Allt om platt-TV & hembio!

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Sitter man inte nära skärmen är det försumbart. En pixel på min 42" hd-ready (720p) är 0,7 * 0,9 mm

På 2-3 meters avstånd är det svårt att urskilja skillnaderna.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Man ser absolut ingen skillnad på vanligt TV tittande mellan 720p TV och en1080p TV. Detta pga att vanlig digital TV sänds ut i 576p

Sen det där att se blueray i 1080p eller någon annan upplösning hänger mkt på avstånd. För att ha någon chans att se skillnad på 1080p & 720p så måste du ha dessa avstånd från ögat till TV

50" FullHD 2 - 2.70m tittar avstånd
50" 720p 2.70 - 3.50m
50" DVD digital TV 3.5 - 5m

42" samma som ovan

42" 1.60 - 2.30m
42" 2.30 - 3m
42" 3 - 4.5m

Nicc

Vill ha sommar året runt!!
Gick med
3 Jun 2005
Hoj
Kawasaki Vulcan S
eller så är det såhär att vanlig tvsändning liksom dvd sänds i max 480p!! skillnaden mellan 720p och 1080p är större än mellan 480p och 720p, alltså stor, funkar med både matematik och ögat =) däremot är källan och skärmen enormt viktig för att ge den bättre bilden oavsett upplösning. Och inte att förglömma din egen syn och vad för bild du gillar!!

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
eller så är det såhär att vanlig tvsändning liksom dvd sänds i max 480p!! skillnaden mellan 720p och 1080p är större än mellan 480p och 720p, alltså stor, funkar med både matematik och ögat =) däremot är källan och skärmen enormt viktig för att ge den bättre bilden oavsett upplösning. Och inte att förglömma din egen syn och vad för bild du gillar!!

Matematiskt så är det så är det större skillnad i pixlar mellan 720 vs 1080 än 480 vs 720.

Men bild mässigt så ser du knappt skillnad på en 720p film vs 1080p film.
Men däremot så är det jävulskt stor skillnad bildmäsigt mellan en en DVD jämfört med en 720p film

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Är det någon som vet när de nya modellerna av Panasonic plasmorna släpps?
Så man vet när priserna på en PX80 börjar dala, förhoppningsvis iaf.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Har fått bra pris på 2 förstärkare, Hk'n får jag ge ca 1000kr mer för, så undrar vilken av dem jag ska välja och varför Harman Kardon ARV255 eller Yamaha RX-V663B

Kolla på specarna säger mig inte så mycket, samt att detär väl som i tv världen att alla mäter på olika sätt.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Är det någon som vet när de nya modellerna av Panasonic plasmorna släpps?
Så man vet när priserna på en PX80 börjar dala, förhoppningsvis iaf.
PX80 lär inte dala så mkt mer, 7499kr för denna utsökta TV är ett helt oslagbart pris, tyvärr kan jag inte förklara med ord hur snor billig den är egentligen.

Men Panasonic brukar släppa deras modeller i Mars April nånstan.

Läs lite grann panasonics nya modeller här http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=9962

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har fått bra pris på 2 förstärkare, Hk'n får jag ge ca 1000kr mer för, så undrar vilken av dem jag ska välja och varför Harman Kardon ARV255 eller Yamaha RX-V663B

Kolla på specarna säger mig inte så mycket, samt att detär väl som i tv världen att alla mäter på olika sätt.
Tar emot att säga detta, men på pappret så tycker jag att du ska köpa H/K

Till H/K fördel
3 coaxial in jämfört med 2
Digital Optiskt UT 2 jämfört med 1
3 HDMI ingångar jämfört med 2
Stödjer 24p, 30p, 50p & 60p, jämfört med 24, 50, 60

Vad talar emot H/K
Recensions betyg från tester 7.74 i snitt jämfört med 5.40 i snitt
Digital Optisk IN 4 jämfört med 3
Pre-Out (subwoofer utgång) 2 jämfört med 1

Sen har ju alltid Yamaha haft & dom har fortfarande suveränt "BIO" ljud, men halkat efter i 2 kanals lyssning

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
PX80 lär inte dala så mkt mer, 7499kr för denna utsökta TV är ett helt oslagbart pris, tyvärr kan jag inte förklara med ord hur snor billig den är egentligen.

Det står en PX80 på Netonnet i Örebro för 6799:-, fyndhörnan :) Orsak var bruten kartong tror jag men det vet man ju inte med säkerhet med den skitbutiken. En kompis köpte ett hembiosystem från dem med "bruten kartong" men det visade sig att det var ordentligt fingrat på, batterier satt i fjärren mm. Frågan är om det är värt 800:- för att någon har varit framme och tafsat på den...

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Håller på att köpa tv härhemma, är en LG 37LG2000 nåt att ha för 5990:- ?

Eller är en Panasonic TH42PX8 för 7500 ett så mycket bättre köp att priset är motiverat? Är det samma tv som en PX80?

Teveapparaturer är krångligt... :näsblod

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag tänker köpa en platt-tv snart. Det som jag bestämt mig för är i princip att de ska vara en 50-tummare och har jag hört att plasman är bäst i den storleken.

Dessutom verkar plasman ha bättre bildkvalitet pga färgskalaoch djup svärta.

Tänkte ha tv:n till att kolla på film men också viss pc-spelverksamhet. Hur känslig är plasma för inbränning, vilka modeller har s.k "tvättningsfunktion" och effektiv är den?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Håller på att köpa tv härhemma, är en LG 37LG2000 nåt att ha för 5990:- ?

Eller är en Panasonic TH42PX8 för 7500 ett så mycket bättre köp att priset är motiverat? Är det samma tv som en PX80?

Teveapparaturer är krångligt... :näsblod
PX8 & PX80 är inte samma, PX8 är ner bantad på ingångar, kontrasten sämre osv, det är en snik variant av PX80.

Då en 42PX80 kostar 7499 på nätet så är ju inte valet svårt. Då PX80 är "världens" nästa bästa TV så vill jag att du köper den.

Men har du bara 6000pix så har du bara det

Jag tänker köpa en platt-tv snart. Det som jag bestämt mig för är i princip att de ska vara en 50-tummare och har jag hört att plasman är bäst i den storleken.

Dessutom verkar plasman ha bättre bildkvalitet pga färgskalaoch djup svärta.

Tänkte ha tv:n till att kolla på film men också viss pc-spelverksamhet. Hur känslig är plasma för inbränning, vilka modeller har s.k "tvättningsfunktion" och effektiv är den?

Köper du Panasonic eller Pioneer så behöver du inte tvättnings funktioner. Visst det går att tvinga fram inbränningar, det är inte svårt, bara ta fram en statisk bil & ha på TV i 48 timmar så till 99% så har du inbränningar.

Är upp i 10 timmar statisk bild på min PX70 & ingen permanent inbränning har förekommit

Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Har inte läst genom tråden, kanske är ämnet redan bearbetat?

Hursom, söker en 50". Snöat in på LG 50PG6000 som känns prisvärd med fina testomdömen.
Frågan är dock om upplösningen (1366x768) kommer att ligga mig i fatet framöver? Tänker då snarast på pc-anslutning (kan man kanske skita i).

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Tar emot att säga detta, men på pappret så tycker jag att du ska köpa H/K

Gillar att spela riktigt högt och vet att de gamla yamaha var bra tills man gick upp högt, där slutade den tvärt som en gammal amrikanare uppe i varv och då kom HKn och bara gav på bra.

Tack för infon, blir nog HKn sen är den snyggare också.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har inte läst genom tråden, kanske är ämnet redan bearbetat?

Hursom, söker en 50". Snöat in på LG 50PG6000 som känns prisvärd med fina testomdömen.
Frågan är dock om upplösningen (1366x768) kommer att ligga mig i fatet framöver? Tänker då snarast på pc-anslutning (kan man kanske skita i).
I överlag så är inte upplösningen problemet, utan det är elektroniken i TV som är problemet. Alltså processorn i tv ska göra om data signalen så det ser ut som tex 1280x1024 på 1366x768. Det är här det brukar gå fel på dom billigare/mindre kända märkena.

Men en bra TV gör om detta på ett bra sätt så att 1650x1200 tex ser bra ut på en TV som bara har 1024x768 tex

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
nu har jag skaffat en panasonic 32" lcd iallfall, men när skiten står i standbyläge kommer det ett svagt tickande ljud oregelbundet från den. Normalt?

Adde83

Milda Matilda...
Gick med
12 Jan 2008
Hoj
09 Street triple R
Optisk eller koaxial?

Är så att jag har en hemmabio med bara 1 optisk ingång samt 1 koaxial ingång, den optiska ingången är upptagen av mitt xbox 360 och har nu lite funderingar på skaffa ett playstation 3 oxo...vilket tror ni är smartast att köpa en optisk switch http://www.netonnet.se/Images_Site/item_img/se/large/l103823.jpg

"Idealisk till att utöka antalet anslutna enheter med optiska utgångar till förstärkaren. 3 extra utrustningar kan anslutas genom Toslink kontakt. Utrustad med 1 utgång och 3 ingångar som väljs separat."

eller en optisk till koaxial omvandlare
http://www.netonnet.se/Images_Site/item_img/se/large/l103821.jpg
så jag kör genom koaxial ingången på hemmabion.

Vill ju inte att kvaliten ska bli lidandes, hur skulle ni göra? Nån kunnig som vet?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Är så att jag har en hemmabio med bara 1 optisk ingång samt 1 koaxial ingång, den optiska ingången är upptagen av mitt xbox 360 och har nu lite funderingar på skaffa ett playstation 3 oxo...vilket tror ni är smartast att köpa en optisk switch http://www.netonnet.se/Images_Site/item_img/se/large/l103823.jpg

"Idealisk till att utöka antalet anslutna enheter med optiska utgångar till förstärkaren. 3 extra utrustningar kan anslutas genom Toslink kontakt. Utrustad med 1 utgång och 3 ingångar som väljs separat."

eller en optisk till koaxial omvandlare
http://www.netonnet.se/Images_Site/item_img/se/large/l103821.jpg
så jag kör genom koaxial ingången på hemmabion.

Vill ju inte att kvaliten ska bli lidandes, hur skulle ni göra? Nån kunnig som vet?
Köp den som passar dig, du får nog samma minimala förluster från båda, för det blir en skarv av kabeln vilken du än väljer.

Kanske en ny fler kanalsreciver för runt 5000 papp skulle vara bra:tummenupp

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Vad har jag för alternativ om jag vill kunna bläddra igenom mitt musikbibliotek med fjärrens display?

Fjärren (RTI T4) stödjer inte 2-way ens via RS-232 tills deras zigbee-lösning kommer ut. Tyvärr kommer inte nuvarande kontroller vara kompatibla så när man sitter med en fjärr för $2,500 så får man snällt langa ut lika mycket till för att kunna använda 2-way... :mad:
Säg nu inte att jag ska gå och köpa en AMX eller Crestron för nu har jag redan RTIs styrenhet och har för avsikt att bridga den med ett Lutronprocessor så jag kan styra belysningen från fjärren.

Escient har en Fireball produkt som gör det jag vill, men jag har hört att det är ordentligt med lag i deras IP interface. Det jag allra helst skulle vilja ha är mjukvara som kan läggas direkt på en mediaserver så att jag kan använda ett PDA-interface via IP till att bläddra igenom musik, filmer mm. Om Apple kan göra det med en iPhone (backup-lösning som faktiskt fungerar mycket bra, men då får man ju släpa runt på två prylar iaf.) så borde det väl vara en småsak för världens alla hackers...?

Vad tros? :va:

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...