Gruppköp någon? vill ha en men vill inte betala fullpris... hehe
Syftade att svara på detta i inlägg Blev lite fel
Gruppköp någon? vill ha en men vill inte betala fullpris... hehe
Hittade denna bilden på nätet !
Nja, i USA är skillnaden mellan R1 och R1-M $5500, vilket innebär en skillnad på 33%, vilket skulle innebära att en R1-M skulle kosta ca 54.000 kr extra i Sverige (om 2015 års R1 får samma pris som 2014 års modell: 162.900 kr).
gps styrningen på "M" va väl samma som wsbk har så du kan ställa in fjädringen för varje enskild kurva?
MSRP US 2014: $14,290.00
MSRP US 2015: $16,490.00
Smart-EC betyder i praktiken att man har försett en framgaffel och en stötdämpare med klickjusteringar som kontrolleras av elektriska stegmotorer. Dessa stegmotorer kontrolleras i sin tur av en ECU som får indata från den IMU som beskrivs i Yamahas reklam (= den gyroplattform som gör att motorcykeln hela tiden vet om den accelererar, bromsar, lutar, svänger, sladdar, wheelar, med mera).
Fjädringens klick justeras helt enkelt utifrån de situationer motorcykeln befinner sig i. Inbromsning har en egen klickinställning, för framgaffel såväl som stötdämpare, för kompressionsdämpning såväl som returdämpning. Lutning mitt i sväng har en helt annan klickinställning. Acceleration ut ur sväng har en tredje klickinställning. Färd rakt fram på raksträckan har en fjärde klickinställning. Och så vidare. Allt för att optimera fjädringens funktion för de olika situationerna. Sedan finns naturligtvis möjlighet att göra grövre såväl som finare justeringar utifrån personliga preferenser och dessa kan naturligtvis sparas.
Framgaffelns dämpsystem är det NIX30-system och stötdämparen är den TTX36 som säljs till många sporthojar. I detta fall med klickjusteringar som kontrolleras av IMU, ECU och stegmotorer.
Hittade denna bilden på nätet !
Usch vad sugen man blev. Frågan är om man kan rättfärdiga ett köp ekonomiskt.
Då har jag bara en fråga kvar och det är vad dom har GPSen till?
Njae, läser Du McQueens citat nedan skulle jag tro att GPS:en används för att logga var Du är på banan, hastigheter, bromskrafter etc.Min gissning är att GPS:en aktiveras när Race Mode väljs. Då utgår den från att du kör på bana och hojen räknar säkert ut hur du kör och vilken dämpning som behövs utifrån positionen på banan. På så sätt kan dämparna ställas in inför varje situation istället för under varje situation. Precis som på M1rna.
Men rätta mig om jag har fel.
Njae, läser Du McQueens citat nedan skulle jag tro att GPS:en används för att logga var Du är på banan, hastigheter, bromskrafter etc.
Jag skulle tro att det aktiva systemet med den beräkningskraft som ECU verkar ha ger en mer exakt justering än ett GPS-baserat system. Skulle tro att den metodiken vore rådande även i MotoGP och WSB, om det bara var tillåtet enligt tävlingsreglementet...
Jo Mitt antagande baseras på att funktionen presenteras i samband med loggningen, och visst vore det spännande om Du dessutom kan lyckas läsa alla möjliga och omöjliga sensorvärden från hojen direkt i en GPS-logg - upplever Du ett problem på ett visst ställe kan Du gå tillbaka och kolla upp vad som hände just där och då. Då behöver man egentligen bara möjligheten att ansluta en bredbandslambda till loggern så har man allt man behöver utan krångliga övergångar i flera led och felkällor i form av kalibreringar av mätvärden.I
Förvisso, men det citatet är klippt och vi vet inte vad som sades på ... . Om det är som du är inne på så är det ju som att ha en inbyggd Aim Solo DL. Det är ju förvisso fränt att få GPS-baserad info presenterad på instrumentdisplayen (-panelen?), men...
Jag antar att vi ganska snart kommer att veta väldigt mycket mer.
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|