Allt om MC - slutläst för min del

Status
Ej öppen för fler svar.

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Okay - nu diskuterar vi flyktingar/invandring.
Det är väl på ett sätt bra.

Men, nu irrar vi tyvärr runt som yra höns just i det strålkastarljuset och tappar de större frågorna.
Den absolut största frågan är varför vi inte längre har en sådan tillväxt i landet att de nyanlända bara absorberas in i arbetslivet på det platser de behövs och kan bidra.

Självklart är en stadig, lugn och balanserad påfyllning av Sverige år från år att föredra - och gärna då av blåögt vita, kristna välutbildade som kan uppföra sig från start och som inte lagar mat med underlig lukt.
Men så enkelt är inte livet, och när nativitetstalen i Sverige sedan decennier legat och harvat kring 1,8 så fattar vem som helst att något måste göras.

Varför gjordes inget? Då? Sedan? Nu?
Hur kunde politikerna få smita förbi den viktigaste frågan av alla:
Vilka skall befolka landet?

Sedan mitten på sjuttiotalet - när vi lade ner varven, när vi inte fullföljde stora industriprojekt som stålverk 80 och annat - när Volvo var på vippen att lägga ner personbilstillverkningen;
allt sedan dess har jag hört mantrat "Vi skall satsa på de kvalificerade arbetena, vi skall förädla råvarorna, vi skall befinna oss i toppen av näringskedjan"

Implikationen av denna tes är att någon annan kan göra skitjobben, de farliga, slitsamma och miljöpåverkande - vi är för fina för sådant. Men det sades liksom aldrig rakt ut...

Men, för att kunna lämna det gamla tunga industrisamhället och bli en kunskapsnation så måste man satsa på utbildning!
...och tyvärr: sedan den dagen vi oannonserat bytte kurs så har inte en enda reell krona satsats på skolan. Tvärt om! Det har sparats satan i gatan på skola liksom allt annat, decenne efter decennie.
Resultatet? Hej PISA!
Det räcker inte att säga att alla elever skall ges automatisk högskolekompetens.
Totala paradigmskiften måste byggas upp, tvingas igenom och följas upp efteråt.
Inte lämnas vind för våg!

Våra politiker bestämde oss för att vi skulle byta häst mitt ute i strömmen.
Synd bara att vi klev av ute på en sten i vattnet och ställde oss att invänta ett ök som aldrig kom...

Det högteknologiska klarar idag andra bättre och billigare än vi, medans vi frivilligt har avsagt oss att vara en "industrination." Problemet är att vi inte blev något annat istället.

Kommer ni ihåg allt annat vi påståtts vara de senaste årtiondena?
"IT-nation" var vi under en period. Kan man säga att vi är det fortfarande?
"Servicesamhälle" var på tapeten ett tag - men kan vi utvecklas som nation om alla skall åka hem till varandra och putsa den andres fönster...?

Det senaste året har jag hört lite halvkvävda rop på det som skall vara lösningen till Sveriges nuvarande problem: Det saknas "instegsjobb" minsann!
Lågkvalificerade push-the-broom jobb, lågavlönade - givetvis!
Det är det som Sverige saknar!

Tror vi på det? Är det lösningen?
Åh - jag skulle kunna hålla på hela lunchrasten - men ingen orkar läsa.

Kul att ni diskuterar invandring, flyktingar, religion, assimilering - kanske rent av integration...?
Det borde gjorts tidigare.

...men inse att ett alltför snävt perspektiv gynnar dem som borde ställts till svars för länge sedan - och för mycket, mycket mer än bara den nu rådande flyktingsituationen i Sverige.

Ifrågasätt mer saker!
Fler företeelser!
Ställ politiker till svars för alla de fundamentala fel och felnavigeringar som gjorts under de senaste 50 åren! Häng dem! Häng dem högt!!!

Så länge vi ägnar oss åt flykting- och invandrarbashing så går de riktiga bovarna fria.

Last edited:

Smagatusk

Guest
Vad kostar den NU pågående massinvandringen från MENA angående kriminalitet, våldtäkter, mord, domstolar, polis, sjukvård, tandvård, äldrevård, SAMTLIGA SAMHÄLLSFUNKTIONER - och vad kommer den kosta vårat kristna öppna demokratiska samhälle, utan no-go zoner (speciellt för Svenska kvinnor), som vi haft fram till nu............

Svenska folket - vänligen vakna upp ur er naivitet!

Tack för svaret! :tummenupp

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
...men nån förlust blir det ju inte förrän vi kastar ut invandrarna. Eller?

En ärlig fråga till alla; jag vill se siffror på den faktiska utgiften som invandringen kostar. Låt säga att utgiften är 100 miljarder under ett år som går till boende, mat, kläder osv. Då är ju inte kostnaden 100 mrd eftersom de som äger boendena betalar skatt för inkomsten, ägaren tar ut lön som han senare mest troligt handlar för i Sverige osv. Detta gäller ju även matbutikerna och klädesbutikerna där invandrarna kanske lägger sina bidragspengar.

Vad jag menar är att mycket av pengarna kommer tillbaka till staten i form av moms och skatt, men hur mycket?

Oavsett vilken politiskt uppfattning man har i allmänhet och om migrationsproblematiken i synnerhet så är två saker man måste fundera över, nämligen.

Vad det nu verkligen, egentligen kostar just nu när det pågår, netto, brutto, före och efter transfereringar är det få som verkligen vill veta. Om än av olika anledningar.

Vad det kommer att kosta sen är tyvärr omöjligt att ens på ett meningsfullt sätt gissa.

Givet vilken faktisk utbildningstatus de allra flesta som kommer har, det redan rådande arbetsmarknadsläget m.m, innan migrationssituationen ändrades, så kommer våra befintliga gemensamma system och dess förvaltare att ställas inför utmaningar av intressanta format.

Vi har tyvärr finita resurser att röra oss med...Särimner, Cornucopia är tyvärr båda mytologiska och inget som kan intecknas i kommande budgetar.

Prioriterar man om för att göra något nytt så tar man med automatik resurser från något annat.
Att låna pengar löser ingenting...det skjuter bara det oundvikliga på framtiden. Vem vill lista det vi skall dra ned på? Eller kanske säga att vi har inte råd med det här om vi skall kunna behålla [något vi har/gör idag]!

Resursproblematiken har inget med politisk uppfattning eller dylika ambitioner att göra...den bara är, som döden ungefär...som är den ultimata likriktaren. Döv, blind och totalt ointresserad av vem som skall följa med till [valfritt ställe efter döden], bara intresserad av att det följs med!

Om jag nu måste välja, så om det gäller att välja mellan att lägga resurser på någons gamla farmor i Säffle eller Åmål eller på någon som tydligen utan att göra hemläxan tagit sig hit, och nu t.ex vägrar kliva av bussen i Limedsfors eller annorstädes för att det som en blixt från klar himmel finns skog och djur i skogen så är valet väldigt lätt.

Alla måste vi nog till slut välja. Det ena eller det andra.

Last edited:

hoj vid 30

Hellre än bra!
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
Street triple R -13, GSXR 1000 -05
Tvivlar på att någon kan ge ett väl underbyggt svar på vad som kommer tillbaka i form av skatt till staten, men kostnader för invandringen är väl knappast annorlunda än kostanden för rättsväsende eller skola i det hänseendet? Migrationsverket beräknar kostnaden för nyanlända till 270 miljarder de kommande fyra åren. Endast initiala kostnader. Kostnaderna för samhälllet är ca 70 000 per individ och år, då räknas vinstgenererande arbetskraftsinvandring in i den siffran. Detta är en återkommande kostnad för varje invandrad människa, varje år.

Källa.
http://economics.handels.gu.se/digitalAssets/1544/1544925_refugee-immigration-public-finances.pdf

http://www.tino.us/wp-content/uploads/2015/10/kostnad.png

Last edited:

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Här kan ni läsa en tänkvärd historia hur det kan gå

10 personer går dagligen ut för att äta middag. Notan blir 1000 kr. Notan delas på samma sätt som skatt betalas. De första fyra, de fattigaste, betalar ingenting. Den 5:e betalar 10 kr, den 6:e betalar 30 kr, den 7:e 70 kr, den 8:e 120 kr och den 9:e 180 kr. Den 10:e personen, den rikaste, betalar 590 kr.

De 10 åt middag på restaurangen varje dag, nöjda med uppgörelsen. Tills en dag, då ägaren till restaurangen gav dem rabatt. "Ni är så bra kunder, jag ger 200 kr rabatt på era middagar." Middag för 10 kostar nu 800 kr. Man ville fortfarande betala middagen som skatter betalas. De första 4 påverkades inte, de fick fortsätta äta gratis. Men hur skulle de andra 6 göra, de som betalade? Hur skulle de dela upp rabatten på 200 kr så att alla skulle få sin del? De insåg att 200 kr delat med 6 blir 33,33 kr. Men drog de bort det från varje persons andel skulle den 5:e och 6:e personen få betalt för att äta!

Restaurangägaren föreslog att det vore rättvist att reducera varje persons nota proportionellt. Han räknade ut de belopp varje person skulle betala. Resultatet blev att även den 5:e personen fick äta gratis, den 6:e fick betala 20 kr, den 7:e betalade 50 kr, den 8:e 90 kr, den 9:e 120 kr och den 10:e personen betalade 520 kr istället för tidigare 590 kr. Alla fick lägre pris än tidigare och de 4 första fick fortsätta äta gratis.

Utanför restaurangen började de jämföra vad de sparat. "Jag tjänade bara en tia av rabattens 200 kr", började den 6:e personen. Han pekade på den 10:e och sa, "men han tjänade 70!". "Precis", sa den 5:e personen, "jag sparade också bara en tia. Det är orättvist att han fick sju gånger så mycket som jag!". "Det är sant!", skrek den 7:e personen, "Varför ska han få 70 kr tillbaka när jag bara fick 20? De rika ska alltid få det bättre!". "Vänta ett tag!", skrek de 4 första, "Vi fick ingenting! Det här systemet utnyttjar de fattiga!". De 9 personerna skällde på den 10:e och kallade honom för utsugare som sög blodet ur de fattiga.

Nästa kväll kom inte den 10:e personen till middagen. Skönt tyckte de andra 9 och satte sig ner och åt. När notan kom upptäckte de något viktigt. Det fattades 520 kr....

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
sen kom dom på att det vore bättre att betala i förskott till restaurangen + lite extra så att kocken kunde hålla ordning på köket mm, det funka rätt ok till en dag när dom kom på lunch och ett annat sällskap satt vid deras bord och åt upp deras sparade pengar, när man då ifrågasatte detta till kocken så sa han att det va i sin ordning och att dom inte skulle vara såna as som ville ha den mat dom betalat för..

https://youtu.be/p_tKO8nvkEo

Last edited:

TwinLoveRace

Svart
Gick med
27 May 2006
Hoj
2Hjul
sen kom dom på att det vore bättre att betala i förskott till restaurangen + lite extra så att kocken kunde hålla ordning på köket mm, det funka rätt ok till en dag när dom kom på lunch och ett annat sällskap satt vid deras bord och åt upp deras sparade pengar, när man då ifrågasatte detta till kocken så sa han att det va i sin ordning och att dom inte skulle vara såna as som ville ha den mat dom betalat för..

https://youtu.be/p_tKO8nvkEo

Gillar den ekonomiska fokusen i Tinos föreläsningar, har sett ett fåtal av dem.
Uppfriskande att ta del av något utan en massa politik och känslor instoppat - bara ren fakta och siffror.

Här är ett annat exempel: http://www.efn.se/nyhetsrummet/nyhetsrummet-flyktingdebatt/

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Antingen så märks det att det är vinter, eller att många har fått nog av invandringen.
Jag är själv "babbe" (har dock bott i Sverige hela mitt liv), men säger att att nu få det fan vara nog. Det handlar inte om rasism, man kan inte ta in folk från alla delar av världen och tro att det ordnar sig. Kulturer och levnadssätt skiljer så kopiöst. Eftersom dom allra flesta inte anpassar sig, bevisligen generation efter generation, så kommer vi INTE att kunna leva ett harmoniskt liv tillsammans med människor från alla delar av världen i ett och samma land. Man tar in mördare, våldtäktsmän, rånare etc utan att ha den minsta koll på personernas bakgrund. Kommer nån arbetsgivare att anställa dessa okända människor bara sådär? Hur ska dom leva? Hur är det tänkt? :näsblod
Att stoppa invandringen har faktiskt väldigt lite eller inget med rasism att göra. Många invandrare bidrar faktiskt med mycket (me included :hihi). Men jag håller med många, det har gått alldeles, alldeles för långt. Politikerna tror att dom håller på hjälper, men verkar inte alls ha nån aning om till vilken kostnad.

Mina väldigt personliga tankar.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Antingen så märks det att det är vinter, eller att många har fått nog av invandringen.
Jag är själv "babbe" (har dock bott i Sverige hela mitt liv), men säger att att nu få det fan vara nog. Det handlar inte om rasism, man kan inte ta in folk från alla delar av världen och tro att det ordnar sig. Kulturer och levnadssätt skiljer så kopiöst. Eftersom dom allra flesta inte anpassar sig, bevisligen generation efter generation, så kommer vi INTE att kunna leva ett harmoniskt liv tillsammans med människor från alla delar av världen i ett och samma land. Man tar in mördare, våldtäktsmän, rånare etc utan att ha den minsta koll på personernas bakgrund. Kommer nån arbetsgivare att anställa dessa okända människor bara sådär? Hur ska dom leva? Hur är det tänkt? :näsblod
Att stoppa invandringen har faktiskt väldigt lite eller inget med rasism att göra. Många invandrare bidrar faktiskt med mycket (me included :hihi). Men jag håller med många, det har gått alldeles, alldeles för långt. Politikerna tror att dom håller på hjälper, men verkar inte alls ha nån aning om till vilken kostnad.

Mina väldigt personliga tankar.

Det primära är kommunikation. Den förmågan verkar ju du tillägnat helt och fullt vad det verkar. :)

Den det går att prata med går det att komma överens med.
Den det inte går att prata med finns det bara konflikter som väntar.
Sen vad det är för färg eller ursprung spelar ingen större roll.

Vi har haft flyktinginvandring i efterkrigstid vid iaf som jag känner till två tillfällen där det fungerat rätt bra...
Jag kan ju givetvis missat något...

1956 och några år efter det från Ungern och 1968 (samma här) från dåvarande Tjeckoslovakien.
Jag gick själv i skolan med blandat 1:a och 2:a generationen därifrån. Jämfört med hur senare tids nyanlända sticker ut...och då tänker jag i första hand inte på något så uppenbart som färg...så var de [ungrare och tjecker] mer eller mindre helt osynliga. En och annan Janos, Milan som hette mer eller mindre outtalbara saker med löjligt många konsonanter i, i efternamn. Men snacka med dem kunde man...och det gick fort....
Mina barns erfarenheter varierar minst sagt...från både mycket bra via helt Ok, till för h-e kan de inte uppföra sig. Vad det sen beror på vete sjutton...men att det är fiffigt att ta seden dit man kommer verkar endera inte gått fram eller så har ingen vågat berätta att det är så man gör...
Fast vi kanske skall ta seden som den kommer och stå för anpassningen? Vi verkar vara bättre på det iaf än ställa ens minimala krav på hur man skall vara och göra.

Vad jag vet så var det inga då som systematiskt rev pass och andra handlingar....

TwinLoveRace

Svart
Gick med
27 May 2006
Hoj
2Hjul
Vi har haft flyktinginvandring i efterkrigstid vid iaf som jag känner till två tillfällen där det fungerat rätt bra...
Jag kan ju givetvis missat något...

1956 och några år efter det från Ungern och 1968 (samma här) från dåvarande Tjeckoslovakien.
Jag gick själv i skolan med blandat 1:a och 2:a generationen därifrån. Jämfört med hur senare tids nyanlända sticker ut...och då tänker jag i första hand inte på något så uppenbart som färg...så var de [ungrare och tjecker] mer eller mindre helt osynliga. En och annan Janos, Milan som hette mer eller mindre outtalbara saker med löjligt många konsonanter i, i efternamn. Men snacka med dem kunde man...och det gick fort....
Mina barns erfarenheter varierar minst sagt...från både mycket bra via helt Ok, till för h-e kan de inte uppföra sig. Vad det sen beror på vete sjutton...men att det är fiffigt att ta seden dit man kommer verkar endera inte gått fram eller så har ingen vågat berätta att det är så man gör...
Fast vi kanske skall ta seden som den kommer och stå för anpassningen? Vi verkar vara bättre på det iaf än ställa ens minimala krav på hur man skall vara och göra.

Vad jag vet så var det inga då som systematiskt rev pass och andra handlingar....

