Allt om platt-TV & hembio!

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Som jag fattade det på dom, så kunde man "överlåta" abonemanget. Vad det nu ska vara bra för. Men det kanske är samma sak som att flytta det!

Jag sa upp skiten, rakt av bara.!!

Överlåta var ett bättre ord för det jag menade. Har nog en del bindningstid kvar tyvärr.

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Hoj
Z750 -04
Då var det dags, mormor skall handla TV.

Kravspec enl följande:
MAX 9990 kr men gärna 7kkr
37" el 40"
Tittar 80% på kabeltv som finns i huset (så någon inbyggd boxer och dyl är onödigt) och resterande 20% på DVD. Blueray etc kommer inte att införskaffas. Därmed torde allt vad full HD vara onödigt.

LCD/plasma: Är en 42"plasma mer förlåtande när man visar vanlig TV så att man bör satsa på plasma?

Några tips om vad man bör välja. Vilka paneler är bäst i prisklassen osv osv.

SIBA försäljaren föreslog en Sony Bravia KDL-40D3500 för 10kkr jämt. Input bitte!

http://www.pricerunner.se/pl/2-1072773/TV/Panasonic-Viera-TH-42PX80-priser

Har inte den här tv´n själv,tyvärr, men PX80 brukar alltid dyka upp i sådana här diskusioner som jäkligt bra och prisvärd. Nästa steg i kvalite brukar vara Pioneer men då får man dubbla priset.

Last edited:

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Är det någon som lyckats få fart på "insomnade" pixlar med det här programmet?

http://udpix.free.fr/

Läste om det på minhembio.com och det hade tydligen funkat för ett par där.

Jag köpte ny lcd här för nån vecka sedan och hade 3 pixlar som knasade. Körde detta program i 7h utan framgång men väl värt ett försök kanske. Finns ju dom som haft turen att lyckas. Jag väntar på ny teve istället :D

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag köpte ny lcd här för nån vecka sedan och hade 3 pixlar som knasade. Körde detta program i 7h utan framgång men väl värt ett försök kanske. Finns ju dom som haft turen att lyckas. Jag väntar på ny teve istället :D

Testade igår och det funkade såklart inte på min. :näsblod Bara packa ihop och köra den till Webhallen för byte. Usch.

real

Rika Barn Leka Bäst
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NS400R -85 och KTM 620 SuperMotard -97
Efter ett par timmars googlande har jag nog bestämt mig för en Panasonic
PZ80.

Jag har idag DVD, dator samt mediaspelare vars bildsignal är kopplade på varsin SCART-ingång med div omvandlare från S-Video/RCA. Ljudet från dessa tre enheter är idag kopplade till en gammal förstärkare som i sin tur sköter om surround-ljudet. Jag väljer idag på förstärkaren vilken av enheterna som skall låta.

När jag köpt den nya TV´n så tänkte jag koppla in en XBOX360, PS2:a samt ev mediaspelaren.

Hur blir det med ljudet via förstärkaren om jag kopplar de nya enheterna via HDMI ? Kommer ljudet fortfarande ut till förstärkaren eller tar HDMI "över" ?

Last edited:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Efter ett par timmars googlande har jag nog bestämt mig för en Panasonic
PZ80.

Jag har idag DVD, dator samt mediaspelare vars bildsignal är kopplade på varsin SCART-ingång med div omvandlare från S-Video/RCA. Ljudet från dessa tre enheter är idag kopplade till en gammal förstärkare som i sin tur sköter om surround-ljudet. Jag väljer idag på förstärkaren vilken av enheterna som skall låta.

När jag köpt den nya TV´n så tänkte jag koppla in en XBOX360, PS2:a samt ev mediaspelaren.

Hur blir det med ljudet via förstärkaren om jag kopplar de nya enheterna via HDMI ? Kommer ljudet fortfarande ut till förstärkaren eller tar HDMI "över" ?

För att ljudet ska komma från förstärkaren så måste du ha kopplat något till den från dom nya enheterna. Om du nu har några saker som har HDMI utgång så måste dessa enheter klara av att skicka ljud från HDMI utgången oxå för att kunna få ljud

Uffe

real

Rika Barn Leka Bäst
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
För att ljudet ska komma från förstärkaren så måste du ha kopplat något till den från dom nya enheterna. Om du nu har några saker som har HDMI utgång så måste dessa enheter klara av att skicka ljud från HDMI utgången oxå för att kunna få ljud

Uffe

Jo, jag tänkte bibehålla de röd/vita RCA-kablarna från resp. enhet till förstärkaren, men är lite fundersam om ljudet kommer den vägen eller om det tar vägen via HDMI-utgången enbart när jag börjar använda den...

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Till 99% så tror jag att det kommer från båda utgångarna om du har dom inkopplade, men du har väl inget ljud på TV om du kör från recivern

real

Rika Barn Leka Bäst
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Till 99% så tror jag att det kommer från båda utgångarna om du har dom inkopplade, men du har väl inget ljud på TV om du kör från recivern

Borde ju vara så.
Kör allt ljud via förstärkaren idag och hoppas fortsätta med det...

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Får jag rekomendera dig att spara till en nyare reciver som har bildväxlar i sig, så då kan du koppla allt till recivern och sen bara en kabel mellan recivern och TV istället som nu när du har scart kablar och sånt till tv. Titta här på min, den har HDMI in, Komponent in och S-video in, sen drar jag bara en HDMI kabel från recivern till TV.

Plus att dom flesta dagens recivrar skalar upp bilden till tex 720p eller 1080p, så har du tur kan du få en lite bild förbättring om du kopplar via recivern

bild

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag är besviken på min TV för det hackar när det panorerar. Dåligt :(

Nån som har koll på om det går att åtgärda. Är det nån inställning man kan skruva på?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vad har du för modell nu, glömt

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Så nu har man köpt sig en ny då den andra var en bit över ca3år (Samsung LE-40R51B) och det kliade i fingrarna. Det blev en Samsung LE40A558 och ska funka som dataskärm samt en del till ps3 spel/film.
Får se om man blir nöjd, vet någon något om den vore recension uppskattat då jag inte hittar mycket om denna.

Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Har under året vid två tillfällen köpt inspelningsbar DVD/HDD från Samsung med 250GB som jag båda lämnat tillbaka då bilden vid uppspelning hackat så man blir galen. Vill gärna ha en inspelningsbar hårddisk men är detta ett fenomen som man får vänta sig av dessa maskiner så kan jag ge upp idén? Om inte så undrar jag om någon kan rekommendera någon maskin för max 3500 kr på minst 160gb som inte hackar?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har under året vid två tillfällen köpt inspelningsbar DVD/HDD från Samsung med 250GB som jag båda lämnat tillbaka då bilden vid uppspelning hackat så man blir galen. Vill gärna ha en inspelningsbar hårddisk men är detta ett fenomen som man får vänta sig av dessa maskiner så kan jag ge upp idén? Om inte så undrar jag om någon kan rekommendera någon maskin för max 3500 kr på minst 160gb som inte hackar?

I din prisklass så sulle jag nog bara kolla på panasonics DVD HD

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Nu skall det införskaffas en 37" LCD.

Priserna verkar börja kring 7000:- och jag håller mig gärna i den prisklassen, men vill samtidigt inte vara dumsnål. Får man en mer prisvärd kan jag tänka mig att slanta upp 10k sisådär.

Samsung har en hel drös med modeller som verkar vara mer eller mindre identiska och det ger mig bara huvudvärk att försöka välja en ur deras sortiment. Philips och Sharp verkar ha några vettiga, men vilken modell? Eller Panasonic LX85 kanske? Hjälp!

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu skall det införskaffas en 37" LCD.

Priserna verkar börja kring 7000:- och jag håller mig gärna i den prisklassen, men vill samtidigt inte vara dumsnål. Får man en mer prisvärd kan jag tänka mig att slanta upp 10k sisådär.

Samsung har en hel drös med modeller som verkar vara mer eller mindre identiska och det ger mig bara huvudvärk att försöka välja en ur deras sortiment. Philips och Sharp verkar ha några vettiga, men vilken modell? Eller Panasonic LX85 kanske? Hjälp!

En panasonic TX-37LXD85F för 10500kr lär du inte bli besviken på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?r=297316 den är dock 3500kr dyrare ungefär än vad du skrev att du vill hålla dig till. Att välja någon av Sonys 37" är bra oxå och du blir nog intebesviken på en sådan heller. Sharp är likvärdig med sony som dom går bar oxå.

Men sen rekomenderar jag att inte titta på några andra märken, utan håll dig till dom 3 märkena.

Sen brukar jag oxå skriva

"Du gör en sämre affär om du köper en TV för 7000kr som du blir missnöjd med efter ett tag än om du köper en tv för 10 000kr som du blir nöjd med"

Om inte Plasma är helt uteslutet för dig så kan jag rekomendera dig att fundera på denna 37-PX80

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning