Allt om platt-TV & hembio!

Hornpelle

Ur spår
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Utan igen...
Är i samma sits som föregående frågeställare, sålde min tjocktv så jag slapp släpa med den i flytten. 3,9 meter mellan väggarna och kollar mest tv samt att det kan bli en del film och lite dator.

Är det verkligen plasma jag ska satsa på och så stor?
Försäljarna jag kollat med säger max 42" och plasma medans jag va lite sugen på 46" samt lcd då jag tyckte bilden såg så mörk ut på plasmerna.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Är i samma sits som föregående frågeställare, sålde min tjocktv så jag slapp släpa med den i flytten. 3,9 meter mellan väggarna och kollar mest tv samt att det kan bli en del film och lite dator.

Är det verkligen plasma jag ska satsa på och så stor?
Försäljarna jag kollat med säger max 42" och plasma medans jag va lite sugen på 46" samt lcd då jag tyckte bilden såg så mörk ut på plasmerna.

Jag tror att en 50" kommer uppfattas som stor i början, men sen efter ett tag så vänjer man sig nog och till sist så kommer man nog tycka den är för liten. :hihi

Har du någon bekant du kan kika hos som har en 50" för att bilda dig en uppfattning om storleken?

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Jag tror att en 50" kommer uppfattas som stor i början, men sen efter ett tag så vänjer man sig nog och till sist så kommer man nog tycka den är för liten. :hihi

Den är inte för liten :) men nog vänjer man sig vid storleken och den lixom krymper med tiden. 50" känns fullt normalt nu.

//M

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Edit: Har ni som köpt en tv i 10k-klassen lagt till försäkring?
Dom ska ha 1200:- för att försäkra den i tre år, men det känns rätt onödigt när man ändå har garantin på 2 år?

Försäkringarna är bara bluff, se till att du har en bra hemförsäkring istället som täcker det mesta som kan gå åt helvete. På det viset sparar du in massvis med pengar jämfört med om du skulle köpa försäkring på varje enskild sak.

Steve-O

#41 R600
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
600rr -05
Är också i tv-köpartankar!
Är sugen på en LED Samsung typ UE-46B7070
min fråga är om det är värt att lägga så pass med pengar på
en tv eller om det bara är dumt?
Verkar ju smidigt med att köra usb direkt i tv:n sen att kunna surfa på lite sidor direkt via tv:n är ju också något som lockar!
Sen är det ju coolt med LED :D
Eller ska man satsa på en billigare LCD eller Plasma?

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
tjejen klagar redan när man kollar på tv när hon ska sova :D

Sovrummet är till för 2 saker, det ena är att sova och det andra är inte tvtittande ;-) :D:D

Ponera att man tjöper en PS3a och kikar på en blu-ray rulle, då kommer jag endast att kunna se 720p med den billigare tvn alltså?

Japp, men det räcker gott :tummenupp:tummenupp

Förresten, ni som tjöpt online, hur beteer sig folket som fraktar dessa apparater?
Får jag hem något som är kantstött så kommer jag kantstöta budet så att säga.

Edit: Har ni som köpt en tv i 10k-klassen lagt till försäkring?
Dom ska ha 1200:- för att försäkra den i tre år, men det känns rätt onödigt när man ändå har garantin på 2 år?

Har köpt mycke via dustin och det har alltid varit hela prylar.. ännu sålänge iallafall.. jag tar aldrig extraförsäkringar på mina grejer, har iochförsig haft tir oxå så inget har gott sönder men det är väl bara att ta på hemförsäkringenisåfall ??

Det får vi hoppas. :hihi

Ska en sväng till Gefle idag så då tjöper jag med mig en HDMI-kabel modell längre så jag kan jacka in datorn och se hur det ser ut.

Du kommer få "inbränningar" om du kör mycke från datorn men det är bara att slänga på "myrornaskrig" en stund så försvinner det..

Jag VET att en 50" är stor i början men som sagt du vänjer dig fort, jag har börjat kolla på 60" - 63" led nu :näsblod:näsblod men tror jag behåller min 50" ett tag till....

Verkar ju smidigt med att köra usb direkt i tv:n sen att kunna surfa på lite sidor direkt via tv:n är ju också något som lockar!

Har du pengarna så låt dom rulla !! :tummenupp:tummenupp:yoparty:yoparty

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Sovrummet är till för 2 saker, det ena är att sova och det andra är inte tvtittande ;-) :D:D

Moahaha, han har ju doppat lite mkt den där Dee_cati. Or should I say father Dee_cati.
Det enda han kommer få göra inom en snar framtid är just att kolla på tv. :hihi

Angående inbränningarna så har det väl blivit markant bättre på senare tid?
Mitt syfte var hur som helst att kunna kika på nåt youtube klipp och kanske rita lite på storformat bara. Inget spelande direkt.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada

Jag är precis i samma tankar som dig! Dock så undrar jag också om merskillnaden är "värt" mot en "vanlig" lcd?

Vad jag har hört så kommer fler tillverkare än samsung använda LED teknik, kanske är bra att vänta..

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Moahaha, han har ju doppat lite mkt den där Dee_cati. Or should I say father Dee_cati.
Det enda han kommer få göra inom en snar framtid är just att kolla på tv. :hihi

Angående inbränningarna så har det väl blivit markant bättre på senare tid?
Mitt syfte var hur som helst att kunna kika på nåt youtube klipp och kanske rita lite på storformat bara. Inget spelande direkt.

Ok, ja då får han väl ha en tv i sovrummet då.......

Inbränningar är inget problem längre, men det blir lätt det när man ex har en statiskbild som man har i över och underkant vid ex surf. Men som sagt det går bort fort bara man visar något annat på tv:n en stund. Du kommer bli skitnöjd med tv:n :tummenupp:tummenupp

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Grattis Jonathan, på med dumstruten och ställ dig naken på torget.

Köpte en HDMI-kabel från Jula för 400:- och nu när jag kommer hem så ser jag naturligtvis att jag inte har en sån utgång på mitt svindyra jävla Nvidia Quadro FX1500 graff-kort. :mad:

Men, jag har däremot två DVI-utgångar och således en över då skärmen sitter i den andra.

Kan jag köpa den här och ändå få HDMI-kvalitét på bilden eller är det helt värdelöst att göra så? http://www.thomann.de/se/the_sssnake_hdmi_dvi_d_adapter.htm

Jag har ju S-video ut från datorn också, men det känns som ett betydligt sämre alternativ?

Edit: Hittade den på Kjell som är lite mer känt. Denn borde jag ha som har HDMI hane/hane och DVI-hona?

http://www.kjell.com/?item=98141&path=

Grattis Jonathan, på med dumstruten och ställ dig naken på torget.

Köpte en HDMI-kabel från Jula för 400:- och nu när jag kommer hem så ser jag naturligtvis att jag inte har en sån utgång på mitt svindyra jävla Nvidia Quadro FX1500 graff-kort. :mad:

Men, jag har däremot två DVI-utgångar och således en över då skärmen sitter i den andra.

Kan jag köpa den här och ändå få HDMI-kvalitét på bilden eller är det helt värdelöst att göra så? http://www.thomann.de/se/the_sssnake_hdmi_dvi_d_adapter.htm

Jag har ju S-video ut från datorn också, men det känns som ett betydligt sämre alternativ?

Edit: Hittade den på Kjell som är lite mer känt. Denn borde jag ha som har HDMI hane/hane och DVI-hona?

http://www.kjell.com/?item=98141&path=

Edit 2: Ser nu att Kjell har 10m DVI-HDMI kabel för 400:-. Men jag orkar fan inte åka 5 mil enkel för att lämna tillbaka min kabel hos Jula. Då får det bli en adapter istället om inte panelen säger ifrån. ?

Grattis Jonathan, nu blir det två dumstrutar.

Last edited:

Steve-O

#41 R600
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
600rr -05
Jo det är ju inte "äkta" LED, men det kommer ju alltid något nytt,
när "riktig" LED kommit är ju säkert O-LED på gång!
Som någon skrev så funderar ja på om det är värt mellanskillnaden mot
en vanlig LCD eller Plasma!
Men lutar nog åt att det blir en sån iaf, var hos en kompis som har en sån, sjukt fin bild och många roliga saker!
Man vill ju aldrig vänta heller, vill ju ha NU :D

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Jo det är ju inte "äkta" LED, men det kommer ju alltid något nytt,
när "riktig" LED kommit är ju säkert O-LED på gång!
Som någon skrev så funderar ja på om det är värt mellanskillnaden mot
en vanlig LCD eller Plasma!
Men lutar nog åt att det blir en sån iaf, var hos en kompis som har en sån, sjukt fin bild och många roliga saker!
Man vill ju aldrig vänta heller, vill ju ha NU :D

Kollade du Sd material på den?
Ställde du dig lite vid sidan och kollade?

Dom är rätt känsliga för vilket material som sänds och även om man inte sitter rakt framför tv'n.
Därför blev det en plasma för min del, dom är lite mer "överseende" med sämre material och har inga problem med om du kollar på tv'n lite från sidan.

Samsung PS50B855 köpte jag och är helnöjd.
Rätt bra mediaspelare som kan ta musik, kort och film från antingen USB eller nätverket.
Även vissa internet gadjets, typ youtube mm, funkade men var rätt segt.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Man ser ju en liten bit av soffan...och jag skulle tippa på att avståndet fram till TV:n är ca: 5 meter. Men det blir inte riktigt rätt vinkel på bilden.

Okej, ja det ser betydligt längre ut än för mig, men bilden kan ju vara missvisande också.

Finfint rum annars! :tummenupp

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping