HayabusaMan
Gudomlig sporthojare
Det där ZDDP, finns det i någon tillsatsolja som man kan slå i Biltema-oljan tex?
finns det tillsatsoljor längre?
finns det tillsatsoljor längre?
Ja det går att köpa zddp om man vill men du kan tryggt köra utan. Finns massor av fina oljor på marknaden utan och det går utmärkt.
nåt exempel? Tycker du att man ska fortsätta köra på Biltema Racing 10-40w helsyntet?
Har ej haft några problem
Ska förmodligen köra Motul 300v factory line i gixxern vid nästa oljebyte. Men har läst lite på nätet där vissa säger att den förlorar sina goda egenskaper snabbt. Och att den är till för race, där man byter olja efter varje bandag osv.
Är det någon som kört 300v i sin hoj?
Ska förmodligen köra Motul 300v factory line i gixxern vid nästa oljebyte. Men har läst lite på nätet där vissa säger att den förlorar sina goda egenskaper snabbt. Och att den är till för race, där man byter olja efter varje bandag osv.
Är det någon som kört 300v i sin hoj?
Jag har börjat fundera på om inte täta (var 200 mil kanske) olja+hiflo filterbyte (för min 99% gata gixxer) med SBK racing är rätt väg att gå. Anledningen till att jag funderar på detta är för att de minsta slaggpartiklarna i oljan (mindre än 20 mikrometer) ändå inte verkar gå att rena bort (självfallet tar filtren en del av dessa partiklar men jag har inte sett något mc filter som hävdas rena ens 50% (nominellt) av 17 mikrometerpartiklar eller mindre).
Och dessa minsta partiklar kan bryta oljefilmen (ifall man tror på vissa vetenskapliga tester som hävdar att oljefilmen i en motor mellan metallytor generellt är mellan 0,2 och 8 mikrometer, googla "oil film thickness in engine" eller dylikt).
Så enda och billigaste sättet att minimera dessa minsta partiklar borde vara att köra den mest prisvärda oljan och filtret och byta ofta, eftersom en dyr helsyntetisk esterolja som är tänkt att bytas med långa intervall ändå inte skyddar motorn mot de här minsta "orenbara" partiklarna. Förstår ni vad jag menar? Lägga samma pengar, men skydda motorn mer, och sen får man ju byta olja och filter oftare, vilket jag tycker är väldigt trevligt
Och snälla, inga fler "bara häll på olja och kör o va glad"-kommentarer, de ger mig inget. Jag gör detta redan (kör och är glad dvs).
Jag har börjat fundera på om inte täta (var 200 mil kanske) olja+hiflo filterbyte (för min 99% gata gixxer) med SBK racing är rätt väg att gå. Anledningen till att jag funderar på detta är för att de minsta slaggpartiklarna i oljan (mindre än 20 mikrometer) ändå inte verkar gå att rena bort (självfallet tar filtren en del av dessa partiklar men jag har inte sett något mc filter som hävdas rena ens 50% (nominellt) av 17 mikrometerpartiklar eller mindre).
Och dessa minsta partiklar kan bryta oljefilmen (ifall man tror på vissa vetenskapliga tester som hävdar att oljefilmen i en motor mellan metallytor generellt är mellan 0,2 och 8 mikrometer, googla "oil film thickness in engine" eller dylikt).
Så enda och billigaste sättet att minimera dessa minsta partiklar borde vara att köra den mest prisvärda oljan och filtret och byta ofta, eftersom en dyr helsyntetisk esterolja som är tänkt att bytas med långa intervall ändå inte skyddar motorn mot de här minsta "orenbara" partiklarna. Förstår ni vad jag menar? Lägga samma pengar, men skydda motorn mer, och sen får man ju byta olja och filter oftare, vilket jag tycker är väldigt trevligt
Och snälla, inga fler "bara häll på olja och kör o va glad"-kommentarer, de ger mig inget. Jag gör detta redan (kör och är glad dvs).
Och du missar min frågeställning...Jag skulle vilja påstå att du far efter ett ickeproblem. Partiklarna är så små så att dom i praktiken hålls flytande i oljefilmen som lagrar till exempel vevaxeln. En normal kallstart innebär betydligt mycket mer slitage än vad lite partiklar som inte går att rena bort med ett normalt oljefilter gör. Det tar alltså en kort stund innan oljan nått ut och du har flöde och tryck överallt.
Har du funderat på var oljan tar vägen när du från stillastående drar fullt eller varför inte tvärnitar från hög fart? Den ligger inte still mitt under oljepickupen iallafall. Innan du bekymrar dig för mycket om lite föroreningar i oljan kan du ju testa att logga oljetrycket.
Har du tittat i botten på en 20-litersdunk med motorolja som stått ett tag? Troligen inte, i de fall jag tittat har det varit en liten bottensats, med just det, lite slam.
Om det överhuvudtaget ska vara nån ide att byta filter som du gör, ta ner oljetråget och tvätta ur det, jag lovar att det ligger mer gegg i vinklar och vrår än du tror.
Det är den här typen av info som är intressant. Tack så mycket! Ska nog kanske testa lite helsynt mobil 1 bilolja. Värsta som kan hända borde väl vara att kopplingen slirar, bara att byta oljan igen då!Efter läst den här testen
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
har jag valt att byta olja när hojen är hemma i Göteborg (mellan utflykterna) och byta vid ca 240 mil (1500miles)
I praktiken så blir det 200 till 300 mil mellan oljebytena.
Och det är som jag ser det ingen stor kostnad med SBK Racing 10W-50 inhandlad på SWEDOL i 20liters dunk för ca 1400kr inklusive moms.
För att täta oljepluggen på Suzukin, Gummistålbricka M14, också från SWEDOL, 2,50kr/st inklusive moms.
Så jag brukar köpa 6 Gummistålbrickor åt gången och byta vid varje oljebyte.
Och så räcker det med att dra med 18 Nm för att få tätt med gummistålbricka istället för Suzukis rekomendation 23Nm.
För tråkigt nog är ju bland de vanligaste problemen på SH sönderdragna gängor.
Och allra vanligast sönderdragna gängor i Aluminium.
Kan man vara nog försiktig ?
Oljetester från 1994 är ju grymt intressanta.Har säkert inte hänt något alls med formulan sedan dess...
Lite förvånande att du efter allt oljesvammel bestämmer dig för en bilolja men det innebär väl å andra sidan att vi har 200 inlägg om (bristfällig)kopplingsfunktion att se fram emot...
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|