Allt om platt-TV & hembio!

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Det va ett utförligt svar. :tummenupp Du verkar ha koll på läget. Det lutar mer och mer åt Plasma. Vilken TV har du?

Jag har en Panasonic PX70, tyckte när den kom att det är mkt TV för pengarna, skulle jag köpa en nu så skulle det bli en PX700 pga att den har digital Coaxial ut direkt från TV´n.

Sen att jag har koll på läget, det har jag nog inte, utan det jag skriver är MINA egna tankar om detta ämne

Uffe

Står o väljer mellan en LG eller en Highsense plasma 50"
Någon som vet något om Highsense?

E det skit eller e det bra prylar, fått tag på dem för 11k
Sedan en full HD 42" för 10k.
LGn kostar 13k
Skit, typ ett eget märke som en butik har skaffat för att sälja med stor marginal

Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Är nog lite inne på RoLLERs spår här också faktiskt. Allt beror ju på hur långt ifrån tv:n du/ni kommer sitta.

Försök kolla hos bekanta hur storleken upplevs på ett visst avstånd.

Det blir ganska stort vardagsrum så det får kanske bli en 46 eller större då. Jag får försöka provglo hos någon.

Tack ni!

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Min plasma har också denna upplösning men kopplat från min vürsting-hp via VGA så ser det grymt bra ut. Har du prövat koppla datorn till den? Det ser inte ihoptryckt ut, det ser perfekt ut helt enkelt.

Ja för fasen:) , bilden blir verkligen bra med vga-kabel, hade s-video innan men det var riktigt illa. Iaf blir bilden ihoptryckt hur jag än gör med upplösningen 1024x768 iom att tvns pixlar är rektangulära... lite frustrerande men det märks nästan bara om man ska kolla någon divx-film eller liknande....

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det blir ganska stort vardagsrum så det får kanske bli en 46 eller större då. Jag får försöka provglo hos någon.

Tack ni!

Man vänjer sig vid storleken väldigt snabbt, nästan för snabbt. Vi uppgraderade från en tjock-TV till en 50" plasma och de första veckorna kändes det faktiskt ovant att titta på en så stor TV. Idag, 9 månader senare så önskar jag att vi hade köpt 58"... Att se på TV hos bekanta som sitter fast i tjock-TV träsket är ungefär som camping. Det suger under tiden, men när man kommer hem så inser man hur bra man har det...

Point is, det är möjligt att du upplever en 50" som stor om du bara spenderar några timmar framför den, men efter en månad med 40" så lovar jag att du vill ha mer... Om du tvekar så skulle jag gå med en 50" just på grund av att de är rimliga i pris. Större storlekar rusar iväg lite.

Lycka till! :tummenupp

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Två frågor till experterna:

1. Varför säger så många att vanliga TV-sändningar blir så dåliga med platt-TV? Menar de egentligen man ser tydligare hur dåliga TV-sändningarna är? Min LDC-TV har iaf bättre bild än min gamla tjock-TV även med lågupplösta TV-sändningar.

2. Varför klagar så många på bildförbättringsfunktioner på nya TV-apparater? Jag har förvisso sett en hel del brusreduceringsfunktioner som är väldigt dåliga men det var länge sedan. Min LCD-TV från Sharp har en funktion som kallas TruD. Den funkar förvånansvärt bra och gör de vanliga TV-sändningarna mycket mindre fula.

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Varför är alla så fixerade på att ha en stor jävla tv. Har tex en kompis som köpte en 42as plasma som han sitter 2.5m ifrån. Visst är bilden stor men bildkvaliten suger ju fett. Hur många köper tv efter hur stort rum man har. Kvalitet går före kvantitet enligt mig. Så jag kommer ha kvar min 100hz tjockPanasonic ett bra tag. För det enda en platteve är bättre på är ju upplösningen. Så våga vägra platteve.

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Valet var inte så svårt faktiskt! Du kollar bara efter den TV som har allt och bäst bildkontrast ect. Gärna samsung. Sen köper du den.
FULL HD och HDMI är ett krav punkt slut.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Varför är alla så fixerade på att ha en stor jävla tv. Har tex en kompis som köpte en 42as plasma som han sitter 2.5m ifrån. Visst är bilden stor men bildkvaliten suger ju fett. Hur många köper tv efter hur stort rum man har. Kvalitet går före kvantitet enligt mig. Så jag kommer ha kvar min 100hz tjockPanasonic ett bra tag. För det enda en platteve är bättre på är ju upplösningen. Så våga vägra platteve.

Vet inte vilka platt tv apparater du har sett på, men dom som intresserar mig har då haft bättre bild än min tjock TV, jag personligen vågar då nästan säga att en kvalites Plasma TV har bättre bild än tjock TV

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Två regler.
1. Köp aldrig Plasma, bara LCD.
2. Köp ingen billig skit.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Valet var inte så svårt faktiskt! Du kollar bara efter den TV som har allt och bäst bildkontrast ect. Gärna samsung. Sen köper du den.
FULL HD och HDMI är ett krav punkt slut.
Läs mitt första inlägg på sidan 1, man ska skita i att titta på alla siffror i specifikationen som kontrast & ljusstyrka, dom säger inte ett dyft

Full HD är bland det sista du behöver på en TV.

HDMI är väl i stort sett standard nu på en TV

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Två frågor till experterna:

1. Varför säger så många att vanliga TV-sändningar blir så dåliga med platt-TV? Menar de egentligen man ser tydligare hur dåliga TV-sändningarna är? Min LDC-TV har iaf bättre bild än min gamla tjock-TV även med lågupplösta TV-sändningar.

2. Varför klagar så många på bildförbättringsfunktioner på nya TV-apparater? Jag har förvisso sett en hel del brusreduceringsfunktioner som är väldigt dåliga men det var länge sedan. Min LCD-TV från Sharp har en funktion som kallas TruD. Den funkar förvånansvärt bra och gör de vanliga TV-sändningarna mycket mindre fula.
Kom hit å titta på min TV, jävlar vilken bild de blir på vanliga digitalt marksända kanaler! MYCKET bättre än i min gamla tjöck tv.
Man kan ju inte köpa vilken tv som helst! ;)

Jag har inbygd HD mottagare i min LCD btv men även kanaler som inte sänder i hd blir grymt bra.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två regler.
1. Köp aldrig Plasma, bara LCD.
2. Köp ingen billig skit.

Jag som är en Plasma älskare, kan du säga nå som är bättre med LCD än Plasma, så kanske jag byter sida till LCD

Däremot punkt 2 kan jag hålla med om

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Läs mitt första inlägg på sidan 1, man ska skita i att titta på alla siffror i specifikationen som kontrast & ljusstyrka, dom säger inte ett dyft

Full HD är bland det sista du behöver på en TV.

HDMI är väl i stort sett standard nu på en TV
FULL HD är ett krav enligt mig. Skulle aldrig köpa en utan!
Vad är det för ide att koppla in datorn via HDMI om jag inte kan spela och se på film i 1920x1080?

Men visst, ska du köpa platt tv och koppla in den till en sleten boxer utan något speciellt stöd för HD så köp den billigaste skiten du kan hitta.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kom hit å titta på min TV, jävlar vilken bild de blir på vanliga digitalt marksända kanaler! MYCKET bättre än i min gamla tjöck tv.
Man kan ju inte köpa vilken tv som helst! ;)

Jag har inbygd HD mottagare i min LCD btv men även kanaler som inte sänder i hd blir grymt bra.

Vad är det för LCD som har en inbyggd HD mottagare

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FULL HD är ett krav enligt mig. Skulle aldrig köpa en utan!
Vad är det för ide att koppla in datorn via HDMI om jag inte kan spela och se på film i 1920x1080?

Men visst, ska du köpa platt tv och koppla in den till en sleten boxer utan något speciellt stöd för HD så köp den billigaste skiten du kan hitta.

Det är sant, du är en av få personer som har 1920x1080p i upplösning på ditt skrivbord i windows, då ska man ha LCD (skrev det i mitt första inlägg), men för vi andra som har en mer "normal" upplösning i windows och inte gillar "små" ikoner på skrivbordet tycker jag ska köpa en plasma.

Sen är skillnaden mellan Full HD och HD i bildkvalite knapp märkbar

Det finns i min Sharp L1dxe eller vad fan den nu heter. Sharp heter den iaf, sen kommer det en massa bokstäver och siffor.

Ja just det ja HD1E eller nått sånt heter den

Uffe

Last edited:

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Jag som är en Plasma älskare, kan du säga nå som är bättre med LCD än Plasma, så kanske jag byter sida till LCD

Däremot punkt 2 kan jag hålla med om
jadu.. LCD är väl bättre på många sätt?
Men jag vet ju att det är kännt att plasma ska ha bättre kontrast och svärta!
Fast med den tvn Jag har nu, hehe, så kan jag påstå att jag aldrig sett en plasma bättre än denna.
jag har Otroligt bra färger och kontrasförhållande. Samsung, L40M87 tror ja den heter.
Plasma är väl kassa på dagtid? ljuset i rummet menar jag..? bilder fryser väl fast lätt? är det myter?

äh. jag har aldrig haft plasma så vettefan..

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år