Allt om platt-TV & hembio!

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Hej!

Jag köpte mig en Panasonic TH50PX8 förra veckan och kör mycket med den som datorskärm via HDMI.
Nu är ni kanske inga hejare på datorbiten men jag vill ha ljud från datorn till TVn via HDMI kabeln. Ska det vara en omöjlighet?

Jag vet ju att HDMI transporterar ljud för det fungerar utmärkt med min PS3a, men jag har inte fått det att fungera från datorn. Handlar det om inställningar eller ska det normalt sett inte fungera?

Gällande TVn är jag supernöjd, förutom att Anna Book plötsligt blev ännu större än på min gamla 28-tummare :)

Har tittat på denna på dustin, står ingen info om det är texttv på den modellen, är det det ??

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Har tittat på denna på dustin, står ingen info om det är texttv på den modellen, är det det ??
Det är jag 92,5% säker på men jag kan dubbelkolla ikväll när jag kommer hem :)

edit: Kollade med ONOFF och enligt dem har den Text-TV.

Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6

Kör man inte alla platta med box? :va Trodde inte det fanns antenn ingång på dessa. Text TV finns väl "i boxen"? Eller finns det inte text Tv i alla boxar?

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Kör man inte alla platta med box? :va Trodde inte det fanns antenn ingång på dessa. Text TV finns väl "i boxen"? Eller finns det inte text Tv i alla boxar?
Jag kör med antennsladd fortfarande (kabeltv i lägenheten). Jag är rebell :)

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.

Tack !!

Det finns ju en "box" inbyggt i TV..

Vad innebär det att den inbyggda tunern i PX80 är av typen "Analog/DVB-T(MPEG-2) "?

Att det är som en vanlig "boxerbox" tror jag, eller ??

Tv kommer sitta på väg 2.2 meter från soffan, kommer 50 tum bli för stort då ? Har 32 idag och tycker den känns ganska liten....

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Tack !!

Det finns ju en "box" inbyggt i TV..

Att det är som en vanlig "boxerbox" tror jag, eller ??

Tv kommer sitta på väg 2.2 meter från soffan, kommer 50 tum bli för stort då ? Har 32 idag och tycker den känns ganska liten....

Okej, som jag trodde.

Läs igenom tråden från början och kika efter Uffes svar då han beskrivit avstånd VS. storlek på TV har jag för mig.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Okej, som jag trodde.

Läs igenom tråden från början och kika efter Uffes svar då han beskrivit avstånd VS. storlek på TV har jag för mig.

50" FullHD 2 - 2.70m tittar avstånd
50" 720p 2.70 - 3.50m
50" DVD digital TV 3.5 - 5m

42" samma som ovan

42" 1.60 - 2.30m
42" 2.30 - 3m
42" 3 - 4.5m

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
50" FullHD 2 - 2.70m tittar avstånd
50" 720p 2.70 - 3.50m
50" DVD digital TV 3.5 - 5m

42" samma som ovan

42" 1.60 - 2.30m
42" 2.30 - 3m
42" 3 - 4.5m

Då borde man mao. sitta 2,30-3m ifrån en PX80?

Jo en till fråga, hur kopplar jag in min Denon DVD-spelare till TVn för bästa bild?
Kommer inte ihåg vad det är för modell nu när jag är på jobbet, men om den har HDMI torde det vara det bästa valet antar jag?

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Jag funderar på att köpa en tv nu. Ska ha den till tv och film. Mestadels film. Dessutom så kommer den att användas som skärm för min mediaspelare så då tror jag att plasma går bort pga risk för inbränning då det ofta visas samma meny under en längre tid, tex en skiva eller mapp med musik. Är det rätt tänkt?

Storleken ha ju som bekant betydelse så 40/42 tum är nog vad jag ska ha. Avståndet ifrån tv till mig blir knappt 3 meter när jag sitter på bästa platsen. Vad ska jag ha för tv?
Har tittat lite på http://www.hifiklubben.se/produkter/bild/lcd-tv/nad_40a1_40_lcd_tv_u_hoegt_faestestativ.htm
men undrar om jag kan få en likvärdig eller bättre tv för samma eller mindre pengar.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Jag funderar på att köpa en tv nu. Ska ha den till tv och film. Mestadels film. Dessutom så kommer den att användas som skärm för min mediaspelare så då tror jag att plasma går bort pga risk för inbränning då det ofta visas samma meny under en längre tid, tex en skiva eller mapp med musik. Är det rätt tänkt?

Storleken ha ju som bekant betydelse så 40/42 tum är nog vad jag ska ha. Avståndet ifrån tv till mig blir knappt 3 meter när jag sitter på bästa platsen. Vad ska jag ha för tv?
Har tittat lite på http://www.hifiklubben.se/produkter/bild/lcd-tv/nad_40a1_40_lcd_tv_u_hoegt_faestestativ.htm
men undrar om jag kan få en likvärdig eller bättre tv för samma eller mindre pengar.
Visst, inbränning kan förkomma på en tex panasonic. Men jag garanterar att den klarar 8 timmar med statisk bild och sen lite TV tittande så var det borta.

Till dina behov så skulle jag rekomendera Plasma ändå.

Men ska du nu ha LCD, sp köp Sharp eller Sony, inge annat

Då borde man mao. sitta 2,30-3m ifrån en PX80?

Jo en till fråga, hur kopplar jag in min Denon DVD-spelare till TVn för bästa bild?
Kommer inte ihåg vad det är för modell nu när jag är på jobbet, men om den har HDMI torde det vara det bästa valet antar jag?
HDMI har du mest troligt.

Har du en nyare Reciver med hdmi in/utgång så kopplar du via den och sen till TV för bästa bild (oftast blir den bättre)

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Visst, inbränning kan förkomma på en tex panasonic. Men jag garanterar att den klarar 8 timmar med statisk bild och sen lite TV tittande så var det borta.

Dendäringa nya Samsungen me lite rödskimmer i ramen tycker ja va fin bild på faktiskt..

Dock har vi en Sony LCD o Samsung plasma...good shit..

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm

Vill du vidareutveckla varför? Du tror inte alls på naden? Ska vara samma display som nyare samsung i den..

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Är plasmor fortfarande väldigt känsliga för transport ? Har för mig att man inte kan lägga en plasmaskärm platt på backen ? Är det så ?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
HDMI har du mest troligt.

Har du en nyare Reciver med hdmi in/utgång så kopplar du via den och sen till TV för bästa bild (oftast blir den bättre)

Alldeles riktigt, en Denon 1730 var det.

Jag har dock ingen förstärkare att tala om (i bildväg) tyvärr, det får i sådana fall bli i framtiden. Pengar pengar..
För jag antar att det inte blir bättre bild med komponentutgång/ingång via en reciver istället för att gå med HDMI direkt från DVD till TV?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Har inte med plasma att göra, har att göra med att det är en glasruta (oftast) som är stor... tänk själv hur en glasruta beter sig när man bär den liggande.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning