Allt om platt-TV & hembio!

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Har köpt en PANASONIC TH-50PX8 50# PLASMA-TV och en camodul till boxerkortet: http://www.dustin.se/pd_5010084987.aspx men jag får faan inte in den i tv... Vad gör jag för fel ?? Måste man ha någon ytterligare adapter ??

Edit: funkar nu, var lite trött sist........:näsblod :näsblod

Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Epson TW 1000 eller 2000 is the shit for you for a small buck.

Sen dukarna hänger hur kräsen man är. Är man en vanlig Svensson så klara man sig med en vanlig duk för runt 3000kr. King Pin dukarna är rätt bra för pengarna till "Svenssons"

Tala om vad jag ska ha istället för vad vanliga människor köper.

Jag röstar blått.

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
660 SMC
Kika på JVC, grymma men börjar bli lite gammla. Infocus modeller med DarkChip 3 och 4 har fått bra kritik. Är du känslig för regnbågseffekter? Nämnda Epson TW 2000 är kritikerrosad, men nya TW 3000 är på väg.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Tala om vad jag ska ha istället för vad vanliga människor köper.

Jag röstar blått.
Då vill jag att du köper en 2000, punkt slut. Kommer med kanon bild från fabrik skriver dom i tester. Så du verkar inte behöva kalibrera eller något sånt.

Test
tp://www.bigscreen.se/recensioner/projektorer/?artikel=161&atyp=1

Angdukar så är denna bra http://www.hemmabiocenter.se/?pageID=11&category=15&subCategory=29&productID=135.

Sen kan man ju alltid köpa en stewart duk för 20000kr och dyrare ifall man vill ha det bästa om man så säger

Last edited:

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Det lilla jag hunnit kolla så funkar den kanon, när jag surfar på väldigt ljusa hemsidor så hör man ett svagt surrande ljud från tvn, helskumt, fattar inte vad det kan vara men jag har upplevt detta tidigare på gamla tv när bilden är ljus. Stoppade in mitt boxerkort i tv och får "card error" meddelande, vet inte om jag har för gammalt kort eller något, det funkar i min gamla box iallafall, har skickat mail till boxer om detta. Men annars är bilden kanon, spelade rally på PS3:an igår, stan vilken känsla !!

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Det lilla jag hunnit kolla så funkar den kanon, när jag surfar på väldigt ljusa hemsidor så hör man ett svagt surrande ljud från tvn, helskumt, fattar inte vad det kan vara men jag har upplevt detta tidigare på gamla tv när bilden är ljus. Stoppade in mitt boxerkort i tv och får "card error" meddelande, vet inte om jag har för gammalt kort eller något, det funkar i min gamla box iallafall, har skickat mail till boxer om detta. Men annars är bilden kanon, spelade rally på PS3:an igår, stan vilken känsla !!

En Plasma får kämpa mest när det är ljus/vit bild. Den drar mest ström då och då är det kanske fläkten du hör eller så är det något elektriskt ljud du hör. Försök lokalisera vilket ljud det är, är det inte fläkten och du tycker det är enerverande så reklamera om du vill

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Vågar nästan sätta pengar på att det är fläkten/fläktarna.
Vissa plasma har flera små fläktar, vissa har en större och några få är fläktlösa.

ericss0n

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R
Tjenare!

Ny tv skall inhandlas och eftersom ni verkar veta en hel del om just detta tänkte jag ställa ett par frågor. :)

Har läst en del i denna tråden och det verkar ju vara plasma man skall satsa på om man mestadels ser på film/tv. Har fått för mig att det inte ska gå bra att koppla en dator till en plasma tv med bra kvalitet, men tydligen går alltså detta?

Storleken jag är ute efter är 50" och jag har kikat lite på Panasonics TH-50PX8 då den verkar bra efter vad man läst i denna tråden. Samtidigt har jag hört att Samsung ska göra bra tv apparater nu. Vilken modell är bäst idag? Mest "bang for the buck" så att säga. Får man en mycket sämre 50" TV kontra 42" för dessa pengar? Har en bit till TVn och vill inte ångra att jag inte köpte en större direkt.

Sen en annan fråga, har även läst att man inte skall bry sig om specifikationerna men om man jämför t.ex. Samsung PS-50A416C1D och Panasonic TH-50PX8 så har, enligt produktbeskrivningen, Panasonicen en kontrast på 10 000:1 och Samsungen 100 0000:1 . Det känns som att det borde vara en fruktansvärd skillnad? Eller är det bara så att de "mäter på olika sätt"?

Skall åka & kika lite i varuhusen i helgen men det kan vara bra med lite förslag på olika modeller så man inte gört bort sig helt.

Många frågor men jag hoppas att någon orkar hjälpa mig i denna djungel!

Tack på förhand! :)

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Är det verkligen normalt att man börjar se inbränningar på en tv man haft i tre veckor? Jag har använt plasman betydligt mer till vanligt datoranvändande än jag trodde jag skulle göra, men att man ser aktivitetsfältet inbränt så fort det blir en enfärgad yta där istället är ju löjligt.

Även andra fönster som jag inte tycker mig haft uppe på skärmen särskilt länge syns klart och tydligt om jag visar en helvit bild istället. Okej att det försvinner efter ett tag och att det är helt borta nästa gång jag sätter på tv:n igen, men om den är såhär redan nu känns det ju som att det kommer vara dags att slänga den om ett år.

Det är en PX80 det gäller.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Är det verkligen normalt att man börjar se inbränningar på en tv man haft i tre veckor? Jag har använt plasman betydligt mer till vanligt datoranvändande än jag trodde jag skulle göra, men att man ser aktivitetsfältet inbränt så fort det blir en enfärgad yta där istället är ju löjligt.

Även andra fönster som jag inte tycker mig haft uppe på skärmen särskilt länge syns klart och tydligt om jag visar en helvit bild istället. Okej att det försvinner efter ett tag och att det är helt borta nästa gång jag sätter på tv:n igen, men om den är såhär redan nu känns det ju som att det kommer vara dags att slänga den om ett år.

Det där låter inte helt normalt, nu har jag ingen själv (ännu), men om det ska vara sådär känsligt idag så kommer man ju inte våga koppla upp den mot burken i öht.
Tänkte köra lite modellering och så på storbild, men det känns långt borta nu. :gnissla

Uffe har säkert ett bra svar på detta.

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Som flera andra sagt så faller designen på PX8 inte mig heller i smaken.
Om man nu vill upp till en modell som är snäppet bättre än px8:an, vad ska jag välja då? Alltså i prisklassen 13-14 000.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tjenare!

Ny tv skall inhandlas och eftersom ni verkar veta en hel del om just detta tänkte jag ställa ett par frågor. :)

Har läst en del i denna tråden och det verkar ju vara plasma man skall satsa på om man mestadels ser på film/tv. Har fått för mig att det inte ska gå bra att koppla en dator till en plasma tv med bra kvalitet, men tydligen går alltså detta?

Storleken jag är ute efter är 50" och jag har kikat lite på Panasonics TH-50PX8 då den verkar bra efter vad man läst i denna tråden. Samtidigt har jag hört att Samsung ska göra bra tv apparater nu. Vilken modell är bäst idag? Mest "bang for the buck" så att säga. Får man en mycket sämre 50" TV kontra 42" för dessa pengar? Har en bit till TVn och vill inte ångra att jag inte köpte en större direkt.

Sen en annan fråga, har även läst att man inte skall bry sig om specifikationerna men om man jämför t.ex. Samsung PS-50A416C1D och Panasonic TH-50PX8 så har, enligt produktbeskrivningen, Panasonicen en kontrast på 10 000:1 och Samsungen 100 0000:1 . Det känns som att det borde vara en fruktansvärd skillnad? Eller är det bara så att de "mäter på olika sätt"?

Skall åka & kika lite i varuhusen i helgen men det kan vara bra med lite förslag på olika modeller så man inte gört bort sig helt.

Många frågor men jag hoppas att någon orkar hjälpa mig i denna djungel!

Tack på förhand! :)

Det går kanon att koppla dator till TV

50PX8 är en OK TV till det priset. Tyvärr är det ett jävla glapp hos Panasonic gällande 50" då inte PX80 finns i 50". UTan nu är det ett hopp från 9000kr till 17500kr.

Men att få köpa en 42"PX80 för 7300kr kan inte annat än anses som ett jävla fynd. (most bang for the buck"

Till 99% så mäter dom helt olika på kontrasten. Sammyn kanske dom mäter rakt framifrån & Pannan mäter dom i 45 graders vinkel. Tyvärr lär vi aldrig få reda på det.

Vad har du för inställningar på TV. Fabriks inställningar eller har du pillat själv. Efter du har svarat på detta så kan jag nog hjälpa dig

Uffe

Som flera andra sagt så faller designen på PX8 inte mig heller i smaken.
Om man nu vill upp till en modell som är snäppet bättre än px8:an, vad ska jag välja då? Alltså i prisklassen 13-14 000.
Du bör ta reda på om 46" av PX8 är matt eller blank, då hamnar du på 12000kr. 46PZ80 hamnar på 15700.

Svårt att hitta en 50" som jag kan rekomendera för dom där pengarna

Uffe

Last edited:

ericss0n

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R
Det går kanon att koppla dator till TV

50PX8 är en OK TV till det priset. Tyvärr är det ett jävla glapp hos Panasonic gällande 50" då inte PX80 finns i 50". UTan nu är det ett hopp från 9000kr till 17500kr.

Men att få köpa en 42"PX80 för 7300kr kan inte annat än anses som ett jävla fynd. (most bang for the buck"

Till 99% så mäter dom helt olika på kontrasten. Sammyn kanske dom mäter rakt framifrån & Pannan mäter dom i 45 graders vinkel. Tyvärr lär vi aldrig få reda på det.

Uffe

Okej, hade fått för mig att PX8an och PX80n var samma tv, men ack så jag bedrog mig alltså. PX8an är alltså inget att hänga i granen? Finns det någon annan 50" tv du kan rekommendera i den prisklassen? har bestämt mig att 50" får det bli. Inga synpunkter på samsung? Verkar ligga ganska bra till i pris.

Tack för du tar dig tid!

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Vad har du för inställningar på TV. Fabriks inställningar eller har du pillat själv. Efter du har svarat på detta så kan jag nog hjälpa dig

Uffe
Jag kör med dessa inställningar som jag hittade på HDTVtest.co.uk och som jag tyckt gett mig bra bild när jag kollar film.

Picture Menu
Viewing Mode: Cinema
Contrast: 2 clicks left
Brightness: 1 click left
Colour: 3 clicks right
Sharpness: 3 clicks left
Colour Balance: Warm
Colour Management: Off
P-NR: off

Setup Menu
Power Save: Off
Sida Panel: High
Picture Overscan: Off for HD

Det första jag gjorde när jag satte på tv:n idag efter att inte ha använt den på ett dygn var att sätta på en av-kanal jag inte använder så att jag fick helsvart bild. Aktivitetsfältet syns då klart och tydligt och man anar även konturerna av andra fönster på resten av skärmen även om detta inte syns lika tydligt. Även när man tex kollar på film har man börjat ana konturerna av ett inbränt aktivitetsfält nu.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning