Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Ok, om man håller sig till fordon (bil/mc) - kan man generellt säga när precisionslagren gör sitt intåg
Troligtvis är det väl stor spridning mellan olika tillverkare, men om du skulle gissa - handlar det om 40 - 50 talet? (svår fråga)

Jag vet....praktiserade där när jag gick 9T i slutet av -60 talet, att SJ's
motorverkstad i Bollnäs renoverade gammla Ford sidventilare som satt i
dressiner som Banavdelningen använde. Och där kunde jag studera den ädla
konsten att gjuta babbits direkt i vebstakarna.
Fordarna var nog i bästa fall från -40 talet.

KentW
 

Dr.Bike

Guest
Del 1: Vi mäter faktiskt upp det i lab! Vi (Vi päron, dvs Volvo CE) har enligt obekräftade uppgifter, det mest kvalificerade oljelabbet i branchen. Då jämför vi med Cat och Komatsu, företag som står med på listan, vilket inte Volvo gör. Sen köps ocks testerna från SMP (SMP testar en jävla massa tillsatser typ STP),hittas och beställs på´http://www.smp.nu/. vilka redovisas internt för alla som frågar efter dom. Jag har gjort det....
Slutsatsen efter utvärdering av tillsatser, av resultat från SMP och egna prov, är att de I BÄSTA FALL inte är skadliga för maskinen.
Jag har haft ett antal länkar men de försvann ihop med Dry Martini-haveriet på datorn.
SKälet till att vi på maskinsidan enbart har mineraloljor som rekommendation är uteslutande kostnadsrelaterat. Det är pris på vettig syntetolja kontra mineralolja som styr. Vi som är tekniker är helt överrens om vad som gäller. Sen har vi säljtaskar som ska "förbättra" prisbilden och då är vi rökta redan innan vi fått öppna truten.

Exaktemente! ;)

Det är så jag oxå uttrycker saken: "De är i BÄSTA fall oskadliga"

Och jodå, jag vet att grynpellarna tror att mineraloljor ger bättre ekonomi.
Men det beror bara på tvåå saker:

1. De kollar prislappen, och dividerar med antal servicetillfällen och volym.
Att man kan förlännga bytesintervallet till det dubbla det varken vågar de tro eller vill erkänna. Och det gör inte tillverkaren av maskiner/fordon heller, för då måste denne ge ut olika garantier beroende på VILKEN oljetyp kunden kör, och det går inte bevisa i efterhand, så man specar alltid bytesintervall mot sämsta godkända oljan... :död


2. De går på gamla fakta där det skilde VÄSENTLIGT i pris mellan mineral - syntet.
Letar man lite hittar man bra syntet som t.o.m är billigare än många kända
mineraloljor. Men få greynräknarna att se/inse/fatta/acceptera...ja ni hajar själva att det är omöjligt.
Och eftersom de bara begriper siffror, så är en tians blocknyckel från Billiga-Nisse lika bra som en från Snap-On.

När kommer delen om 2-takts oljorna :) ?

Bommade du den?

Jag har i ärlighetens namn inte konat in på det, men det funkar på samma sätt, då tvåtaktsolja i egentlig mening inte har någon annan uppgift.
Sen finns x antal ANDRA egenskaper som man vill ha hos en tvåtaktsolja. Och dessa egenskaper skiljer sig dessutom utifal det är en högeffektsmotor, lågeffekts, och i vilken miljö den ska gå.

Men typexempel på såna egenskaper kan vara:

- Låg askahalt (koksar inte igen förbränningsrum och avgassystem)
- Biologiskt nedbrytbar (fråmst för marin miljö)
- Bra blandbarhet med bensin

I övrigt delar de samma önskvärda egenskaper med vanliga smörjmedel. T.ex:

- Hög filmstyrka
- God vidhäftning
- o.s.v

Är det någon fara att använda gammal olja?

Jag bytte olja i hojen för ett par veckor sedan och hade en slatt ny olja över från förra oljebytet (förra året) som jag hällde i pärlan. När jag hällde i det sista så såg jag ett grönaktigt spår i tratten. Väldigt likt vad man brukar se om det är vatten i oljan, men ljusgrönt istället för gråvitt.

Kan detta vara pga kondens som bildats i dunken när den stått i kallgarage över vintern? Isf ångar det bort när oljan blir varm eller bör jag byta olja igen?

Kör med Motul's Etech 100 10w40 (syntetblask) om det spelar någon roll.

Bugar och bockar,

Jonas

Nema problema.
Spåret du såg kan dessutom ha varit "vadsomhelst".
No worries mate.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Och jodå, jag vet att grynpellarna tror att mineraloljor ger bättre ekonomi.
Men det beror bara på tvåå saker:

1. De kollar prislappen, och dividerar med antal servicetillfällen och volym.
Att man kan förlännga bytesintervallet till det dubbla det varken vågar de tro eller vill erkänna. Och det gör inte tillverkaren av maskiner/fordon heller, för då måste denne ge ut olika garantier beroende på VILKEN oljetyp kunden kör, och det går inte bevisa i efterhand, så man specar alltid bytesintervall mot sämsta godkända oljan... :död

Antingen så har jag frågat detta innan, eller så har jag bara tänkt på det för mycket... Anyway, here it goes;

Hur kommer det sig att serviceintervallerna skiljer sig så mycket mellan olika delar av världen? När jag jobbade på Volvo så var 2000 mil i princip standard, men här i USA så rekommenderas oljebyte efter 800 mil. Detta gäller då min bil som körs på delsyntet.

Är det så att oljorna bryts ner fortare för att vi vägrar anpassa oss till metriska mått eller är det ett billigt försäljningsknep som spelar på våra goda samveten? :confused:


Nema problema.
Spåret du såg kan dessutom ha varit "vadsomhelst".
No worries mate.

OK, då kör vi på det! Tackar :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Antingen så har jag frågat detta innan, eller så har jag bara tänkt på det för mycket... Anyway, here it goes;

Hur kommer det sig att serviceintervallerna skiljer sig så mycket mellan olika delar av världen? När jag jobbade på Volvo så var 2000 mil i princip standard, men här i USA så rekommenderas oljebyte efter 800 mil. Detta gäller då min bil som körs på delsyntet.

Är det så att oljorna bryts ner fortare för att vi vägrar anpassa oss till metriska mått eller är det ett billigt försäljningsknep som spelar på våra goda samveten? :confused:
:tummenupp


En BRA fråga - som dessutom är VÄLDIGT motiverad!

Det jag känner till om den nordamerikanska smörjoljemarknaden, så är svaret på din fråga delat i två:

- Dels har man många sämre (billigare) oljor, med färre tillsatser, och dessa kräver täta byten.
Nu är detta inget problem, då oljor bara kostar en tredjedel i snitt mot här.

- Tradition. Man har "alltid" bytt olja ofta.
Sedan Hedenhös så har man "lärt sig" att byta ofta - för det är bra.
Och du vet lika väl som jag hur de stubborn traditionalists tänker ;)
Försök få en åkeriägare att byta mer sällan! Det lär inte lyckas.
Sen att oljorna har blivit ljusår bättre (de flesta oljor) det tar man ingen hänsyn till.
Likväl som att garantikrav osv ska uppfyllas med den sämsta tänkbara tillåtna oljan, och allt med det som det innebär med lawsuits osv i USA detta stämningarnas förlovade land, varför man sätter ner intervallerna till idiotsäkra körsträckor/timmar, m.a.o: Ryggen fri-syndromet.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
En BRA fråga - som dessutom är VÄLDIGT motiverad!

Det jag känner till om den nordamerikanska smörjoljemarknaden, så är svaret på din fråga delat i två:

- Dels har man många sämre (billigare) oljor, med färre tillsatser, och dessa kräver täta byten.
Nu är detta inget problem, då oljor bara kostar en tredjedel i snitt mot här.

- Tradition. Man har "alltid" bytt olja ofta.
Sedan Hedenhös så har man "lärt sig" att byta ofta - för det är bra.
Och du vet lika väl som jag hur de stubborn traditionalists tänker ;)
Försök få en åkeriägare att byta mer sällan! Det lär inte lyckas.
Sen att oljorna har blivit ljusår bättre (de flesta oljor) det tar man ingen hänsyn till.
Likväl som att garantikrav osv ska uppfyllas med den sämsta tänkbara tillåtna oljan, och allt med det som det innebär med lawsuits osv i USA detta stämningarnas förlovade land, varför man sätter ner intervallerna till idiotsäkra körsträckor/timmar, m.a.o: Ryggen fri-syndromet.

It all makes sense in a very unamerican way... :D

Visst är det så att priset är fördelaktigt från kundens synvinkel, men det känns lite trist att hälla ut olja som kunde använts i 1000 mil till. Återanvänds oljan eller är det förskräckligt även i miljöhänseende?

Farsgubben bar faktiskt med sig 8L motorolja på flyget när han var över för tre år sedan. Idag får man inte ens ta med sig en cola... :hihi
Tändstift är något som jag plockat med mig flera gånger, och varje gång har jag fått packa upp väskan vid säkerhetskontrollen och erbjudits chansen att förklara mig för någon barsk kontrollant.

Trevlig sommar! :tummenupp
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag har läst mycket i dessa oljetrådar, och nu vill jag passa på att tacka.
Tack Dr.Bike!
Det är rent otroligt vilken kunskap du sprider.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jag har läst mycket i dessa oljetrådar, och nu vill jag passa på att tacka.
Tack Dr.Bike!
Det är rent otroligt vilken kunskap du sprider.

Tack Roke :bow det är för såna här stunder man lägger ner all tid och research.
Men glöm inte att även alla frågor har lett till att vi kommit långt mycket längre än mina första egna inlägg i tråd 1 och 2. Så självfallet skall även JAG tacka alla rt läsare som både står ut, och orkar läsa, samt sprider ytterligare detaljkunskaper.
Jag lär mig massor genom alla er oxå.
:hattenavsmiley
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
En BRA fråga - som dessutom är VÄLDIGT motiverad!

Det jag känner till om den nordamerikanska smörjoljemarknaden, så är svaret på din fråga delat i två:

- Dels har man många sämre (billigare) oljor, med färre tillsatser, och dessa kräver täta byten.
Nu är detta inget problem, då oljor bara kostar en tredjedel i snitt mot här.


- Tradition. Man har "alltid" bytt olja ofta.
Sedan Hedenhös så har man "lärt sig" att byta ofta - för det är bra.
Och du vet lika väl som jag hur de stubborn traditionalists tänker ;)
Försök få en åkeriägare att byta mer sällan! Det lär inte lyckas.
Sen att oljorna har blivit ljusår bättre (de flesta oljor) det tar man ingen hänsyn till.
Likväl som att garantikrav osv ska uppfyllas med den sämsta tänkbara tillåtna oljan, och allt med det som det innebär med lawsuits osv i USA detta stämningarnas förlovade land, varför man sätter ner intervallerna till idiotsäkra körsträckor/timmar, m.a.o: Ryggen fri-syndromet.


Helt sant men det finns en faktor till, bränslekvalitet. Åtminstone på dieslar är den i mycket stor utsträckning styrande för vilket oljebytesintervall man kan köra med. Amerikanarna kör definitivt inte med nån lågsvavlig miljösoppa som vi gör. Det gör man iofs inte nån annanstans heller, så som du säger måste fordonstillverkaren anpassa alla serviceintervall efter det sämsta scenariot avseende både bränsle- och oljekvalitet.

Vi har märkt en ökad känslighet för oljebytesintervall på maskinsidan, vilken brukar betraktas som ner konservativ än lastbilssidan. En sak som sprids lavinartat är oljeanalyser med rekommendationer om byte av olja eller komponenter såsom motorer, transmission etc. Alla seriösa tillverkare kan tillhandahålla bevakningsgränser för hur mycket ett oljeprov får innehålla beträffande olika metaller, additiver und so weiter, vilket gör att det går att planera in stopp för att byta en motor när man ser att ett haveri i nån form börjar närma sig. Oljeanalysen är dessutom jävligt billig, för våra kunder kostar det 9.60 euro för ett prov, då finns svaret att se på internet inom 24 timmar under förutsättning att man har en vettig postgång.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jag kan bara instämma. That´s all. :tummenupp

Tusen tack ska ni ha! *rörd*

Gött mos och god info, se tidigare inlägg.

Tackar för den infon. Det är ju såklart helt sant att fuldiesel ger betydligt mer sotpartiklar i oljan. Likaså sura rester och allt vad där medför.

Oljeanalyser är stort ja.
Såvitt jag vet (vetat) är det väl endast Caterpillar som dopar de olika lagren med olika radioaktiva isotoper, så att de kan spåra uppkommet slitage ända ner till vilka exakta lagertyper som håller på att gå söderut.

Eller har fler kopierat denna modell? Eller mäter man enbart halten av lagermetall i oljeprovet, och sedan drar en generell slutsats?

Spännande!

Tack igen.
 
Last edited:

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Vi mäter bara metall-/partikelinnehållet i oljeprovet. Sen när man vet vilka material som ingår i de olika detaljerna i komponenten så går det med skaplig säkerhet att se om nåt onormalt slitage har satt igång, så man kan planera in ett byte eller en renovering. Finns servicebulletiner med gränsvärden som oljelabbet har, så labbet kan alltså rekommendera olika åtgärder beroende på vad och hur mycket som hittas.
Isotoper i lagermaterial, det var som fan! Tror inte jag har hört talas om det tidigare men det låter som en intressant idé! Som du säger så måste det ju gå att se exakt varifrån materialet kommer.
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
Jag skulle villja lämna in min hoj hoss dig Dr.Bike :)
 

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Inget vettigt :(
Hur bra fungerar det att hälla en rak sae30 olja i en luftkyld lågeffekt 2-taktare som skall köras vintertid?

Ps, skulle inte bli ledsen om kopplingen blir lite mer benägen att slira.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur bra fungerar det att hälla en rak sae30 olja i en luftkyld lågeffekt 2-taktare som skall köras vintertid?

Ps, skulle inte bli ledsen om kopplingen blir lite mer benägen att slira.

Bytte just olja på en cr500 från 20-50 till rak 30...Skillnad = slirade inte längre på lammellerna Inga problem i övrigt med klibb eller dyrligt.....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har läst mycket i dessa oljetrådar, och nu vill jag passa på att tacka.
Tack Dr.Bike!
Det är rent otroligt vilken kunskap du sprider.

Samma här, jag har läst alla trådarna och mycket vettigt har framkommit.

Bättre och mer pedagogiskt skrivet än så här blir det inte!
 

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Inget vettigt :(
Bytte just olja på en cr500 från 20-50 till rak 30...Skillnad = slirade inte längre på lammellerna Inga problem i övrigt med klibb eller dyrligt.....
Du känner inte till hur oljan uppför sig när det är -15 ute?

Vilken olja skall man välja om man vill ha maximalt slir i kopplingen?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du känner inte till hur oljan uppför sig när det är -15 ute?

Vilken olja skall man välja om man vill ha maximalt slir i kopplingen?

Nej tyvär vet ej vid 15 - ..men jag gissar att när väl motorn är fullt varm så har det nog ingen betydelse funkar nog lika bra då..

Men varför vill du att den ska slira??? Specialbygge?:va
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top