Allt om platt-TV & hembio!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Okej.. Dumbo does it again!

Jag har en fråga. Jag har ett par frontar som är gjorda så du kan bi-ampa dem. Har testat det idag då min onkyo-stärkare har en funktion så du kan använda de 2 överblivna kanalerna (7.1 stärkare men kör 5.1) för bi-amp av front. När jag gjorde detta så fick jag ett mycket sämmre ljud ur frontarna. Diskanten blev alldeles för vass och det lät rent ut sagt skit. Samtidigt så känner jag att det vore ju kul att kunna få lite extra kräm i frontkanalerna så min fundering är därför som följande:

Om jag sätter tillbaka bläcken som tidigare band ihop de fyra högtalarkabelingångarna till två dvs plus och minus, men ändå låter 2 uppsättningar högalarkabel gå in i frontarna alltså bi-amping fast till jag använder högtalarnas delningsfilter. Alltså blir det som att koppla in 2st stärkarkanaler som spelar samma sak i en högtalare utan bi-amping.

Går det att göra så? Tjänar jag något på det? Skiter sig impedansen i högtalaren då och stärkaren får jobba mot för lågt motstånd?

Tacksam för lite tankehjälp

Skulle gissa att överlastskyddet i steget löser,eller att du grillar steget.

Henrik

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Funderar på att köpa platt-tv snart och har tänkt ut några funktioner jag vill ha på den. Finns det nån bra sida på nätet där man kan filtrera fram den bäst lämpade apparaten utifrån kriterier man anger?

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Ska köpa mig en tv till sovrummet, vet inte riktigt vad jag vill ha längre. Inte specielt ljust i rummet så är en plasma att föredra framför en lcd?. Kommer nog bli 85% tv tittande och 15% xbox/dator.

Någon som har tipps på någon prisvärd? Min budget är 0<5000kr.

Och ja, man kan faktiskt kolla tv i sovrummet också:tummenupp

Kolla http://www.minhembio.com/

Är mest plasma-kramare här :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Funderar på att köpa platt-tv snart och har tänkt ut några funktioner jag vill ha på den. Finns det nån bra sida på nätet där man kan filtrera fram den bäst lämpade apparaten utifrån kriterier man anger?

Prisjakt.nu är klart bästa priskollen om man ska leta elektronik.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Har du varit inne i reciver menyn & ändrat till "BiAmp" någonstans ?

Ska köpa mig en tv till sovrummet, vet inte riktigt vad jag vill ha längre. Inte specielt ljust i rummet så är en plasma att föredra framför en lcd?. Kommer nog bli 85% tv tittande och 15% xbox/dator.

Någon som har tipps på någon prisvärd? Min budget är 0<5000kr.

Och ja, man kan faktiskt kolla tv i sovrummet också:tummenupp
Svårt att hitta en bra plasma för det där priset, men för 5990kr får du en riktigt bra 42", kolla här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=412518

Last edited:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Tack, men det är lite som prisjakt.nu - jag skulle vilja ha mer detaljerat filter tex för att ange antal usb-portar och om de har mjukvara för att spela upp filmer osv.

Gå in på prisjakt, välj vilken storlek du vill ha, klicka sedan på "fler Sökriterier" då kommer det upp där du kan bocka i om du vill ha USB, men vet ej om du kan välja hur många USB det ska vara.

Ja. borde jag inte det?

JA, du ska ändra till det

Last edited:

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Svårt att hitta en bra plasma för det där priset, men för 5990kr får du en riktigt bra 42", kolla här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=412518

Vafan, finns det en TX-P42C10Y också :huvet
Nu när man precis tänkte beställa en TX-P42X10Y i julklapp till sig själv.
Fungerar inte vidare bra att köpa elektronik när man har svårt att bestämma sig :confused: Försöka få koll på dator,TV & mobil som ska inhandlas är inte det lättaste...

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
1000rr-09
Nån som har koll på denna tv är det prisvärt. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=450661 Och är menyerna bra om man kör boxerkort i tvn har haft 2 samsung innan och tycker dom har bra menyerna eller kanalmenyerna menar jag.Hade denna samsung men hade problem med den och tänkte byta till nått annat http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=489970 eller vad rekomenderar ni 99% tv tittande min 40tum pris kring 11000 och det är komplett som gäller

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Nu när man precis tänkte beställa en TX-P42X10Y i julklapp till sig själv.

Sådär ja, då har man fått hem TV'n. Trevligt att gå från 12" till 42" faktiskt.

Några speciella inställningar jag bör göra?
"Inkörning" - ska man göra det?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Okej.. Dumbo does it again!

Jag har en fråga. Jag har ett par frontar som är gjorda så du kan bi-ampa dem. Har testat det idag då min onkyo-stärkare har en funktion så du kan använda de 2 överblivna kanalerna (7.1 stärkare men kör 5.1) för bi-amp av front. När jag gjorde detta så fick jag ett mycket sämmre ljud ur frontarna. Diskanten blev alldeles för vass och det lät rent ut sagt skit. Samtidigt så känner jag att det vore ju kul att kunna få lite extra kräm i frontkanalerna så min fundering är därför som följande:

Om jag sätter tillbaka bläcken som tidigare band ihop de fyra högtalarkabelingångarna till två dvs plus och minus, men ändå låter 2 uppsättningar högalarkabel gå in i frontarna alltså bi-amping fast till jag använder högtalarnas delningsfilter. Alltså blir det som att koppla in 2st stärkarkanaler som spelar samma sak i en högtalare utan bi-amping.

Går det att göra så? Tjänar jag något på det? Skiter sig impedansen i högtalaren då och stärkaren får jobba mot för lågt motstånd?

Tacksam för lite tankehjälp

Har lite svårt att se framför mig hur du menar, men jag har iallafall kört min HK-stärkare med dubbla kablar in i frontarna i nästan 10 år utan problem. Jag tvinnade helt enkelt ihop kablarna och pulade in två kablar i varje högtalarutgång på stärkaren. Detta enligt rekommendation from seriös hifi-nisse.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
tjo

kollar på samsung led tv nån som har några erfarenheter av led allra hellst av denna

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE32B7070WXXE/samsung-32-led-tv-fraktfritt

//Bolle

har haft min 46B7070 sedan Juni nu, och har iaf inga som helst klagomål.
klockren bild. Ljudet kan vara lite klent, men då får man slå på stereon istället.
Kollar du mycket på fotboll så skall du in i servicemenyn och göra lite justeringar, annars blir det svårt att få bra bild.
Mediaspelaren i den funkar bra, dock har jag inte lyckats spela upp DD-ljud:va
misstänker att det finns firmwareuppgraderingar till sånt, har faktiskt inte letat.
Mediaspelaren läser dom flesta format inkl .mkv.
Även undertexter i form av .srt funkar bra. Det tråkiga med mediaspelaren är att om man inte vill ha film/musik på USB, utan på en server i källaren så
måste du installera mjukvara. Självklart följer det med mjukvara, men endast för Win !!
Själv kör jag med Mediatomb på linuxburken. Fungerar klockrent.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Nån som vet en TV för ca 10k eller gärna mindre, helst 42" och uppåt?

Krav: VIT

Samsung har en 40" (Samsung LE40B546) men det är lite för litet.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Har lite svårt att se framför mig hur du menar, men jag har iallafall kört min HK-stärkare med dubbla kablar in i frontarna i nästan 10 år utan problem. Jag tvinnade helt enkelt ihop kablarna och pulade in två kablar i varje högtalarutgång på stärkaren. Detta enligt rekommendation from seriös hifi-nisse.

Kommer de dubbla kablarna från samma kanal på förstärkaren? Jag har tänkt att använda två olika kanaler på förstärkaren som dock givetvis kommer skicka ut samma signal..

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Sätt dessa inställningar så fort som möjligt på din PX80

Viewing mode: Cinema
Contrast: 2 clicks left
Brightness: 1 click left
Colour: 3 clicks right
Sharpness: 3 clicks left for HD, 1click left for SD
Colour balance: Warm
Colour management: Off
P-NR: Off

Power save: Off
Side Panel: High
Overscan: Off for HD, On for SD

Sen om inte oljudet försvinner så ska du reklamera den om du inte kan leva med det förstås.

Har du frågor kring Pannan så tveka inte att höra av dig

Uffe

Har kört med inställningarna över förutom sharpnessinställningen, ska det verkligen vara 3 click till vänster, det innebär ju helt i botten alltså ingen sharpness alls, ska det vara så ??

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping