jaja jag för väl kontra med Ben Spies superbike VM, Fredde Watz kunde köra den. Men Watz tyckte det var en skithoj. Fast den är djävligt go och den och jag klarar minuten på Sviestad så det så..
R1 09-14 är en väldigt grym hoj för gata och låter bäst i klassen (enligt mig och smaken är som baken..). Men för att tävlas med så är den både för tjock, bred och effektsvag. Inga bra egenskaper för en bra racehoj.
Notera dock att detta gäller nationella mästerskap med superstock-reglemente! Jan Hanson, Norvald Haaland, Jimmy Lindström, Nikola Milovanovic och Fredde Watz har kört grymt med den i Pro SBK men ändå har det inte riktigt räckt mot konkurrenterna. Så den räcker inte till för förare av hög kaliber.
För rookie-förare däremot är jag övertygad om att det är en riktigt bra hoj, tex för bandagar och Rookie 1000 osv.
Tävlar man i wsbk eller BSB så får de bygga om hojarna väldigt mycket, men det är ingen hoj som passar för superstock-reglemente som vi kör efter i sve och större delen av Europa. Den R1 som Backlund kör i BSB för FFX Yamaha är i stil med "raketforskning" som han uttryckte det själv, så långt ifrån original..
Den nya kommer nog däremot inte att göra bort sig även i de högre nationella klasserna.