Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Så blev servicen gjord igår kväll. Fick hem ett gäng oljefilter i små originalaskar, där någon varit på samtliga och pillat bort etiketten (!?), så att nu kan jag serva på i några år.

IMG_6245.JPG

Nya filtrena ser ut så här

IMG_6246.JPG

Och det gamla så här

IMG_6257.JPG

.. med svart gummi kring hålet, istället för rött.

IMG_6258.JPG


Och så här smutsigt var gamla filtret.

IMG_6259.JPG

Gamla oljan såg rätt smutsig ut genom glaset, men inte så smutsig när jag tappade ut den i fatet.

IMG_6249.JPG

Den lilla silen som sitter nertill i mitten av motorn, och den andra oljepluggen, samt påfyllningslocket.

IMG_6253.JPG

Jag rengjorde silen under varmt vatten, och blåste den torr sen.

IMG_6256.JPG

Fyllde på Biltemas nya 34-040 olja och körde runt lite i kvällsfukten.

Gamla olja, ca 1,6 eller 1,7 liter blev det. Tror jag kan ha fyllt på lite för mycket ny olja så jag ska tappa ut nån deciliter idag.

IMG_6268.JPG
 
Frågan gäller olja till bil, men hoppas det är ok ändå. Ska byta olja i en dieselbil där C3 är specad. Såg en olja lokalt där det står Allison C4. C4 är ju en högre klassning än C3 men vad betyder Allison?
 
Du menar nog automatlådor, men kan inte förstå varför det står Allison C4 på en motorolja?
Tomatlåda. Allison klassar sina oljor. Finns även oljor med ford-klassning osv. Har också sett den klassningen för motoroljor men vet inte heller varför.
 
Låter märkligt att benämna den med "Allison".
Nu var det ett tag sen jag sysslade med det, men benämningen får mig att tänka på automatväxellådor och "Dexron" samt "ATF".
Är du säker på att det är en motorolja?
Det finns motorolja med allisonklassning. Varför? Ingen aning.
 
Om jag byter olja/filter och sen inte kör med hojen, när blir oljan gammal och måste bytas igen? Efter ett år? Aldrig?
Är tillverkarnas årsservice bara ett sätt att håva in pengar, eller finns det en gnutta sanning bakom?
 
Om jag byter olja/filter och sen inte kör med hojen, när blir oljan gammal och måste bytas igen? Efter ett år? Aldrig?
Är tillverkarnas årsservice bara ett sätt att håva in pengar, eller finns det en gnutta sanning bakom?
Min tro är att oljan inte åldras nämnvärt. Hade jag bytt olja inför en femårsförvaring så hade jag inte tvekat att starta upp och köra till nästa oljebyte enligt mil.

Kan revidera ståndpunkten om motsatsen bevisas men det har jag inte sett några bevis för. Jag kör enbart byte efter X mil. Tiden är irrelevant för mig.
 
Tiden blir relevant i samband med sporadiska körningar kortare sträckor under lång tid.
Kör du 100 mil om året så skulle jag inte vänta till tusen mil före oljebyte. Filtret skulle kunna få sitta kvar vart annat byte.
Men parkerad i skyddad miljö med färsk olja så är det inga bekymmer.
 
Min tro är att oljan inte åldras nämnvärt. Hade jag bytt olja inför en femårsförvaring så hade jag inte tvekat att starta upp och köra till nästa oljebyte enligt mil.

Kan revidera ståndpunkten om motsatsen bevisas men det har jag inte sett några bevis för. Jag kör enbart byte efter X mil. Tiden är irrelevant för mig.
Tiden blir relevant i samband med sporadiska körningar kortare sträckor under lång tid.
Kör du 100 mil om året så skulle jag inte vänta till tusen mil före oljebyte. Filtret skulle kunna få sitta kvar vart annat byte.
Men parkerad i skyddad miljö med färsk olja så är det inga bekymmer.
Håller med er.
De flesta av mina reliker fick oljebyte när de ställdes in för tio år sen och är sedan inte startade skulle kännas fånigt att byta oanvänd olja bara för att. Ville bara höra den allmänna meningen.
 
Min tro är att oljan inte åldras nämnvärt. Hade jag bytt olja inför en femårsförvaring så hade jag inte tvekat att starta upp och köra till nästa oljebyte enligt mil.

Kan revidera ståndpunkten om motsatsen bevisas men det har jag inte sett några bevis för. Jag kör enbart byte efter X mil. Tiden är irrelevant för mig.
Jag googlade lite snabbt då jag blev nyfiken, och det jag hittade får mig faktiskt att tro motsatsen. Sökte på termer som "does motor oil go bad", does engine oil degrade with time", "does engine oil go rancid" och så vidare, och jag testade även med att vända på argumentet och googla påståendet att olja inte blir dålig med tiden i olika formuleringar. Det jag fick fram var en massa artiklar som alla påstår att olja faktiskt blir dålig med tiden, har än så länge inte hittat en enda som påstår att det bara är falskt försäljningssnack att olja skulle bli dålig med tiden så det får mig att luta åt att det faktiskt råder någon slags konsensus i att olja faktiskt blir dålig med tiden. Hade det varit tvärtom, att mer eller mindre alla var överens om att det är skitsnack som syftar till att få folk att serva sina fordon även då de inte används, så kan man ju tycka att det borde speglas i sökresultatet... Och det kan jag inte påstå att jag tycker att det gör, utan snarare tvärtom.

Bland annat listades oljans egen oxidering och ansamling av kondensvatten som orsaker till varför olja blir dålig och bör bytas med vissa tidsintervall även om man inte uppnått oljans potentiella antal körda mil, och det låter faktiskt lite vettigt för en okunnig och oinsatt som jag själv... Jag menar, i princip allt utom möjligen guld kan ju oxidera så varför skulle inte en olja kunna göra det? Och oxidering brukar ju innebära någon slags märkbar förändring i ämnenas egenskaper, så det känns inte helt osannolikt att olja som oxiderat får sämre smörjegenskaper...
 
Jag googlade lite snabbt då jag blev nyfiken, och det jag hittade får mig faktiskt att tro motsatsen. Sökte på termer som "does motor oil go bad", does engine oil degrade with time", "does engine oil go rancid" och så vidare, och jag testade även med att vända på argumentet och googla påståendet att olja inte blir dålig med tiden i olika formuleringar. Det jag fick fram var en massa artiklar som alla påstår att olja faktiskt blir dålig med tiden, har än så länge inte hittat en enda som påstår att det bara är falskt försäljningssnack att olja skulle bli dålig med tiden så det får mig att luta åt att det faktiskt råder någon slags konsensus i att olja faktiskt blir dålig med tiden. Hade det varit tvärtom, att mer eller mindre alla var överens om att det är skitsnack som syftar till att få folk att serva sina fordon även då de inte används, så kan man ju tycka att det borde speglas i sökresultatet... Och det kan jag inte påstå att jag tycker att det gör, utan snarare tvärtom.

Bland annat listades oljans egen oxidering och ansamling av kondensvatten som orsaker till varför olja blir dålig och bör bytas med vissa tidsintervall även om man inte uppnått oljans potentiella antal körda mil, och det låter faktiskt lite vettigt för en okunnig och oinsatt som jag själv... Jag menar, i princip allt utom möjligen guld kan ju oxidera så varför skulle inte en olja kunna göra det? Och oxidering brukar ju innebära någon slags märkbar förändring i ämnenas egenskaper, så det känns inte helt osannolikt att olja som oxiderat får sämre smörjegenskaper...

(y)Just så, men i en sluten behållare som inte släpper in luft för oxidation klarar sig olja desto längre. Den har ju klarat sig miljoner år nere i marken. Dock kan additiver möjligen sedimentera på botten så en oljeflaska som stått 1 år eller mer skadar nog inte att skaka om innan man häller den i motorn.

Vevhuset på en motor har ventilation och är inte någon sluten behållare.
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top