Allt om platt-TV & hembio!

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Vilka köpte du och varsifrån. Själv är jag sugen på ett par av dessa http://www.hembiobutiken.se/mobelteam.asp

Vi har letat ett tag och har väl egentligen vetat hela tiden vad vi har velat ha men det stora "problemet" har varit att de måste få plats då rummet bara är 2,20 och samtidigt har en dörr som går inåt :huvet ( så några vi gillade föll bort direkt) Föll till slut på ett par köpta på Em möbler http://www.em.com/index2005.asp?avd...ment_produkt&Modell=DETROIT&ProductType=34779 kommer få plats med ett litet bort som planerat också :) Underbart sköna och mycket praktiskt med indragen fotpall. Är lite högre än dem andra vi kollade på också, även om den inte har så högt nackstöd som dem du länkade till ;)

Tresittssoffan passad bra bakom så vi kanske rent av behåller den. Rummet har gått från vitt rum till ett riktigt mysigt avkopplingsrum :) Bilder kommer.

Last edited:

Gallianoman

DÖD åt alla hojtjyvar!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nada
Hej!

Jag har förstått att det är här man ställer sina frågor om platt-tv. Vi funderar på att köpa en ny nu runt jul och har då lite frågor. Förmodligen 40"-42" någonstans. Jag har läst en del inlägg här, även om inte alla...

• Mellandagsrea, är det bara nys? (Får det intrycket när jag läser här)
  • Vilka märken ska man spana på? (mina favvisar är Sony och Phillips) (Vi köpte en Centrum-tjocktv en gång och det misstaget gör vi inte om!!!)
  • Experten (R1 Uffe) skriver om Panasonic, varför är det ett bra köp?
  • Varken jag eller frun är bild-bögar så vi har inte JÄTTEkrav utan är ute efter en hyfsat billig men ändå bra och hållbar TV.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Hej!

Jag har förstått att det är här man ställer sina frågor om platt-tv. Vi funderar på att köpa en ny nu runt jul och har då lite frågor. Förmodligen 40"-42" någonstans. Jag har läst en del inlägg här, även om inte alla...

• Mellandagsrea, är det bara nys? (Får det intrycket när jag läser här)
  • Vilka märken ska man spana på? (mina favvisar är Sony och Phillips) (Vi köpte en Centrum-tjocktv en gång och det misstaget gör vi inte om!!!)
  • Experten (R1 Uffe) skriver om Panasonic, varför är det ett bra köp?
  • Varken jag eller frun är bild-bögar så vi har inte JÄTTEkrav utan är ute efter en hyfsat billig men ändå bra och hållbar TV.
Mellandags rea är pest, dom rear inte ut bildsärmar som är bra. Bra bildsärmar säljer sig själv.

Visst är Sony bra. Men värför betala dubbelt så mkt jämfört med att få en TV för 7400kr (panasonic 42PX80) Ni kan inte föstå vilket pris det är alltså. Jag kan personligen inte förstå hur dom kan ha det priset. En Phillips kanske kostar 3 till 4ggr så mkt om du ska ha en jämbördig TV.

Varför jag rekomenderar PX80, se ovan

Lycka till

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
БОБАН;3937623 skrev:
PX8 är väll inte samma som PX80?

Nej, det är en billigare variant! Så det gäller att inte slarva med produktbeteckningarna när man jämför priser.

Minns jag inte fel så var det samma sak när jag köpte min PV60... Har för mig att det då fanns en modell som gick under beteckningen PV6 som hade lägre upplösning och var någon tusenlapp billigare.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vad lurt! :va

Jag som tyckte det stämde såpass bra med pris och storlek... Vad är skillnaden då? Någon som vet? Det verkar ju som att panelen på pricerunner verkade hyfsat nöjda med den...

Sämre kontrast
Sämre dynamisk kontrast
Färre HDMI-ingångar
Ingen VGA-ingång vilket gör det svårt att jacka in många laptops och annat som man kanske vill koppla in ibland..

Det är en budgetvariant helt enkelt. Man har plockat bort ca 3kilo teknik ur den för att skära på kostnaderna. :)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=289734,279067

Med tanke på att det bara skiljer 600kr så hade iaf inte jag snålat när man ändå ska köpa en TV för 7-8000:-

Jag har själv föregångaren, PV60 och är grymt nöjd.

Det finns en anledning, utöver priset, till att Pannorna hyllas så mycket som de gör...
Läs bara "proffs"-recensionerna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=279067

Gallianoman

DÖD åt alla hojtjyvar!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nada
Vad lurt! :va

Jag som tyckte det stämde såpass bra med pris och storlek... Vad är skillnaden då? Någon som vet? Det verkar ju som att panelen på pricerunner verkade hyfsat nöjda med den...

Hittade själv en del skillnader:

HDMIutgångar: 2 contra 3
Kontrast: 10000:1 contra 15000:1
DVB-t i 80:an ingen i 8:an

EDIT: Men är långsammare än Korvgubben... (lät nästan som ett ordstäv...)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Har börjat fokusera mig riktigt ordentligt på en PZ80.
Känns som att det kan vara värt att lägga till ca 3400 kr (mellan 42" modellerna då PX80 inte finns som 46") för att få 1920x1080 istället för 1024x768 (Full-HD resp. HD-ready)

Men... lite information jag inte riktigt greppat eller fått tag på är vad kvadratiska pixlar innebär (eller rättare sagt vad okvadratiska pixlar innebär) samt hur bra/värt det är att ha pixelmapping via HDMI.

Och vilken HDMI är senast/bäst, 1.3 eller 1.3a? (står a för en senare version eller för alpha?)

allt detta är säkerligen onödigt vetande i slutändan, men vill ju ändåså veta vad det är jag köper och själv kunna bedöma vad som är värt vilken summa pengar.

R1 Uffe, du kan be om lite mer promotion-pengar av Panasonic redan idag :)

Last edited:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Har börjat fokusera mig riktigt ordentligt på en PZ80.
Känns som att det kan vara värt att lägga till ca 3400 kr (mellan 42" modellerna då PX80 inte finns som 46") för att få 1920x1080 istället för 1024x768 (Full-HD resp. HD-ready)

Men... lite information jag inte riktigt greppat eller fått tag på är vad kvadratiska pixlar innebär (eller rättare sagt vad okvadratiska pixlar innebär) samt hur bra/värt det är att ha pixelmapping via HDMI.

Och vilken HDMI är senast/bäst, 1.3 eller 1.3a? (står a för en senare version eller för alpha?)

allt detta är säkerligen onödigt vetande i slutändan, men vill ju ändåså veta vad det är jag köper och själv kunna bedöma vad som är värt vilken summa pengar.

R1 Uffe, du kan be om lite mer promotion-pengar av Panasonic redan idag :)
Dom flesta plasmor har rektangel pixlar. Det har ingen betydelse för bild. Så strunta i det. Oviktigt vetande.

Ang. HDMI version så betyder det bar hur många Mb/sek "kabeln" kan skicka. Ändå du har version 1 om man så säger så har du tillräckligt.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Någon som har koll på vad skillnaden mellan px80 och px81 är?

Till 99% samma, stormarknader brukar döpa om dom så dom kan undgå vissa prisgarantier. Det finns annat oxå varför dom döper om dom, men det är nog samma

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Impad av de 2åren 100%ig pixelgaranti :) betyder ju att kvaliten blivit något bättre på senare tid

Både ja och nej, en polare med en Samsung LCD på 42" fick problem med sin, mitt under ett avsnitt Fringe så dök en 3-4 cm tjock grön "repa" (pixlar som flimrade) i övre delen av skärmen, kvittade vilken kanal eller vartifrån signalen kom ifrån (Mac Mini, PS3, TV-tuner).

När? jo, två år och ganska exakt två veckor efter köpet hehe, men Samsung vart riktigt snälla och bytte ut hans TV mot en nyare modell (hans modell har slutat produceras) - dom betalade t.o.m. frakten tur-och-retur JKPG-GBG.

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Honda X-11 -01
Om vi snackar budget-variant, vad säger ni om denna?

SAMSUNG PS-42A410

http://www.dustinhome.se/pd_5010198064.aspx#

Både ja och nej, en polare med en Samsung LCD på 42" fick problem med sin, mitt under ett avsnitt Fringe så dök en 3-4 cm tjock grön "repa" (pixlar som flimrade) i övre delen av skärmen, kvittade vilken kanal eller vartifrån signalen kom ifrån (Mac Mini, PS3, TV-tuner).

När? jo, två år och ganska exakt två veckor efter köpet hehe, men Samsung vart riktigt snälla och bytte ut hans TV mot en nyare modell (hans modell har slutat produceras) - dom betalade t.o.m. frakten tur-och-retur JKPG-GBG.

ajaj... då är det det berömda goodwillkontot som får stå till tjänst igen. risk föreligger ju att dessa konton krymper med dagens ekonomi. Tur för din polare iaf.

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Jodå, det är inga problem för en Mac Mini att spela upp 1080p-material. Först och främst så klarar Minin av att ha upplösningar t.o.m. 1920x1200, så 1920x1080 är inga problem. (och rent allmänt så innebär inte Mini's hårdvara några problem)

Det som kan vara problematiskt är mjukvaran, dels vilken spelare/program man använder och att det material man tittar på har en väldigt hög bitrate till och från eller rent av är uselt kodad.
Och en lösning på detta är att använda sig utav Plex (och INTE t.ex. VLC)
Polaren har en Mac Mini till sin Samsung 40" LCD och har tidigare använt sig utav VLC (som alla andra?) och som vi har klagat och grinat på hur FPSen sjunker vid actionfyllda scener (hög bitrate) (samt att VLC dessutom lyckas med "prestationen" att få Macen att stanna/dö(!) flertalet gånger).
Men sedan jag upptäckte Plex och han numera kör med det så har vi inte yttrat något klagomål - det flyter på fint och programmet är lätthanterligt och snyggt :) äkta Mac-style :D

(Förövrigt slipper man packa upp filmer som ligger i RAR-arkiv, Plex fixar enkelt att spela upp dom ändå, så bara att tanka hem och spela upp - varför slösa tid på att packa upp filerna därimellan? hehe)

Mediacenter + VLC = :tummenner
Mac Mini + Plex = :tummenupp
´

indeed med vlc mm som du säger :tummenupp
men grundproblemet är att folk fortfarande anser att Mac är en dator :wiggle
...i min värld är Mac = smycken som säljs på TV-shop :slicka

Någon som kan komma med ett tips på ett par små, vettigt prissatta och VITA satellithögtalare? Har ett par gigantiska idag och nu när jag möblerat om får dom inte plats.

vad anser du vara rimligt att lägga ?

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj