Allt om platt-TV & hembio!

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Jo det är ju inte "äkta" LED, men det kommer ju alltid något nytt,
när "riktig" LED kommit är ju säkert O-LED på gång!
Som någon skrev så funderar ja på om det är värt mellanskillnaden mot
en vanlig LCD eller Plasma!
Men lutar nog åt att det blir en sån iaf, var hos en kompis som har en sån, sjukt fin bild och många roliga saker!
Man vill ju aldrig vänta heller, vill ju ha NU :D

Hmm, vad menar du med "inte äkta LED" ??
Självklart är det LED'ar i Samsungs modeller. Dock är det bakgrundsbelysningen som är LED'ar.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Utveckla gärna detta.........:rolleyes:

Med fusk-LED menar jag kantmonterad LED men skulle gärna även placera en snål/dålig zon backlight-LED häri.

Kantmonterad LED ger oftast en tråkigt ojämn ljusyta. Även zoner av LED kan få problem ifall de är för få.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Jag tror faktiskt det blir den här tvn. Fri frakt dessutom för köp över 1000:- verkar ju helbra!

Den där TV är "most bang for the buck" för tillfället

Utveckla gärna detta.........:rolleyes:
Ännu enklare förklaring. Det är en vanlig LCD TV, men istället för traditonell LCD bakgrund belysning så använder dom LED "dioder" som bakgrunds belysning.

Detta är dock en xtra "enkel" förklaring

Last edited:

Steve-O

#41 R600
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
600rr -05
Blir bara mer och mer förvirrad ju mer man kolla omkring!
Vad är bäst att köpa om man tittar mycket på tv (boxer) och ganska
mycket film (dvd) (ev blue-ray)
Tittar väl överlag ganska mycket på tv, har väl tänkt lägga mellan 10-20000
Vill gärna att det går att köra filmer via usb, inbyggd mottagare är oxå ett måste!
HJÄLP!!! :D

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Blir bara mer och mer förvirrad ju mer man kolla omkring!
Vad är bäst att köpa om man tittar mycket på tv (boxer) och ganska
mycket film (dvd) (ev blue-ray)
Tittar väl överlag ganska mycket på tv, har väl tänkt lägga mellan 10-20000
Vill gärna att det går att köra filmer via usb, inbyggd mottagare är oxå ett måste!
HJÄLP!!! :D

Jag skulle nog rekommendera att du kollar på Plasma!
Visst, LCD/LED är knivskarpa med bra material in, men ska du kolla boxer = inget HDmaterial då blir det inget bra med LCD/LED.
Brukar vara si & så med betraktningsvinkeln på LCD/LED med.
Är ju ingen hit om ni ska sitta 5 pers i en hög mitt framför tv'n för att slippa mysko effekter i bilden.
Sånt är plasman förskonad från.

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Wohoo, nu är den hemma och inkopplad! :banana

Klart bättre bild än vad jag trodde det skulle vara med marksänt digitalt nät!

Har en fråga bara; hur får jag fart på datoranslutningen till tvn?
Har kopplat (från dator): DVI-utgång 2 -> HDMI-adapter -> HDMI-kabel -> HDMI-ingång 2 på TV. Men jag får ingen bild.

Jag förmodar att jag behöver "aktivera" den DVI-utgången jag har från datorn på något sätt? Hur?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Wohoo, nu är den hemma och inkopplad! :banana

Klart bättre bild än vad jag trodde det skulle vara med marksänt digitalt nät!

Har en fråga bara; hur får jag fart på datoranslutningen till tvn?
Har kopplat (från dator): DVI-utgång 2 -> HDMI-adapter -> HDMI-kabel -> HDMI-ingång 2 på TV. Men jag får ingen bild.

Jag förmodar att jag behöver "aktivera" den DVI-utgången jag har från datorn på något sätt? Hur?

Högerklicka på skrivbord och testa att klona bilden eller välja skärm nummer två som den bör känna av.
Annars testar du att trycka på funktionsknappen samt skärmknappen du antagligen har någonstans på ditt tangentbord, antagligen vid siffrorna. Om du har laptop vill säga.

Edit/ Det luktar lite stjärt om den va :crash

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Högerklicka på skrivbord och testa att klona bilden eller välja skärm nummer två som den bör känna av.
Annars testar du att trycka på funktionsknappen samt skärmknappen du antagligen har någonstans på ditt tangentbord, antagligen vid siffrorna. Om du har laptop vill säga.

Edit/ Det luktar lite stjärt om den va :crash

Ja jeflar, nu funka det sig! Men bilden på teven är aningen runkig nu, man ser bara en skvätt av startmenyn längst ner och det är lite utanför bilden på tvn liksom. Ska kika lite i tv-inställningarna och se om man kan göra något.

Eller kan man ändra nåt på datorn så det blir bättre?

Edit: Den luktar gottigott. :gnissla

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja jeflar, nu funka det sig! Men bilden på teven är aningen runkig nu, man ser bara en skvätt av startmenyn längst ner och det är lite utanför bilden på tvn liksom. Ska kika lite i tv-inställningarna och se om man kan göra något.

Eller kan man ändra nåt på datorn så det blir bättre?

Edit: Den luktar gottigott. :gnissla

Kolla först så att bilden är centrerad i menyn på tv'n, men det bör den vara. Detta gör man direkt när man installerar den, i samband med bildtestet samt val av språk etc.
Sen får du testa någon upplösning som fungerar från datorn till tv'n, det är inte säkert att den anpassar det automatiskt TROR jag. På min nya LG i stugan så var det inte likadant som min hemma i vardagsrummet, på den nya så ställde den in allt helt automatiskt och på den gamla så fick jag göra en inställning som den sen sparade.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Kolla först så att bilden är centrerad i menyn på tv'n, men det bör den vara. Detta gör man direkt när man installerar den, i samband med bildtestet samt val av språk etc.
Sen får du testa någon upplösning som fungerar från datorn till tv'n, det är inte säkert att den anpassar det automatiskt TROR jag. På min nya LG i stugan så var det inte likadant som min hemma i vardagsrummet, på den nya så ställde den in allt helt automatiskt och på den gamla så fick jag göra en inställning som den sen sparade.

Hmm, det finns lite inställningar i TVn men ingen som gör att hela bilden jag ser på datorskärmen får plats på TVn. Det kanske inte alltid går att få det så?

Edit: Jag har samma upplösning på datorn som jag har på TVn, men ändå blir det skumt. Hmm.. :va

Edit 2: Jag är definitvt inte missnöjd med storleken iaf, bra att man tjöpte 50"! En 46a eller en 42a hade blivit för liten, det är säkert.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Söker en skylt till hemmabion.
Ska hängas upp på dörren, ej vara i själva rummet.
Några förslag på butiker som har detta.

http://www.designbybond.se/ Den jag känner till även om det inte alltid är så imponerande priser med tanke på det man får. Hade en bra sida i Usa tidigare där de också sålde skyltar till hifi-prylar, bättre priser och snyggare skyltar, tyvärr så har jag inte kvar det bokmärket dock :( Sök på det på ebay, tror det var så jag hittade dit.

Hmm, det finns lite inställningar i TVn men ingen som gör att hela bilden jag ser på datorskärmen får plats på TVn. Det kanske inte alltid går att få det så?

Hmm, jo det bör du kunna få. Jag har testat flera olika med varierande resultat men du kanske behöver ha andra drivrutiner/plugins till ditt grafikkort men det får någon annan berätta för dig vad du ska ha :)

Last edited:

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Hoj
Er6n -13

Edit: Jag har samma upplösning på datorn som jag har på TVn, men ändå blir det skumt. Hmm.. :va

Edit 2: Jag är definitvt inte missnöjd med storleken iaf, bra att man tjöpte 50"! En 46a eller en 42a hade blivit för liten, det är säkert.

Kul att du är nöjd!
50" på det avståndet är lagom! :tummenupp

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Hmm, jo det bör du kunna få. Jag har testat flera olika med varierande resultat men du kanske behöver ha andra drivrutiner/plugins till ditt grafikkort men det får någon annan berätta för dig vad du ska ha :)

Jo jag menar så, jag får kika lite på nya drivisar och se om det blir bättre. Det är inte hela världen som det är nu, det är bra bild och man ser det man ska. Men det vore kul att få till det.

Kanske en PS3a på det här..

Kul att du är nöjd!
50" på det avståndet är lagom! :tummenupp

Absolut, får tacka för tipset! Japp, fast den kommer snart kännas liten känner jag på mig. :hihi

En kul pryl som jag egentligen inte behöver :gnissla

Last edited:

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
Sitter här i köpanytvtankar och har snöat in lite på denna "Samsung LE55B656XXE"

Eftersom jag är helt off när det gäller tv egenskaper så tänkte jag höra här ifall detta är nått bra skit.

kommer ha den uppkopplad till dator o köra rätt mycket xbox på den.

Har kollat lite på samsungs hemsida och det verkar ju rätt ok.

Bifogat

• bild.jpg
    bild.jpg
    34.2 KB · Visningar: 61

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
vad ska man ha för projektor då? Billig men ändå bra nog att titta på blueray-film med? duken blir någon motordriven historia men det första är att ta reda på vad en projje kostar...

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
vad ska man ha för projektor då? Billig men ändå bra nog att titta på blueray-film med? duken blir någon motordriven historia men det första är att ta reda på vad en projje kostar...

Good Q!

Vilken är den mest prixvärda. Inte billigaste smäcket och heller inte det sämsta kapitalförstöringsalternativet?

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping