Polyalfaolefin, polyalkylenglykol, estrar och silikonoljor.
Tycker inte du att det borde finnas ett tydligt regelverk för detta?
Jodå, och det finns det väl. Men det där med syntet, delsyntet och mineral är ju mer eller mindre godtycke.
Polyalfaolefin, polyalkylenglykol, estrar och silikonoljor.
Tycker inte du att det borde finnas ett tydligt regelverk för detta?
Jodå, och det finns det väl. Men det där med syntet, delsyntet och mineral är ju mer eller mindre godtycke.
Polyalfaolefin, polyalkylenglykol, estrar och silikonoljor.
Tycker inte du att det borde finnas ett tydligt regelverk för detta?
Jag tror att många som köper vill ha helsyntet då det har helt klart fördelar, och då betala dyra pengar för mineral när man tror att man köper helsyntet tycker jag i botten är fel.
Om du köper en mineralolja där det står syntet på flaskan så är den ju felmärkt. För att den skall få kallas syntet så skall ju basen vara syntet. Om det är delvis mineralbas så är det en delsyntet.
Däremot specas ju inte tydligt om det är polyalfaolefiner, Ester eller någon annan typ av syntetbas.
Fast castrols olja som nämns tidigare har en processad mineralbas, och får kallas helsyntet i både USA och EU efter att de övertygat inblandade instanser om att den är likvärdig med riktig syntet.
Sedan kan man ju argumentera sig blå i ansiktet om det de facto gör den till en syntetisk olja, eller om det fortfarande är en mineralolja.
EU och USAs kontrollorgan har iaf bestämt sig för att den är syntetisk i det fallet.
Frågeställaren tycker att de har fel. Personligen bryr jag mig inte så värst, det är klassningarna som är viktiga, inte hur smörjmedlet framställts.
Fast castrols olja som nämns tidigare har en processad mineralbas, och får kallas helsyntet i både USA och EU efter att de övertygat inblandade instanser om att den är likvärdig med riktig syntet.
Sedan kan man ju argumentera sig blå i ansiktet om det de facto gör den till en syntetisk olja, eller om det fortfarande är en mineralolja.
EU och USAs kontrollorgan har iaf bestämt sig för att den är syntetisk i det fallet.
Frågeställaren tycker att de har fel. Personligen bryr jag mig inte så värst, det är klassningarna som är viktiga, inte hur smörjmedlet framställts.
Nej. Det är klart!
I fallet med Castrols sysntetoljor som tillhör Kategori III så är det ju frågan om ett gränsfall.
Syntetoljor ska ju egentligen tillverkas genom att man crackar kolkedjorna och sedan sätter ihop dom så att man får bara lika långa kolkedjor vilket ger en olja med bra egenskaper. (Polyalphaolefin)
Castrols olja är istället en olja som högraffinerats för att få en olja som är nästan lika bra.
Castrols jurister lyckades övertyga domstolarna om att oljan var tillräckligt bra för att få kallas syntet. Och den är säkert nästan lika bra som en "riktig" syntet.
Däremot är den ju egentligen inte en riktig syntet i kemisk mening eftersom man inte syntetiserat något. Man har istället försökt uppnå i stort sett samma resultat på ett annat sätt.
Castrols oljor är av lägre klass/kvallite än ex Biltema som följer högre krav spec än castrol..
Bensinmotorer | Dieselmotorer | ||
SA, SB, SC, SD, SE | Äldre ej längre aktuella specifikationer | CA, CB | Äldre ej längre aktuella specifikationer |
SF, SG | Specifikationer för bilar fram till tidigt 90-tal | CC | Dieselmotorer utan överladdning |
SH, SJ, SL | Motsvarar kraven för dagens motorer | CD, CE, CF | Dieselmotorer med överladdning |
CF-4, CG-4 | Tunga USA-lastbilar | ||
CD-II, CF-2 | Tvåtakts |
Nej, jag har inte läst hela tråden...
Vad betyder API-klasserna?
Sitter på ett drös olika hojar, allt från R6or till luftkylda XT, "kräver" API SM, API SG, A PI SE, osv... Spelar det eg nån roll vilken API som hälls i vilken hoj? Tänker främst på Q8 SBK i praktisk 20 l förpackning.
Hittade tabellen för biloljor här: http://www.tvingmcservice.se/mctips7.html Dock oklart datum:
Bensinmotorer Dieselmotorer SA, SB, SC,
SD, SEÄldre ej längre
aktuella
specifikationerCA, CB Äldre ej längre
aktuella
specifikationerSF, SG Specifikationer
för bilar fram till
tidigt 90-talCC Dieselmotorer
utan överladdningSH, SJ, SL Motsvarar kraven
för dagens motorerCD, CE, CF Dieselmotorer
med överladdningCF-4, CG-4 Tunga USA-lastbilar CD-II, CF-2 Tvåtakts
Tänker främst på Q8 SBK i praktisk 20 l förpackning.
Många tack! Okej, då kommer det att stå 20 liter Q8-smörja i hojlokalen inom kort. Ca 90 spänn litern tilltalar min snåla läggning nåt oerhört!Finns inget att fundera på, inte ens på olika API:er, det är den enda motorolja du behöver köpa om du har en 4-taktare som är från 60-talet och nyare.
Det står en sådan dunk nysprättad i mitt garage. Så länge innehållet i dunken är JASO-certfifierat är det lugnt. Hittar du ett lager med gammal SG-certifierad olja (saknar friktionsmodifierare) funkar det också i hojar med våtkoppling men bör undvikas i hojar med katalysator eftersom den högre mängden zddp i oljan kan torska katalysatorer i förtid.
Bensinstationer som säljer spolarvätska t ex.Många tack! Okej, då kommer det att stå 20 liter Q8-smörja i hojlokalen inom kort. Ca 90 spänn litern tilltalar min snåla läggning nåt oerhört!
Några tips på var man kan komma åt tomma (max) 5-litersdunkar för retur nånstans?
Om du mot all förmodan kommer ihåg att skruva tillbaka locket på dunken så behöver du inte oroa dig för att tillsatsämnena flyr.Ni som köper olja på 20-litersdunk, hur lång tid tar det för er att använda upp den? Enligt någon annan oljetråd så finns det lättflyktiga tillsatsämnen som motiverar att moderna oljor byts 1 gång om året, så känns som det blir många mil körda om man ska hinna med 5-6 oljebyten per år?
Ja, men i en halvtom tjugolitersdunk har man ju även 10 liter luft som kontinuerligt oxiderar tillsatsämnena (vilket nog var det faktiska problemet när jag tänker efter, inte lättflyktigheten). Visst, nu lär ju oljan inte luftas om alltför mycket men är det så lite att det inte påverkar?Om du mot all förmodan kommer ihåg att skruva tillbaka locket på dunken så behöver du inte oroa dig för att tillsatsämnena flyr.
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |