Allt om platt-TV & hembio!

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
har ett problem. eller de kanske ska vara så. Men när jag kolla på dvd på min platt tv så får jag alltid med de svarta bitarna i över/underkant. kan man få bort dem har provat att ändra storlekarna på tvn men de blir inte bra?
är de någon inställning eller är de bara så de blir med min dvd och tv?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Någon som har en PX80 (gissar att storlek kvittar, jag har en 37") och ett PS2 (det slimmade). Koppla in det med rca kontakterna och lyssna på ljudet om ni har lika mycket ljud i höger som vänster kanal. Har ett skit störigt problem och jag får nästan bara ljud i den vänstra högtalaren. Likadant när jag går över förstärkaren.

Och hur låter det om du kopplar PS2:an direkt till stärkaren?

har ett problem. eller de kanske ska vara så.

Ja, det ska vara så. Din TV är ju anpassad till 16:9-formatet och ger alltså ett perfekt förhållande då du ser på TV i widescreen-format. Film är däremot ännu "bredare" och därför får du leva med brevlådeeffekten...

Många TV har förvisso olika zoomfunktioner som fyller skärmen men då får du antingen en bild som dras ut i höjdled eller så får du en bild som beskärs på sidorna.

Last edited:

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Letar 32" å smäcka upp på väggen hemma, vill lägga max 5000:- skall kunna kopplas till datorn, jag skall se på dvd film samt spela xbox 360 på den.

Vad skall jag ha?

Har vart buisy beaaver och kommit fram till följande alternativ:

Samsung LE 32A336

Sony KDL 32V4000

Samsung LE 32A457

LG 32LG 3000.

Jag lutar mest åt sonyn just nu även om budgeten spricker lite.
Vad tror folket här då?

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.

Ja, det ska vara så. Din TV är ju anpassad till 16:9-formatet och ger alltså ett perfekt förhållande då du ser på TV i widescreen-format. Film är däremot ännu "bredare" och därför får du leva med brevlådeeffekten...

Många TV har förvisso olika zoomfunktioner som fyller skärmen men då får du antingen en bild som dras ut i höjdled eller så får du en bild som beskärs på sidorna.
tack va bra då behöver jag inte försöka längre.
zoomfunktionen hitta jag men som du sa så blev bilden bara utrsträckt.
Men varför blir samma film över hela skärmen när jag kollar på den som tv sändning.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Men varför blir samma film över hela skärmen när jag kollar på den som tv sändning.

Därför att TV ofta sänds som 16:9 och om filmen är anpassad för det så är den troligen beskuren på sidorna. Vissa filmer kan ha olika format från början.
Däremot tror jag inte all film som sänds på TV beskärs eftersom vissa filmer kräver det riktigt breda formatet. Sagan om ringen är väl ett typexempel.

Gå in på IMDB så ser du vilket format de har("Aspekt ratio").

Sagan om ringen : 2.35 : 1
the Dark Knight : 1.44 : 1

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08

Likadant. På förstärkaren går volymen upp till 40. Om jag sätter den på 4-5 på vänster sida och vrider över balansen till höger så måste jag vrida upp till ca 16-18 på volymen för att det ska bli ungefär lika högt på höger sida.

Det kan nästan bara vara enheten som pajat. :(

Sorry för lite offtopic.

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Nu vet jag inte vad du pratar om, men den inbyggda digital boxen i TV fungerar bara med Boxer inte comslem.

Men kör du med comslems box till TV, så har TV inget med EPG att göra.

Det var ju som jag skrev i förra inlägget, det var jag som inte förstod. :rolleyes:
Nu förstår jag att det bara fungera på boxen.
Comhem har iallafall Viasat Motor för 99:-/månad :tungan

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
81an är exakt lika som 80an förutom att den har mottagare för marksända hd sändningar och digital ljudutgång. Jag tyckte inte det var värt 2500 till för dom grejerna så jag beställde en 80a som jag nu väntar på.

PZ8, då? En bättre eller sämre variant av PX8 eller helt anna TV?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
PZ8, då? En bättre eller sämre variant av PX8 eller helt anna TV?

PZ8 bör vara en snik modell av PZ80/85. Som vanlig så säger jag att du ska lägga till 1300kr och köpa, men är din budget stopp vid PZ8 priset så är det nog ingen dum affär ändå.

Läste på ett forum nu att nån skrev att detta fattades jämfört med PZ80

20000:1 istället för 30000:1, vr2 istället för vr3, saknar 1hmdi, saknar kortläsare, saknar vga, har billigare högtalare..

Sen läste jag att nån hade snokat upp på någon utländsk sida att det var V-Real engine 3 i PZ8.

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Har vart buisy beaaver och kommit fram till följande alternativ:

Samsung LE 32A336

Sony KDL 32V4000

Samsung LE 32A457

LG 32LG 3000.

Jag lutar mest åt sonyn just nu även om budgeten spricker lite.
Vad tror folket här då?

tack för hjälpen SH :rolleyes.

Sony kdl32v 4000

Eller:

Panasonic tx-32lx60F

?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Okej, om man vill ha något sätt att spela upp 720/1080p material på sin nya tv då? Helst något med inbyggd HD eller som kan streama från trådlöst nätverk.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Okej, om man vill ha något sätt att spela upp 720/1080p material på sin nya tv då? Helst något med inbyggd HD eller som kan streama från trådlöst nätverk.

Eftersom PX80 har en maxupplösning på 1024*768 så kan du enklast koppla ihop TV:n till datorn med en VGA-kabel. Har du enbart DVI ut från grafikkortet köper du en enkel adapter.

Därefter laddar du hem lite 720p-filmer/serier/klipp och spelar upp på din TV. :tummenupp

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Eftersom PX80 har en maxupplösning på 1024*768 så kan du enklast koppla ihop TV:n till datorn med en VGA-kabel. Har du enbart DVI ut från grafikkortet köper du en enkel adapter.

Därefter laddar du hem lite 720p-filmer/serier/klipp och spelar upp på din TV. :tummenupp
Jag har bara en vga-utgång på datorn, som står långt från tv:n, dessutom kan inte min gammeldator spela upp 720p material utan hack.

Andra tips?

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Tänkte jag skulle dela med mig av mina synpunker på px80an efter ett par timmars användande. Börjar med det positiva. Bildkvaliten är riktigt bra. Nog den bästa för dom här pengarna och har bara kört ifrån boxern då. Sen det jag stör mig på. Högtalarna kunde vara bättre. Den buzzar och det ökar med ljusheten. Den blanksvarta ramen är ju snygg men visar reflektioner för bra. Känslig fjärr. Den växlar inte ingångskälla automatiskt när jag sätter på dvdn tex, riktigt irriterande. Sen blir jag rätt ansträngd i ögonen fort. Troligtvis inte tvns fel. Har sänkt på ljusstyrkan och kontrast men tycker det är jobbigt ändå. Har hört att vissa är känsliga för plasmaflimmer men jag tycker att bilden är lugn och behaglig. Det var lika när jag köpte ny skärm till datorn. Den har jag ställd på 18 i brightness för å vara behaglig å se på. Har jag känsliga ögon eller är dom bara ovana vid en stor ljusstark tv.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn

Varför VGA och inte DVI-HDMI och sedan mata den med med vanlig 720-upplösning? PX80 ska väl vara bra på att skala om till native? Om man kör VGA, måste man då inte dessutom ändra aspect ratio i filmuppspelaren för att kompensera det faktum att man egentligen har en 4:3-upplösning på en 16:9-skärm?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Tänkte jag skulle dela med mig av mina synpunker på px80an efter ett par timmars användande. Börjar med det positiva. Bildkvaliten är riktigt bra. Nog den bästa för dom här pengarna och har bara kört ifrån boxern då. Sen det jag stör mig på. Högtalarna kunde vara bättre. Den buzzar och det ökar med ljusheten. Den blanksvarta ramen är ju snygg men visar reflektioner för bra. Känslig fjärr. Den växlar inte ingångskälla automatiskt när jag sätter på dvdn tex, riktigt irriterande. Sen blir jag rätt ansträngd i ögonen fort. Troligtvis inte tvns fel. Har sänkt på ljusstyrkan och kontrast men tycker det är jobbigt ändå. Har hört att vissa är känsliga för plasmaflimmer men jag tycker att bilden är lugn och behaglig. Det var lika när jag köpte ny skärm till datorn. Den har jag ställd på 18 i brightness för å vara behaglig å se på. Har jag känsliga ögon eller är dom bara ovana vid en stor ljusstark tv.

Sätt dessa inställningar så fort som möjligt på din PX80

Viewing mode: Cinema
Contrast: 2 clicks left
Brightness: 1 click left
Colour: 3 clicks right
Sharpness: 3 clicks left for HD, 1click left for SD
Colour balance: Warm
Colour management: Off
P-NR: Off

Power save: Off
Side Panel: High
Overscan: Off for HD, On for SD

Sen om inte oljudet försvinner så ska du reklamera den om du inte kan leva med det förstås.

Har du frågor kring Pannan så tveka inte att höra av dig

Uffe

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
PZ8 bör vara en snik modell av PZ80/85. Som vanlig så säger jag att du ska lägga till 1300kr och köpa, men är din budget stopp vid PZ8 priset så är det nog ingen dum affär ändå.

Läste på ett forum nu att nån skrev att detta fattades jämfört med PZ80

20000:1 istället för 30000:1, vr2 istället för vr3, saknar 1hmdi, saknar kortläsare, saknar vga, har billigare högtalare..

Sen läste jag att nån hade snokat upp på någon utländsk sida att det var V-Real engine 3 i PZ8.

Har egentligen inga ekonimiska problem, men man är ju snål och vill ha det bästa gratis! Om nu en PZ8 är samma som PX81 så vill man ju spara 1500.

Men om man jämför PZ80 mot PX80 då? Är PZ:an en snikig PX? Betalar lätt 1500 extra för att få det där lilla extra, men skulle det skilja 5000 så skulle jag nog kunna stå ut med snikvarianten.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har egentligen inga ekonimiska problem, men man är ju snål och vill ha det bästa gratis! Om nu en PZ8 är samma som PX81 så vill man ju spara 1500.

Men om man jämför PZ80 mot PX80 då? Är PZ:an en snikig PX? Betalar lätt 1500 extra för att få det där lilla extra, men skulle det skilja 5000 så skulle jag nog kunna stå ut med snikvarianten.

PZ har inget med PX att göra

PX har en standard HD upplösning på 720p
PX80/81 är top of the line i deras serie. PX8 är snikvarianten av 80/81

PZ har full HD upplösning på 1080p
PZ80/85 är top of the line i deras serie. PZ8 är snikvarianten av 80/85.

Men som jag sagt tidigare många ggr. Högre upplösninge betyder absolut inte att det bli bättre bild.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
PZ har inget med PX att göra

PX har en standard HD upplösning på 720p
PX80/81 är top of the line i deras serie. PX8 är snikvarianten av 80/81

PZ har full HD upplösning på 1080p
PZ80/85 är top of the line i deras serie. PZ8 är snikvarianten av 80/85.

Men som jag sagt tidigare många ggr. Högre upplösninge betyder absolut inte att det bli bättre bild.

Tackar för den infon.

Vad jag förstått så är 1080 mer till dom som tittar MYCKET på blu-ray eller spelar x-box, ps3, vanligt TV-tittande blir bättre med 720. Har jag fattat det rätt?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
vanligt TV-tittande blir bättre med 720. Har jag fattat det rätt?

Vid vanligt tv/filmtittande märker du ingen skillnad mellan 720 och 1080 om du inte sitter väldigt väldigt väldigt nära skärmen.

Om du däremot kör dator/tv-spel på TV:n så kommer du ha användning av högre upplösning på samma sätt som du har det på en bildskärm eftersom du helt enkelt kan visa mer samtidigt på skärmen..

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning