Allt om platt-TV & hembio!

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Har precis flyttat och insett att det tilltänkta biorummet är för litet för projjen så nu blir det till att tänka om och köpa TV istället, har dock noll koll på TV-sidan då jag kört med projje de senaste 5-6åren. Samma sak gäller ljudet. Har idag ljud för rum på drygt 25kvm men måste köpa nytt för att passa i ett vanligt litet sovrum :(

Vart i Sthlm bör man vända sig för "experthjälp" vid köp av TV & ljud? Är hembiobutiken bäst? HiFi-klubben? Tänkte faktiskt betala de extra slantarna att köpa i butik istället för på nätet, bara jag får rätt hjälp och slipper bli missnöjd.. Känner inte att jag orkar gå igenom hela minhembio.com för att bilda mig en egen uppfattning heller. Kommer gärna under 20k för TV samt under 20k för ljud, men kvalitet går före pris. Vart bör man vända sig?

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Samsungs TV:apparater får för det mesta riktigt bra resultat i dom tester jag läser. Till och med bättre än många Sony. Dom betraktas av många förståsigpåare som att dom tillhör dom marknadsledande på LCD och LED.

Personligen så tycker jag att Samsung ofta verkar ge bättre bild för samma pris än motsvarande Sony. Dock är det ju så att när man jämför bilden på TV apparater i affären så är det under långt ifrån optimala förhållanden.
Jämför man på apparater som står hemma hos folk (som orkar ställa in något annat än standardinställningarna) så är det inte någon större skllnad mellan olika märken.

Vad baserar du dina tester på. Jämförelse inne på MediaMarkt med full lysrörsbelysning i taket, kontrast och ljusstyrka på full makaron och brusreduceringen inställd på max så näsorna på skådespelarna hänger kvar på kinden om dom vrider huvudet för fort eller?

Baseras på anläggningar innefattande både hdmi, composit, component, rgb, dvb-t, dvbt2 och klassiskt analogt.

Har själv provat ställa in efter konstens alla regler, visst kan du få det någorlunda hyfsat i ett mottagningsläge, men aldrig två eller fler. Så nej, baserar det inte på timmavist tittande på apparater som hänger tre meter upp i en butik.

Har också under flera års tid förvånats över deras recensioner, men anar att dom inte är opartiska.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jaha, länka mig några hyffsade TV-apparater nu.
50" till vettigt pris.

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Hoj
Er6n -13
Jaha, länka mig några hyffsade TV-apparater nu.
50" till vettigt pris.

Generellt sett är nog panasonic mest bang for the buck när det gäller plasma.. Pioneer är ju lite dyrare.
Ser mest film/tv eller spelar mkt ps3/xbox?
Den här skulle jag nog ge min röst:
http://www.pricerunner.se/pi/2-2722782/TV/Panasonic-Viera-TX-P50G30Y-produktinformation
När jag köpte min tv för 1½ år sedan frågade jag R1uffe här på forumet som kan 100 x mer än vad jag kan om tvapparater :)

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Generellt sett är nog panasonic mest bang for the buck när det gäller plasma.. Pioneer är ju lite dyrare.
Ser mest film/tv eller spelar mkt ps3/xbox?
Den här skulle jag nog ge min röst:
http://www.pricerunner.se/pi/2-2722782/TV/Panasonic-Viera-TX-P50G30Y-produktinformation
När jag köpte min tv för 1½ år sedan frågade jag R1uffe här på forumet som kan 100 x mer än vad jag kan om tvapparater :)

Liiiite halvsvårt att få tag på en pioneer :D
Ser mest på TV o lirar ps3.
En såndär har ja funderat på.

Nån som vet hur det är med nätverk på bland annat dendär, man måste ju köpa till en adapter för o få wifi, men fungerar trådat då ändå?
Vill ju kunna streama över lite skit från telefonen osv så jag vill ha nätverk på tv helvetet.

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Ska köpa en ny tv till vardagsrummet.

Krav
Storlek 55-60"
Full HD

Kommer användas till tv & film (blu-ray) ungefär 50/50.

Vad säger expertpanelen?

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-

Kan rekommendera denna. :tummenupp
Sitter och kikar på 42" versionen just nu.
Har dock inte hunnit testa den så mycket än.
Det jag kan säga är att bilden är riktigt bra, via Boxer. :)
Det samma gäller Xbox, komponentkabel.

Försökte spela upp 1080p .mkv från USB-minne, men det gick inte så bra.
Ska uppdatera firmware och se om det blir bättre.

Nån som vet hur det är med nätverk på bland annat dendär, man måste ju köpa till en adapter för o få wifi, men fungerar trådat då ändå?
Vill ju kunna streama över lite skit från telefonen osv så jag vill ha nätverk på tv helvetet.

Trådat ska fungerar ja.
Eller menar du wifi och trådat samtidigt?

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Hoj
Er6n -13
Jag har förra modellen av den serien. Gillar också den riktigt mkt. Sitter inte så långt från tvn så 50" är perfekt för mig.
Har ju inte sett den nya versionen live så är kanske inte mkt till hjälp. :)

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Kan rekommendera denna. :tummenupp
Sitter och kikar på 42" versionen just nu.
Har dock inte hunnit testa den så mycket än.
Det jag kan säga är att bilden är riktigt bra, via Boxer. :)
Det samma gäller Xbox, komponentkabel.

Trådat ska fungerar ja.
Eller menar du wifi och trådat samtidigt?

Låter ju bra.

Mje bara så jag kan köra min telefon via wifi till routern som jag sen trådar till TVn.
Vill inte behöva köpa en wifi-adapter till tvn för att kunna få nätverk på den helt enkelt, kan likväl köra trådat då den står där den står.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Låter ju bra.

Mje bara så jag kan köra min telefon via wifi till routern som jag sen trådar till TVn.
Vill inte behöva köpa en wifi-adapter till tvn för att kunna få nätverk på den helt enkelt, kan likväl köra trådat då den står där den står.

Yes. Är riktigt nöjd. Även fast tv'n inte är köpt till mig. Då hade den varit på 50", :D.

Har Googlat lite nu. Blev sugen på att göra samma sak, när jag väl orkar dra fram nätverkskabel.
Och hittade Twonky (Finns säkert MASSOR av andra alternativ).
http://www.twonky.com/

Och om jag har fattat rätt, så räcker det att prylen man vill streama till är inkopplad på nätverket, trådat eller wifi. :tummenupp

"You can use Twonky Video with a mobile network or Wi-Fi connection. To beam videos to a device, or browse and beam your home server content, you will need to connect to your Wi-Fi network. Twonky Video will prompt you to enable Wi-Fi when you attempt to use Wi-Fi dependent features.

1. Select 'Enable Wi-Fi' and you will be directed to your device's Wireless settings.
2. Enable Wi-Fi as per your device's instructions and select Back
3. You will be returned to Twonky Video
Note that, once connected, Twonky Video will automatically detect available devices in your network."

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Lutar väl åt dendäringa då eller en samsung led 7 eller 8 serie.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-

Har uppdaterat från 1.314 till 1.318 nu, gick smidigt med SD-kort. :tummenupp
Men alla .mkv går fortfarande inte att spela. (I stort sett alla filmer jag har är .mkv, därför jag bara kollat med det.)

Finns det något man kan kolla efter som gör filmen mer lättspelad när man väljer vad man ska låna hem? :rolleyes:

Nej nu ska jag sova. Får fortsätta imorgon...

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Har uppdaterat från 1.314 till 1.318 nu, gick smidigt med SD-kort. :tummenupp
Men alla .mkv går fortfarande inte att spela. (I stort sett alla filmer jag har är .mkv, därför jag bara kollat med det.)

Finns det något man kan kolla efter som gör filmen mer lättspelad när man väljer vad man ska låna hem? :rolleyes:

Nej nu ska jag sova. Får fortsätta imorgon...

Fått någon fart på det?
Vore ju väldans trevligt om det funkade att spela upp mkv direkt på tvn, de skulle ju göra ett köp ännu mera motiverat.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Fått någon fart på det?
Vore ju väldans trevligt om det funkade att spela upp mkv direkt på tvn, de skulle ju göra ett köp ännu mera motiverat.

Yes.
Nu har jag testat en massa olika .mkv filer. 720p och 1080p.
Och det flyter på riktigt bra. Ännu grymmare bild, så klart :Bugar
Även undertexter fungerar bra.

Så jag är riktigt nöjd :tummenupp

Har endast hittat en som inte fungerar, och det är följande:
Adele.Live.at.the.Royal.Albert.Hall.2011.720p.BluRay.DTS.x264-HDxT

Något av detta som gör att bilden hackar? :va
Video codec: x264 4.1
Framerate: 29.970 fps
Bitrate: 6500 Kbps

Spelat upp från:
SanDisk Cruzer 8gb
WD Passport 1tb <- Vilket var en glad överraskning, då jag läst att man måste ha separat stömförsörjning för USB-hårddiskar.
WD My book 500gb

Har dock inte testat att streama något, då jag inte har orkat dra fram någon nätverkskabel genom hela huset.
Men antar att det borde fungera lika bra.

Har heller inte testat att spela in, då det krävs en USB-hårddisk dedikerad till detta.
Då den formateras till att endast fungera till inspelning/uppspelning.

Edit: Kikar på JVM på SVT HD från Boxer i CA-module.
Vilket är en fröjd. Finns inget att klaga på där.

Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Yes.
Nu har jag testat en massa olika .mkv filer. 720p och 1080p.
Och det flyter på riktigt bra. Ännu grymmare bild, så klart :Bugar
Även undertexter fungerar bra.

Så jag är riktigt nöjd :tummenupp

Har endast hittat en som inte fungerar, och det är följande:
Adele.Live.at.the.Royal.Albert.Hall.2011.720p.BluRay.DTS.x264-HDxT

Något av detta som gör att bilden hackar? :va
Video codec: x264 4.1
Framerate: 29.970 fps
Bitrate: 6500 Kbps

Spelat upp från:
SanDisk Cruzer 8gb
WD Passport 1tb <- Vilket var en glad överraskning, då jag läst att man måste ha separat stömförsörjning för USB-hårddiskar.
WD My book 500gb

Har dock inte testat att streama något, då jag inte har orkat dra fram någon nätverkskabel genom hela huset.
Men antar att det borde fungera lika bra.

Har heller inte testat att spela in, då det krävs en USB-hårddisk dedikerad till detta.
Då den formateras till att endast fungera till inspelning/uppspelning.

Edit: Kikar på JVM på SVT HD från Boxer i CA-module.
Vilket är en fröjd. Finns inget att klaga på där.

Nåt speciellt du behövde göra för att få det att funka?
Förstod det som att det inte fungerade först?

Hittar jag inte på nån annan trevlig apparat innan onsdag så blire te o handla tror ja minsann.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Nåt speciellt du behövde göra för att få det att funka?
Förstod det som att det inte fungerade först?

Hittar jag inte på nån annan trevlig apparat innan onsdag så blire te o handla tror ja minsann.

Det enda jag gjorde var att uppdatera firmware.
Vilket är väldigt enkelt att göra med SD-kort.
http://panasonic.jp/support/global/cs/tv/download/fw/down_eu4.html

FW.jpg

Jag som var lite otydlig i mina tidigare inlägg.
Det var några filmer (både 720p och 1080p) som inte fungerade innan uppdateringen.

"Har uppdaterat från 1.314 till 1.318 nu, gick smidigt med SD-kort.
Men alla .mkv går fortfarande inte att spela. (I stort sett alla filmer jag har är .mkv, därför jag bara kollat med det.)"

Hade endast testat om Adele-filmen fungerade när jag skrev det där.
Så jag trodde inte uppdateringen hade gjort någon skillnad. Då jag antog att om inte en 720p-film fungerade, så skulle inte heller 1080p göra det. (Satt endast med USB-minnet då, därför jag inte testa flera filmer just då.)
Det jag gjorde igår var att testa "alla" andra .mkv-filmer jag har.
Även de 1080p-filmerna som inte fungerade innan jag uppdaterade.
Och det är som sagt endast den specifika Adele-filmen som bilden hackar på.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Liiiite halvsvårt att få tag på en pioneer :D
Ser mest på TV o lirar ps3.
En såndär har ja funderat på.

Bredbandet funkar utmärkt, du kan antingen köpa en wifi "dångel" eller helt enkelt plugga in en nätverkskabel (som jag gjort). Dock har jag inte testat att köra nätverk, jag har helt enkelt fört över allt jag vill se på en portabel hårddisk som jag har kopplat in i datorn. Den funkar alldeles utmärkt, klarar att spela mkv 1080 utan problem även med undertexter..

Edit: Något sen.. men vafan!

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Någon som vet vad det är för skillnad på G30Y och UT30Y ?

UT30Y verkar inte helt vanlig i Sverige?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA