Det kan inte vara så att spelet ska landa på minimum 2 hundradelar inkluderat värmeutvidgningskoefficienten?
Lagerspelen på en 2010 års cbr är hursom oerhört mycket snävare än en 1952 år velocette, det kanske vi kan enas om?
Slänger in ett citat också mäster schmitt ��
:
Fem hundradelar är nära max lagerspel om jag inte minns fel, så det är ju lugnt så. Jag skulle inte vara orolig. Smörj upp lagren med tjock olja vid montering bara. Jag brukar använda hypoid 120W till lagren när jag monterar ihop en motor, sen kör jag aldrig med syntet/del-syntet-olja i dom gamla motorerna. Modern olja bygger inte oljefilm som är tjock nog, den är gjort för lagerspel på mindre än två hundradelar...
Jag blandar 15W40 med rak 50W olja... tyst och fint.
Det är i alla fall inte anbudsförfarandet att räkna så men Volvo använder sig knappast av standardmetoder när de dimensionerar sina glidlager. Vet inte om det är tajtare dimensionerat i en modern motor men jag tror faktiskt det är ganska liten skillnad eftersom naturlagarna var mer eller mindre detsamma då som nu.
Sen kan man inte säga att fem hundradelar är max, finns inga sådana gränser eftersom allt varierar med storleken på prylarna, en liten glödstiftsmotor har mindre spel än en fartygsdiesel.
Orkar inte söka upp formlerna men på en höft så tror jag med 5 hundradelar spel då har du inte några stora prylar.
Modern eller omodern olja har inget med oljefilmens tjocklek att göra, det handlar ur oljesynpunkt bara om viskositet där.
Sen har modernare oljor bättre additiver för de tillfällen när filmen inte bär. Främst kallstart.
Hypoidolja i lagren vid montering är nog inte fel för den har mycket ep- och aw-additiver vilket är bra första sekunden innan du fått oljetryck och film.
Att sen blanda olja på där viset är helt befängt. 15W40 är mer än nog tjock ändå utan att du ska förstöra den med nån primitiv rak 50w. Vill du ha tjockare olja så köp en 15w50 eller 20w60 men det är ju eg heller inte att rekommendera om tillverkaren rekommenderar nåt annat.