Oavsett vad pk-maffian säger så är det såklart skillnad på folk och folk - antingen så vill man anpassa sig eller så vill man inte.

Ungrarna som kom hit anpassade sig till det svenska samhället, blev väl integrerade och en del av landet sedan många år tillbaka.

Bidragsturisterna (populärt kallade "flyktingar" i media) som tagit sig hit på sistone är inte ett dugg intresserade av att ta till sig den svenska kulturen, de är här för att de hoppas kunna leva under bättre förhållanden än i sina hemländer. En riktig flykting som flyr från krig och söker asyl är glad att få tak över huvudet och något att äta - han/hon skulle aldrig sitta kvar på en buss och vägra gå av vid ett boende pga att det ligger för långt bort från någon stad.

Felet ligger såklart hos vår regering som inte vågar ställa några som helst krav på de som tar sig hit, det skulle kunna vara mycket bättre om nyanlända fick reda på vad som gäller här.
* sverige är ett sekulärt land, stat och lag är skilt från religion
* om man vill bo i sverige måste man kunna prata svenska
* man skall känna till svenska traditioner och svensk kultur
* kunna sveriges nationalsång
* man skall arbeta (visst, vi har ett bra socialt skyddsnät, men om man kommer hit med en idé om att bara sitta på soffan och casha in bidrag har man hamnat fel)
* ta seden dit du kommer, "kast med liten flicka från balkong", etc. hör inte hemma här

En sak man ofta läser om är att asylsökande "avviker" från sitt tillfälliga boende, hur sjutton går det till?
En människa som söker asyl skall hållas i förvar tills det är beslutat att han/hon antingen får asyl och då först släpps ut i samhället, eller får avslag och skickas tillbaka direkt - inget tramsande med att låta människor som väntar på beslut röra sig fritt.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Sporthoj.com slutläst för min del

Har åkt hoj i ca 30 års tid och under dessa år läst enorma mängder med MC-tidningar. Ett härligt tidsfördriv och ett bra sätt att hålla sig uppdaterad.

När man så igår försöker "fly verkligheten" med lite läsning av sporthoj.com så möts man av em massa skitnödiga användare som ägnar sin tid åt snyft om svensk invandringspolitik och smutskastning av icke etniska svenskar.
Men vad f-n! Måste man vara så förbannat skitnödiga att man tar upp detta på ett MC-forum som skall handla om motorcyklar? Jag trodde inte detta var sant! Slängde skärmen åt sidan och idag lyckades jag få lämna tillbaka den hos elgiganten. Det var sista gången den sidan öppnades hemma hos mig! ALDRIG MER!

TwinLoveRace

Svart
Gick med
27 May 2006
Hoj
2Hjul
Har åkt hoj i ca 30 års tid och under dessa år läst enorma mängder med MC-tidningar. Ett härligt tidsfördriv och ett bra sätt att hålla sig uppdaterad.

När man så igår försöker "fly verkligheten" med lite läsning av sporthoj.com så möts man av em massa skitnödiga användare som ägnar sin tid åt snyft om svensk invandringspolitik och smutskastning av icke etniska svenskar.
Men vad f-n! Måste man vara så förbannat skitnödiga att man tar upp detta på ett MC-forum som skall handla om motorcyklar? Jag trodde inte detta var sant! Slängde skärmen åt sidan och idag lyckades jag få lämna tillbaka den hos elgiganten. Det var sista gången den sidan öppnades hemma hos mig! ALDRIG MER!

Om du inte kan hantera att människor tycker olika så finns det väl en ignore-funktion att använda, hmm?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Nu förstår jag vad du försöker säga/skriva, men att dra jämförelsen mellan ett forum och en tidskrift (som kostar pengar) är inte riktigt likt dig.

Ta metro till exempel, rena smörjan, men den är iaf gratis precis som ett forum på nätet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu förstår jag vad du försöker säga/skriva, men att dra jämförelsen mellan ett forum och en tidskrift (som kostar pengar) är inte riktigt likt dig.

Ta metro till exempel, rena smörjan, men den är iaf gratis precis som ett forum på nätet.

Om nåt ser ut att vara gratis så är det vanligen så att det är du som är produkten.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848

Vandra vidare, mot nya djärva mål!:tungan
Farväl. :banana

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA