Allt om platt-TV & hembio!

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Nu har jag köpt mig en Panasonic 42" PX80, kanonbra bild.

Om man kopplar den till datorn via VGA-kabel får man bild och ljud då eller bara bild?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Varför inte TFT ? Jag har en LG 32" 16x9 TFT (bara en skärm) till min HTPC. Kör 1360x768 funkar toppen oavsätt vad man kör på den och ljuset omkring.:tummenupp

Last edited:

real

Rika Barn Leka Bäst
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NS400R -85 och KTM 620 SuperMotard -97
Då börjar det bli dags, även för mig, att byta ut mina två tjock-TV mot platta dito då de bägge nog snart lägger av.

Rum 1:
Vardagsrum med befintlig 28" som nästan uteslutande används för TV-tittande. Inkommande signal är bredbands-TV, dvs ingen HD-TV, och kommer nog så förbli.
Detta rum har ett stort ljusinsläpp och går inte att mörklägga något vidare. Idag får man fokusera blicken om välja om man vill se TV-bilden eller reflektionerna i glaset...
Tittavstånd: 3-3,5m

Här tror jag mig vilja ha en HD-Ready 32" eller 37". Vill inte ha större, då möbleringen/utseendet i rummet är viktigare än stor bild. För att slippa reflektioner väljer jag här en LCD.

Rum 2:
En hall på övervåningen som nästan uteslutande används till (barn)filmer via DVD, mediaspelaren eller via datorn då denna också är kopplad till TV´n. 44" bakprojektion finns här idag.
Tittavstånd: 2m

Här tror jag mig vilja ha en 42" Plasma med Full-HD. Tanken med just Plasma här är väl att det är lättare att torka av barnens kladdiga handavtryck på den glansiga ytan. Kommer väl så småningom att skaffa mig ett PS3 eller annan BluRay-spelare, därav önskan att åtminstone ha en TV med Full-HD.

Är jag på rätt spår eller helt fel ute ?!

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Är jag på rätt spår eller helt fel ute ?!

Det här med Full-HD verkar inte vara mer än ett försäljningsknep. Läser man runt lite på nätet i tester, så finner man ganska snabbt att full-HD är onödigt om man inte har en TV på över 50". Visst ser du säkert skillnad på HD och full-HD om du sitter en halv meter framför TV:n.

Kolla in denna emminenta sida och läs om olika apparater och funktioner:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=40

Där hängde jag ett par veckor innan jag slog till. Själv valde jag en Panasonic PX80 42", kostar ca 8-10 000 och är tydligen den TV som är mest prisvärd. Har den kopplad till PS3:a och njuter varje gång jag slår apparaterna.

:tummenupp

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Det här med Full-HD verkar inte vara mer än ett försäljningsknep.

Nja, kör man PS3/Bluray osv så vill man ha Full-HD. Dumt att skala ner bilden.

Kopplar man in ett mediacenter/htpc vill man även då ha 1080p.

TV-sändningar blir i regel bättre på HD-ready(mindre jobb) men det är ju beroende på hur bra uppskalningen är.

Laddar man hem många ... trailers ... så är kanske HD-ready bättre i nuläget då Full-HD tar mycket mer plats (och tid) att ladda hem.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Självklart vill man nyttja PS3 fullt ut med Full HD, men tänk då att du måste ha rätt avstånd mellan ögon och TV för att nyttja denna upplösning. På en 42" så måste du sitta mellan 1.70 till Absolut MAX 2.30 för att kunna se Full HD. Sitter du längre ifrån så ser du bara HD enkelt förklarat.

EDIT:
Om du kan få tag i en Pioneer G8-genaration så är den utan tvekan den bästa skärm du kan hitta. Med pioneer har du ingen inbränningsrisk eftersom de har en unik processor som hanterar plasmapanalen, och kontinuerligt analyserar och hanterar pixlarna så detta inte inträffar.

Jag skulle inte heller fixera vid upplösningen på bilden, full HD är inte den heliga gralen i sig själv - det finns enormt många andra parametrar som tillsammans ger en bättre bild.

Alltså, köp en bra TV som ger korrekt bild och är nöjd med den, istället för att köpa något du kan bli missnöjd med.

mvh

Last edited:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
7000 inkl frakt o finns inte i lager :/..

tjejen som ska ha tv o hon vill helst inte lägga mer än 5500...
Hur är Sony bravia *3000 ?

oohhpppss, såg inte på frakt priset :gnissla

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Nja, kör man PS3/Bluray osv så vill man ha Full-HD. Dumt att skala ner bilden.

Kopplar man in ett mediacenter/htpc vill man även då ha 1080p.

TV-sändningar blir i regel bättre på HD-ready(mindre jobb) men det är ju beroende på hur bra uppskalningen är.

Laddar man hem många ... trailers ... så är kanske HD-ready bättre i nuläget då Full-HD tar mycket mer plats (och tid) att ladda hem.

Skall man se mycket 1080-film i PS3 kanske en full-hd TV är värt om man sitter nära, men det finns väll inga spel som kör i full-hd?

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Skall man se mycket 1080-film i PS3 kanske en full-hd TV är värt om man sitter nära, men det finns väll inga spel som kör i full-hd?

Är inte så insatt i PS3 spelen men de börjar väl komma i och med utvecklarna lär sig pressa den. Kan dock tänka mig att det mer tillhör de exklusiva AAA show-off spelen, alltså inte så många.

Själv kör jag 720p projektor och tycker de flesta spelen ser bra ut. Fast så är jag inte så grafisk kräsen. Värre är det med bra bild till film.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hmm..
Vad är det egentligen för skillnad på Sony KDL-32P3000 och Sony KDL-32U3000 ?

8000:1 P-modellen
7000:1 U-modellen

Varit i kontakt med Sony ang. TV-apparaterna och de säger att de är samma panel i båda, endast designskillnad skiljer dem åt (OBS! endast 32" i dessa modeller talar vi nu, andra tum i dessa modeller kan skilja):
U3000 endast mattsvart
P3000 finns i val av silver eller svart

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
8000:1 P-modellen
7000:1 U-modellen

Varit i kontakt med Sony ang. TV-apparaterna och de säger att de är samma panel i båda, endast designskillnad skiljer dem åt (OBS! endast 32" i dessa modeller talar vi nu, andra tum i dessa modeller kan skilja):
U3000 endast mattsvart
P3000 finns i val av silver eller svart

De va ganska dumt att köpa en P3000 för 500 mer alltså :gnissla

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Fler dumma frågor..

Vilken av dessa ska jag välja för att få bästa möjliga bildkvalitét? TV'n som jag ska köpa i veckan har "alla" ingångar så det är DVD'ns som begränsar tyvärr. Jag har en DVD med följande utgångar:

Bifogat

• kontakter.jpg
    kontakter.jpg
    101.1 KB · Visningar: 60
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar