Allt om platt-TV & hembio!

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Varför tjöpa en platt-TV med Appsolut full HD med 1920X1080i/p och sen är det en inbyggd DVB-T med 768x576 (DVD upplösning i PAL), VA ?????????

Sen ska bilden "skalas" från 576 till 1080... hur många minsta gemensamma täljare är det ?? 720 till 1080 kan man ju begripa att det kan funka med att blåsa upp bilden 1,5 gånger utan en massa halvdana utjämningar.

[/url]
Om jag inte miss minner mig så skalar inte en TV upp aut. till 1080p bara därför det är en full HD TV. Utan den kan visa 576p/720p/1080p

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
För mig personligen så är LCD bättre på 3 saker. Annars rekomenderar jag Plasma till Svenska folket

Välkommen i i träsket alla ny TV spekulanter

Uffe

Det va ett utförligt svar. :tummenupp Du verkar ha koll på läget. Det lutar mer och mer åt Plasma. Vilken TV har du?

Känns som att våran familj är dom ända som har kvar tjocktv.

Vi har också tjock TV, än så länge iaf.

Det känns ju inte så otroligt självklart att uppgradera om det blir sämre bild med en platt-TV. :näsblod

Jag ångrar mig att vi köpte Lcd. Visst, ser man på högupplöst så är ju bilden perfekt men när man ser halvkassa sändningar från boxer vill man ju gråta..

Nä, en plasma skulle man haft. Jag upplever dom som mycket mer förlåtande när man har dålig signal.

Ytterligare ett argument för Plasman.

Men hur ni än gör så är lyckan ej totalt förrän man har en egen "projektor-avdelning" där man kan avnjuta film på riktigt :yoparty

Jag hade en projj tidigare men jag tyckte det blev jobbigt med alla kablar och all apparatur.

Det e visserligen sjysst, men ska jag skaffa det igen ska jag ha ett så pass stort hus att jag kan ha ett dedikerat film- /biorum.

Last edited:

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Själv var jag helt insnöad på LCD men då tjejen flyttade in med sin 42" Plasma så insåg jag att plasma is the shit. Polarnas LCD:er är pixliga och det ser ut som skit så länge man inte sitter med datorn och spelar "Paint".
Plasma är mer förlåtande mot kass insignal.

Fast jag hade nog aldrig bytt tv om det inte vore för att hon flyttade in, jag hävdar fortfarande att min 29" Sony levererar en kanonbild. Och när jag ska se på film så vevar jag bara igång min gamla sony projje.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Är inte så insatt i allt tekniskt mumbojumbo men köp en lcd ifall du skall spela mycket samt köra datorn via tv:n. Annars känns plasma som det självklara valet.

Hur ser bilden ut när man kopplar en laptop till en plasma egentligen? När man kopplar till en CRT så kvallan helt otroligt dålig! :mad: Text är inte ens läsbar!? :confused: Hur pass bra/dåligt är det på en plasma egentligen?

Jag har inte ägt en konsoll sen Playstation 1 tiden och kommer knappt att spela nånting.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Hur ser bilden ut när man kopplar en laptop till en plasma egentligen? När man kopplar till en CRT så kvallan helt otroligt dålig! :mad: Text är inte ens läsbar!? :confused: Hur pass bra/dåligt är det på en plasma egentligen?

Jag har inte ägt en konsoll sen Playstation 1 tiden och kommer knappt att spela nånting.

Jag har inte gjort det själv eftersom jag inte tycker jag har något behov av det. (köper bara originalfilmer :hihi)

Har dock en kompis som kör sin 42" plasma (philips nånting) som datorskärm emellanåt och det funkar klockrent, med bra bild. Se till att ha skärmsläckare bara ifall du går ifrån en längre stund. Alternativt stäng av plasman :tummenupp

Om lcd ger en bättre "datorbild" vet jag dock inte. Tror dock att plasma är ett bättre val för den stora majoriteten människor. Handen på hjärtat, hur mycket kommer du köra datorn via tv:n och hur mycket kommer du se på vanlig tv/film? :)

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Då undrar jag storleksmässigt vad som är att rekomendera.

Behöver man större än 42 tum.??

Håller på att bygga hus och då kommer vi att ha en installationsvägg som tv:n är inbyggd i. Och så ska vi ha någon sådan där ljudhistoria med inbyggd DVD och så under själva tv:n. Ja det ska väl sitta någon ljusramp runt oxå eller nåt sånt. :rolleyes:

MEN frågan är alltså...42 tum eller större!?? (snälla...säg att det räcker med en 42:a) :näsblod

Detta är ju inte mitt påhitt såklart...själv skulle jag gärna ersätta TV:n med en bokhylla fylld med braiga böcker...men jag har som sagt inte vetorätt.

//Maditvdjungeln

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Handen på hjärtat, hur mycket kommer du köra datorn via tv:n och hur mycket kommer du se på vanlig tv/film? :)

0,5% data och 99,5% tv/film.

Då undrar jag storleksmässigt vad som är att rekomendera.

Håller på att bygga hus och då kommer vi att ha en installationsvägg som tv:n är inbyggd i. Och så ska vi ha någon sådan där ljudhistoria med inbyggd DVD och så under själva tv:n. Ja det ska väl sitta någon ljusramp runt oxå eller nåt sånt. :rolleyes:

MEN frågan är alltså...42 tum eller större!?? (snälla...säg att det räcker med en 42:a) :näsblod

Detta är ju inte mitt påhitt såklart...själv skulle jag gärna ersätta TV:n med en bokhylla fylld med braiga böcker...men jag har som sagt inte vetorätt.

//Maditvdjungeln

Hey bébé!

42" e alldeles för litet enligt mig. Jag tycker man bör ha 50". Men jag har inte heller vetorätt så det verkar tyvärr som att jag måste kompromissa på 46" :( Men jag viker inte en tum på det :mad: Iofs så är det inte snyggt med en alltför stor TV i vardagsrummet.

Men bygger du en väggfast installation så är det lika bra att göra rätt från början, dvs att inte köpa för litet. Satsa på minst 46".

Last edited:

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
0,5% data och 99,5% tv/film.

:rofl :rofl

Du kommer garanterat bli nöjd med plasma :tummenupp

//Maditvdjungeln

Är nog lite inne på RoLLERs spår här också faktiskt. Allt beror ju på hur långt ifrån tv:n du/ni kommer sitta.

Själv sitter jag 3½ till 4 meter ifrån och min 50" är absolut inte "för stor", den känns helt lagom faktiskt :) En 42" funkar bra på det avståndet också. Försök kolla hos bekanta hur storleken upplevs på ett visst avstånd. I en butik så är det svårt att göra avståndsbedömningar när det är en miljard skärmar bredvid varandra.

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Plasma eller LCD är ett ämne som aldrig verkar bli färdigdiskuterat.
Hur som helst så är mina åsikter:

HD-ready eller Full HD.
Full HD har du inte någon särskild nytta av om du inte har för avsikt att skaffa en HD-box snart eller vill köra din PS-3 eller XBox 360 på full HD. HD-ready räcker gott och väl till för TV-tittande och lite surfande om du har datorn kopplad till TV:n.

Storlek.
Som tumregel brukar man ofta ange att tittavståndet till din TV ska vara ungefär 3 ggr skärmens bredd för vanliga TV-sändningar (576p). Lite närmare gör ju inget men sitter du mycket närmare så kommer du att kunna se störningar, bilddefekter och bildpixlar tydligare. En stor TV förstorar ju tyvärr störningarna och defekterna också. För dom flesta vardagsrum är det inte någon idé att skaffa större än 40-50 tum.

Plasma eller LCD.
Rent generellt så kan skillnaden i livslängd bortses från totalt. LCD har ca 60 000 timmar livslängd och Plasma har ca 30 000 timmar halveringstid. Halveringstiden innebär att efter 30 000 timmar så har skärmen förlorat halva sin ljusstyrka på grund av att fosforn i skärmen åldras/förbrukas. Det innebär att om du tittar på TV 3 timmar om dagen så räcker din TV i 30 år innan ljusstyrkan halverats. Hur länga har man kvar en TV. Som jämförelse kan nämnas att tjock TV åldras och får inbränningar i samma utsträckning som plasma och där är ju inte problemet så stort.
Plasma har bättre kontrast och är bättre på att visa svart. Färgåtergivningen är också något bättre samt att den inte har några eftersläpningseffekter i skärmen som sådan. Eftersläpningarna i skärmen är dock inte något problem för LCD heller i dagsläget. Det som ger eftersläpningar är eventuella brusfilter som gör mer skada än nytta. Stäng av dom så slipper du problemet. Jag hade problem att gubbarna på TV fick näsan på kinden när dom vred huvudet fort på min LCD-TV. Stängde av brusfiltret och näsan följde med utan att bilden försämrades.
Ska du koppla en dator till din skärm är LCD att föredra då dom flesta HD-ready plasma har upplösningen 1024*768 på en widescreen. Dvs du har inte fyrkantiga pixlar utan dom är lite bredare än dom är höga. Det betyder att du får välja mellan att ha en utplattad datorbild eller dålig kvalitet då den inte kan visa pixelmappat med rätt bildförhållande. LCD har oftast upplösningen 1366*768 och då kan du visa pixelmappad bild direkt från din dator med bra bild om du ställer in den på 1360*768 och offrar 3 pixlar på varje sida.
Kör du Full HD så är det fyrkantiga pixlar 1920*1080. Då kan du välja vilket som.

Vad gäller känslighet för störningar så har det mer att göra med elektroniken i dom TV än skärmtypen. Där finns det inga genvägar. Titta på TV i butiken och försök avgöra vilken du gillar bäst.

Ett generellt tips är att försöka köpa en skärm som har matt yta. Blank yta på skärmen är iofs snyggt när dom TV är avstängd men du kommer att få reflektioner av allt annat i rummet. Jag tänkte inte på det när jag köpte utan råkade köpa en med matt yta och jag har inga reflektioner alls. Solen kan ligga på rakt på TV:n men det går utmärkt att titta i alla fall.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ska du koppla en dator till din skärm är LCD att föredra då dom flesta HD-ready plasma har upplösningen 1024*768 på en widescreen. Dvs du har inte fyrkantiga pixlar utan dom är lite bredare än dom är höga. Det betyder att du får välja mellan att ha en utplattad datorbild eller dålig kvalitet då den inte kan visa pixelmappat med rätt bildförhållande.

Intressant och utförlig förklaring! :tummenupp Ytterligare en som verkar förespråka plasma. Men jag e inte riktigt med på det där med upplösningen? 1024x768 är ju en standardupplösning som är valbar på de flesta datorer.

Man skulle vilja ta med sig en laptop till en butik och prova att koppla in för att se hur det skiljer sig innan man köper.

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Intressant läsning... har plasma själv med upplösning 1024x768 som ju är en "vanlig" 4:3-upplösning men plasmans pixlar är avlånga för att tvn är 16:9.
Detta gör att om jag vill få en bra datorbild blir den ihoptryckt, vet någon om man kan komma förbi detta när man tex kollar film via datorn??

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Jag har också funderat på det här med Plasma vs Lcd inför köp av ny tv.
Men nu har jag hört, att om man inte har digital-tv dvs. Digitala sändningar, så blir bilden sämre än vanliga bildrörs-tv. Att om det är analoga sändningar så förstärks det som är dåligt med plasma/lcd. Vilket innebär att om man köper en ny tv, så bör man även köpa en digitalbox och bli tvungen att abbonera på en jävla massa kanaler för 500/mån.
Är det så?

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Jag har också funderat på det här med Plasma vs Lcd inför köp av ny tv.
Men nu har jag hört, att om man inte har digital-tv dvs. Digitala sändningar, så blir bilden sämre än vanliga bildrörs-tv. Att om det är analoga sändningar så förstärks det som är dåligt med plasma/lcd. Vilket innebär att om man köper en ny tv, så bör man även köpa en digitalbox och bli tvungen att abbonera på en jävla massa kanaler för 500/mån.
Är det så?

Stämmer som du säger att en dålig signal ser ännu sämre ut på en platt skärm. En annan bov i dramat är ju att man troligtvis också går upp i storlek när man köper platt tv. Ofta från 28 eller 32" till 42". Självklart syns ju dåligheter mera på en större skärm.

Har själv comhem digital. Mediumpaketet kostar 199:-/månad. Om jag skulle ha vanlig kabeltv så kostar det 170.... Känns som att 29:- kan det vara värt :) Har dock inte provat att mata tvn med analoga signaler.

Sen skiljer det ju mellan digitaltvleverantörernas kvalité också.

Det blir ju dock bättre bild med en plasma (lcd är jag inte så imponerad av i tvsammanhang, om man inte matar med HDmaterial och vill ha ont i huvudet för att det är så skarpt) och ett digitaltv abonnemang än det blir med tjocktv och analoga sändningar.

Nu kommer jag inte ihåg exakt men vissa kanaler har jag för mig sänds analogt även om man har ett digitaltv abb. Man märker viss skillnad mellan olika kanaler när man tittar. Dock inget som stör mig nämnvärt.

Något jag lärt mig är att det man eftersträvar är en så naturtrogen bild som möjligt, inte en massa knivskarpa glättiga färger.

Edit: Alla kanaler jag vill/brukar se ingår i mitt abonnemang. http://www.comhem.se/portal/comhem/tv_medium_kanaler

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag är med på ovanstående resonemang. Att en ny TV har sämre bild än sin gamla CRT är helt sjukt. Varför ska man då uppgradera egentligen?

Jag har också Com bort. Då borde man köpa en tv som har en inbyggd box just för Com bort så man slipper ytterligare en dammsamlande digitallåda med ytterligare en fjärr.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Själv var jag helt insnöad på LCD men då tjejen flyttade in med sin 42" Plasma så insåg jag att plasma is the shit. Polarnas LCD:er är pixliga och det ser ut som skit så länge man inte sitter med datorn och spelar "Paint".
Plasma är mer förlåtande mot kass insignal.

Fast jag hade nog aldrig bytt tv om det inte vore för att hon flyttade in, jag hävdar fortfarande att min 29" Sony levererar en kanonbild. Och när jag ska se på film så vevar jag bara igång min gamla sony projje.
är lite sugen på en lcd till sovrummet,tänkte mest köra tv har viasast idag plasma är nog bra men tar mer utrymme,tjejen har en 32 lcd och kör med parabol helt ok bild,men vet ju inte hur det skulle se ut med plasma,frågan hur det blir om man kopplar upp sovrums tv n med en cardsplitter? nån som har koll på det?
robin.....

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Jag är med på ovanstående resonemang. Att en ny TV har sämre bild än sin gamla CRT är helt sjukt. Varför ska man då uppgradera egentligen?

Jag har också Com bort. Då borde man köpa en tv som har en inbyggd box just för Com bort så man slipper ytterligare en dammsamlande digitallåda med ytterligare en fjärr.

Vid vanligt tvtittande så är det ju främst storleken som utgör skillnaden. Det är ju när man ser på film (dvd och blu-ray i mitt fall) som den platta HD-ready skärmen kommer till sin rätt.

Om jag inte orkar stoppa in linserna när jag är hemma och är sjuk exempelvis så är det ju jäkligt smidigt med 50". Man ser perfekt ändå liksom :banana :hihi

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Intressant läsning... har plasma själv med upplösning 1024x768 som ju är en "vanlig" 4:3-upplösning men plasmans pixlar är avlånga för att tvn är 16:9.
Detta gör att om jag vill få en bra datorbild blir den ihoptryckt, vet någon om man kan komma förbi detta när man tex kollar film via datorn??

Min plasma har också denna upplösning men kopplat från min vürsting-hp via VGA så ser det grymt bra ut. Har du prövat koppla datorn till den? Det ser inte ihoptryckt ut, det ser perfekt ut helt enkelt.

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Står o väljer mellan en LG eller en Highsense plasma 50"
Någon som vet något om Highsense?

E det skit eller e det bra prylar, fått tag på dem för 11k
Sedan en full HD 42" för 10k.
LGn kostar 13k

Nyheter