Allt om platt-TV & hembio!

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
PANASONIC

PX81
PX80
PX8

Skillander? Vilken skall jag köpa och varför?
Kommer att se på TV (Telia digitalbox), lite DVD. I framtiden kanske BLU-RAY via en XBOX eller liknande. Är ingen spelfanatiker men troligtvis så kommer en spelkonsoll så småning om in i huset, har barn. Givetvis så kommer ett bra ljudsystem att kopplas på, ej ännu inköpt. Kommer troligtvis inte att titta på bilder eller film via dator.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Har hittills inte fått ihop komplett med högtalare (kommer nästa vecka, 5.1).

Så numera är recievers en Yamaha V363 och DVD:n en Yamaha S663.

Om ni undrar varför jag sitter uppe denna tid är endast för att jag poppat musik i 2h i mina Sennheiser HD215.

Så otroligt vackert ljud så det inte är sant. Har aldrig märkt sådan klar skillnad på en bränd mp3-skiva och en original köpt cd-skiva!

Förälskad är ordet... :kär :drool

BikerMike

Medlem
Gick med
20 Sep 2005
Hoj
Ducati 996R -01 no.0022
Ska du ha en 50" av lite dyrar slag så är det dessa som gäller

Pioneer Kuro PDP-LX508D 22900kr
Pioneer Kuro PDP-5080XD 20988kr

Panasonic Viera TH-50PZ80 17490kr

Sen har du denna som är en OK TV och du får mkt TV för pengarna
Panasonic Viera TH-50PX8 9888kr

Men den för 22900 är en top of the line TV men 50PZ80 är inte många centimeter efter

Nu är det bara upp till dig att bestämma dig

Kan väl egentligen säga att håller du dig till Sony elelr Sharp så behöver du inte vara så värst orolig. Det kan ju alltid förekomma eftersläpningar på en LCD så det behöver man ha i bakskallen

Tack för hjälpen! är nu ägare till en TH-50PX8 för 8990:- på Media Markt

Mvh Micke

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
ska köpa 46" lcd, men jag e vilsen i djungeln!!!
Har kollat lite på sony w4500, samsung 46a656, mm
några synpunkter och tipps på vad jag ska ha?
Kör mest ps3 o kollar på film via datan

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Letar 32" å smäcka upp på väggen hemma, vill lägga max 5000:- skall kunna kopplas till datorn, jag skall se på dvd film samt spela xbox 360 på den.

Vad skall jag ha?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
PANASONIC

PX81
PX80
PX8

Kommer att se på TV (Telia digitalbox), lite DVD. I framtiden kanske BLU-RAY via en XBOX eller liknande. Är ingen spelfanatiker men troligtvis så kommer en spelkonsoll så småning om in i huset, har barn. Givetvis så kommer ett bra ljudsystem att kopplas på, ej ännu inköpt. Kommer troligtvis inte att titta på bilder eller film via dator.

80 & 81 är samma TV, 8:an är en snik modell, skippa 8:an och köp 80 eller 81.

81:an heter bara så för att någon har haft "grå" import och bett dom byta namn.

Ett tips till hemmabio systemet. Köp en reciver som har HDMI in & ut gångar, då kan du koppla lla dina tillbehör till recivern. Sen har du bara en HDMI kabel från recivern till TV, då slipper du ha kablar från alla olika källor upp till TV. Plus att många recivrar kan skala upp bilden till valfri upplösning. Så ser du digital TV (576p) så kan reciverna skala upp till 720p om du vill.

Min reciver är till salu, tyvärr inte till så reducerat pris. Mer info här http://www.sony.se/product/hfc-receiver/str-da3200es 5000pix

Last edited:

Anthrax

Medlem
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
To be continued...
Blev lite sugen på att slänga ihop mitt gamla sega saturn idag, o lira virtua cop 2. Går detta att spela med zappern på en lcd-tv, eller måste det vara en gammal bildrörs-tv?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Lite frågor om PX80 (funderar på att åka till netonet och köpa en för 7500 imorgon):

1. Kan jag ta emot analoga signaler från en vanlig antennkabel med den inbyggda tv-tunern?
2. Har den fot? (ser ut så)
3. Behöver jag något annat än det jag får från Netonet för att kunna se på tv?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Vad less jag blir...

Igår när jag kunde poppa musik och kolla dvd så hade jag kopplat HDMI-kabel från DVD:n direkt in i TV:n och från DVD:n en koaxial ljudkabel (billigt skit som följde med).

Iaf så köpte jag idag en till HDMI-kabel idag. För att istället köra HDMI mellan TV och HDMI ut på förstärkaren, och HDMI mellan DVD:n och DVD-HDMI-ingången på förstärkaren. Koaxiala ljudkabel är även på samma plats som förut.

Får inget ljud alls från högtalarna nu. Visst ska köpa ny koaxialkabel imorn, men det ska ju fortfarande fungera då jag nu också har kopplat exakt som jag hade igår.

Någon som har en tanke på min luddiga fråga??

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Iaf så köpte jag idag en till HDMI-kabel idag. För att istället köra HDMI mellan TV och HDMI ut på förstärkaren, och HDMI mellan DVD:n och DVD-HDMI-ingången på förstärkaren. Koaxiala ljudkabel är även på samma plats som förut.

Någon som har en tanke på min luddiga fråga??

Om du kör HDMI från DVDn till receivern, och sedan vidare till TVn, så bör du ju kunna köra ljudet via HDMIn och spela upp det via receivern. Är väl säkert olika mellan receivrar, men så länge det inte är sunk-grunk så ska du kunna välja på receivern om du vill spela upp ljudet eller köra pass-through och spela upp det på TVn istället...

Borde ju dock funka då du har koaxen på plats, men men.

Varför köra koax när du redan kör HDMI?

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Om du kör HDMI från DVDn till receivern, och sedan vidare till TVn, så bör du ju kunna köra ljudet via HDMIn och spela upp det via receivern. Är väl säkert olika mellan receivrar, men så länge det inte är sunk-grunk så ska du kunna välja på receivern om du vill spela upp ljudet eller köra pass-through och spela upp det på TVn istället...

Borde ju dock funka då du har koaxen på plats, men men.

Varför köra koax när du redan kör HDMI?

Provade både och. Letade upp lite på nätet. Tydligen så spelar recievern inte upp ljud via HDMI. Man får alltså dra koax eller analog för att få ljud från recievern. Lite falsk marknadsföring enligt mig...

Problemet var att jag var i DVD:n tvungen att stänga av att den skulle spela upp ljudet i HDMI och sätta på att den skulle spela upp ljudet i "digital form".

Whoo funkar nu iaf. :)

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Har också fått en PX80 :)
Får inte den "Elektroniska programguiden" (EPG) att fungera, inte heller DVB-läget. Får bara upp att det inte finns någon signal. Har provat flera kablar och flera scartuttag. Har Comhem och den här boxen
Är det något fel eller är det något jag inte förstått?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Jahapp, själv köpte jag en PX80 för några timmar sedan, har bara analoga källor just nu (och budget-dvd genom scart), men jag är ändå nöjd som fan med köpet.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har också fått en PX80 :)
Får inte den "Elektroniska programguiden" (EPG) att fungera, inte heller DVB-läget. Får bara upp att det inte finns någon signal. Har provat flera kablar och flera scartuttag. Har Comhem och den här boxen
Är det något fel eller är det något jag inte förstått?
Nu vet jag inte vad du pratar om, men den inbyggda digital boxen i TV fungerar bara med Boxer inte comslem.

Men kör du med comslems box till TV, så har TV inget med EPG att göra.

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Har letat lite men hittar inget på SH, kollar på 2 olika modeller på Elgiganten.
Tittar lite på film och "vanlig" och ungarna spelar spel (Wii)

LG 50" plasma - 100hz & inbyggd DVBT 50PG3000 för 10k

eller

LG 47 Full-HD LCD 47LG5010 också för 10k

Förmodar att den sista är samma som 47LG5000

Någon som har koll på fördelar nackdelar.

Ingen som hade någon ide vilken som skulle vara bäst :va

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
PANASONIC

PX81
PX80
PX8

81an är exakt lika som 80an förutom att den har mottagare för marksända hd sändningar och digital ljudutgång. Jag tyckte inte det var värt 2500 till för dom grejerna så jag beställde en 80a som jag nu väntar på.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Nu har högtalare beställts från Fynda, blev 5.0. Om ett extremt behov av sub behövs så får jag komplettera med det sen. Hoppas inte det då jag inte har så gott om utrymme. Nu längtar jag tills dom kommer! :D

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
Någon som har en PX80 (gissar att storlek kvittar, jag har en 37") och ett PS2 (det slimmade). Koppla in det med rca kontakterna och lyssna på ljudet om ni har lika mycket ljud i höger som vänster kanal. Har ett skit störigt problem och jag får nästan bara ljud i den vänstra högtalaren. Likadant när jag går över förstärkaren.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning