Allt om platt-TV & hembio!

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Och även jag var först inne på en lcd men nu står det ändå en PX80 där hemma. Hög tid att Panasonic börjar ge Uffe lite provision. :hihi

Det som KTM 620 säger om inbränningar stämmer men så länge det inte kommer bli något permanent bryr jag mig inte om vilket. Det lär man ju inte få reda på först om ett par år men hittills är jag väldigt nöjd med att jag ändrade uppfattning.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Vet någon hur det ligger till i försäljningen av plasma VS LCD ? Vilken teknik som säljer mest alltså.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Jättetack för all info!
samtidigt skäms jag lite, känner att jag ska nog ta och läsa igenom "hela" tråden mer, finner nog dom flesta svaren där :)

Dock återstår frågan om mellandagsrean kommer vara något att satsa på eller om man bör vänta till feb/mars!?

(Och just nu känner man sig lite "handlingsförlamad", hela tiden varit inställd på LCD (och Samsung) - och så kommer dessa nyheter.
Det får en ju att undra hur det kommer sig att så mycket LCD's säljer (antar folk inte kollar upp saker och ting utan bara köper "stor storlek" och sen är nöjda utan kunskap eller information om ämnet)

Det jag fortfarande är lite orolig över är just det att jag misstänker att man kommer visa ganska mycket statisk bild (till och från), när man lirar nätpoker, eller bara har TV'n igång med datorn som källa, ens skrivbordsunderlägg m.m.

Detta val förtjänar verkligen tid att tänkas över :)

KTM 620: what the hell was I thinking? du har så rätt, så rätt :)

Mellandagsrea vs. Feb/Mars.

Tänk på att det till 95% så reas det inte uit några Plasma/LCD som är bra, för bra bildskärmar dom säljer sig själva.

Eller visst kan tex El Gig. ha rea på en tex PX80, men det är ändå inte billigare än att köpa från någon bra nätbutik.

EN liten parantes här, om ni ser i dom reklam bladen som kommer hem från olika stormarknader, ljuger jag om jag skriver att Samsung reas ut mest.
Jag ska oxå säga att Samsung har nån TV som är helt OK/Bra. Om vi tar en samsung plasma som kostar 15 000 till 18 000 tusen kronor då kanske du är i fas med PX80 för 7500kr.
Men PERSONLIGEN skulle jag aldrig titta på en Samsung som det ser ut nu. Men skulle dom nu komma med en bra/prisvärd bildskärm å kasnke dom skulle bli intressant.

Ang inbränningar. Personligen så har jag en PX70, utan problem så har jag då kört statsik bild i +8 timmar utan permanent inbränning. Såg lite TV efter detta ett par minuter så var det borta.

Sen kan det förkomma ghostning. Det kan uppkomma efter 30 sek statsik bild. Detta syns tex när du slår över till tex DVD kanalen och DVD är inte igång, utan du får en svart bild. Då kan man tex se att det står kalla anka. Men detta beror på att fosforn har kvar "färger" i sig väldigt enkelt förklarat.

Men ju nyare panasonic desto bättre är dom mot inbränningar, en av mina grannar hade statsik bild i 11 timmar och han klarade sig. Men som sagt spelar du konsoll spel eller nätpoker 65% till 70% av drift timmarna TV har så bör du tänka på en LCD, för det är inte omöjligt att få inbränningar. Man kan alltid tvinga fram det om man vill.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Det får en ju att undra hur det kommer sig att så mycket LCD's säljer (antar folk inte kollar upp saker och ting utan bara köper "stor storlek" och sen är nöjda utan kunskap eller information om ämnet)

KTM 620: what the hell was I thinking? du har så rätt, så rätt :)

Vet någon hur det ligger till i försäljningen av plasma VS LCD ? Vilken teknik som säljer mest alltså.

LCD säljer mer än plasma, helt klart, varför, jo till 80% av dom som köper har ingen aning om vad dom köper. Dom köper den TV som sticker ut mest i butiken, som jag skrev tidigare så syns LCD mer i en butik än en plasma.

För det andra så vill många försäljare kränga LCD skärmar, varför vet jag inte. Dom kanske har bättre marginaler på dom eller något liknande.

Sen köper många konsumenter TV på specen oxå, 17 HDMI ingångar, Full HD. 100 0000 i kontrast, det låter bra för Anders 48 år som inte har någon aning om vad han läser om. Minns ni det där om avstånd till bildskärm.

Försäljare säger att plasma är en gamal teknink och LCD är nyare. Vad jag personligen tycker så har aldrig plasma varit så stark som den är nu.

Nu har jag ingen fakta om detta, men det känns som att LCD är äldre än Plasma. För det fanns ju LCD skärmar till datorer för många år sedan och plasma har jag då inte hört talas om sen slutet av 90 talet.

Men som vanligt så är detta mina PERSONLIGA uppfattningar,

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
Tänkte bara tipsa alla i trakten kring Sthlm-Uppsala.

Jobbar på Arlandastad i närheten av flygplatsen i ett område bredvid Eurostop. Här finns en butik som säljer LG-prylar nytt i kartong för skampriser. Har rekommenderat denna butik till en massa folk som köpt platt-tv där. Köpte en åt svärfar idag, 42" (42LC55) för 6000 kr.
Pappsen köpte en bra 50" där för ett år sedan för 10000 kr.

....själv köpte jag min Samsung 40" för två år sedan för 14000 kr....
Den är för övrigt helt värdelös på TV-spel samt när bilden panorerar långsamt. Blir bara en enda gröt..

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Den är för övrigt helt värdelös på TV-spel samt när bilden panorerar långsamt. Blir bara en enda gröt..

Inte för att jag vet något om det egentligen, men borde bero på olika "bildförbättrande" funktioner som är aktiva och skapar fördröjningar och grötighet, testa titta utan ha dom aktiviterade.

bra kvalité in, skit-processer, skit ut :)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Har klurat lite på LCD vs. Plasma.

(Först och främst garderar jag mig med att säga att man blir ju inte besviken på något av dom)
Men... om man (som jag) kommer ha en dator inkopplad till den och ofta sitta vid den samt se filmer och serier från datorn, är inte en LCD bättre då?
En LCD består ju utav pixlar medan en plasma har linjer... denna konventering av pixlar till linjer måste ju räknas onödig (och även filmer/serier från datorn måste ju vara i pixelformat från början!?).

Det måste ju vara en grej som räknas som fördel för LCD.

Och sen undrar jag vad ni menar med att folk väljer LCD för att det står ut mest i butiken - borde det vara samma TV som står ut i hemmet? är en viss dator bäst i affären bör den ju vara det hemma också, detsamma med MC, bil eller TV!?
(har en TV problem med panoreringar eller grötighet hemma så borde den ju dessutom haft det i butiken!?)

Aschh... vad vet jag? Men tankar och funderingar har jag iallafall :)

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Honda X-11 -01
LCD å Plasma.... 42 eller 50"

Gör som jag i stället

84" DLP-projektor

Filmkvällarna blir inte bättre än så... eller det är klar om man kunde blåsa upp bilden ännu mer men nu är mitt vardagsrum lite begränsat på bredden vilket gav det formatet.

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
Tjenare.
Har kollat lite på samsungs och sonys 46" lcd apparater för runt 14 kkr
Andvänder tv:n till 80-90% för att spela ps3, känns som att det finns en del eftersläpningar på plasmaskärmar, eller har jag fel?
Några tipps och råd vad man ska ha?

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
LCD å Plasma.... 42 eller 50"

Gör som jag i stället

84" DLP-projektor

Oj! Det var ingen liten projektor! :tungan

Håller helt med! Projektor slår prismässigt TV alla dar i veckan. Köp till en bra ramspänd duk så blir du garanterat nöjd!

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tjenare.
Har kollat lite på samsungs och sonys 46" lcd apparater för runt 14 kkr
Andvänder tv:n till 80-90% för att spela ps3, känns som att det finns en del eftersläpningar på plasmaskärmar, eller har jag fel?
Några tipps och råd vad man ska ha?
Du är helt fel ute, det är LCD som har eftersläpningar. Men om man håller sig till Sony eller Sharp, så har du reducerat eftersläpninngar så gott du kan (enligt mig ivarjefall)

Men helt klart ska du hålla dig till LCD med dina behov

Uffe

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har klurat lite på LCD vs. Plasma.

(Först och främst garderar jag mig med att säga att man blir ju inte besviken på något av dom)
Men... om man (som jag) kommer ha en dator inkopplad till den och ofta sitta vid den samt se filmer och serier från datorn, är inte en LCD bättre då?
En LCD består ju utav pixlar medan en plasma har linjer... denna konventering av pixlar till linjer måste ju räknas onödig (och även filmer/serier från datorn måste ju vara i pixelformat från början!?).

Det måste ju vara en grej som räknas som fördel för LCD.

Och sen undrar jag vad ni menar med att folk väljer LCD för att det står ut mest i butiken - borde det vara samma TV som står ut i hemmet? är en viss dator bäst i affären bör den ju vara det hemma också, detsamma med MC, bil eller TV!?
(har en TV problem med panoreringar eller grötighet hemma så borde den ju dessutom haft det i butiken!?)

Aschh... vad vet jag? Men tankar och funderingar har jag iallafall :)

Nej, vars ska jag börja förklara. Film & TV serier är som TV tittande, det har inget med "datorn" att göra eller nå med inbränningar att göra. Då film & tv tittande inte har statisk bild tex.
Du skriver oxå att du kommer att sitta vid den ofta. Då är det det här med fördelningen vad du komemr att göra. Tycker du ska tänka lite på en LCD om du kommer att göra saker med statisk bild mer än 65% av bildskärmens drift tid.
Om du laddar hem tv serie/film i tex .avi format så har dom en upplösning på 420p ungefär, så du behöver inte oroa dig för att du har för låg upplösning.

LCD & Plasma har pixlar, vet inte vars du har fått linjer ifrån, någon försäljare eller ?? Fast pixlarna är ju i linjer om man så säger. tex att plasman har 768p i vertikal linje.

Att en TV står ut mest i en stormarknad beror på att fabriken har "trimmat" det dynamiska läge TV har i fabriks inställningarna.
Att tex vitt är så vitt att det blir en blå nyans på den, färgerna är tex uppskruvat på max. Detta kan folk tycka är en bra bild om man ser den i 30sek. Man blir "lurad" och tycker att den där bilden är klar & fin.
Men just denna bild är så lång ifrån bra som det går att få. Ha dom där inställningarna hemma så kommer du att få ont i huvudet och ögonen, pga att det är så starkt ljus som kommer ut om man så säger.

Så den tv som sticker ut mest i butiken betyder inte att den är bäst i överlag. Man ska sträva efter att få en bild som är så nära 6500kelvin i färg som möjligt. Det är i denna "färg" all film/TV spelas in i.
Bildskärmar som är i butik kasnke ligger på 9000kelvin och det är helt åt helvete rent ut sagt.

Wezion>> Du som är från Jönköping verkar det son, ring eller titta in hos balance.se och hör om dom har några ISF kalibrerade LCD/PLASMA som du kan jämföra mellan.

Men för att vara 100% säker så skulle jag åka till Sthlm och gå in hos hembiobutiken http://www.hembiobutiken.se/karta.asp eller hemmabiocenter http://www.hemmabiocenter.se/? och jämföra TV apparater så får du se själv vad du vill ha. Plasma eller LCD. Det är ju bara egentligen du som vet vad du vill ha för bild

Självklart ska du fråga dessa butiker om dom har var sin ISF kalbrerad LCD/Plasma som du kan jämföra med.

En ISF kalibrerad bildskärm håller 6500kelvin

Lycka till

Last edited:

Kroon

Jourhavande älskare
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
Kinespuff Vespa 125cc
Jag har ett problem! Min sub har en lågnivå ingång, alltså en röd och vit inga problem tänkte jag, sket mig i näven ganska snabbt då jag fick se att recievern hade en (1) ingång bara, alltså bara en kabel, finns det lågnivåkablar som går från 2 till en?

Edit: Problemet löst! Surfade in på hembiobutiken.se och hittade rätt kabel, kostade en hel del just där så jag ska kolla vidare!

Last edited:

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
zx7r
Till killen som skulle ha en mac mini som mediacenter för sin 40+ tum tv: Tänk på att macmini inte klarar av att spela upp 1080p filmer med sin nuvarande spec. Det vill man nog ha om man lägger pengarna på en tv med den upplösningen.

Alternativen är väl att köpa en annan mediacenter enhet eller hoppas den uppdateras vid eventet i januari.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jodå, det är inga problem för en Mac Mini att spela upp 1080p-material. Först och främst så klarar Minin av att ha upplösningar t.o.m. 1920x1200, så 1920x1080 är inga problem. (och rent allmänt så innebär inte Mini's hårdvara några problem)

Det som kan vara problematiskt är mjukvaran, dels vilken spelare/program man använder och att det material man tittar på har en väldigt hög bitrate till och från eller rent av är uselt kodad.
Och en lösning på detta är att använda sig utav Plex (och INTE t.ex. VLC)
Polaren har en Mac Mini till sin Samsung 40" LCD och har tidigare använt sig utav VLC (som alla andra?) och som vi har klagat och grinat på hur FPSen sjunker vid actionfyllda scener (hög bitrate) (samt att VLC dessutom lyckas med "prestationen" att få Macen att stanna/dö(!) flertalet gånger).
Men sedan jag upptäckte Plex och han numera kör med det så har vi inte yttrat något klagomål - det flyter på fint och programmet är lätthanterligt och snyggt :) äkta Mac-style :D

(Förövrigt slipper man packa upp filmer som ligger i RAR-arkiv, Plex fixar enkelt att spela upp dom ändå, så bara att tanka hem och spela upp - varför slösa tid på att packa upp filerna därimellan? hehe)

Mediacenter + VLC = :tummenner
Mac Mini + Plex = :tummenupp

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...