Har klurat lite på LCD vs. Plasma.
(Först och främst garderar jag mig med att säga att man blir ju inte besviken på något av dom)
Men... om man (som jag) kommer ha en dator inkopplad till den och ofta sitta vid den samt se filmer och serier från datorn, är inte en LCD bättre då?
En LCD består ju utav pixlar medan en plasma har linjer... denna konventering av pixlar till linjer måste ju räknas onödig (och även filmer/serier från datorn måste ju vara i pixelformat från början!?).
Det måste ju vara en grej som räknas som fördel för LCD.
Och sen undrar jag vad ni menar med att folk väljer LCD för att det står ut mest i butiken - borde det vara samma TV som står ut i hemmet? är en viss dator bäst i affären bör den ju vara det hemma också, detsamma med MC, bil eller TV!?
(har en TV problem med panoreringar eller grötighet hemma så borde den ju dessutom haft det i butiken!?)
Aschh... vad vet jag? Men tankar och funderingar har jag iallafall
Nej, vars ska jag börja förklara. Film & TV serier är som TV tittande, det har inget med "datorn" att göra eller nå med inbränningar att göra. Då film & tv tittande inte har statisk bild tex.
Du skriver oxå att du kommer att sitta vid den ofta. Då är det det här med fördelningen vad du komemr att göra. Tycker du ska tänka lite på en LCD om du kommer att göra saker med statisk bild mer än 65% av bildskärmens drift tid.
Om du laddar hem tv serie/film i tex .avi format så har dom en upplösning på 420p ungefär, så du behöver inte oroa dig för att du har för låg upplösning.
LCD & Plasma har pixlar, vet inte vars du har fått linjer ifrån, någon försäljare eller ?? Fast pixlarna är ju i linjer om man så säger. tex att plasman har 768p i vertikal linje.
Att en TV står ut mest i en stormarknad beror på att fabriken har "trimmat" det dynamiska läge TV har i fabriks inställningarna.
Att tex vitt är så vitt att det blir en blå nyans på den, färgerna är tex uppskruvat på max. Detta kan folk tycka är en bra bild om man ser den i 30sek. Man blir "lurad" och tycker att den där bilden är klar & fin.
Men just denna bild är så lång ifrån bra som det går att få. Ha dom där inställningarna hemma så kommer du att få ont i huvudet och ögonen, pga att det är så starkt ljus som kommer ut om man så säger.
Så den tv som sticker ut mest i butiken betyder inte att den är bäst i överlag. Man ska sträva efter att få en bild som är så nära 6500kelvin i färg som möjligt. Det är i denna "färg" all film/TV spelas in i.
Bildskärmar som är i butik kasnke ligger på 9000kelvin och det är helt åt helvete rent ut sagt.
Wezion>> Du som är från Jönköping verkar det son, ring eller titta in hos balance.se och hör om dom har några ISF kalibrerade LCD/PLASMA som du kan jämföra mellan.
Men för att vara 100% säker så skulle jag åka till Sthlm och gå in hos hembiobutiken
http://www.hembiobutiken.se/karta.asp eller hemmabiocenter
http://www.hemmabiocenter.se/? och jämföra TV apparater så får du se själv vad du vill ha. Plasma eller LCD. Det är ju bara egentligen du som vet vad du vill ha för bild
Självklart ska du fråga dessa butiker om dom har var sin ISF kalbrerad LCD/Plasma som du kan jämföra med.
En ISF kalibrerad bildskärm håller 6500kelvin
Lycka till