Allt om platt-TV & hembio!

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Hej alla experter, äger idag en samsung 37" Full hd (LCD) som jag använder till tv/ps3 och datorskärm. Problemet är att jag har ca 5-6 meter till tv´n så det blir lite svårt att se i windows. Men såg att dom hade en samsung 50" Full hd (Plasma) på siba för rätt pengar. Frågan är hur mycket sämre bild jag får när jag använder mig utav datorn?

Bästa Hälsningar

Fredrik

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Okej, hade fått för mig att PX8an och PX80n var samma tv, men ack så jag bedrog mig alltså. PX8an är alltså inget att hänga i granen? Finns det någon annan 50" tv du kan rekommendera i den prisklassen? har bestämt mig att 50" får det bli. Inga synpunkter på samsung? Verkar ligga ganska bra till i pris.

Tack för du tar dig tid!
8 & 80 är samma skärm men 8 är snik varianten. Typ lite sämre elektronik enkelt förklarat.

Men PX8 är helt OK, den är inte dålig utan bra, men den är inte bland dom bästa som kostar 10 000kr mer, men det har dom flesta räknat ut redan.

Jag kör med dessa inställningar som jag hittade på HDTVtest.co.uk och som jag tyckt gett mig bra bild när jag kollar film.

Picture Menu
Viewing Mode: Cinema
Contrast: 2 clicks left
Brightness: 1 click left
Colour: 3 clicks right
Sharpness: 3 clicks left
Colour Balance: Warm
Colour Management: Off
P-NR: off

Setup Menu
Power Save: Off
Sida Panel: High
Picture Overscan: Off for HD

Det första jag gjorde när jag satte på tv:n idag efter att inte ha använt den på ett dygn var att sätta på en av-kanal jag inte använder så att jag fick helsvart bild. Aktivitetsfältet syns då klart och tydligt och man anar även konturerna av andra fönster på resten av skärmen även om detta inte syns lika tydligt. Även när man tex kollar på film har man börjat ana konturerna av ett inbränt aktivitetsfält nu.
För att få bukt på detta så ska du inte vara orolig. Utan till 99% så ska en plasma gå ca: 200 till 300 timmar innan den är inkörd. Innan detta så har fosforn lätt att "bränna" fast. Men ser du på TV lite grann utan att ha igång "datorn" under denna period så kan jag lova att dessa är borta. Min har gått många timmar nu, men ser jag en film med text som har svart bakgrund, nog ser man "texten" efter filmen har slutat ändå. Men den försvinner så fort jag har bytt kanal och sett ett par sekunder.

Permanent inbränning tror jag du inte behöver oroa dig för.

Men tänk på inkörningen

Last edited:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
För att få bukt på detta så ska du inte vara orolig. Utan till 99% så ska en plasma gå ca: 200 till 300 timmar innan den är inkörd. Innan detta så har fosforn lätt att "bränna" fast. Men ser du på TV lite grann utan att ha igång "datorn" under denna period så kan jag lova att dessa är borta. Min har gått många timmar nu, men ser jag en film med text som har svart bakgrund, nog ser man "texten" efter filmen har slutat ändå. Men den försvinner så fort jag har bytt kanal och sett ett par sekunder.

Permanent inbränning tror jag du inte behöver oroa dig för.

Men tänk på inkörningen
Jag tänkte att det borde vara borta när jag haft tv:n avstängd så pass länge men jag kanske snarare ska slänga på en film och låta den gå ett tag istället då. Men jag kan fortsätta köra med de inställningarna jag gör även under inkörningen? Eller du kanske till och med har några inställningar du tycker fungerar bättre än dessa?

Kan ändå inte låta bli att vara lite orolig för permanent inbränning om jag fortsätter ha igång den till datorn ett par timmar om dagen. Vissa saker visas ju alltid på precis samma ställen. Men det får väl tiden utvisa...

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Tack R1 Uffe.
Känns som 50PX8 blir det bästa alternativet trots allt. Men det som bekymrar mig är att den endast har 2st HDMI. Har X360, PS3 samt ljudanläggning, alla med HDMI. Hur löser jag det på bästa sätt?
Har vanligt boxerabonemang, Sagembox, egen antenn. Ska det kopplas med scart som jag har idag?

Har nu hittat det där Hembioforumet så jag ska ägna några timmar där och plugga på lite, verkar behövas.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Jag tänkte att det borde vara borta när jag haft tv:n avstängd så pass länge men jag kanske snarare ska slänga på en film och låta den gå ett tag istället då. Men jag kan fortsätta köra med de inställningarna jag gör även under inkörningen? Eller du kanske till och med har några inställningar du tycker fungerar bättre än dessa?

Kan ändå inte låta bli att vara lite orolig för permanent inbränning om jag fortsätter ha igång den till datorn ett par timmar om dagen. Vissa saker visas ju alltid på precis samma ställen. Men det får väl tiden utvisa...
Inbränningarna försvinner inte om du har tv avstängd, utan det ska vara rörlig bild som TV/Film/Myrornas Krig osv.

Så länge du kör lite av dssa efter dator användningen så kan du simma lugnt om du nu är orolig

Tack R1 Uffe.
Känns som 50PX8 blir det bästa alternativet trots allt. Men det som bekymrar mig är att den endast har 2st HDMI. Har X360, PS3 samt ljudanläggning, alla med HDMI. Hur löser jag det på bästa sätt?
Har vanligt boxerabonemang, Sagembox, egen antenn. Ska det kopplas med scart som jag har idag?

Har nu hittat det där Hembioforumet så jag ska ägna några timmar där och plugga på lite, verkar behövas.

Går ju alltid lösa med HDMI switchar, Hemmabio reciver med HDMI ingångar/utgångar. JAg har allt kopplat till recivern och sen endast en HDMI kabel upp till TV från recivern, då slipper man kabel härva osv.

Last edited:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Inbränningarna försvinner inte om du har tv avstängd, utan det ska vara rörlig bild som TV/Film/Myrornas Krig osv.

Så länge du kör lite av dssa efter dator användningen så kan du simma lugnt om du nu är orolig
Tack för hjälpen! Nu känner jag mig betydligt lugnare. Skönt eftersom tv:n för övrigt känns riktigt grym för den prislappen.

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
svar sökes

Hej alla experter, äger idag en samsung 37" Full hd (LCD) som jag använder till tv/ps3 och datorskärm. Problemet är att jag har ca 5-6 meter till tv´n så det blir lite svårt att se i windows. Men såg att dom hade en samsung 50" Full hd (Plasma) på siba för rätt pengar. Frågan är hur mycket sämre bild jag får när jag använder mig utav datorn?

Bästa Hälsningar

Fredrik

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
svar sökes

Bästa Hälsningar

Fredrik
Varför ska du få sämre bild av datorn eller menar du nå annat som jag inte förstår av frågan din.

Om du vill ha Full HD och utnyttja detta med en 50" så måste du sitta runt 2.70 till 3.20m från TV annars har Full HD ingen betydelse.

Det finns andra parametrar som gör bilden bra det är inte upplösningen som gör bilden bra tänk på det. Det är bättre att köpa en en TV som ger bra bild än kanske en "dålig" TV som har Full HD och halvtaskig bild.

Det där med Full HD är en liten "bluff" enligt mig när det är så viktigt med rätt avstånd. Du som har 5 till 6 meter till TV behöver runt 70 till 80" stor bild för att kunna utnyttja Full HD

Den där Sammyn på SIBA vad var det för kurs på den ??

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Jag hade för mig att LCD var bättre än plasma när man använder tv´n mycket som dator skärm?

Den jag tittade på var en Samsung PS50A556 kostade 13800kr.

Men jag tänkte vänta tills efter jul med tv köpet, hoppas på att priserna minskar då.

Så full hd är inget jag skall titta efter? Kommer jag se någon skillnad på Hd ready/ Full hd när jag använder mig utav mitt ps3?

Bästa hälsningar

Fredrik

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag hade för mig att LCD var bättre än plasma när man använder tv´n mycket som dator skärm?

Den jag tittade på var en Samsung PS50A556 kostade 13800kr.

Men jag tänkte vänta tills efter jul med tv köpet, hoppas på att priserna minskar då.

Så full hd är inget jag skall titta efter? Kommer jag se någon skillnad på Hd ready/ Full hd när jag använder mig utav mitt ps3?

Bästa hälsningar

Fredrik
Det finns två saker en LCD är bättre på ang datorer. Du är till 100% fri från inbränningar. Vet tyvärr inte vad en plasma idag pallar med i statisk bil, har haft statisk bil på min TV i jätte många timmar (uppe i 10 timmar av statisk bild, men inget som sitter permanent), det blir en liten inbränning då, men se tv eller nå annat i ett par sekunder/minuter så är det borta.

Det andra en LCD är bra på är att den "syns" bättre i ett upplyst rum, eller om solen lyser på skärmen. Sen 'r det stopp där enligt mig vad en LCD är bra på.

Om du ska vänta tills efter jul, typ Januari eller så så skulle jag rekomendera dig att titta på Panasonics 50" Dom brukar släppa nya modeller i Mars April, så dom brukar sjunka i pris ganska mkt den utgående modellen. Och just 80/800 serien av Panasonic är bra så du behöver inte oroa dig att du köper en utgående serie

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Hej!

Jag ska köpa ny tv nu och det jag har kollat på är 50"! Var först inne på en projektor men kom senare på att tv är nog att föredra.

Vad ligger dom i för prisklass? 12 - 14 000? Får man en sjysst för det priset?
Kraven jag har är att det ska gå att koppla till datorn med klockren kvalitet (eftersom jag inte tänker köpa någon datorskärm utan använder Tv'n till det istället.)

Och självklart ska det vara full HD. :tummenupp
Tips någon? :)

//falken -som inte kan något vare sig om datorer eller tv-apparater.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hej!

Jag ska köpa ny tv nu och det jag har kollat på är 50"! Var först inne på en projektor men kom senare på att tv är nog att föredra.

Vad ligger dom i för prisklass? 12 - 14 000? Får man en sjysst för det priset?
Kraven jag har är att det ska gå att koppla till datorn med klockren kvalitet (eftersom jag inte tänker köpa någon datorskärm utan använder Tv'n till det istället.)

Och självklart ska det vara full HD. :tummenupp
Tips någon? :)

//falken -som inte kan något vare sig om datorer eller tv-apparater.

Två frågor till dig

Varför ska det vara Full HD ?

Hur långt är det mellan sitt platsen (ögonen) till TV ?

Ett ordspråk.

"Det är inte upplösningen som gör TV bra utan det är vad som är i den."

eller

"Bättre att köpa en TV som man är nöjd med än att köpa en halvtaskig Full HD som man blir missnöjd med efter ett tag"

falken

Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Två frågor till dig

Varför ska det vara Full HD ?

Hur långt är det mellan sitt platsen (ögonen) till TV ?

Ett ordspråk.

eller

"Bättre att köpa en TV som man är nöjd med än att köpa en halvtaskig Full HD som man blir missnöjd med efter ett tag"

För att det ska vara till 360'it med bra upplösning och datorn :)

Sen är det lite mer än 5 meter.. och man räknar väll 10" på en meter?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
För att det ska vara till 360'it med bra upplösning och datorn :)

Sen är det lite mer än 5 meter.. och man räknar väll 10" på en meter?

Tänk då på att för att kunna se Full HD på en 50" så måste du sitta mellan 2.70 - 3.20 från tv för att kunna se 1080p, sitter du typ 3.20 till 4 meter från tv så ser du 720p, ännu längre i från så ser du dvd kvalite.

Sen att tänka på när du skriver att du inte är så "inne" i bild grejen här så kommer du inte att se skillnad på 1080p & 720p. Det behövs et tväldigt tränat öga för detta och ett perfekt avstånd mellan öga och bildskärm.

Så jag skriver det igen

eller

Sen kan du läsa mitt första inlägg på den första sidan i denna tråd
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3259940&postcount=12

Mer funderingar, fråga på

Uffe

falken

Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Hmm.. Tänkte ställa en till fråga, men det är bättre att vara tyst och låta folk tro man är dum i huvudet, än att öppna käften och bekräfta det :gnissla

Men skitsamma. Då borde ju en 50" bli bra? Med avstånden alltså?
Sen om det blir Full Hd eller Hd har vi inte sett än.. Skulle vara roligt att se skillnaden (om det nu blir någon skillnad) när man kopplar in 360'it.

Sen vill jag ju självklart att det ska vara perfekt upplösning i windows! :)

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hmm.. Tänkte ställa en till fråga, men det är bättre att vara tyst och låta folk tro man är dum i huvudet, än att öppna käften och bekräfta det :gnissla

Men skitsamma. Då borde ju en 50" bli bra? Med avstånden alltså?
Sen om det blir Full Hd eller Hd har vi inte sett än.. Skulle vara roligt att se skillnaden (om det nu blir någon skillnad) när man kopplar in 360'it.

Sen vill jag ju självklart att det ska vara perfekt upplösning i windows! :)

Ingen fråga är dum, vet man inte så vet man inte och då måste man fråga.

Du skrev att du hade 5 meter till tv, och då med en 50" så sitter du typ 2 meter för långt bort för att se nån skillnad.

Sen om du ska ha perfekt upplösning i windows så är det en annan femma, då kanske du ska ha full HD, men 5 meter i från och köra på 1920x1080 i upplösning så lär du behöva en kikare för att se vad som står på skärmen.

Har en bekant som har en 47" och sitter typ 2.5 till 3 meter ifrån, nu vet jag inte om det är jag som har dålig syn eller så, men jag får då riktigt anstränga mig för att se vad som står på texten på tex aftonbladet.

Men du får bestämma själv, jag förösker bara e dig råd för att du ska bli nöjd

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Någon som kan rekommendera ett set högtalare till min existerande förstärkare på .. eh 130w tror jag det står någonstans. Den har alla ut och ingångar. Söker subwoofer o 5.1. Driver just nu 2 stora pelarhögtalare med varsina 2st 10" + diskant. Det blir klent ljud...

Finns det något högtalarsystem att rekommendera, för runt 3-4000kr som är bra! ... ? Skönt bred justerbar bas, och mellanstora diskantare som går hänga upp, såklart.

Last edited:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Någon som kan rekommendera ett set högtalare till min existerande förstärkare på .. eh 130w tror jag det står någonstans. Den har alla ut och ingångar. Söker subwoofer o 5.1. Driver just nu 2 stora pelarhögtalare med varsina 2st 10" + diskant. Det blir klent ljud...

Finns det något högtalarsystem att rekommendera, för runt 3-4000kr som är bra! ... ? Skönt bred justerbar bas, och mellanstora diskantare som går hänga upp, såklart.

Finns 2 pkt jag kan rekomendera för den där summan det är

Canton Movie 150 QX
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=73687

KEF-KHT 1005
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12357

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vad är det för specs man ska titta på? Vad är viktigt att varje högtalare klarar av?

Specar behöver du egentligen inte titta på nu för tiden, det är lite 80tal över det, när förstärkarna var dåliga osv.

Visst har man nu en reciver för kanske 12000pix och högtalare för samma pris eller mer så kanske man vill utnyttja resurserna och då kan man läsa lite specar.

Men för 4000pix så är det bara köpa & brassa på tills det sprakar:D

Spela med förstånd så går allt bra, dom behöver nog röra på sig i ca: 200 timmar med någolunda volym innan dom är inspelade och då låter dom bättre. Så har du möjlighet att låta en CD snurra medans du jobbar eller nå så är det kanon.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning