Allt om platt-TV & hembio!

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Jag har en HTPC (En datamaskin för TV-tittande alltså) som nu är kopplad till en CRT via s-video. När jag köper platt vill jag förstås ha bra bild med förutsättningen att allt kommer att matas genom HDMI från HTPCn.

Om jag hajjar detta rätt är det alltså inga problem att få bra bild med Plasma + PC så länge plasman rockar en äkta wide-upplösning? Eller?

Plasma verkar bäst just nu. Och så låter det tufft. Plasma. Som en rymd-TV eller något. Star Wars.

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Det är sant, du är en av få personer som har 1920x1080p i upplösning på ditt skrivbord i windows, då ska man ha LCD (skrev det i mitt första inlägg), men för vi andra som har en mer "normal" upplösning i windows och inte gillar "små" ikoner på skrivbordet tycker jag ska köpa en plasma.

Sen är skillnaden mellan Full HD och HD i bildkvalite knapp märkbar

Ja just det ja HD1E eller nått sånt heter den

Uffe

HD1E låter lite mer bekant. :hihi

Appropå upplösning så håller jag med dig om att full-HD inte är speciellt nödvändigt när man kollar TV/film. Däremot när man kopplar datorn till TV:n blir det grymt snyggt med 1920*1080! Lägre upplösning ser illa ut på grund av alla små detaljer och text. Om man tycker att ikoner och text blir för litet kan man ju alltid ställa in så man får större ikoner och text, eller skaffa större TV.

Förresten du som är expert, har du något svar på frågorna jag ställde i inlägg #51?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
HD1E låter lite mer bekant. :hihi

Appropå upplösning så håller jag med dig om att full-HD inte är speciellt nödvändigt när man kollar TV/film. Däremot när man kopplar datorn till TV:n blir det grymt snyggt med 1920*1080! Lägre upplösning ser illa ut på grund av alla små detaljer och text. Om man tycker att ikoner och text blir för litet kan man ju alltid ställa in så man får större ikoner och text, eller skaffa större TV.

Förresten du som är expert, har du något svar på frågorna jag ställde i inlägg #51?

Fråga ett undrar jag oxå över, jag har bättre bild med platt tv än tjock tv

Fråga 2, dom flest bättrigs funktioner brukar "försämra" bilden för en som letar "fel", den som inte vet om det märker inget. Jag har inge bra svar på den frågan

Frågar någon mig så kommer plasma att vara ett minne blott redan till nästa sommar/höst, typ. Ingen vill tjöpa skiten när en LCD levererar "lika" bra bild. Utvecling går fort på LCD...

Det är detta som är så svårt med Plasma vs LCD, alla har olika smaker, jag kan då bara komma på en sak som LCD är bättre på än plasma i BILD väg, och det är att den "sticker" ut mer när det är ljust i rummet. Annars kan jag inte komma på något som är lika bra eller bättre med en LCD

Som jag skrev i mitt första inlägg på sidan 1, detta är mina personliga tankar och erfarenheter, jag menar inte att trampa ner på någon utan jag vill bara bolla fakta i disskusionerna och inte bara skriva att X är bäst och Y är ute nästa år.

PS: Jag har inte sett Plasman så stark som den är nu. Så ute nästa höst tror jag inte den kommer att vara. Däremot hoppas jag att LCD utvecklingen går frammåt så det blir lite konkurrens i bild kvalite

Last edited:

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Ursäkta, men projektor känns lite 2004. Man vill kolla 18-nyheterna innan man börjar laga mat, och måste vänta 3 minuter på att en lampa skall värma upp, sedan måste man mörklägga lägenheten som om Luftwaffe var på väg för att se skillnad på Elisabet Höglund och Jarl Alfredius i mörka scener.

När man har bildkvalitet motsvarande en TV är sändningen över och Bolibompa har börjat.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag har en HTPC (En datamaskin för TV-tittande alltså) som nu är kopplad till en CRT via s-video. När jag köper platt vill jag förstås ha bra bild med förutsättningen att allt kommer att matas genom HDMI från HTPCn.

Om jag hajjar detta rätt är det alltså inga problem att få bra bild med Plasma + PC så länge plasman rockar en äkta wide-upplösning? Eller?

Plasma verkar bäst just nu. Och så låter det tufft. Plasma. Som en rymd-TV eller något. Star Wars.
Typ.

Se bara till att tv:n du köper stödjer pixelmappat via den kontakt du tänker köra med.

Min tv tex stödjer inte pixelmappat via Hdmi. Detta resulterar i att bilden ser bedrövlig ut. Visst, det går att kolla film men att läsa texten i windows går knappt.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Tänker bara pro/con alltså.
Och så är det energiförgbrukningen som är mer än dubbla mot en LCD.

För LCD så är utveckingen så snabb så att en apparat som var hypermodern för ett halvår sedan sedan är ute. Skärmarna blir bara snabbare och snabbare i responstid. Produktionsmässigt så är det billigare att tillverka LCD än plasma i allt större format än för några år sedan.
Förnuftet säger att LCD is the shit... när man hittar rätt bapperajt.

Ska fan tjöpa en projje istället, VA ?

Det där med elförbrukning har jag glömt skriva om i mitt första inlägg på sidan 1. Ska uppdatera det inlägget efter jag har skrivit det här.

Det är sant att plasma drar dubbelt så mycket ström än en LCD om man visar en hel vit bild på Plasman, för då får den gå på full gas, men hur många millisekunder ser du på helvit bild i din livstid. Vid vanligt TV tittande så drar LCD/Plasma i stort sett samma lilla watt antal som en LCD.

Tycker inte LCD ska förbättre responstiden, den är bra som den är på dom märkena jag har sett på (sony, sharp, panasonic), däremot tycker jag dom ska förbättra bilden så den blir mer neutral, få bort ljus genom släppet på kanterna vid mörk bild, förbättra svärtan, för bättra TV så den är lättare att få 6500kelvin i färgerna med några enkla knapp tryck i TV menyn.

lite överdrivet nu så måsta man ISF kalibrera en LCD för att kunna hitta 6500kelvin. Nu ska jag skryta lite om min TV, man tar upp PX70 ur kartongen, går in i menyn, ändrar till varm färg och bio läge och slår av alla förbättrings hjälpmedel så hamnar du på runt 6700 kelvin och det är bra.

Då har du kommit så nära neutral bild & färg som möjligt

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ursäkta, men projektor känns lite 2004. Man vill kolla 18-nyheterna innan man börjar laga mat, och måste vänta 3 minuter på att en lampa skall värma upp, sedan måste man mörklägga lägenheten som om Luftwaffe var på väg för att se skillnad på Elisabet Höglund och Jarl Alfredius i mörka scener.

När man har bildkvalitet motsvarande en TV är sändningen över och Bolibompa har börjat.

Inte fan använder man projektorn till att kolla på nyheterna. Förresten så lyssnar man på nyheterna på radion, inte kollar på tv'n.
Projektorn använder man till filmtittande samt tv-spel, tv-sändningarna kör man på plasman/lcd'n.
Jag har full bild på min proj efter en minut, ungefär den tid det tar att hälla upp groggen, sätta sig till rätta, ta fram rätt menyer på fjärren och mata i skiven. Sen är det bara att kolla på film på riktigt :yoparty

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Nu ännu mera förvirrad!!!

Tjenna!

Har letat tv LÄNGE nu... min tv har varit kass i 2½år och nu börjar jag lessna. Var riktigt nära den for ut genom fönstret häromdagen.

Tänker inhandla en tv nu innan jul och var helt inställd på en LCD ur Sonys W-serie eller Philips 9-serie. Eftert att ha läst i denna tråden så verkar folk VÄLDIGT övertygade om att plasma is tha shit.

Mitt behov är runt 2h/dag, 35% film via datorn och 65% tv-tittande. Kör typ 1280*1024 på datorerna överlag och tanken är att även surfa en del ifrån tv när jag väl köpt ny burk. Är iof inte helt hundra på att det blir så i slutändan, men visionen är den iaf.

Har ComHem uttag i lägenheten, men planerar i nuläget inte att ha några speciella paket därigenom mera än standardutbudet med en bunt kanaler.

Vad ska jag välja egentligen?!!?!?!
LCD.. funkar väl bra att koppla datorn till, men blir ju mest film via datorn iaf. (mediacenter osv). Har DVD-spelaren osv i datorn så att säga.
Plasma.. jag kollar inte så jefla ofta på tv. Typ 2h/dag och huvudsak någon serie när man käkar eller film på kvällen.

Med andra ord, jag vill kunna läsa text och se ikoners text osv via tv:n... men samtidigt vill jag inte ha massa äckliga pixelfel när jag tittar på film.

Andra Exempel..
Naturprogram.. ett löv-verk i ett träd vill jag se tydligt och inte utsmetat o grötigt.
Film.. Ansikterna ska inte vara fulla med fula pixlar, men samtidigt inte "gummig-aktiga" vilka dem oftast är på billigare tv-apparater.

Jaja.. som ni ser. Finns nog ingen tv i världen som passar mina krav/behov. Vägledning uppskattas...

//KaliZ

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Tjenna!
.
.
.
Vägledning uppskattas...
//KaliZ
Oavsett om plasma eller LCD är bäst för dina behov tror jag inte att du blir missnöjd med de apparaterna du hade funderat på. Egentligen är ingen av teknikerna särskilt dåliga på något utan snarare mindre bra på olika saker. Du lär aldrig hitta en TV som är bäst på allt, och om du gör det så kommer du inte att ha råd med den.

För mina behov passade en LCD bäst, så det blev en Sharp XD1E 46". Jag ångrar mig inte en sekund. Titta på film i 1920*1080 är cool. :hihi

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tjenna!

Har letat tv LÄNGE nu... min tv har varit kass i 2½år och nu börjar jag lessna. Var riktigt nära den for ut genom fönstret häromdagen.

Tänker inhandla en tv nu innan jul och var helt inställd på en LCD ur Sonys W-serie eller Philips 9-serie. Eftert att ha läst i denna tråden så verkar folk VÄLDIGT övertygade om att plasma is tha shit.

Mitt behov är runt 2h/dag, 35% film via datorn och 65% tv-tittande. Kör typ 1280*1024 på datorerna överlag och tanken är att även surfa en del ifrån tv när jag väl köpt ny burk. Är iof inte helt hundra på att det blir så i slutändan, men visionen är den iaf.

Har ComHem uttag i lägenheten, men planerar i nuläget inte att ha några speciella paket därigenom mera än standardutbudet med en bunt kanaler.

Vad ska jag välja egentligen?!!?!?!
LCD.. funkar väl bra att koppla datorn till, men blir ju mest film via datorn iaf. (mediacenter osv). Har DVD-spelaren osv i datorn så att säga.
Plasma.. jag kollar inte så jefla ofta på tv. Typ 2h/dag och huvudsak någon serie när man käkar eller film på kvällen.

Med andra ord, jag vill kunna läsa text och se ikoners text osv via tv:n... men samtidigt vill jag inte ha massa äckliga pixelfel när jag tittar på film.

Andra Exempel..
Naturprogram.. ett löv-verk i ett träd vill jag se tydligt och inte utsmetat o grötigt.
Film.. Ansikterna ska inte vara fulla med fula pixlar, men samtidigt inte "gummig-aktiga" vilka dem oftast är på billigare tv-apparater.

Jaja.. som ni ser. Finns nog ingen tv i världen som passar mina krav/behov. Vägledning uppskattas...

//KaliZ

Tänk på att filmer i .avi eller .mpeg är 576p eller lägre oftast, det spelar ingen roll vilken upplösning du har på skrivbordet. Så ser du filmer via datorn så behöver du inte så hög upplösning.

Som jag skrev i mitt första inlägg på sidan ett, upplösningen är bland det sista du ska titta på, hellre en bra TV som har bra bildbehandling och "bara" 1024x768 än nån medioker Plasma/LCD som har 1920x1080 i upplösning

Du har ingen polare som har en plasma som du kan prova att koppla in en PC. Då får du se att du inte blir besviken på bilden, jämfört med den suddighet en CRT TV kan ha

Last edited:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tänk på att filmer i .avi eller .mpeg är 576p eller lägre oftast, det spelar ingen roll vilken upplösning du har på skrivbordet. Så ser du filmer via datorn så behöver du inte så hög upplösning.

Som jag skrev i mitt första inlägg på sidan ett, upplösningen är bland det sista du ska titta på, hellre en bra TV som har bra bildbehandling och "bara" 1024x768 än nån medioker Plasma/LCD som har 1920x1080 i upplösning

Du har ingen polare som har en plasma som du kan prova att koppla in en PC. Då får du se att du inte blir besviken på bilden, jämfört med den suddighet en CRT TV kan ha

Okaj Syltburken... låter bra! :tummenupp

R1 Uffe...
Filmer via datorn går via min DVD-spelar i datorn. Alltså DVD-kvalitet inge avi eller xvid eller så. Det är mera surfningsmöjligheterna som kräver hyffsad upplösning upplever jag det som.

Har inga kompisar som har plasma tyvärr.. Hela samhället har snöat in på LCD.

Undrar hur skalningen blir på en plasma... om man har 1280*1024 på datorn och plasman då "bara" kan visa 1024*768? Känner på mig att flera står inför samma frågeställningar dvs kompabilitet/gränssnitt mellan tv och dator.

I dagens samhälle kommer vi bli erbjudna allt flera fyndiga funktioner via internet och boxrar osv. Känns som hela tv-tablån inom kort kommer vara en internet-sida och man kommer att kunna se vilka program man vill när man vill bara genom att klicka på dem.

Uppskattar avståndet i min nya lägenhet att en 37" alt 40" LCD vore lagom för att få bra bild. Kan jag gå upp till en 46" plasma och räkna med att få lika bra bild som på en 42" LCD? Dvs är plasman även förlåtandet i vad det gäller avståndet då. Om jag nu inte vill störas av eventuell sändningsbrus. Hoppas någon fattar hur jag menar här. Destå kassare bild, destå mindre tv-behöver man för att kompensera bort den kassa bilden... eller egentligen öka betraktningsavståndet. Är en plasma så mkt bättre att jag kan ha en betydligt större plasma än en LCD så att säga??? :va

//KaliZ

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Okaj Syltburken... låter bra! :tummenupp

R1 Uffe...
Filmer via datorn går via min DVD-spelar i datorn. Alltså DVD-kvalitet inge avi eller xvid eller så. Det är mera surfningsmöjligheterna som kräver hyffsad upplösning upplever jag det som.

Har inga kompisar som har plasma tyvärr.. Hela samhället har snöat in på LCD.

Undrar hur skalningen blir på en plasma... om man har 1280*1024 på datorn och plasman då "bara" kan visa 1024*768? Känner på mig att flera står inför samma frågeställningar dvs kompabilitet/gränssnitt mellan tv och dator.

I dagens samhälle kommer vi bli erbjudna allt flera fyndiga funktioner via internet och boxrar osv. Känns som hela tv-tablån inom kort kommer vara en internet-sida och man kommer att kunna se vilka program man vill när man vill bara genom att klicka på dem.

Uppskattar avståndet i min nya lägenhet att en 37" alt 40" LCD vore lagom för att få bra bild. Kan jag gå upp till en 46" plasma och räkna med att få lika bra bild som på en 42" LCD? Dvs är plasman även förlåtandet i vad det gäller avståndet då. Om jag nu inte vill störas av eventuell sändningsbrus. Hoppas någon fattar hur jag menar här. Destå kassare bild, destå mindre tv-behöver man för att kompensera bort den kassa bilden... eller egentligen öka betraktningsavståndet. Är en plasma så mkt bättre att jag kan ha en betydligt större plasma än en LCD så att säga??? :va

//KaliZ

Ang. att få pixelmappat från datorn, är en smaksak. En del har allergi när det inte blir 1:1 av någon anledning, detta brukar dagens platt tv apparater fixa galant själv och ge bra bild, men visst det blir inte pixelmappat.

Ju större TV du har desto bättre ser du defekter på utsändningen, men dessa defekter finns även på mindre tum, fast man inte ser dom lika bra. Men i överlag tycker jag de flesta utsändningar håller en helt OK nivå, förrutom nu repriser av Al Bundy och Familjen Macahan, samt dom flesta utsändningar från VIASAT konsernen som har en värdelös bitrate.

Det där med storlek för att kompensera dålig utsändning, se ovan, ju stärre yta desto bättre ser du det

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Efter att ha varit hemma hos brorsan och fluktat in hans nya Samsung 50" plasma och ha läst alla inlägg här så lutar det mer och mer åt plasma. Jag kollade på vanliga kanaler (och DVD) och tyckte inte alls att det va så dåligt som många fått det låta som.

Kan man inte få lite konkreta tips på bra TV-apparater. Jag har förstått att Pioneer ska va bra. Men dom va rätt dyra.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Intressant och utförlig förklaring! :tummenupp Ytterligare en som verkar förespråka plasma. Men jag e inte riktigt med på det där med upplösningen? 1024x768 är ju en standardupplösning som är valbar på de flesta datorer.

Man skulle vilja ta med sig en laptop till en butik och prova att koppla in för att se hur det skiljer sig innan man köper.

Det stämmer att 1024*768 är en standardupplösning som är valbar på alla datorer. Det är dock en 4*3 upplösning och inte en 16*9. Med andra ord kommer din datorbild att bli tillplattad. Det går inte att komma runt det här problemet utan bildförsämringar. Du kan ju ställa in datorn på 1360*768 och så får din TV skala om det men det blir inte särskilt bra. Med andra ord är många plasma-TV inte så bra om man har en dator som man ska ta bilden ifrån. Men det är ju klart att det funkar. Det kan i en del fall gå att ställa om skalningsinställningarna i datorn också så att det blir rätt när man kollar på film eller liknande från datorn men det har jag tyvärr ingen koll på.

Ok lite som diboss då eller?
der lcd vekade inget vidare iaf.

Men LGn e väl bra?
De jag har kikat på verkar ok!

Nja. DiBoss kan du nog inte jämföra med där. DiBoss satsade ganska mycket på att ha bra kvalitet. Dom använde bara A-paneler vilket dom flesta lågprismärken inte gör.

Last edited:

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Kan man inte få lite konkreta tips på bra TV-apparater. Jag har förstått att Pioneer ska va bra. Men dom va rätt dyra.

Jag kommer att köpa denna snart. Det är det bästa jag kommit fram till (förutom en motsvarande Pioneer som kostar det dubbla). Det enda jag inte lyckats lista ut är vad den har för bilduppdateringsfrekvens. Om man har tur så ligger den på 24p.

Snart blir det filmfestival med BlueRay hemma! :)

Last edited:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag kommer att köpa denna snart. Det är det bästa jag kommit fram till (förutom en motsvarande Pioneer som kostar det dubbla). Det enda jag inte lyckats lista ut är vad den har för bilduppdateringsfrekvens. Om man har tur så ligger den på 24p.

Det är endast M & F serien som har 1080p/24

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n

Damned va smutt den va! Den inbyggda digitalboxen är endast för boxer va? DVB-T. Jag har för mig att den ska heta DVB-B om det ska va till Com Hem som en annan har :( Bilduppdateringsintervall? Är det ytterligare en siffra man måste kolla på? :huvet

Va kosta sig?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Efter att ha varit hemma hos brorsan och fluktat in hans nya Samsung 50" plasma och ha läst alla inlägg här så lutar det mer och mer åt plasma. Jag kollade på vanliga kanaler (och DVD) och tyckte inte alls att det va så dåligt som många fått det låta som.

JAg personligen kan inte rekomendera nå annat än Panasonic PX70 serie, om du nu inte ska köpa Pioneer förstås

50" kostar 18700
42" kostar 10680 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=160374

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Damned va smutt den va! Den inbyggda digitalboxen är endast för boxer va? DVB-T. Jag har för mig att den ska heta DVB-B om det ska va till Com Hem som en annan har :( Bilduppdateringsintervall? Är det ytterligare en siffra man måste kolla på? :huvet

Va kosta sig?

Det där med 24 bilder/sek behöver du bara bry dig om du är en riktig bild guru, annars fixa en bra tv det där galant med 3:2 pulldown, har man en "dålig" TV så kan det bli "judder"

24fps har med 1080p filmer att göra

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...