nått krav på katalysator av samma typ som på bensinbilar hos transportstyrelsen efter en dieselmotor. Och finns det inget krav på katalysator av samma typ som på bensinbilar (det är ju den som förstörs av fosfor i motoroljan) så finns det naturligtvis inget krav på låg fosforhalt i motoroljan till dieselmotorer i bilar.
http://www.transportstyrelsen.se/sv...jokrav/Avgaser/Avgasregler-vid-import-av-bil/
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Tack för svaren! En snart 15år gammal R1 motor som ännu inte vart renoverad kan nog tänkas ha lite sämre lameller iaf, så OM nu lamellerna mår dåligt av nån minuts tomgångskörning på bilolja får det väl vara så då :näsblod Då får det bli nya lameller iaf.. Bara jag får veta om motorn går alls :tummenupp
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag kan i varje fall inte se att det finns nått krav på katalysator av samma typ som på bensinbilar hos transportstyrelsen efter en dieselmotor. Och finns det inget krav på katalysator av samma typ som på bensinbilar (det är ju den som förstörs av fosfor i motoroljan) så finns det naturligtvis inget krav på låg fosforhalt i motoroljan till dieselmotorer i bilar.
http://www.transportstyrelsen.se/sv...jokrav/Avgaser/Avgasregler-vid-import-av-bil/

Att vi i Sverige inte ställer krav har ju inte stoppat tillverkarna från att ha katalysatorer på sina sothoror i sisådär femton år.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Varför ska man byta kylarvatten vartannat år?

Kylarvatten har fler funktioner. Det fångar också upp massa slagprodukter och när vätskan är mättad så blir det avlagringar som rost motorfeter osv på insidan av kanalerna. Frostskyddet bryts också ner. Detta är inget som märks direkt under motorns första 10-15år men sen blir det snabbt värre. Man behöver ju inte lossa minsta lilla draneringsplug när man byter. Byter man det i kylarrn och expantionskärlet räcker det om man har någon form av rutin på det.


Därimot har jag byt på bilar där kylare pajat vid 25000mil på tidigt 90talare där detta har missköts. "And belive you me! I have seen shit that would turn you white boy" :D

Ser kylarvätskan fördjävlig ut så ska du bara veta vad som döljs inne i de djupaste delarna av motorn :gråta
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Från en olja till en annan och tillsatser som blev för svårtåtkomliga.

Läste att fram till mitten på 70talet gjordes ATF olja bitvis på valolja som skulle ha en utmärkt förmåga genom värmeavledning och uthållighet som var svår att överträffa. Men valjakt förbjöds i större delen av världen och över en natt va de tvunga att hitta ett annat altenativ vilket inte va så lätt.

Artiklen kom med statestik. 1972 va det uppskatningsvis 1miljon bilar om året som fick nogon form av automatlåde reperation medans 1975 va det 8miljoner världen över. Värt att påpeka är att detta också va när USA kraftigt ströp ner sina blodtörstiga V8 till harmlösa vekligar.

Någon professor här som kan berätta hur nycket saning det är i detta?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Från en olja till en annan och tillsatser som blev för svårtåtkomliga.

Läste att fram till mitten på 70talet gjordes ATF olja bitvis på valolja som skulle ha en utmärkt förmåga genom värmeavledning och uthållighet som var svår att överträffa. Men valjakt förbjöds i större delen av världen och över en natt va de tvunga att hitta ett annat altenativ vilket inte va så lätt.

Artiklen kom med statestik. 1972 va det uppskatningsvis 1miljon bilar om året som fick nogon form av automatlåde reperation medans 1975 va det 8miljoner världen över. Värt att påpeka är att detta också va när USA kraftigt ströp ner sina blodtörstiga V8 till harmlösa vekligar.

Någon professor här som kan berätta hur nycket saning det är i detta?

Spermacetioljan är ytterst temperaturstabil och det är inte omöjligt att dom hade svårt att få en smidig övergång till mineraloljan.

NASAs rymdprogram använde sig av valolja rätt länge av just den anledningen.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Spermacetioljan är ytterst temperaturstabil och det är inte omöjligt att dom hade svårt att få en smidig övergång till mineraloljan.

NASAs rymdprogram använde sig av valolja rätt länge av just den anledningen.

Inte en aning egentligen.
Men spermacetioljans egenskap i valen är ju att den ändrar densitet vid små temperaturförändringar, så temperaturstabil är den inte i min värld.
Den kan dock vara stabil i temperaturer över sisådär 50 grader.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Inte en aning egentligen.
Men spermacetioljans egenskap i valen är ju att den ändrar densitet vid små temperaturförändringar, så temperaturstabil är den inte i min värld.
Den kan dock vara stabil i temperaturer över sisådär 50 grader.

Ja, jag avsåg ju temperaturer som tomatlådor brukar jobba i. Men den är definitivt inte stabil i temperaturer nedåt i skalan. Men den användes nog inte i oraffinerat/rått tillstånd och försvann underligt nog redan -72, dom slutade tydligen inte importera den före tidigt åttital.

En annan sak den är bra på är att den inte geggar till sig över tid som en ren mineralolja kan göra.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För att klargöra
I oljesammanhang menar man normalt med temperaturstabil, att oljan inte bryts ned så lätt vid höga temperaturer, dvs att den är motståndskraftig mot irreversibla kemiska processer till följd av hög temperatur. Tex oxidation mm.

Många syntetoljor anses tex mer temperaturstabila än mineraloljor.

Viskositetsindex är inte samma sak som temperaturstabil. Däremot kan en olja som inte är temperaturstabil, över tid och värmexponering, förändra sitt viskositetsindex.
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top