Får inte riktigt ihop det med Q8 SBK Racing 10W-50.
Den är specad som API SM och har enligt säkerhetsbladet >=1% ZDDP.
Läser man specen för API SM säger den följande:
zinc = 0.087%, 870ppm
phosphorous = 0.080%, 800ppm
Tillsammans blir det 0.167%, långt från de 1% i Q8-oljan. Vad är det jag missar?
Jag är också fundersam till om man bör välja olja endast på ZDDP-innehållet, då det är skillnad på olika ZDDP-blandningar och oljan i stort. Som jag förstått det när jag läst är det främst äldre stötstångsmotorer som behöver tillsatsen.
Tillsatsen gör nytta där de ytor som rör sig motvarandra inte är utformade som ett lager (typ vevlager) utan man kan få så höga yttryck att oljefilmen brister. Tex vid kontakten mellan kamaxeln och den yta den pressar mot. # Av det här skälet har Honda på en del nya motorer (med mindre prestandakrav, lägre varvtal) valt att införa kamvippor med rullar. Dvs på vippan sitter ett litet hjul, rulle, rullvippor som kamaxeln arbetar emot.
Vad det gäller specen för API SM så består ZDDP av en rad andra ämnen utom Zink och Fosfor tex Kol och Väte vilket kan fylla ut en del.
Dels är API specen för standardoljor.
Jag gissar att genom att speca en olja för Racing behöver den inte uppfylla alla PK kraven för en standardolja.
Tex att oljan ska ge katalysatorn en livslängd på 24000 mil.
# När jag läste att BMW S1000RR i Motorrads 5000mila test fick kamaxel ras efter 2400mil tänkte jag direkt på att så går det utan ZDDP och utan lämpligt material i kamaxeln eller utan rätt tillverkningsprocess.
BMW hänvisade till tillverkningsfel.....