Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
För att klargöra
I oljesammanhang menar man normalt med temperaturstabil, att oljan inte bryts ned så lätt vid höga temperaturer, dvs att den är motståndskraftig mot irreversibla kemiska processer till följd av hög temperatur. Tex oxidation mm.

Många syntetoljor anses tex mer temperaturstabila än mineraloljor.

Viskositetsindex är inte samma sak som temperaturstabil. Däremot kan en olja som inte är temperaturstabil, över tid och värmexponering, förändra sitt viskositetsindex.

Ja, det var otydligt.
Menar att oljor med stort viskositetsspann tidigare kunde kolapsa helt om den blev överhettad.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Till min hoj rekommenderas olja av typen 5w-30 alternativt 10w-50. Kan jag utan risk använda olja av typen 10w-40 istället eller finns det någon risk med detta?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Till min hoj rekommenderas olja av typen 5w-30 alternativt 10w-50. Kan jag utan risk använda olja av typen 10w-40 istället eller finns det någon risk med detta?

Så länge det är en olja med rätt klassning, så ser jag inga hinder för det. Men läsa i manualen vid vilka lufttemperaturer de två upptagna viskositetsintervallerna rekommenderas. Jag tror dock inte att det är några problem, svensk sommar brukar ju inte sträcka sig över 20-25C. Oftast betydligt svalare.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Så länge det är en olja med rätt klassning, så ser jag inga hinder för det. Men läsa i manualen vid vilka lufttemperaturer de två upptagna viskositetsintervallerna rekommenderas. Jag tror dock inte att det är några problem, svensk sommar brukar ju inte sträcka sig över 20-25C. Oftast betydligt svalare.

Då var det som jag misstänkte! :) Jag hade nämligen svårt att få svar på ett annat forum om varför Biltemas helsyntetiska 10w-40 med klassningen JASO MA2, (JASO T903:2006), API: SM inte skulle fungera fint i min BMW K1300R. Det är nämligen ganska praktiskt att kunna köra med samma olja i alla sina hojar :)
 

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hitta för första gången ett någorlunda vettigt test på motoroljor, dock rätt så gammal. Läs själv och dra era egna slutsatser :fakta.

http://www.qmi.no/teknisk/Norway photos/StreetCommodorecover.pdf


hittade en till länk där någon haft för lite fritid, intressant mineral vs syntet. Han som höll i tribologi kursen hade visst delvis rätt.
http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?t=30483


Tänker givetvis till bilar då, våra kära sporthojjar vill man ju ge lite finare saker.

När jag läste igenom det första testet med Timken kullager var det två saker jag saknade
-vilken temperatur hade oljan vid testet? I en hoj ligger den ju runt 100graderC.
-hur oljan klarade användning. Det här var ny olja. Hur är oljan efter använts några 100 mil?

I det här testet var temperaturen 100graderC och oljans viskositet mättes dels ny och jämfördes sedan efter 500miles och 1500miles (80/240mil) med ny olja. Och mätresultatet blev hur mycket oljan tappar i viskositet. När den används. Vilket kan ge ett tips om när det är dags att byta olja....
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm

Eftersom Suzuki i manualen rekommenderar olja av typ API SF eller API SG till min sukka från år 2000 vilket innebär olja med gamla tiders dosering av ZDDP
http://en.wikipedia.org/wiki/Zinc_dithiophosphate
så har jag kört min sukka ca 1500 mil på en olja med gamla tiders dosering av ZDDP
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Turbodiesel-15W40-36962/
Och min Triumph som det i manualen är rekommenderat Helsyntet till på
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/Helsyntetisk-MC-olja-10W40-36958/
men numera rullar båda hojarna på
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...isyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/
dvs helsyntet med gamla tiders dosering av ZDDP.
För mina hojar är värda det. Tycker jag.
Den av många här på SH använda
Q8 Moto SBK Racing 10W-50 innehåller också gamla tiders dosering av ZDDP
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När jag läste igenom det första testet med Timken kullager var det två saker jag saknade
-vilken temperatur hade oljan vid testet?

Kollade bara snabbt på länkarna och missade nog massor men ASTM-testerna är standardiserade så temperauren är specad för den som orkar söka upp varje enskild spec. Risken finns att du inte kan googla fram den spec du söker utan måste köpa den.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gick igenom testet och förde inte det i ett kalkylark. För att få bättre översikt.
Bäst resultat i högst tryck/ $ fick Royal Purple Racing 51 en 20W-50 olja och testet högsta viskositet.
http://www.royalpurple.no/se/racing-olja
Här finns en länk om testmachinen.
http://www.youtube.com/watch?v=q5WXbj5jbN8
I testet hade man tydligen en fast vikt på armen, 9hg; 1,8kg; 2,7kg; 3,6kg efter vad motorn klarade av att dra runt.
Vilket skiljer sig från Youtubefilmen.
Jag tar mig friheten att gissa att de oljor som klarade 18-oljetestet bäst hade gamla tiders dosering av ZDDP i oljan. Och ser man i tabellen så är det oljorna med lägst viskositet som klarar testet med "Den enarmade banditen" sämst.
Vilket kanske inte är så förvånande.
 

Bifogat

  • Oljetest-18-engine-oils-compared-130525.pdf
    28.8 KB · Visningar: 146
Last edited:

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Otroligt bra skrivet..
Det får en att haja till.

Stort tack.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är biltemas olja fortfarande bra eller har dom bytt något? Tänker främst på denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/Helsyntetisk-MC-olja-10W40-36958/

Vad ska man köpa för oljefilter, sökt en del men hittar inga bra svar på vilket oljefilter som är bäst?

Har en r1 08a

Tack på förhand

JAPP, Biltema har ändrat alla sina oljor. Biltema har blivit PK (Politiskt Korrekta) genom att ta bort antislitagemedlet ZDDP ur oljorna omkring 2012. Fosforn i ZDDP begränsar nämligen katalysatorns livslängd så katalysatorn inte uppnår förväntad livslängd, 150000 miles (24000mil).
Läser man Biltemas säkerhetsdatablad för motoroljor kan andelen ZDDP numera vara 0 %.
För <1% kan vara 0%.
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/369580_SDB.pdf
Normal dosering ZDDP var förr ca 1,5 %.
Vill man ha olja med gamla tiders ZDDP så finns tex Q8 Moto SBK Racing 10W-50.
https://www.okq8.se/~/media/Produkt...och skoteroljor/Q8 Moto SBK Racing 10W-50.pdf
Själv handlade jag Q8 Moto SBK Racing 10W-50 hos SWEDOL.
En 20 liters dunk för ca 1400kr inkl moms.
Oljefilter brukar jag handla hos http://www.addemoto.se
men finns såklart hos din lokala Yamaha handlare.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Biltema har som Denåterfödde skriver ändrat i sina oljor men de är fortfarande bra oljor för sitt pris.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Får inte riktigt ihop det med Q8 SBK Racing 10W-50.
Den är specad som API SM och har enligt säkerhetsbladet >=1% ZDDP.

Läser man specen för API SM säger den följande:
zinc = 0.087%, 870ppm
phosphorous = 0.080%, 800ppm
Tillsammans blir det 0.167%, långt från de 1% i Q8-oljan. Vad är det jag missar?

Jag är också fundersam till om man bör välja olja endast på ZDDP-innehållet, då det är skillnad på olika ZDDP-blandningar och oljan i stort. Som jag förstått det när jag läst är det främst äldre stötstångsmotorer som behöver tillsatsen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Får inte riktigt ihop det med Q8 SBK Racing 10W-50.
Den är specad som API SM och har enligt säkerhetsbladet >=1% ZDDP.

Läser man specen för API SM säger den följande:
zinc = 0.087%, 870ppm
phosphorous = 0.080%, 800ppm
Tillsammans blir det 0.167%, långt från de 1% i Q8-oljan. Vad är det jag missar?

Jag är också fundersam till om man bör välja olja endast på ZDDP-innehållet, då det är skillnad på olika ZDDP-blandningar och oljan i stort. Som jag förstått det när jag läst är det främst äldre stötstångsmotorer som behöver tillsatsen.

Tillsatsen gör nytta där de ytor som rör sig motvarandra inte är utformade som ett lager (typ vevlager) utan man kan få så höga yttryck att oljefilmen brister. Tex vid kontakten mellan kamaxeln och den yta den pressar mot. # Av det här skälet har Honda på en del nya motorer (med mindre prestandakrav, lägre varvtal) valt att införa kamvippor med rullar. Dvs på vippan sitter ett litet hjul, rulle, rullvippor som kamaxeln arbetar emot.

Vad det gäller specen för API SM så består ZDDP av en rad andra ämnen utom Zink och Fosfor tex Kol och Väte vilket kan fylla ut en del.
Dels är API specen för standardoljor.
Jag gissar att genom att speca en olja för Racing behöver den inte uppfylla alla PK kraven för en standardolja.
Tex att oljan ska ge katalysatorn en livslängd på 24000 mil.

# När jag läste att BMW S1000RR i Motorrads 5000mila test fick kamaxel ras efter 2400mil tänkte jag direkt på att så går det utan ZDDP och utan lämpligt material i kamaxeln eller utan rätt tillverkningsprocess.
BMW hänvisade till tillverkningsfel.....
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag gissar att genom att speca en olja för Racing behöver den inte uppfylla alla PK kraven för en standardolja.
Men är det verkligen PK och inte API-specen som sätter begränsningen?

Ett problem är att API-specen även står för att oljan har viss kvalité och hållbarhet över tid, har en känsla av att det blir svårt att sälja helt ospecad raceolja för amatörbruk på gata. Även om så proffsen kör med samma olja, så är det väldigt skiljda förutsättningar.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Enda anledningen till att inte ha större mängder ZDDP i oljan är för att den förstör en katalysator i förtid - annars tillför den enbart positiva saker för en motor.
Nu togs det jag skrev lite ur sitt sammanhang. Vad jag sa var att jag trodde ZDDP var främst för stötstångsmotorer och jag ifrågasatte om man borde välja olja enbart på ZDDP-mängd när det finns olika typer av ZDDP och fler saker som gör en olja bra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top