Allt om platt-TV & hembio!

Merovingian

Guest
Good Q!

Vilken är den mest prixvärda. Inte billigaste smäcket och heller inte det sämsta kapitalförstöringsalternativet?

Om vi snackar LCD-projektorer säger mina vida beläsningar i ämnet att följande är det bästa man kan få för pengar utan att bli ruinerad:

-Epson TW-700 (720p) = 10 000:-
-Panasonic AX200 (720p) = 12 000:-
-Sanyo Z-700 (1080p) = 13 000:-

Alla är bra fast på olika sätt.
AX200an om det är bildkvalitet och ljusstyrka man är ute efter, Epson om man vill ha lång garanti, och Sanyon om man är 1080p-aktivist.
Pannan är bemärkt just för att producera en bild som lätt kan misstas för en 1080p-projektor, eftersom den gör så pass skarp bild samt har ett slags filter som eliminerar pixelsynlighet. Alla är som sagt bra.

Själv har jag en Epson TW-680 och har både bu och bä att säga om den.
För priset är den riktigt bra. Gav 8 papp för den och en duk.
Synd bara att den varit på reparation sedan i juli. De verkar inte lagerhålla delar särskilt bra. Epson anlitar en firma för utförning av reparationer, de lagar ingenting själva.
En annan sak som inte har med saken att göra är att de kallar sin kundservice för "Epson customer interaction center", vilket är förjävla töntigt.
Vad är det för fel på "Epson kundtjänst"? :va

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Själv har jag Pannan, underbar projektor för så lite pengar. KÖP! Stod mellan den och Sanyon men pannan var snyggare och billigare.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
vad ska man ha för projektor då? Billig men ändå bra nog att titta på blueray-film med? duken blir någon motordriven historia men det första är att ta reda på vad en projje kostar...
Epson TW-700 eller Hitachi TX-300

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Hallå kunskap!

Nu har ett problem dykt upp.

På min tv/stereo bänk har jag

1st nad 40 tum Lcd tv med 2 Hdmi ingångar
1st onkyo trx-506 reciver med en Hdmi-växel i. alltså bara pass-through
samt en digital box, en bd-spelare och en tvix och samtliga dessa vill jag ansluta till Hdmi i tvn. Alltså måste jag gå via växeln i recivern. Men när jag gör det så får jag en rand längs ut i vänstra kanten på tvn ca 1 cm tjockt blir bilden svartvit och ligger lite fel i förhållande till det andra. Detta gäller bara BD och digitalbox. Från tvixen fungerar det utmärkt. Någon som har några tankar om vad detta kan vara? Hur kommer det sig? Någon inställning som jag bör ändra? Eller är det så att jag har en skit-reciver och att det aldrig kommer bli bra?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Hallå kunskap!

Nu har ett problem dykt upp.

På min tv/stereo bänk har jag

1st nad 40 tum Lcd tv med 2 Hdmi ingångar
1st onkyo trx-506 reciver med en Hdmi-växel i. alltså bara pass-through
samt en digital box, en bd-spelare och en tvix och samtliga dessa vill jag ansluta till Hdmi i tvn. Alltså måste jag gå via växeln i recivern. Men när jag gör det så får jag en rand längs ut i vänstra kanten på tvn ca 1 cm tjockt blir bilden svartvit och ligger lite fel i förhållande till det andra. Detta gäller bara BD och digitalbox. Från tvixen fungerar det utmärkt. Någon som har några tankar om vad detta kan vara? Hur kommer det sig? Någon inställning som jag bör ändra? Eller är det så att jag har en skit-reciver och att det aldrig kommer bli bra?
Du som är en ägare av Onkyo reciver vet väl kanske redan att Onkyos HDMI växlare är under all kritik, eller enkelt förklarat, totalt värdelös. Om du inte vet det så vet du det nu. Tyvärr måste jag säga när Onkyso recivrar är helt klart trevliga i överlag.

Tyvärr inget svar på din fråga men maila supporten & hör om dom har något svar. Och jag håller tummarna för dig att dom är lika duktiga & proffisonella som SONY´s Reciver support som har svar på det mesta & svarar snabbt

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Du som är en ägare av Onkyo reciver vet väl kanske redan att Onkyos HDMI växlare är under all kritik, eller enkelt förklarat, totalt värdelös. Om du inte vet det så vet du det nu. Tyvärr måste jag säga när Onkyso recivrar är helt klart trevliga i överlag.

Tyvärr inget svar på din fråga men maila supporten & hör om dom har något svar. Och jag håller tummarna för dig att dom är lika duktiga & proffisonella som SONY´s Reciver support som har svar på det mesta & svarar snabbt

Jag löste problemet.. Det var SBS.. Skit bakom spakarna.. Jag är en IDIOT :huvet

downtownoslo

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
Letar!
Hallå! Ska köpa ett par högtalare imorgon tänkte jag. Ska främst användas tillsammans med digitalbox och dator. Rummet är relativt litet och man sitter nära TV'n.
Har en NAD Reciever (Länk) som eventuellt kan driva högtalarna.

Sen började jag plötsligt titta lite på aktiva högtalare, typ D'feldt audioengine 5 (Här)

Det jag vill veta är, får jag mer för pengarna om jag använder NAD'en och köper något i stil med DALI Concept 1, eller ska jag köpa audioengine? Har hört mycket gott om dem. :gnissla

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Hur är kvalitén på Anderssons tv apparater?

Sugen på en vit 37"..

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Håller inte med om det. Hade en 606 före den 607 jag har idag och jag tycker HDMI-växlingen fungerar kanon både till plasma och projektor. Det enda jag saknar är dubbla HDMI-utgångar men det finns ju av förklarliga skäl bara på de dyrare modellerna (man kanske skull ta hem en sån :D ).

Hur är kvalitén på Anderssons tv apparater?
Det beror lite på vad man jämför med.

Är du ute efter riktigt bra bild och ska se mycket film via tex BD skulle jag inte rekommendera Andersson. Ska du däremot ha den för att slötitta på TV så duger den säkert bra.

Sen beror det som vanligt på vad man själv tycker är bra. Mina svärföräldrar köpte den billigaste 37 tums LCD:n som fanns på marknaden för ett par år sedan och är helnöjda. När jag är där ville jag inte ens se på skiten för att den är så otroligt usel.

Andersson tillverkas vad jag vet hos OEM-tillverkaren Vestel i Turikiet så det finns gott om andra mer eller mindre kända märken med exakt samma modeller, bara andra namn.

Last edited:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hallå! Ska köpa ett par högtalare imorgon tänkte jag. Ska främst användas tillsammans med digitalbox och dator. Rummet är relativt litet och man sitter nära TV'n.
Har en NAD Reciever (Länk) som eventuellt kan driva högtalarna.

Sen började jag plötsligt titta lite på aktiva högtalare, typ D'feldt audioengine 5 (Här)

Det jag vill veta är, får jag mer för pengarna om jag använder NAD'en och köper något i stil med DALI Concept 1, eller ska jag köpa audioengine? Har hört mycket gott om dem. :gnissla
Min första känsla säger Dali, men kan tyvärr inte säga mer när jag inte har haft tillfälla att lyssna på audioengine.

Däremot har du ju en NAD, var stolt över den.....

Håller inte med om det. Hade en 606 före den 607 jag har idag och jag tycker HDMI-växlingen fungerar kanon både till plasma och projektor. Det enda jag saknar är dubbla HDMI-utgångar men det finns ju av förklarliga skäl bara på de dyrare modellerna (man kanske skull ta hem en sån :D ).
Jag kanske överdrev lite, men många har problem med Onkyos HDMI växlare att den tappar bilden & att det blir svart i "rutan" och att man får starta om recivern

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nu en riktig utmaning...
Min gode far skall köpa en platt-TV till en fjällstuga. Budgeten är på max 5000kr. Vilken är den "bästa" 32-tummaren för den slanten? 5000 innebär alltså inte 5000 plus ett par extra hundralappar för att få den där bra TV'n som bara kostar 5400, utan femtusen som tak innebär inte en krona mer...

Finns det någon TV värd namnet som kan göra sig där? Det kommer inte vara möjligt att ha särskillt mörkt i rummet eftersom vardagsrummet där TV skall stå har STORA fönster så jag antar att man får kika efter en LCD.

Det är nog kabelTV/analog TV i stugan så kan den hantera sunkig signal är det ett plus...

Något tips?

Merovingian

Guest
Jo jag menar så, jag får kika lite på nya drivisar och se om det blir bättre. Det är inte hela världen som det är nu, det är bra bild och man ser det man ska. Men det vore kul att få till det.

Jag kan till viss mån garantera dig att det inte är drivrutinerna som gör det.
Det blir exakt samma sak på min projektor, och det löstes genom ett menyalternativ. Det hette nåt i stil med "DVI level" eller liknande och hade alternativ såsom "Normal" och "Special" eller liknande helt ouppenbart.
Jag kan kika ikväll när jag jobbat klart.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Dags att köpa tv till lägenheten.

Hittade 2st till bra pris:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=414200

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=412422

Användningsområden:

* Film/Serie-tittande från laptopen.
* Hel del "youtube-klipp" från ex. Freeride.
* Ha som andra skärm när man sitter och jobbar med laptopen (lägga upp uppgifter och liknande på den).
* Surfa lite från soffan. Vet inte riktigt hur mycket man gör det? Sånt som är roligt i början kanske?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Någon som har testat Kjell&companys motordrivna dukar? Vi är nämligen i flyttartagen och en ny stor tv stod på inköpslistan men pengarna försvann på kattens operation så nu köper jag en 50"-are och tänkte skaffa mig en duk.
I dagsläget har jag en biodel och en tv-del men nya lägenheten är för liten för detta så jag måste ha tv och projektor på samma plats= Ramspänt funkar inte.
Vill samtidigt inte lägga ut för stora summor på en duk då jag endast kommer använda den i ett par år tills vi flyttar till större när vi väl hittar nåt som passar.
Krav: Motordriven. Minst 100", gärna 110" eller dylikt. Sitter med 80" i dagsläget men det är för litet på nya stället.
Vad ska man ha, törs man köpa Kina-tillverkade grejjer? Nån här med kontakter som kanske kan fixa en åt mig :krama

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Polaren ska sälja sin platt tv, en 50" plasma av märket samsung. Modell från 2008

SH pris 6500kr och då ingår ett nytt vägfäste.

Försöker bara hjälpa en polare, och hoppas en annan hojbroder/syster blir nöjd.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Upp igen, jag behöver en stooooor eldriven duk men vill inte betala massvis med pengar då jag inte kommer använda den så länge.
Nån som har några tips, erfarenheter av de billiga märkena etc?

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Okej.. Dumbo does it again!

Jag har en fråga. Jag har ett par frontar som är gjorda så du kan bi-ampa dem. Har testat det idag då min onkyo-stärkare har en funktion så du kan använda de 2 överblivna kanalerna (7.1 stärkare men kör 5.1) för bi-amp av front. När jag gjorde detta så fick jag ett mycket sämmre ljud ur frontarna. Diskanten blev alldeles för vass och det lät rent ut sagt skit. Samtidigt så känner jag att det vore ju kul att kunna få lite extra kräm i frontkanalerna så min fundering är därför som följande:

Om jag sätter tillbaka bläcken som tidigare band ihop de fyra högtalarkabelingångarna till två dvs plus och minus, men ändå låter 2 uppsättningar högalarkabel gå in i frontarna alltså bi-amping fast till jag använder högtalarnas delningsfilter. Alltså blir det som att koppla in 2st stärkarkanaler som spelar samma sak i en högtalare utan bi-amping.

Går det att göra så? Tjänar jag något på det? Skiter sig impedansen i högtalaren då och stärkaren får jobba mot för lågt motstånd?

Tacksam för lite tankehjälp

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Ska köpa mig en tv till sovrummet, vet inte riktigt vad jag vill ha längre. Inte specielt ljust i rummet så är en plasma att föredra framför en lcd?. Kommer nog bli 85% tv tittande och 15% xbox/dator.

Någon som har tipps på någon prisvärd? Min budget är 0<5000kr.

Och ja, man kan faktiskt kolla tv i sovrummet också:tummenupp

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Okej.. Dumbo does it again!

Jag har en fråga. Jag har ett par frontar som är gjorda så du kan bi-ampa dem. Har testat det idag då min onkyo-stärkare har en funktion så du kan använda de 2 överblivna kanalerna (7.1 stärkare men kör 5.1) för bi-amp av front. När jag gjorde detta så fick jag ett mycket sämmre ljud ur frontarna. Diskanten blev alldeles för vass och det lät rent ut sagt skit. Samtidigt så känner jag att det vore ju kul att kunna få lite extra kräm i frontkanalerna så min fundering är därför som följande:

Om jag sätter tillbaka bläcken som tidigare band ihop de fyra högtalarkabelingångarna till två dvs plus och minus, men ändå låter 2 uppsättningar högalarkabel gå in i frontarna alltså bi-amping fast till jag använder högtalarnas delningsfilter. Alltså blir det som att koppla in 2st stärkarkanaler som spelar samma sak i en högtalare utan bi-amping.

Går det att göra så? Tjänar jag något på det? Skiter sig impedansen i högtalaren då och stärkaren får jobba mot för lågt motstånd?

Tacksam för lite tankehjälp

Ingen?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Har själv tjackat Samsung LE46B650... en riktig hit och att den säljs på Webhallen för 11495:- gjorde inte ont heller. :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...