Allt om platt-TV & hembio!

MikkE

Guest
Känns inte kul nu när man har ett par B&W 683 i ett rum på 9-10kvm när de är menade för mycket större.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Har kört med inställningarna över förutom sharpnessinställningen, ska det verkligen vara 3 click till vänster, det innebär ju helt i botten alltså ingen sharpness alls, ska det vara så ??

Bra med inställningar. Gäller dessa även till min TX-P42X10Y?
Eller är det någon som har några bättre inställningar?

Om jag följer den inställningen blir det värden som står i ().

Viewing mode: Cinema
Contrast: 2 clicks left (40)
Brightness: 1 click left (-1)
Colour: 3 clicks right (33)
Sharpness: 3 clicks left for HD, 1click left for SD (2 / 4)

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
Jag har tänkt köpa ett par "Canton GLE 490" högtalare, det jag undra är om nån här kan tipsa om en bra reciver som funkar bra med dessa?
Jag har spanat lite på en "Onkyo TX-SR707", är det bra skit?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Bra med inställningar. Gäller dessa även till min TX-P42X10Y?
Eller är det någon som har några bättre inställningar?

Om jag följer den inställningen blir det värden som står i ().

Viewing mode: Cinema
Contrast: 2 clicks left (40)
Brightness: 1 click left (-1)
Colour: 3 clicks right (33)
Sharpness: 3 clicks left for HD, 1click left for SD (2 / 4)
Dessa inställningar passar dom flesta Panasonic, sen kan man finjustera själv efter det

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har tänkt köpa ett par "Canton GLE 490" högtalare, det jag undra är om nån här kan tipsa om en bra reciver som funkar bra med dessa?
Jag har spanat lite på en "Onkyo TX-SR707", är det bra skit?

Lättdrivna högtalare som klarar sig på det mesta av "normal" klass och Onkyon är perfekt för ändamålet. Men kolla skillnaden mot 607:an, på pappret är det mer kräm i den men det är väl antagligen lite mindre finesser eller dylikt tippar jag på.
Jag har bara hört dem med Sherwood 75** och det lät jävligt bra och Onkyon tror jag lämnar mer kräm än Sherwooden. Annars har du Marantz 5004 men det säger jag bara för att jag själv har kört Marantz de 10 senaste åren, tillsammans med Denon. Inte bättre grejjer alla gånger men jag tycker de är/var mycket snyggare...

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
Lättdrivna högtalare som klarar sig på det mesta av "normal" klass och Onkyon är perfekt för ändamålet. Men kolla skillnaden mot 607:an, på pappret är det mer kräm i den men det är väl antagligen lite mindre finesser eller dylikt tippar jag på.
Jag har bara hört dem med Sherwood 75** och det lät jävligt bra och Onkyon tror jag lämnar mer kräm än Sherwooden. Annars har du Marantz 5004 men det säger jag bara för att jag själv har kört Marantz de 10 senaste åren, tillsammans med Denon. Inte bättre grejjer alla gånger men jag tycker de är/var mycket snyggare...

Hmm Marantz SR5004 verkade ju inte fel heller. ska kolla lite närmare på den. :tummenupp

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hmm Marantz SR5004 verkade ju inte fel heller. ska kolla lite närmare på den. :tummenupp

Gör det, föregångarna låter ruskigt bra men man ska nog jupp i lite högre klasser för att Marantz verkligen ska briljera. Men de håller klart jämna steg med övriga märken.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Hur är kvaliteten på LG:s tv apparater egentligen :va

Haft min i en vecka och det är redan en pixel som pajat...

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Tänkte köpa en bioskylt från design by Bond.

Har det fungerat bra att köpa därifrån?

Denna ska det bli med texten "welcome" under.:)

Design By Bond är ett seröst företag, han säljer skyltar till USA på löpande band.

Så du behöver inte vara orolig att handla där, han är mkt trevlig sägs det i hemmabio kretasarna

Merovingian

Guest
Tackar för det :tummenupp

Merovingian: Ja, jag tycker ju det låter bra när de är inkopplade direkt från hörlursuttaget på laptopen så ska nog bli nöjd!

Lita på mig när jag säger att det är en betydlig skillnad.
Det kan dock vara marigt att få till det. Indikerar displayen på Z'an DTS eller DOLBY DIGITAL så får den digital signal den känner igen. Sedan har du faktorn att TV'n inte ger ut en fullvärdig sådan signal om den tar upp ljudet från din DVD/Bluray-spelare via RCA-kablar.
Tar den upp ljudet via HDMI blir det säkert korrekt. Jag körde mina optiskt direkt mot ljudkortet i datorn och ställde om VLC att köra digitalt ljud ut.
Rekommenderar att tanka hem en test-DVD med allsköns THX-vinjetter och brassa helvet. :brynad

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Lita på mig när jag säger att det är en betydlig skillnad.
Det kan dock vara marigt att få till det. Indikerar displayen på Z'an DTS eller DOLBY DIGITAL så får den digital signal den känner igen. Sedan har du faktorn att TV'n inte ger ut en fullvärdig sådan signal om den tar upp ljudet från din DVD/Bluray-spelare via RCA-kablar.
Tar den upp ljudet via HDMI blir det säkert korrekt. Jag körde mina optiskt direkt mot ljudkortet i datorn och ställde om VLC att köra digitalt ljud ut.
Rekommenderar att tanka hem en test-DVD med allsköns THX-vinjetter och brassa helvet. :brynad

Har bara dator och ett "gammel-xbox" till tv'n. Så det blir inget problem direkt.

Brassa helvet :yoparty ska jag göra. Synd bara att man flyttade till lägenhet. Men än så länge är det ingen som har klagat. Spelar man för klent då? :va

Och när man ändå är inne på kablar. Vad ska man köpa föra HDMI-kablar?
Går man efter minhembio-fanatikerna ska man ju lägga en bra slant på kablar. Men ska det verkligen vara nödvändigt?
Det är 5 meter det rör sig om. Kanske en kortare på 2 meter också.

Edit: HDMI-kablar jag pratar om.

Merovingian

Guest
Och när man ändå är inne på kablar. Vad ska man köpa föra HDMI-kablar?.

Jag tillhör skolan som hävdar att skillnaden är noll.
Jag kör 10 meter Deltaco-kabel á 100-någonting kronor till min projektor.
När jag köpte kabeln varnade de mig för att det kanske inte skulle fungera med så lång om jag hade en signalsvag källa. Det fungerade.
På gamla analoga tiden kom vissa DVD-spelare med sjukt undermålig scart-kabel där bilden mer eller mindre blev randig på grund av kabeln, det minns jag som igår. Ingen har hittills i digitala sfären lyckats bevisa för mig i praktiken att man har nytta av en kabel som kostar en skjorta per meter.
Jag tycker du ska börja med en billig kabel. Skulle du mot förmodan se saker med bilden du inte tycker om och inte kan justera bort, testa med en dyrare.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping