Katt-Daddy
Ny medlem
Hej
Jag håller med om allt. Kan själv upplysa att jag liksom många andra kör sina trimmade HD på helsyntet 25W-50, alt 20W-50. En HD har ju dedikerad olja till transmissionen så man är ej begränsad till kopplingsanpassade MC-oljor. Jag kör tex på Statoil HP 25W-50. Men till saken, varför rekommenderas ofta rak olja till äldre motortyper? Jo förr var alla oljor på mineralbas, multigrade-egenskapen åstadkoms tack vare ett additiv som kallas VI-improver, eller viskositetsindexförbättrare. Den är en polymer som lite populärt kan liknas vid mikroskopiska plastkulor. Förr brände alla motorer mer olja än dagens, dåtidens ringpaket fodrade som alla vet mer film till den översta ringen bla. Det var då viktigt att oljans ask- och kokstal var låga, som i tvåtaktsoljor.
En mineraloljas asktal är i princip proportionell mot storleken på additivpaketet, basoljan bidrar (om den är av kvalite) med ganska liten askåterstod. Just VI-Improvern ger en hartsliknande lack på kolvkjol och i ringspår. Beläggningen liknar bränt/smält socker. Härav rekommenderade man alltid rak olja till äldre motorer (samt motorer med ålderdomlig konstruktion, tex briggs&startton, äldre HD osv) samt många racingmotorer för att hålla dem rena. Samma visa för tex tändkulemotorer som ju har ren förlustsmörjning, "använd inte multigrade" hade brukarna ofta lärt sig , ofta utan att veta varför.
Med helsyntet så är detta argument mot multigrade helt förfelat eftersom man ju där just formulerar basoljan till rätt viskositetsegenskaper från början med inga eller ett minimum av tillsatser. Och härav ett mycket lågt ask- och kokstal. HD har nu sedan ett par år en helsyntet multigradeolja som därtill även kan användas i transen.
På stora 4-takts marindieslar använder man tex alltid mineralolja av kostnadsskäl. Denna olja är med få undantag rak 30 eller 40-olja, ty eftersom maskinerna har förvämning så är det helt onödigt att höja asktalet med VI-improver.
Förr så skiljde man ofta på billiga och dyra multigrademineraloljor just genom storleken på additivpaketet/asktalet. Det var nämligen billigare att köpa en billig basolja med ett lågt naturligt viskositetsindex och få till rätt egenskaper med additiv ty de är i detta fallet billigare än dyr basolja.
Men som sagt, en bra syntetolja berörs ju ej alls av detta dilemma. Den ska ju som sagt inte ha just några tillsatser. Det är det som gör en helsyntetolja så viskositetstabil över tid, dess viskositetsindex är ej avhängigt hur stor del av ngt additivpaket som förbrukats. Det är inte minst en fördel i luftkylda motorcykelmotorer pga av hettan som kan uppstå. På just luftkylda stötstångsmotorcykelmotorer (typ HD) är dessutom det tillförda flödet till toppen minimalt och den lilla mängd olja som här passerar får en stor temperaturgradient, i synnerhet i bakre burken. Detta klarade alltså inte alla multigrademineraloljor förr, motorn (ventilskaft och kolvkjolar) koksade igen.
Detta inlägg var inget motargument alls, bara ett komplement. Oljetråden är bra, tycker du skriver bra och sansade inlägg.
Mvh
Jörgen
Får man fråga var du får tag i din Racingway 25w50 olja? Finns den i 20 eller 25 liters dunk? Vad brukar du betala?