Allt om platt-TV & hembio!

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
R1 Uffe:
Hört du är legenden här, jag startade en tråd innan utan att jag hade lyckats hitta denna.

Vad tror du om Samsungs 6,7,8-serier? Led-varianterna?
Bra köp?

Spanat och läst på om http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=410965
Är jävligt sugen alltså. Den verkar kanon

Ursäkta för det sena svaret, har jobbat 48 timmar i sträck så jag har inte haft tid att vara vid datorn nå.

Har inte haft möjlighet att kolla & pyssla själv med dessa skärmar, men jag tycker verkligen du ska läsa denna tråd http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=10381

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Ursäkta för det sena svaret, har jobbat 48 timmar i sträck så jag har inte haft tid att vara vid datorn nå.

Har inte haft möjlighet att kolla & pyssla själv med dessa skärmar, men jag tycker verkligen du ska läsa denna tråd http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=10381

Du verkar ha lite koll :tummenupp

Men är denna LED bara en marknadsförings knep för att locka fler kunder? Får det verkar ju som enligt tråden att det "bara" är en uppsminkad LCD?

Hur ser det ut framöver, kommer OLED att komma och ta över marknaden?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Men är denna LED bara en marknadsförings knep för att locka fler kunder? Får det verkar ju som enligt tråden att det "bara" är en uppsminkad LCD?

Nja, grejen med LED är att det är en LCD med LED-belysning bakifrån, de andra LCDvarianterna har en film bakom som lyser upp hela ytan hela tiden, med LED så lyser de upp allt som inte är svart... på det viset blir svart verkligen svart och resten lyser som det skall.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Är PX80 fortfarande ett bra budgetalternativ?
Några andra alternativ som ligger i samma prisklass? (kan väl tänka mig betala upp till 10kkr)
Är tänkt att koppla till datorn för att spela upp film. Kommer i viss del att fungera som bildskärm, när man vill se ex. Freeride-filmer i lite större format.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval

johanex

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
Aspirerande köpare.

Enda problemet med OLED är att de inte kommit på hur man billigt och enkelt ska kunna massproducera till humana priser.

Så det är ett gäng år bort innan vanliga svensson har en oled på över 40 tum.

Som Krister säger är LED en LCD som är tunnare,bättre svärta,mindre effektförbrukning. Bra alternativ att köpa om man vill ha något bra nu.
Jag har ju en beställd. ;)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Som Krister säger är LED en LCD som är tunnare,bättre svärta,mindre effektförbrukning. Bra alternativ att köpa om man vill ha något bra nu.

Och förklaringen till den bättre svärtan är just för att man släcker bakgrundsbelysningen helt och därmed blir det helt svart, något man inte kan med den traditionella bakgrundsbelysningen.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Enda problemet med OLED är att de inte kommit på hur man billigt och enkelt ska kunna massproducera till humana priser.

Så det är ett gäng år bort innan vanliga svensson har en oled på över 40 tum.

Det låter ju onekligen intressant! Men är det bara samsung som kör med LED?

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Det är ett budget pris på den, men själva TV är så nära "high end" du bara kan komma

Var iväg och tittade på några plasmor.

Hittade dock ingen PX80, dock en PX81, och den bilden såg ju bra ut.

Men även Panasonic Viera TX-P42X10. Är det något att ha?

Vad betyder sista bokstaven (E / Y) i modellnamnet

Så vilken av dessa ska man satsa på?
(Varför ska det vara så jobbigt att välja...)

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Var iväg och tittade på några plasmor.

Hittade dock ingen PX80, dock en PX81, och den bilden såg ju bra ut.

Men även Panasonic Viera TX-P42X10. Är det något att ha?

Vad betyder sista bokstaven (E / Y) i modellnamnet

Så vilken av dessa ska man satsa på?
(Varför ska det vara så jobbigt att välja...)
På den nyare (x10 modellen) så ska du ha beteckningen Y på slutet har jag lärt mig via läsning, men kan ej bekräfta det personligen. Y modellen har mer lull lull & nå annat som är bra. Har kollat på prisjakt & försökt jämföra, men det stämmer inte så bra vissa uppgifter där.

80 & 81 är i stort sett samma TV, kanske någon uppdatering på 81

Jimn

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Hoj
Yamaha YZF-R6 -00
Vad tror ni om denna TV, Samsung PS-50A566?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=346877
Den kostar nu 11111:- på Media Markt, funderar på att slå till.

Kommer det gå bra att koppla en htpc till den? Alltså kommer man kunna få en "skarp" bild då man inte ser på film?
Eller ska man vänta tills det att LED LCD tekniken blir billigare..
Jag är lite ny inom det här med LCD vs Plasma vs LED LCD..

50" Full HD
bild.php

Jimn

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Hoj
Yamaha YZF-R6 -00

Förklara gärna varför den är bättre?
Vill gärna veta vad jag ska leta efter i ett TV köp.

Att Panasonic:en "bara" har 720p medans Samsung:en har 1080p ser man någon skillnad mellan dom?

Sen tyckte jag det kändes som om det var väldigt få handlare som sålde den, varför kommer det sig?
Pixmania, dom verkar ha lite si och så angående sitt rykte.

Samt att det fanns väldigt lite info om den:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=422672

Jag är mycket tacksam för svar.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förklara gärna varför den är bättre?
Vill gärna veta vad jag ska leta efter i ett TV köp.

Att Panasonic:en "bara" har 720p medans Samsung:en har 1080p ser man någon skillnad mellan dom?

Sen tyckte jag det kändes som om det var väldigt få handlare som sålde den, varför kommer det sig?
Pixmania, dom verkar ha lite si och så angående sitt rykte.

Samt att det fanns väldigt lite info om den:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=422672

Jag är mycket tacksam för svar.

Jag skjuter på höften bara nu.

Pixmania har döpt om den till PF10X istället för P10X som den heter egentligen. Många gör detta pga att det är tex gråimport, komma undan prisgarantin mm. Sen har nog bara pixmania lagt in den på prisjakt så fort som möjligt för att kunna sälja den. Så dom har nog inte tagit sig tid att fylla i info om den.

För att kunna se 1080p på en 50" så ,så måste du sitta 2m till max 2.70 från TV, annars ser du inte 1080p. Här nedan så ser du vilka avstånd du måste ha för olika upplösningar & storlek på TV.

50" FullHD 2 - 2.70m tittar avstånd
50" 720p 2.70 - 3.50m
50" DVD digital TV 3.5 - 5m

42" samma som ovan

42" 1.60 - 2.30m
42" 2.30 - 3m
42" 3 - 4.5m

Sen om du personligen själv ser någon skillnad mellan 720p & 1080p är oxå en fråga, om du har tur så gör du det.

Vad du ska titta efter vid ett TV köp är svårt att säga. Men enkelt förklarat är att TV ska kunna visa så naturtrogen bild som möjligt. Färgerna ska ligga så näa 6500kelvin som möjligt, det är i den kelvin skalan filmer spelas in i kan man säga. Dom Tv du ser i dom flesta affärer har fabriks inställningar & dessa inställningar är till för att sticka ut så mkt som möjligt i en affär. Många "rookies" faller för dessa inställningar då alla färger är klara & det ser ut som det är jätte bra bild.

Men hemma i ett normalt rum där det inte är lysrör mm så skulle man nog få ont i ögonen ganska fort med dom inställningarna.

Ska man gå på statistik så är Pioneer den bästa TV på allt egentligen, svärta, färghantering mm. Panasonic kommer strax bakom Pioneer, men är typ 10 000kr billigare. Sen har det varit ett ganska "stort" glapp till 3:e placerade märken. Och dom märkena varierar från gång till gång.

Samsung TV du länkar till är från 2008 & Pannan jag länkade till är från 2009

Jimn

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Hoj
Yamaha YZF-R6 -00
Många tack för den förklaringen R1 Uffe.
Har du möjligen några bra länk-tips för vidare läsning angående TV-köp?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Däremot skulle jag inte påstå att de mått du anger för 1080p/720p/524p (har för mig att det är 524) är något man skall följa slaviskt, men visst, de ger en fingervisning på att 1080p inte är så hett som vissa försöker påvisa.
Men bara för att man inte ser alla detaljer på 4m avstånd betyder inte att man inte upplever bilden som skarpare och klarare när det är fullHD kontra 720p eller vanlig DVD.

Men en viktig grej är att inte hänga upp sig på siffrorna som de har i specsen, bara för att den ena har 1080p och den andra "bara" 720p så betyder det inte att den med 1080p är bättre...

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rekomenderar att hänga på http://www.component.se/forum/ där är det mer kvalitet. Dom som har hemmabio butiker hänger ofta där. Frågar du en seriös fråga så får du seriösa svar som är bra förklarade.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning