Förklara gärna varför den är bättre?
Vill gärna veta vad jag ska leta efter i ett TV köp.
Att Panasonic:en "bara" har 720p medans Samsung:en har 1080p ser man någon skillnad mellan dom?
Sen tyckte jag det kändes som om det var väldigt få handlare som sålde den, varför kommer det sig?
Pixmania, dom verkar ha lite si och så angående sitt rykte.
Samt att det fanns väldigt lite info om den:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=422672
Jag är mycket tacksam för svar.
Jag skjuter på höften bara nu.
Pixmania har döpt om den till PF10X istället för P10X som den heter egentligen. Många gör detta pga att det är tex gråimport, komma undan prisgarantin mm. Sen har nog bara pixmania lagt in den på prisjakt så fort som möjligt för att kunna sälja den. Så dom har nog inte tagit sig tid att fylla i info om den.
För att kunna se 1080p på en 50" så ,så måste du sitta 2m till max 2.70 från TV, annars ser du inte 1080p. Här nedan så ser du vilka avstånd du måste ha för olika upplösningar & storlek på TV.
50" FullHD 2 - 2.70m tittar avstånd
50" 720p 2.70 - 3.50m
50" DVD digital TV 3.5 - 5m
42" samma som ovan
42" 1.60 - 2.30m
42" 2.30 - 3m
42" 3 - 4.5m
Sen om du personligen själv ser någon skillnad mellan 720p & 1080p är oxå en fråga, om du har tur så gör du det.
Vad du ska titta efter vid ett TV köp är svårt att säga. Men enkelt förklarat är att TV ska kunna visa så naturtrogen bild som möjligt. Färgerna ska ligga så näa 6500kelvin som möjligt, det är i den kelvin skalan filmer spelas in i kan man säga. Dom Tv du ser i dom flesta affärer har fabriks inställningar & dessa inställningar är till för att sticka ut så mkt som möjligt i en affär. Många "rookies" faller för dessa inställningar då alla färger är klara & det ser ut som det är jätte bra bild.
Men hemma i ett normalt rum där det inte är lysrör mm så skulle man nog få ont i ögonen ganska fort med dom inställningarna.
Ska man gå på statistik så är Pioneer den bästa TV på allt egentligen, svärta, färghantering mm. Panasonic kommer strax bakom Pioneer, men är typ 10 000kr billigare. Sen har det varit ett ganska "stort" glapp till 3:e placerade märken. Och dom märkena varierar från gång till gång.
Samsung TV du länkar till är från 2008 & Pannan jag länkade till är från 2009