Allt om platt-TV & hembio!

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Det är rätt stort :) ...jag kan titta på TV från hallen...och från köket oxå..!!

Jag tyckte det såg rätt litet ut på det där avståndet. :hihi

Digital ljud uttgång på TV har aldrig varit prioriterat för mig då den inbyggda dekodern bara tar "boxer". När jag väljer TV leverantör så vill jag ha bra bild, och då är det Canal Dgital som gäller. Och då kan man inte använda den inbygda dekodern eller den inbygda digitalljud uttgången. För lägger man ut man ut +10 000kr på en tv så vill man inte ha nån "skit" bild från viasat eller boxer.

Du har visserligen en poäng.
Hur fungerar det med TV via ADSL? Är det likadan sändning som via en vanlig boxer utan kort?

Detta alltså: http://www.telia.se/privat/produkte...=privat_produkter_tjanster_tv_teliadigital-tv

Då lär man ju ta ljudet från TVn i vilket fall antar jag. ?

Last edited:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Jag tyckte det såg rätt litet ut på det där avståndet. :hihi

Du har visserligen en poäng.
Hur fungerar det med TV via ADSL? Är det likadan sändning som via en vanlig boxer utan kort?

Detta alltså: http://www.telia.se/privat/produkte...=privat_produkter_tjanster_tv_teliadigital-tv

Då lär man ju ta ljudet från TVn i vilket fall antar jag. ?
Tar du TV via internet så får man hem en speciell digitabox, och då tar du ljudet därifrån eller via scart kabeln och ut i TV högtalarna

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Tar du TV via internet så får man hem en speciell digitabox, och då tar du ljudet därifrån eller via scart kabeln och ut i TV högtalarna

Precis.

Fast det blir isf från boxen till förstärkaren (som kom ut strax efter andra världskriget).

Men då kanske en PX80 inte vore så tokig iaf. Jag skippar nog 50" nu. I ett framtida hus kommer nog en projektor att inhandlas för filmtittning och då duger en 42a bra att kika på TV med.

Tack för alla bra svar! /J

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Såg precis detta och blev allt lite sugen. Är det ett vettigt köp om man vill komma undan billigt, eller är det bara att vara dumsnål?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Såg precis detta och blev allt lite sugen. Är det ett vettigt köp om man vill komma undan billigt, eller är det bara att vara dumsnål?

allt beror på vad du har för budget, har du inge mer än 10 000 att lägga så duger den säkert. Har du 16000 att lägga så får du en suverän 50".

Tänk på att du gör en sämre affär att köpa en TV för 9990kr som du blir missnöjd med än at köpa en tv för 16000 som du är nöjd med.

Men jag tror det är svårt att hitta nå bättre i samma prisklass

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ska tjöpa en ny tefe snart, cirkus 15 lopp, minst 42 tum och Full HD (kör X360 och funtar på PS3 med BlueGäj). Blir inte klok i butikerna. ALLA TV-apparater idag är dåliga på något. Anitingen bra kontrast, men dålig responstid. Eller så bra svärta men det laggar vid långsamma panoreringar. Eller räät ok på det mesta men kostar 24' men är endå en utgående modell. Eller ful!

Blir inte klok.

Jag tror att jag inte vill ha Samsung, LG eller Sharp.

Lämnar då Philips (har kommit nya modeller men vet inte om jag gillar utseendet), Sony (med de är typ 5' dyrare än alla andra) och Sanaponic (men plasma vill jag nog inte ha har jag inbillat mig).

Det finns ingen lösning på denna gåtan. Skjut mig långsamt. :näsblod

Edit: ALLA verkar lida av att det laggar vid snabba rörelser. Hur fan kan de sälja TV-apparater för nästan 20' som man inte kan kolla på sport i? 'Man blir förbannad'? Mycket talar för Philips 42PFL9762D tror jag, med 100Hz o allt. Men just det, den är slut eller utgånde.:huvet

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Slutsats: Det skönaste man kan kolla på är en hederlig 32-tums tjockis-tv med platt bildrör och 100 hz. :D

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ska tjöpa en ny tefe snart, cirkus 15 lopp, minst 42 tum och Full HD (kör X360 och funtar på PS3 med BlueGäj). Blir inte klok i butikerna. ALLA TV-apparater idag är dåliga på något. Anitingen bra kontrast, men dålig responstid. Eller så bra svärta men det laggar vid långsamma panoreringar. Eller räät ok på det mesta men kostar 24' men är endå en utgående modell. Eller ful!

Blir inte klok.

Jag tror att jag inte vill ha Samsung, LG eller Sharp.

Lämnar då Philips (har kommit nya modeller men vet inte om jag gillar utseendet), Sony (med de är typ 5' dyrare än alla andra) och Sanaponic (men plasma vill jag nog inte ha har jag inbillat mig).

Det finns ingen lösning på denna gåtan. Skjut mig långsamt. :näsblod

Edit: ALLA verkar lida av att det laggar vid snabba rörelser. Hur fan kan de sälja TV-apparater för nästan 20' som man inte kan kolla på sport i? 'Man blir förbannad'? Mycket talar för Philips 42PFL9762D tror jag, med 100Hz o allt. Men just det, den är slut eller utgånde.:huvet

En orsak till att dom hackar vid panorering är att det är oftast fabriksinstälningar på TV i butikerna. En liten kalibrering hemma och stängt av bild förbättrings funktioner så brukar det gå till sig.

Responstid och kontrast på specarna behöver du inte titta på då detta inte säger ett skit. Alla tillverkare mäter detta på olika. Det enda som gäller är att LCD även idag har en grå svärta, kanske inte syns i butik eller dom första dagarna, men efter ett par dagar när du börjar "känna" TV´n så kommer du att se det.

Jag som vanligt rekomenderar denna plasma för full hd Panasonic PZ85 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=284646 Vill du nu bara ha LCD så håll dig till SONY eller Sharp, titta inte på nå annat.

Läs gärna mitt första inlägg på sidan 1 i denna tråd

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Beställde precis denna: Philips 47PFL9632D

F*n ta den som säger något negativt om denna nu när jag väl bestämt mig. :mad:

Det måste bara vara en schysst TV!

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Beställde precis denna: Philips 47PFL9632D

F*n ta den som säger något negativt om denna nu när jag väl bestämt mig. :mad:

Det måste bara vara en schysst TV!
Den är OK, om du nu vill höra nå negativt om den så är det bara att den heter Philips, och att dom måste använda bakgrundsbelysning för att få bilden att se bra ut :arsele :pannkyss

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Den är OK, om du nu vill höra nå negativt om den så är det bara att den heter Philips, och att dom måste använda bakgrundsbelysning för att få bilden att se bra ut :arsele :pannkyss

Det bryr jag mig inte om. Det är denna och samma modell i 42" 100Hz som jag gillat mest vad gäller bild, av ALLA jag sett i butikerna. Och då har jag kollat i måånga butiker. Finns säkert de som är minst lika bra och bättre, men inte till det priset tror jag. Fick den för 20 papp.

Detta är också den TV jag bedömt ha väldigt lite eftersläpningar vid långsamma panoreringar och bilden är mycket följsam och trevligt.

Jag hoppas jag kommer att vara nöjd.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Nu har de höjt priset från 19.985 till 22.895kr. :D

Fan vad fint att man sparade 3000 sådär. Undrar om de lagt ut den till fel pris igår? De andra (NetOnNet osv) ska ha 24k+ för den.

Hee hee. :cdevil

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...