Gällande om en olja innehåller viskositetsindexförbättrare, så brukar det framgå av produktbeskrivningen. En sån helsyntetolja som är helt fri från VI-improver är tex Statoils Racingway 25W-50. Här är produktbeskrivningen för den.
http://www.statoillubricants.ru/files/products/Automotiv/RacingWay_HP_25W-50.pdf
Det är en olja för racing, men som du ser så har den (i likhet med många andra oljor utan VI-improver) ett inte så brett viskositetsområde. Jag vet dock inte hur den funkar i en MC-koppling. Det behöver man ju inte bekymra sig om i HD-träsket, eftersom vi kör olika oljor i transmission resp motor.
En multigradeolja utan VI-improver är en helsyntetolja, där den helsyntetiska basolja getts sådana egenskaper att den blir multigrade, utan att ta till VI-improver.
När VI-improver används, så utgår man från en basolja i det nedre intervallet, och låter sedan VI-improvern åstadkomma den övre viskositetsgränsen.
En hel- eller delsyntetolja möjliggör ju dock att åstadkomma ett brett viskositetsintervall med hjälp av mindre andel VI-improver än om samma breda viskositetsintervall skulle åstadkommas med en simplare basolja med ett snävare naturligt viskositetsintervall.
Härav varningarna tidigare i tråden, att handla olja med onödigt stort viskositetsintervall. Eller mineralolja med väldigt brett viskositetsintervall. Iaf för krävande tillämpningar.